Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
kasvi
Viestit: 5
Liittynyt: 26.03.2018 08:38

Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja kasvi »

Rupes houkuttaan asentaa 2003 vuoden Puntoln flexfueli. Homma lienee toimii? Mikäs näistä laitetaan eflexfuel, flexfuel vai ihan kiinan flexi? Liekköhän tossa flexfuelissa mitään eroa ihan tollaseen perus kiinan boksiin?

Eflexfuelissa on on vissiin vaan se polttoaineanturi? Tarviiko sitä? Kaikilla vehkeillä voi vissiin tankata sekasin?

Päivittäin tulee 1h työmatkajoa, ni 3-4 vuotta ja säästäis jo Punton hinnan.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja wellu »

eFlexfuelissa on muistaakseni se anturi, joka on parempi ratkaisu kuin ilman.
Tämä sen takia, että sarja toimii paremmin jos meinaa sekoitella polttoaineita.

Talvella voi nimittäin olla tarvetta tankata se 5-10% bensiiniä, jotta kylmäkäynnistys helpottuu.
Minkä huollan, sen korjaan...
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja jonik »

Ehdottomasti polttoaineanturilla jos meinaa talvella käyttää. Mulla oli muistaakseni Ranskasta tilattu ilman ja sillä ei meinannut saada autoa käyntiin ollenkaan alle +5°C. Säästöä tuli noin 5€ per tankki
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Minulla oli puntossa tämä sarja https://fuelflexfinland.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; Ihan hyvin toimi, eikä kulutuskaan nyt niin hirveä ollut. Pandaan arvelin ens kesänä laittaa, mutta siihen laitan sen sarjan jossa tulee se polttoaineen haistelia.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja jarikin »

No tää nyt vaan ON paras. https://eflexfuel.fi/e85_muutossarja Eikä tarvi miettiä, mikä on sekotussuhde bensa/etanoli. Ja jos haluaa sen tietää, niin puhelimeen saa sovelluksen josta suhteen näkee.
Motonetistä saa boksin asennussarjoineen, eli letkua, lemmarit jne..
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Ei ihan Puntoon liity, mutta etanoliin.

Tekisi mieli asentaa tuo muutossarja Barchettaan.
Tuolla eFlexFuelin sivuilla ilmoitetaan täysi yhteensopivuus, mutta silloin kun 95 E10 bensa tuli niin Barchettan kohdalla kiellettiin sen käyttö.

Jos tuo 95 E10 kiellettiin suuremman etanolimäärän takia niin eipä tuota sarjaa taida uskaltaa asentaa.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Moni automerkin maahantuojan edustaja kielsi etanolikäytön "varmuuden vuoksi", ettei tule ongelmia suomen kuluttajansuojan kanssa.

Näin teki mm. Volvo joidenkin mallien kohdalla, vaikka vuoden 197X jälkeen kaikkien markkinoiden (eli brasilia ja muu maailma) polttoainelinjastot ovat olleet yhteensopivia ja samoin varaosanumeroin.

Fiatilla ollut aina vahva jalansija Brasiliassa ja tekniikka siellä nojannut hyvin vahvasti olemassa olevaan eurolaatuun. En uskoisi itse, että ongelmaa tulisi.


Arin osa ruiskutuslaitteistossa on kulahtanut polttoainepumppu. Niitä on tupannut porukalla pimenemään enemmän ja vähemmän etanoliin siirtymisen jälkeen. Ei tosin ole kiveen hakattu, omassa toisessa autossa pyörii edelleen alkuperäinen 499972km paikoillaan ollut pumppu, jolla on ajettu ensimmäiset 440tkm bensalla ja loput wiinalla.
Minkä huollan, sen korjaan...
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Muistaakseni Mazda ei kerro 95E10 -yhteensopivuutta 2003 vanhempien autojen kanssa. Lähipiirissäni on 1993 vuotinen 626, jolla on ajettu pitkästi yli puoli miljoonaa nyt ja koko se aika ysivitos eekympillä mitä se on ollut markkinoilla. Eikä mitää ongelmia pensapumpussa tai tiivisteissä yms. mitkä etanolin pelotellaan hajottavan alta aikayksikön vaikka ajaisi vaan sinisen tankkauspistoolin viereen. Eikä mitää ongelmia pensapuolella muutenkaan, eikä oikestaan muitakaan ongelmia.

