Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Rupes houkuttaan asentaa 2003 vuoden Puntoln flexfueli. Homma lienee toimii? Mikäs näistä laitetaan eflexfuel, flexfuel vai ihan kiinan flexi? Liekköhän tossa flexfuelissa mitään eroa ihan tollaseen perus kiinan boksiin?
Eflexfuelissa on on vissiin vaan se polttoaineanturi? Tarviiko sitä? Kaikilla vehkeillä voi vissiin tankata sekasin?
Päivittäin tulee 1h työmatkajoa, ni 3-4 vuotta ja säästäis jo Punton hinnan.
Eflexfuelissa on on vissiin vaan se polttoaineanturi? Tarviiko sitä? Kaikilla vehkeillä voi vissiin tankata sekasin?
Päivittäin tulee 1h työmatkajoa, ni 3-4 vuotta ja säästäis jo Punton hinnan.
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
eFlexfuelissa on muistaakseni se anturi, joka on parempi ratkaisu kuin ilman.
Tämä sen takia, että sarja toimii paremmin jos meinaa sekoitella polttoaineita.
Talvella voi nimittäin olla tarvetta tankata se 5-10% bensiiniä, jotta kylmäkäynnistys helpottuu.
Tämä sen takia, että sarja toimii paremmin jos meinaa sekoitella polttoaineita.
Talvella voi nimittäin olla tarvetta tankata se 5-10% bensiiniä, jotta kylmäkäynnistys helpottuu.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Ehdottomasti polttoaineanturilla jos meinaa talvella käyttää. Mulla oli muistaakseni Ranskasta tilattu ilman ja sillä ei meinannut saada autoa käyntiin ollenkaan alle +5°C. Säästöä tuli noin 5€ per tankki
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Minulla oli puntossa tämä sarja https://fuelflexfinland.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; Ihan hyvin toimi, eikä kulutuskaan nyt niin hirveä ollut. Pandaan arvelin ens kesänä laittaa, mutta siihen laitan sen sarjan jossa tulee se polttoaineen haistelia.
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
No tää nyt vaan ON paras. https://eflexfuel.fi/e85_muutossarja Eikä tarvi miettiä, mikä on sekotussuhde bensa/etanoli. Ja jos haluaa sen tietää, niin puhelimeen saa sovelluksen josta suhteen näkee.
Motonetistä saa boksin asennussarjoineen, eli letkua, lemmarit jne..
Motonetistä saa boksin asennussarjoineen, eli letkua, lemmarit jne..
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Ei ihan Puntoon liity, mutta etanoliin.
Tekisi mieli asentaa tuo muutossarja Barchettaan.
Tuolla eFlexFuelin sivuilla ilmoitetaan täysi yhteensopivuus, mutta silloin kun 95 E10 bensa tuli niin Barchettan kohdalla kiellettiin sen käyttö.
Jos tuo 95 E10 kiellettiin suuremman etanolimäärän takia niin eipä tuota sarjaa taida uskaltaa asentaa.
Tekisi mieli asentaa tuo muutossarja Barchettaan.
Tuolla eFlexFuelin sivuilla ilmoitetaan täysi yhteensopivuus, mutta silloin kun 95 E10 bensa tuli niin Barchettan kohdalla kiellettiin sen käyttö.
Jos tuo 95 E10 kiellettiin suuremman etanolimäärän takia niin eipä tuota sarjaa taida uskaltaa asentaa.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Moni automerkin maahantuojan edustaja kielsi etanolikäytön "varmuuden vuoksi", ettei tule ongelmia suomen kuluttajansuojan kanssa.
Näin teki mm. Volvo joidenkin mallien kohdalla, vaikka vuoden 197X jälkeen kaikkien markkinoiden (eli brasilia ja muu maailma) polttoainelinjastot ovat olleet yhteensopivia ja samoin varaosanumeroin.
Fiatilla ollut aina vahva jalansija Brasiliassa ja tekniikka siellä nojannut hyvin vahvasti olemassa olevaan eurolaatuun. En uskoisi itse, että ongelmaa tulisi.
Arin osa ruiskutuslaitteistossa on kulahtanut polttoainepumppu. Niitä on tupannut porukalla pimenemään enemmän ja vähemmän etanoliin siirtymisen jälkeen. Ei tosin ole kiveen hakattu, omassa toisessa autossa pyörii edelleen alkuperäinen 499972km paikoillaan ollut pumppu, jolla on ajettu ensimmäiset 440tkm bensalla ja loput wiinalla.
Näin teki mm. Volvo joidenkin mallien kohdalla, vaikka vuoden 197X jälkeen kaikkien markkinoiden (eli brasilia ja muu maailma) polttoainelinjastot ovat olleet yhteensopivia ja samoin varaosanumeroin.
Fiatilla ollut aina vahva jalansija Brasiliassa ja tekniikka siellä nojannut hyvin vahvasti olemassa olevaan eurolaatuun. En uskoisi itse, että ongelmaa tulisi.
