Linean fueltrim arvot metsässä, huono kiihtyvyys pikkuvaiht
Linean fueltrim arvot metsässä, huono kiihtyvyys pikkuvaiht
Linea 1.4, ei turboa. 130 tkm mittarissa ja itse olen ajanut 1000km. Autossa voisi sanoa olevan ajettavuusongelman. Ykkösvaihteella auto ei juuri kiihtynyt ja tekee yhtäkkiä kenguruhypyn. Kakkosvaihteella välillä esiintyy nykimistä. Vasta kun pääsi kolmoselle alkoi menohaluja tulla lisää. Sytytysosien vaihdolla alkoi nuo ajettavuus ongelmat parantua. Eli lienee huonoveto alakierroksilla johtunut tulpanjohdoista ja/tai puolasta. Ongelma ei ole mielestäni vielä poistunut vaikka parempi on suunta. ECU osaa kompensoida paljon jättämättä yhtään vikakoodia.
Stp injector cleaner meni tankista läpi ja saattoi se jotain tehdäkin. Kulutusta se vähän taisi lisätä.
Joskin tuntuisi edelleen, että pikkuvaihteella pitäisi kiihtyvyyden olla parempi eli auto ikäänkuin tukehtuu jos kakkosella alkaa kiihdyttämään yhtään 2500 kierrosta enempää. Ykkösellä nyt ei varsinkaan lähdetä kuin pikkunykäys eteenpäin ja tämä vaikeuttaa liikennevaloista lähtemistä.
Vikakoodeja ei tule. OBD- tietojen mukaan fueltrim- arvot ovat kuitenkin aivan käsittämättömät.
Long term fuel trim oli aina +70-100% välillä ja Short term fuel trim vaihtelee -100% - +100% välillä. Näiden arvojen kai pitäisi olla lähellä 0%, jos kaikki olisi kunnossa. Mitään vikakoodia ei tule.
Timing advance on aina negatiivinen välillä -60 - -25. Lienee kuitenkin että nuo luvut ovat nurinpäin, eli kai se on ihan fine.
Viimeisimmässä päästömittauksessa ennen sytytysosien vaihtoa: lambda- arvo 0.99, co% 0,1, co2% 15.5 ja HC ppm 86, o2% 0,06.
Vaihdettu seuraavaa:
-sytytyspuola, tulpanjohdot, tulpat (alkoi vetää paremmin matalilla kierroksilla)
-öljy,suodattimet yms. ja vaihteistoöljy
-lambda takimmainen (alk.per. bosch), ensimmäisen vaihdan kun saan takuuvaihtoon kun tullut osa ei tuottanut jännitettä.
Lambdat vaihdan vain varmuuden vuoksi, kun niille vaihtovälisuositus on 160 tkm. Jarrut eivät vaikuta laahaavan kun ei kuumene levyt eikä rummut.
Tietoa tai villejä veikkauksia mikä Lineassa yleisesti voisi tällaista tehdä. Erityisesti tuo fueltrim arvon luulisi jo antavan vikakoodia, mutta ei. LIeneekö edes tottakaan.
Stp injector cleaner meni tankista läpi ja saattoi se jotain tehdäkin. Kulutusta se vähän taisi lisätä.
Joskin tuntuisi edelleen, että pikkuvaihteella pitäisi kiihtyvyyden olla parempi eli auto ikäänkuin tukehtuu jos kakkosella alkaa kiihdyttämään yhtään 2500 kierrosta enempää. Ykkösellä nyt ei varsinkaan lähdetä kuin pikkunykäys eteenpäin ja tämä vaikeuttaa liikennevaloista lähtemistä.
Vikakoodeja ei tule. OBD- tietojen mukaan fueltrim- arvot ovat kuitenkin aivan käsittämättömät.
Long term fuel trim oli aina +70-100% välillä ja Short term fuel trim vaihtelee -100% - +100% välillä. Näiden arvojen kai pitäisi olla lähellä 0%, jos kaikki olisi kunnossa. Mitään vikakoodia ei tule.
Timing advance on aina negatiivinen välillä -60 - -25. Lienee kuitenkin että nuo luvut ovat nurinpäin, eli kai se on ihan fine.
Viimeisimmässä päästömittauksessa ennen sytytysosien vaihtoa: lambda- arvo 0.99, co% 0,1, co2% 15.5 ja HC ppm 86, o2% 0,06.
