hep,
Törmäsin mäntälistoja tutkiessani eroihin 65mm männissä, jotka eivät ainakaan minulle täysin avaudu. Olisiko jollain muulla kokemusta aiheesta.
eli olisi kolmea mäntää, 850 Sportin, tavallisen 850 ja 127, sekä (uudemman?) 127:n ja Uno45:sen.
Noista perus 850 ja 127 lienee matalapuristeisin, tapista männän päälle 30,75mm ja ilmeisesti ei pattia. Näissä mahdollisesti kolmiosainen öljyrengas ja suorareunainen kakkosrengas.
moottorit esim. 100G, 100GB, 100GF, 100GL, 127A, 146 A048
Toisena 850 Sportin mäntä. Tässä 0,6mm patti, kokonaiskorkeus 30,80, mutta ilmeisesti reunaan ja patti tuosta ylöspäin.
Öljyrengas pitäisi olla yksiosainen jousitettu ja kakkosrengas ulkoreunastaan viisto, alhaalta halkaisija isompi. Miksiköhän eri renkaat.
moottorit 100GC, 100GS, 100GBC, 100GBS
Kolmas 127 C/CL/L, panda 45, Uno 45. Tässä taas kokonaiskorkeus o,5mm SUUREMPI kuin ensimmäisessä, 31,25mm. Ei pattia. Mitä v****a, näissähän pitäisi puristukset ja tehot laskea vanhempiin verrattuna? Ei pahvi ole kuitenkaan ainakaan näin paljon paksumpi, onko lohko korkeampi?
moottorit 100GL0N, 100GL9C, 100GL9N, M 020 AA, 146A 000, 146 A1, 170A1, 170 AB.
127/850 männät ja renkaat
127/850 männät ja renkaat
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 127/850 männät ja renkaat
Olisiko kansien palotiloissa muutosta 850 vs uno?
Ainakin SOCHki koneissa olen löytänyt saman kokoisesta moottorista eri syvyisillä venttiilikoloilla olevia mäntiä. Kansia verraten puristukset on "tapettu" suuremmalla palotilalla kannessa.
Sopivalla kombolla noista saisi niitä kuuluisia halpoja hevosia eli toisesta tiukan vaparin ja toisesta sopivat rutut urbo-käyttöön
Ainakin SOCHki koneissa olen löytänyt saman kokoisesta moottorista eri syvyisillä venttiilikoloilla olevia mäntiä. Kansia verraten puristukset on "tapettu" suuremmalla palotilalla kannessa.
Sopivalla kombolla noista saisi niitä kuuluisia halpoja hevosia eli toisesta tiukan vaparin ja toisesta sopivat rutut urbo-käyttöön
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
Re: 127/850 männät ja renkaat
tälläisiä mittauksia tein tuohon yhteen viestittelyyn.näistä minun moottoreista .mäntien lakikorkeus. seat 850cc /fiat pandan 903cc 30,7mm ja seat 133 33,5mm männäntapin keskelle ,näissä missään ei ollut pattia. fiat pandan 903cc kiertokanki/mäntä paketti 2,7 mm lyhyemmät kuin 133.mitta otettu männän laki /ala silmukka)kiertokangen pituus jos oikein laskin fiat pandan 903cc koneessa 0,1 mm enemmän verraten 133.
Minun 133 lohkon kokonaiskorkeus182 mm eli millin jopa tuota fiat pandan 903cc lohkoani korkempi (rullamitta mittaus).133 lohkon korkeus runkolaakeripukin kiinnitys pinnasta 178,5mm ,fiat pandan 903cc 178mm(rullamitta mittaus).taitaa olla aika kirjavasti näitä koneita
Minun 133 lohkon kokonaiskorkeus182 mm eli millin jopa tuota fiat pandan 903cc lohkoani korkempi (rullamitta mittaus).133 lohkon korkeus runkolaakeripukin kiinnitys pinnasta 178,5mm ,fiat pandan 903cc 178mm(rullamitta mittaus).taitaa olla aika kirjavasti näitä koneita
Re: 127/850 männät ja renkaat
Onjoo..
Mutta jos oikein ymmärsin niin 133 kampura/kansi etäisyys lohkossa olisi suht sama mutta 3mm korkeammalla männän laki? Eihän tuo ole edes mahdollista?
Tosiaan noissa seiskan koneissahan tehot laskee mitä uudempiin mennään, toki erot voi olla mittaustavoissakin mutta mk1 on pienemmät palotilat eli enemmän puristusta. Sikäli outoa että uudemmassa jos on vähemmän tehoa ja isommat palotilat, olisi vuorostaan korkeammalle tulevat männät.
Jos lohko on sama, niin noilla männillä ja vanhalla kannella pitäisi tulla huomattavasti lisää puristusta, ehkä liikaakin?
Noi lohkot pitäisi saada vaan mitattua jollain tarkkuusvälineellä jos puhutaan kymppien eroista.
Mutta jos oikein ymmärsin niin 133 kampura/kansi etäisyys lohkossa olisi suht sama mutta 3mm korkeammalla männän laki? Eihän tuo ole edes mahdollista?
Tosiaan noissa seiskan koneissahan tehot laskee mitä uudempiin mennään, toki erot voi olla mittaustavoissakin mutta mk1 on pienemmät palotilat eli enemmän puristusta. Sikäli outoa että uudemmassa jos on vähemmän tehoa ja isommat palotilat, olisi vuorostaan korkeammalle tulevat männät.
Jos lohko on sama, niin noilla männillä ja vanhalla kannella pitäisi tulla huomattavasti lisää puristusta, ehkä liikaakin?
Noi lohkot pitäisi saada vaan mitattua jollain tarkkuusvälineellä jos puhutaan kymppien eroista.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 127/850 männät ja renkaat
Millaiset männät siinä uno 903 ES on siinä oli muistaakseni ruttuja enempi ,digitaalinen sytytys ja polttoaineen syötön katkaisu kaasuttimessa.
Re: 127/850 männät ja renkaat
Juu voi noissa mittauksissa olla virheitäkin,,,,
Mutta iskunpituus 843cc 63,5 mm,900cc 68 mm.
Mutta iskunpituus 843cc 63,5 mm,900cc 68 mm.