Noilla eflexfuel-kavereilla on yhteensä varmaan satoja tuhansia kilometrejä takana etanolilla, uudehkoilla ja vanhoilla autoilla eikä etanoli ole aiheuttanut mitään ongelmia. Että minä uskaltaisin Barchettaankin boksin asentaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja wellu »

jarikin kirjoitti:Noilla eflexfuel-kavereilla on yhteensä varmaan satoja tuhansia kilometrejä takana etanolilla, uudehkoilla ja vanhoilla autoilla eikä etanoli ole aiheuttanut mitään ongelmia. Että minä uskaltaisin Barchettaankin boksin asentaa.
Kyllä se lukema pyörii miljoonissa. Pelkästään oman "säätöporukan" piirissä jo jotain 700tkm. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Bensapumppu on tuohon vaihdettu, että sen ei pitäisi hajota.

Laitoin tuonne elfexfuelille kysymyksen yhteensopivuudesta. Katsotaanpa mitä vastaavat.
Kiirehän mulla ei ole, kun kohta on koko talvi aikaa asennella.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
dio natale
Viestit: 70
Liittynyt: 20.07.2016 11:07

Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja dio natale »

Itse ajellut jo n150.000 km firen 1.4 16 tappisella raalla e85 ilman mtn boxeja tosin pakkasaamuisin bolognese lähtee käyntiin vasta kolmannella ja heti ei viitsi lähteä ajamaan siksi voisi kelata tota boxia.
koppero
Viestit: 31
Liittynyt: 19.11.2012 15:17

Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja koppero »

dio natale kirjoitti:Itse ajellut jo n150.000 km firen 1.4 16 tappisella raalla e85 ilman mtn boxeja tosin pakkasaamuisin bolognese lähtee käyntiin vasta kolmannella ja heti ei viitsi lähteä ajamaan siksi voisi kelata tota boxia.
Yllättävän hyvin jotkut autot toimivat RE85:llä pelkällä polttoaineen paineen nostolla. Toki just talvella voi olla nihkeämpää kylmänä lähtö, mutta sillon voi sekoittaa muutaman litran bensaa joukkoon. :)
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja wellu »

koppero kirjoitti:
dio natale kirjoitti:Itse ajellut jo n150.000 km firen 1.4 16 tappisella raalla e85 ilman mtn boxeja tosin pakkasaamuisin bolognese lähtee käyntiin vasta kolmannella ja heti ei viitsi lähteä ajamaan siksi voisi kelata tota boxia.
Yllättävän hyvin jotkut autot toimivat RE85:llä pelkällä polttoaineen paineen nostolla. Toki just talvella voi olla nihkeämpää kylmänä lähtö, mutta sillon voi sekoittaa muutaman litran bensaa joukkoon. :)
Juu.

Pitäisi olla enämpi tietoa, mitenkä eri ECUt käsittelevät lambdaikkunaa ja kuinka paljon "hyväksyvät" muutosta.

Minulla ole tietoa kuin noista 90-luvun alkupuolen Boscheista ja niistäkin vain senverran, että Motronicissa on 50% sopeutusikkuna. Toimii etanolilla hienosti, varsinkin suuttimien vaihdolla.

Tosin, taas moottorikohtaisia eroja on paljon.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

50% ikkuna se on melkeen kaikissa , mut se tosiaan on +25% ja -25%.
Tosiaan jos suuttimet tai poltoaineen paineen valitsee niin , että bensalla se korjaus on -17% niin etanolilla se on sitten +17% ei vikakoodia tule
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Mie oon ajellu normi bensa autoilla 50% e85 suhteella ongelmitta ilman mitään boksia tai muuta virittelyä, en osaa sanoa säästääkö mitään mutta näin mennään... kulkupelit vaihtuu senverta tiheään ettei kerkiä mikää flexipoksi maksaa itteään takas omalla kohtaa.
Vastaa Viestiin