stilo 1.2 16v jakohihnan vaihto

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
tovayryn
Viestit: 85
Liittynyt: 13.05.2018 07:14
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

stilo 1.2 16v jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Hei,

Omassa stilossani näkyy vuotavan vesipumppu aika reilusti vettä. Hommasin uuden jakopää setin, kun
entisen hihnan vaihdosta on jo 5 vuotta, vaikka hihnalla on ajettu huimat 8000km, eikä hintaeroa juuri
pelkkään pumppuun ollut paljoa.

Homma näyttää aika yksinkertaiselle, mutta ajattelin kysyä, että onko tuossa mitään kikkakolmosta mikä tulisi ottaa
huomioon hommaa tehtäessä?

Koneen kannatin korvakon joutuu ottamaan pois, niin arvelin laittaa koneen varoen nojaamaan öljypohjastaan puuparrua vasten tallin lattialle?

Kysymys on hieman typerä, mutta niin on asentajakin :D
Tommi Väyrynen
Fiat 127 Special -81.
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: stilo 1.2 16v jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja uk350 »

tovayryn kirjoitti:
Koneen kannatin korvakon joutuu ottamaan pois, niin arvelin laittaa koneen varoen nojaamaan öljypohjastaan puuparrua vasten tallin lattialle?
Korvakon pulttia pikkasen löysälle ja tunkilla nostat konetta siten että korvakolle ei tule korin painoa...
tovayryn
Viestit: 85
Liittynyt: 13.05.2018 07:14
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: stilo 1.2 16v jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Pitääkö nokka akselit lukita nuilla pulteilla kanteen? Vai oletteko vaan kattoneet että ylähihnapyörä pysyy kohdallaan?
Tommi Väyrynen
Fiat 127 Special -81.
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: stilo 1.2 16v jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Ei kait sitä pakko ole lukita jos tekee kunnon merkit että saa samalle jaolle uuden, ja pilkkua viilaten jako on ollut kohdallaan. tee vaikka tussilla merkit lohkoon, rattaisiin ja remmiin, remmin merkit voi siirtää uuteen remmiin...

Jos lukittee niin riittää kun pakonokan lukittee, 1 ja 2 tulpat irti ja mitta männän päästa - ykk pitää olla lukitus kohdassa sama
tovayryn
Viestit: 85
Liittynyt: 13.05.2018 07:14
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: stilo 1.2 16v jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Vuotaa juorureiästä ja kannen väli on kans märkä. Käytetäänpä kansi pois ja uus pahvi. Onpahan uus pahvikin sitten.

Miten ne kannen pultit, minkälainen kiristämis järjestys ja momentti niissä on? Onko ne venyvät, eli pitääkö ne uusia?

Jääkö nokka-akselit kiinni venttiilikoppaan, kun sen nostaa pois?
Tommi Väyrynen
Fiat 127 Special -81.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: stilo 1.2 16v jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Olisko se vesi vaan valunut sieltä pumpulta? Ei kai näistä kovin helposti pahvia mene, vai onko päässyt keittämään vajailla nesteillä?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
tovayryn
Viestit: 85
Liittynyt: 13.05.2018 07:14
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: stilo 1.2 16v jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Sämpy kirjoitti:Olisko se vesi vaan valunut sieltä pumpulta? Ei kai näistä kovin helposti pahvia mene, vai onko päässyt keittämään vajailla nesteillä?
Se on selvästi märkä kannen alta. Voi olla että se olisi sinne kondensoitunut jotenkin, en tiedä.
Kerkesin jo tuossa purkaa imusarjan ja pakosarjan pois. Jakopää, venttiilikoppa ja kansi olisi enää paikallaan tässä,
että ei olisi enää iso vaiva vaihtaa se kansipahvi..

En tiedä sitten teinkö turhaa työtä, paljon oon tehny turhaakin työtä tässä elämässä :D
Tommi Väyrynen
Fiat 127 Special -81.
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: stilo 1.2 16v jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Nokat jää venttiilikoppaan ja kun nostat sen pois, tippuu nostinkupit tai ainakin osa, takasin ne saa kun tekee 2 kpl L mallista peltiä jokka pitää nostimet paikallaan tai vaihtoehtoisesti "liimaa" ne vaseliinillä reikiinsä.
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: stilo 1.2 16v jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja uk350 »

venakopan tai kannen pultit tais olla ribe jos oikein muistan, aukiavat kyllä torksillakin hätätilanteessa.
tovayryn
Viestit: 85
Liittynyt: 13.05.2018 07:14
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: stilo 1.2 16v jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

uk350 kirjoitti:venakopan tai kannen pultit tais olla ribe jos oikein muistan, aukiavat kyllä torksillakin hätätilanteessa.

Onkos tuo kanta sama kuin xzn kärki? Sellainen sarja löytyy :)

Tarviiko kannen pultit uusata vai minkälaiset tässä on?
Tommi Väyrynen
Fiat 127 Special -81.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: stilo 1.2 16v jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja wellu »

Täytyy uusia pultit. Ovat RIBE, semmoiset kulmikkailla hampailla olevat torxit.
Torxilla riski, että pyöristyy.


biltemassa ribe sarja jotain 50-70e.

Nostinkupit kannattaa vaselinoida reikiinsä kasatessa. Paljon helpompi kuin peltiviritelmät.

Tiivite jos on pettänyt, niin joko 1 tai 4 sylinterin "nurkasta" vesikanavasta ulos/sisäänpäin. Kannen oikaisu kannattaa, jos näkyy mitään tummentumaa tms. siellä tiivistepinnassa.

Osaava kaveri tekee tuon helposti päivässä. Aloittelijalla voi mennä kaksikin. Perin kiitollinen moottori ropeltaa ja jos olet jo purkanut imu/pakosarjat pois, niin loppuhomma melko suoraviivaista.
Minkä huollan, sen korjaan...
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: stilo 1.2 16v jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Autodatan mukaan pultteja ei tartte uusia.

momentti
15nm
30nm
90 astetta
90 astetta

kirijärkkä jotenki epämääräisen pöliästi ristiin, kato onko kansipahvin mukana kuva...
tovayryn
Viestit: 85
Liittynyt: 13.05.2018 07:14
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: stilo 1.2 16v jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Mihinkä momenttiin nuo venttiilikopan pultit tulee?
Tommi Väyrynen
Fiat 127 Special -81.
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: stilo 1.2 16v jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja uk350 »

15nm näkylöis olevan
tovayryn
Viestit: 85
Liittynyt: 13.05.2018 07:14
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: stilo 1.2 16v jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Uh. Homma selevä.
Pahvi pitää ja uus jakopää setti paikallaan. Koeajon jälkeen putken höyryäminen loppui ja vesipintakin säilyy paisarissa.

Kiitoksia avusta harrastajille.
Tommi Väyrynen
Fiat 127 Special -81.
Vastaa Viestiin