Arin osa ruiskutuslaitteistossa on kulahtanut polttoainepumppu. Niitä on tupannut porukalla pimenemään enemmän ja vähemmän etanoliin siirtymisen jälkeen. Ei tosin ole kiveen hakattu, omassa toisessa autossa pyörii edelleen alkuperäinen 499972km paikoillaan ollut pumppu, jolla on ajettu ensimmäiset 440tkm bensalla ja loput wiinalla.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Muistaakseni Mazda ei kerro 95E10 -yhteensopivuutta 2003 vanhempien autojen kanssa. Lähipiirissäni on 1993 vuotinen 626, jolla on ajettu pitkästi yli puoli miljoonaa nyt ja koko se aika ysivitos eekympillä mitä se on ollut markkinoilla. Eikä mitää ongelmia pensapumpussa tai tiivisteissä yms. mitkä etanolin pelotellaan hajottavan alta aikayksikön vaikka ajaisi vaan sinisen tankkauspistoolin viereen. Eikä mitää ongelmia pensapuolella muutenkaan, eikä oikestaan muitakaan ongelmia.
Noilla eflexfuel-kavereilla on yhteensä varmaan satoja tuhansia kilometrejä takana etanolilla, uudehkoilla ja vanhoilla autoilla eikä etanoli ole aiheuttanut mitään ongelmia. Että minä uskaltaisin Barchettaankin boksin asentaa.
Noilla eflexfuel-kavereilla on yhteensä varmaan satoja tuhansia kilometrejä takana etanolilla, uudehkoilla ja vanhoilla autoilla eikä etanoli ole aiheuttanut mitään ongelmia. Että minä uskaltaisin Barchettaankin boksin asentaa.
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Kyllä se lukema pyörii miljoonissa. Pelkästään oman "säätöporukan" piirissä jo jotain 700tkm.jarikin kirjoitti:Noilla eflexfuel-kavereilla on yhteensä varmaan satoja tuhansia kilometrejä takana etanolilla, uudehkoilla ja vanhoilla autoilla eikä etanoli ole aiheuttanut mitään ongelmia. Että minä uskaltaisin Barchettaankin boksin asentaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Bensapumppu on tuohon vaihdettu, että sen ei pitäisi hajota.
Laitoin tuonne elfexfuelille kysymyksen yhteensopivuudesta. Katsotaanpa mitä vastaavat.
Kiirehän mulla ei ole, kun kohta on koko talvi aikaa asennella.
Laitoin tuonne elfexfuelille kysymyksen yhteensopivuudesta. Katsotaanpa mitä vastaavat.
Kiirehän mulla ei ole, kun kohta on koko talvi aikaa asennella.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: 20.07.2016 11:07
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Itse ajellut jo n150.000 km firen 1.4 16 tappisella raalla e85 ilman mtn boxeja tosin pakkasaamuisin bolognese lähtee käyntiin vasta kolmannella ja heti ei viitsi lähteä ajamaan siksi voisi kelata tota boxia.
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Yllättävän hyvin jotkut autot toimivat RE85:llä pelkällä polttoaineen paineen nostolla. Toki just talvella voi olla nihkeämpää kylmänä lähtö, mutta sillon voi sekoittaa muutaman litran bensaa joukkoon.dio natale kirjoitti:Itse ajellut jo n150.000 km firen 1.4 16 tappisella raalla e85 ilman mtn boxeja tosin pakkasaamuisin bolognese lähtee käyntiin vasta kolmannella ja heti ei viitsi lähteä ajamaan siksi voisi kelata tota boxia.
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Juu.koppero kirjoitti:Yllättävän hyvin jotkut autot toimivat RE85:llä pelkällä polttoaineen paineen nostolla. Toki just talvella voi olla nihkeämpää kylmänä lähtö, mutta sillon voi sekoittaa muutaman litran bensaa joukkoon.dio natale kirjoitti:Itse ajellut jo n150.000 km firen 1.4 16 tappisella raalla e85 ilman mtn boxeja tosin pakkasaamuisin bolognese lähtee käyntiin vasta kolmannella ja heti ei viitsi lähteä ajamaan siksi voisi kelata tota boxia.
Pitäisi olla enämpi tietoa, mitenkä eri ECUt käsittelevät lambdaikkunaa ja kuinka paljon "hyväksyvät" muutosta.
Minulla ole tietoa kuin noista 90-luvun alkupuolen Boscheista ja niistäkin vain senverran, että Motronicissa on 50% sopeutusikkuna. Toimii etanolilla hienosti, varsinkin suuttimien vaihdolla.
Tosin, taas moottorikohtaisia eroja on paljon.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
50% ikkuna se on melkeen kaikissa , mut se tosiaan on +25% ja -25%.
Tosiaan jos suuttimet tai poltoaineen paineen valitsee niin , että bensalla se korjaus on -17% niin etanolilla se on sitten +17% ei vikakoodia tule
Tosiaan jos suuttimet tai poltoaineen paineen valitsee niin , että bensalla se korjaus on -17% niin etanolilla se on sitten +17% ei vikakoodia tule
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Mie oon ajellu normi bensa autoilla 50% e85 suhteella ongelmitta ilman mitään boksia tai muuta virittelyä, en osaa sanoa säästääkö mitään mutta näin mennään... kulkupelit vaihtuu senverta tiheään ettei kerkiä mikää flexipoksi maksaa itteään takas omalla kohtaa.