Moottorin säksätys selvisi
Moottorin säksätys selvisi
Eli kylmänä säksättävä Linean 1.4 8v joka pahentunut pikkuhiljaa. Epäilin alunperin pakosarjan tiivistettä ja lämpösuojan irroituksen jälkeen yllätys oli suuri kun laitimmaiset pinnapultit olivat jo valmiiksi poikki. Eli, onko muita ideoita kuin flekti pois tieltä ja pikku porakoneella porata tynkiin reijät pulttinirroitustappia varten, mikäli muut pakosarjan mutterit aukeavat liuotushoidon jälkeen mukisematta?
https://aijaa.com/81qd4w" onclick="window.open(this.href);return false;
https://aijaa.com/81qd4w" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut woimasavu, 23.07.2019 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Moottorin säksätys selvisi
Pakosarja pois, prikan ja mutterin hitsaaminen pultin päähän ja kiertää pois.
Tai poraa sen koko pultin sieltä pois ja uusi kierre tilalle. tämä saattaisi onnistua jopa pakosarja paikoillaan, mutta riskinä tietenkin porata liian pitkälle aina jäähdytysnesteen kanavaan asti.
Tai poraa sen koko pultin sieltä pois ja uusi kierre tilalle. tämä saattaisi onnistua jopa pakosarja paikoillaan, mutta riskinä tietenkin porata liian pitkälle aina jäähdytysnesteen kanavaan asti.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Moottorin säksätys selvisi
Näyttää siltä että ihminen noita ei ole katkaissut. Pakosarja on ilm elänyt ja ajan kanssa menneet poikki kun reikiin zoomaa niin katkenneet pultit ovat pakosarjan reikiin nähden ihan yläpuolella. Täytynee porata pakosarjan pulttien reijät myös 1-2mm isommiksi jahka saan nuo vanhat pätkät veks. Pakosarjakatti täytyy ehdottomasti irroittaa. Mielenkiinnolla ensi viikkoa odotellen
Fiat 500L 1.4 95
Re: Moottorin säksätys selvisi
Eipä malttanut mies ensiviikkoon, pultit oli poikki puolen sentin syvyydeltä. Yritin wurthin irroitustappisarjalla ei onnaa, lopulta porasin ne pois ja tein uuden 8mm jengan. Kasausvaiheessa napsahti kolmaskin pinnapultti poikki vaikka kevyesti kiristin.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Moottorin säksätys selvisi
Mikäli kyseessä on semmoinen kartiomainen vastakierretappi, niin en ihmettele. Se kiilaa ja turvottaa sen pultin vain tiukempaan.woimasavu kirjoitti:Yritin wurthin irroitustappisarjalla
Itte porannut aina pienen reijän ja hakannut laadukkaan torx-hylsyn siihen reikään. Sitten vääntöä samalla pultin suuntaisesti hakaten, irtoaa jos irtoaa.
Mitälie kuttaperkkaa, vaiko ylikirityt?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Moottorin säksätys selvisi
Se sarja on muuten tällanen mutta punaisessa rasiassa, on osoittautunut hyväksi ainakin tähän mennessä. Lineassa on onneksi tilaa työskennellä konehuoneessa.
https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Katke ... fi/FI/EUR/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Katke ... fi/FI/EUR/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat 500L 1.4 95
Re: Moottorin säksätys selvisi
Onnistuiko pinnapultin poisto tuolla työkalulla? Itselläni samassa mallissa vastaava ongelma, mutta ensimmäisestä pytystä puuttuu pultit kokonaan ja toisesta ylempi pultti. Miten lie mahdollistakaan noiden itsestään katkeilla? Säksätys ja ritinä kyllä alkanut lisääntyä. Hurjaa. Ja nyt voi olettaa, että loputkin pultit katkeavat, kun koko pakosarja on enää viiden pultin varassa.
Re: Moottorin säksätys selvisi
Voi olla ihan kannattavaa uusia loputkin pinnapultit siinä samalla. Liekö osunut huonoa materiaalia joku erä, tai sitten tehtaalla on momentit olleet pielessä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Moottorin säksätys selvisi
Varmaan lämpölaajeneminen ajan kanssa katkoo näitä, mutta onko tämä laatuvirhe vai suunniteltua vanhenemista, ei voi tietää. Kai näiden luulisi kestävän pidempäänkin kuin takuuajan ja 10v.
Joku kotimekaanikko on toki voinut olla asialla, mutta hölmö on ollut kun jatkanut pulttien katkomista.
Joku kotimekaanikko on toki voinut olla asialla, mutta hölmö on ollut kun jatkanut pulttien katkomista.
Re: Moottorin säksätys selvisi
Toisenmerkkisissä olen nähnyt lämpölaajenemisesta katkenneita pinnapultteja, kolmessa koneessa saman kohdan pultti pakosarjan kiinnityksestä poikki. Nämä ovat lähteneet nätisti poraamalla ja vastakierretapilla, sillä ne eivät olleet jumissa. Katkeaminenhan oli tapahtunut muusta syystä kuin kiertämisestä.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: Moottorin säksätys selvisi
Kun laitat uuden pinnapultin , laitat pidemmän pultin ja siihen useamman prikan , nuo prikat joustavat ja estävät lämpölaajenemisen aiheuttaman katkeamisen.mauricio kirjoitti:Varmaan lämpölaajeneminen ajan kanssa katkoo näitä, mutta onko tämä laatuvirhe vai suunniteltua vanhenemista, ei voi tietää. Kai näiden luulisi kestävän pidempäänkin kuin takuuajan ja 10v.
Joku kotimekaanikko on toki voinut olla asialla, mutta hölmö on ollut kun jatkanut pulttien katkomista.
Re: Moottorin säksätys selvisi
Yksi mahdollinen syy noiden pulttien katkeamiselle voi olla myös se, jos tehdas on laittanut liian kovat pultit tuohon kohtaan.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Moottorin säksätys selvisi
Fiatti on ratkonut vanhoissa pultin katkeamisen siten että pidempi pinna ja putki mutterin prikan alle. Sanomattakin selvää että pakosarjahan lämpeää ja laajenee enemmän mitä pinna ja sivuttainkin se keikuttaa pulttia. Putkenpätkä pinnassa eliminoi molempia liikkeitä.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Moottorin säksätys selvisi
Tuli tilattua ihan varaosanumeron perusteella samanlaiset pultit. Kaipa siihen jonkin prikan voi väliin laittaa. Kai ne on aika tarkkaan mitoitettu. Kenties pätkäajossa katkeilevat aikaisemmin. Yllätys oli etteivät vaikuta olevan ruosteisia mutta liekö lämpösuoja niitä suojellut.
Re: Moottorin säksätys selvisi
Ei lämpösuoja mitään auta ruostumista vastaan vaan tasaisesti tapahtuva voimakas lämpeneminen.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.