Vaihdettu seuraavaa:
-sytytyspuola, tulpanjohdot, tulpat (alkoi vetää paremmin matalilla kierroksilla)
-öljy,suodattimet yms. ja vaihteistoöljy
-lambda takimmainen (alk.per. bosch), ensimmäisen vaihdan kun saan takuuvaihtoon kun tullut osa ei tuottanut jännitettä.
Lambdat vaihdan vain varmuuden vuoksi, kun niille vaihtovälisuositus on 160 tkm. Jarrut eivät vaikuta laahaavan kun ei kuumene levyt eikä rummut.
Tietoa tai villejä veikkauksia mikä Lineassa yleisesti voisi tällaista tehdä. Erityisesti tuo fueltrim arvon luulisi jo antavan vikakoodia, mutta ei. LIeneekö edes tottakaan.
Re: Linean fueltrim arvot metsässä, huono kiihtyvyys pikkuva
Lamdavialta ei vaikuta mutta helpompi on vaan vaihtaa sokkona lambda. Vianhaku helpoittuu.
Voi olla kyl mitävaan vikaa. Veikkaisin jumittavaa polttoainesuutinta.
Voi olla kyl mitävaan vikaa. Veikkaisin jumittavaa polttoainesuutinta.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Linean fueltrim arvot metsässä, huono kiihtyvyys pikkuva
Jaa a, noista ECU arvoista osaa sanoa, mutta tuommoisia kuvailemiasi kiihdyttelyn oireita on tullut vastaan kun on moottorin jako ollut pielessä.
Mikäs moottori tässä on? 1.4 8V vai 16V?
Mikäs moottori tässä on? 1.4 8V vai 16V?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Linean fueltrim arvot metsässä, huono kiihtyvyys pikkuva
Bensiini 1.4 8V vapari.
Niin no kun ei nuo lambdatunnistimet Saksasta maksa paljoa. Vähän ennakoivaa korjausta. Tyypillistä teeseitse - meininkiä.
Täydellinen jakopääremppa tehty noin vuosi sitten korjaamolla ja sen jälkeen ajettu noin 12tkm. Muutoinhan moottorinkäynti on ihan nättiä ja kulutus on ok. Liikkeelle lähdettäessä nopeasti kierroksilla saa kuulumaan sahaavaa rutisevaa metallista ääntä. Kytkin kyllä toimii nätisti etten kyllä sitä epäile äänen lähteeksi. Ehkä kiinnityskumit. Onko tietoa miten paljon moottori saa liikkua kiinnityksissä? Kun avasin öljytulppaa niin moottorin sai vähällä voimalla liikkumaan.
Ecu joutuu jatkuvasti kompensoimaan ruiskutusta, eli kaiketi trim arvot kertovat ettei kaikki ole kunnossa. Outoa ettei vikakoodia tule kun on hurjat lukemat. Jos niihin on luottaminen.
Voihan se ollakin osittain tukkoiset ruiskusuuttimet tai paineensäätöventtiili ? Ei taida elm- palikalla saada polttoaineen paine tms tietoja. Kaikki järjestelmätestit mitä ecu ajaa menevät läpi.
Helposti vaihtaa puolet osista jos ei vaan osaa.
Niin no kun ei nuo lambdatunnistimet Saksasta maksa paljoa. Vähän ennakoivaa korjausta. Tyypillistä teeseitse - meininkiä.
Täydellinen jakopääremppa tehty noin vuosi sitten korjaamolla ja sen jälkeen ajettu noin 12tkm. Muutoinhan moottorinkäynti on ihan nättiä ja kulutus on ok. Liikkeelle lähdettäessä nopeasti kierroksilla saa kuulumaan sahaavaa rutisevaa metallista ääntä. Kytkin kyllä toimii nätisti etten kyllä sitä epäile äänen lähteeksi. Ehkä kiinnityskumit. Onko tietoa miten paljon moottori saa liikkua kiinnityksissä? Kun avasin öljytulppaa niin moottorin sai vähällä voimalla liikkumaan.
Ecu joutuu jatkuvasti kompensoimaan ruiskutusta, eli kaiketi trim arvot kertovat ettei kaikki ole kunnossa. Outoa ettei vikakoodia tule kun on hurjat lukemat. Jos niihin on luottaminen.
Voihan se ollakin osittain tukkoiset ruiskusuuttimet tai paineensäätöventtiili ? Ei taida elm- palikalla saada polttoaineen paine tms tietoja. Kaikki järjestelmätestit mitä ecu ajaa menevät läpi.
Helposti vaihtaa puolet osista jos ei vaan osaa.
Re: Linean fueltrim arvot metsässä, huono kiihtyvyys pikkuva
Ja rikkomista, jos laittaa halvan lambdan, eikä Boschia tai NTK:ta.mauricio kirjoitti:Bensiini 1.4 8V vapari.
Niin no kun ei nuo lambdatunnistimet Saksasta maksa paljoa. Vähän ennakoivaa korjausta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Linean fueltrim arvot metsässä, huono kiihtyvyys pikkuva
Onhan se hyvä ettei anna vikakoodia. Jos se antaa muuten toimivasta autosta lambdavian niin ei se paljon lämmitä koska saman voi päätellä korjausarvoista. Eli lampaata vaihtoon ja arvaamalla eteenpäin. Toki lampaatan voi irroittaa ja kokeilla miten toimii. Toki se on voinut sotkea arvot niin metsään ettei irroituskaan kelpaa lääkkeeksi
Joo ja näissäkin on "onnistuttu" hihnojen vaihdoissa ihan asijantuntija pajoillakin...
Toki bensapumppukin voi olla vikainen tai pumpun rele tai johtoliitos tai ecu tai venttiili palanut tai tai tai...
Joo ja näissäkin on "onnistuttu" hihnojen vaihdoissa ihan asijantuntija pajoillakin...
Toki bensapumppukin voi olla vikainen tai pumpun rele tai johtoliitos tai ecu tai venttiili palanut tai tai tai...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Linean fueltrim arvot metsässä, huono kiihtyvyys pikkuva
Juu todellakin voi rikkoa. Ei pitäisi koskea sellaiseen joka toimii! Tosiaan tuli ihan aito BOSCH anturi, jonka varaosanumero vastasi vanhoja. Sattui huono tuuri kun tuli yksi viallinen.Luigi kirjoitti:Ja rikkomista, jos laittaa halvan lambdan, eikä Boschia tai NTK:ta.mauricio kirjoitti:Bensiini 1.4 8V vapari.
Niin no kun ei nuo lambdatunnistimet Saksasta maksa paljoa. Vähän ennakoivaa korjausta.
Multiecuscan - ohjelmaa kokeilin, mutta kun kovalla vaivalla sain sen ottamaan yhteyden, sanoi se kuitenkin että tämä automalli on käytettävissä vain maksullisessa versiossa. Kiitti vaan vaivannäöstä. Onhan se niinkin, että tuskinpa minä niitä tietoja osaisin tulkita oikein.
ECU ei seoksesta saa käsittääkseni tietoa muualta kuin lambdan kautta, joten voi olettaa niiden toimivan. Seos vaan ei pysy kohdillaan ilman lisäsäätöjä, jos nyt olen käsittänyt trim- tiedot oikein. Googlaillut sen verran olen, että yleensä vikavalo pitäisi syttyä jo 30% trim- arvoista, jos säätötarve jatkuva. Kaipa nuo arvot pitää sitten ohittaa vain virheellisinä ja jatkaa ajelua, kun ei siitä vikavaloakaan syty.
Jospa minä vaan hätäilen ihan suotta.
Re: Linean fueltrim arvot metsässä, huono kiihtyvyys pikkuva
Nyt ensiksi polttoaineenpainetta mittaamaan. Tietääkö joku näistä hommista? Testiventtiili käsittääkseni tästä löytyy. Kuvassa.
Osaisko joku arvata mikä tuo venttiilityyppi on, jossa sisäkierteet?
Koska ECU:n mielestä seos aina laihalla ilman jatkuvaa +60-100% säätöä on tuo bensapumppu se ensimmäinen kohde. Siinä taitaa olla samaa pumppuyksikköä suodatin ja paineensäädin jne eli koko pumppu menee vaihtoon, jos paine ei ole kohdillaan.
Osaisko joku arvata mikä tuo venttiilityyppi on, jossa sisäkierteet?
Koska ECU:n mielestä seos aina laihalla ilman jatkuvaa +60-100% säätöä on tuo bensapumppu se ensimmäinen kohde. Siinä taitaa olla samaa pumppuyksikköä suodatin ja paineensäädin jne eli koko pumppu menee vaihtoon, jos paine ei ole kohdillaan.
Re: Linean fueltrim arvot metsässä, huono kiihtyvyys pikkuva
onko ilmanpainetunnistin kunnossa...(map sensor). Multiecuscanilla näkee sen arvot ja tarvittaessa helppo vaihtaa. Tarkastaisin myös maf-anturin toiminnan, jos sellainen autossa on. Puhdistuskin näille voisi auttaa - varauksella, että kaikki puhdistusaineet eivät välttämättä sovi näille.
Re: Linean fueltrim arvot metsässä, huono kiihtyvyys pikkuva
Map-anturin arvot vaikuttivat olevan tyypillisiä ainakin mitä Google tietää kertoa. Nyt kun tarkemmin tutkin en olekaan enää niin varma. Ainakin map anturin voisi näin aluksi puhdistaa. Vaikuttaa näin maalaisjärjellä ajateltuna tuo map taitaa ilmoittaa tyhjäkäynnillä liian matalia arvoja.
Toinen ominaisuus on että tyhjäkäynnillä auton liikkuessa kulutus ei juuri vähene vaan pikemminkin lisääntyy. Menovettä kuluu 8,9 l /100km tyhjäkäynnillä myötämäessä. Voisiko viitata vuotavaan paineensäätöventtiiliin ?
Toinen ominaisuus on että tyhjäkäynnillä auton liikkuessa kulutus ei juuri vähene vaan pikemminkin lisääntyy. Menovettä kuluu 8,9 l /100km tyhjäkäynnillä myötämäessä. Voisiko viitata vuotavaan paineensäätöventtiiliin ?
Re: Linean fueltrim arvot metsässä, huono kiihtyvyys pikkuva
Luin jostain että tuohon liittimeen voisi käydä ilmastointilaitteen matalan puolen liitin.
https://www.ebay.co.uk/itm/UK-Auto-Car- ... SwWZFdY43T" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.ebay.co.uk/itm/UK-Auto-Car- ... SwWZFdY43T" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Linean fueltrim arvot metsässä, huono kiihtyvyys pikkuva
Puhdistin kummatkin map anturit. Likainen oli ja sen jälkeen map lukemat ovat kohdillaan. Olikin näin päin että kierroksilla map ilmoitti puolet liian pientä arvoa ja tyhjäkäynnillä puolet liian korkeaa. Kiihtyvyys parani, mutta nyt eka lambda ei tuota kunnon signaalia kun sopeutusarvot oli ecussa metsässä ja lähti ensin kai väärillä seoksilla käyntiin. Kai se siitä puhdistuu itsestään.
Myös lämpötila-anturi alkoi antaa sopivampaa lukemaa. Lienee integroitu map:iin.
Valitettavasti trim arvot ovat vielä entisellään eli kaiketi tarvitsee ajoa sopeutuakseen uudelleen.
Kiitokset neuvoista. Tästä voi sitten jatkaa ja jos ei trim arvot muutu, pitää jatkaa polttoaine paineen tarkistamisella.
Myös lämpötila-anturi alkoi antaa sopivampaa lukemaa. Lienee integroitu map:iin.
Valitettavasti trim arvot ovat vielä entisellään eli kaiketi tarvitsee ajoa sopeutuakseen uudelleen.
Kiitokset neuvoista. Tästä voi sitten jatkaa ja jos ei trim arvot muutu, pitää jatkaa polttoaine paineen tarkistamisella.
Re: Linean fueltrim arvot metsässä, huono kiihtyvyys pikkuva
Saatko nollattua ecun sopeutumia? En tiedä riittäisikö tuon ikäisessä akun irrottaminen tunniksi ja miten sekaisin se siitä menisi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Linean fueltrim arvot metsässä, huono kiihtyvyys pikkuva
Ajamalla autoa hakee arvot kohdilleen.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Linean fueltrim arvot metsässä, huono kiihtyvyys pikkuva
Juu miinusnapa oli irti ainakin tunnin. Kulutus putosi n. litralla että ei huono. Myös ei enää ollut liikkeellelähdössä nykimistä. Pitää ajaa joku tankki tyhjäksi ja tarkistaa onko arvot kohentuneet.