Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Bensapumppuja on useampi mennyt tutuilta, muistaakseni aina puolen vuoden vuoden sisään e85 käytön aloituksesta. Ite vaihdoin suosiolla Walbron 255lph (GSS342) vaikka sitäkään ei suositella etanolille, hyvin on toiminut vuoden päivät. Meni -01 Puntoon lähes heittämällä. Vedin samalla paluulinjan tankille evap-järjestelmän kautta ja asensin bensapaineensäätimen konehuoneeseen. Tuo nyt on pientä muihin virityksiin verrattuna, löytyy remmiahdinta yms
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Jep ja jos löytää 30% isommat suuttimet, voi äkkiä tuo korjaus jäädä etanolillakin +/-5% luokkaan.Wesulius kirjoitti:50% ikkuna se on melkeen kaikissa , mut se tosiaan on +25% ja -25%.
Tosiaan jos suuttimet tai poltoaineen paineen valitsee niin , että bensalla se korjaus on -17% niin etanolilla se on sitten +17% ei vikakoodia tule
Kylmästarteissakin lienee eroja, ainakin Motronic tekee lisäyksen jokaisella yrityksellä. En muista paljonko, mutta jos ei oliko nyt kahden kierroksen aikana syty ja jää käymään, lisätään starttirikastusta +X%.
T. nimimerkki -27°C ilman flexejä tai lohkolämmitintä tulille etanolilla.
Ainoa huono puoli tuossa motikan ominaisuudessa on, että saattaa korjata karttaa turhan rikkaalle ja uittaa koneen wiinassa.
Mutta se onkin 1990 -luvun tekniikkaa. Pitäisi uudemmista tietää enempi, mutta väittäisin niiden olevan vielä enemmän sopeutuvia.
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: 20.07.2016 11:07
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Isompia siittimiä kyllä miettinyt ..eli mikäs malli tässä stiletissä on 1.4 16v ja mikä mahtaisi olla sitten korvaava isompi koko kun näistä en oikein kärryllä.
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Nii joutuu sitä punton pa-pumpun muovirunkoa vähän modaamaan , esim vakio pa-paineen säätimen eliminointi.jonik kirjoitti:Bensapumppuja on useampi mennyt tutuilta, muistaakseni aina puolen vuoden vuoden sisään e85 käytön aloituksesta. Ite vaihdoin suosiolla Walbron 255lph (GSS342) vaikka sitäkään ei suositella etanolille, hyvin on toiminut vuoden päivät. Meni -01 Puntoon lähes heittämällä. Vedin samalla paluulinjan tankille evap-järjestelmän kautta ja asensin bensapaineensäätimen konehuoneeseen. Tuo nyt on pientä muihin virityksiin verrattuna, löytyy remmiahdinta yms
Mun mielestä se evappi putkisto ahdisti niin vedin oman paluuputken tankille.
Samoin jonkun walbron pumpun laitoin , mutta eihän se mahtunut vakio reikään joten jouduin antaa puukkoa vakio pa-suodattimelle ja otin sen kokonaan pois.
Näin jälkeenpäin olisi ollut fiksumpaa laittaa kerääjä säiliö ja siihen ihan oma pumppu.
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Vastasivat eflexfuelilta ja vastaus oli sen suuntainen, että purkki kiinni ja kovaa ajoa. Tosin, melko diplomaattinen vastaus oli tuohon 95 E10 käyttökieltoon vs E85 käyttöön.
Saattaapi olla, että tulee tuo muutos toteutettua talven aikana.
Mä en viitsi lähteä kikkailemaan kahden bensaletkun tankkaus taktiikalla, kun tuon boksin nyt melko kohtuurahaan saa. Sen hankintahinnasta kun pystyy vähentämään sen valtion lupaaman 200€
Saattaapi olla, että tulee tuo muutos toteutettua talven aikana.
Mä en viitsi lähteä kikkailemaan kahden bensaletkun tankkaus taktiikalla, kun tuon boksin nyt melko kohtuurahaan saa. Sen hankintahinnasta kun pystyy vähentämään sen valtion lupaaman 200€
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Mun käsitys on se, että ei siihen 200€:n tukeen välttämättä purkkia tarvii, mutta saa sen myös laittaa.Uno_mas kirjoitti: Mä en viitsi lähteä kikkailemaan kahden bensaletkun tankkaus taktiikalla, kun tuon boksin nyt melko kohtuurahaan saa. Sen hankintahinnasta kun pystyy vähentämään sen valtion lupaaman 200€
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Niin, kuinka tarkasti vaativat dokumentoimaan.koppero kirjoitti:Uno_mas kirjoitti:Mun käsitys on se, että ei siihen 200€:n tukeen välttämättä purkkia tarvii, mutta saa sen myös laittaa.
Minulta vaadittiin selitys, jotta miten muutos on toteutettu.
"Muutos on toteutettu vaihtamalla autoon 30% isommat polttoaine-suuttimet ja säätämällä auton moottorinohjauksen polttoainekartta näille suuttimille sopivaksi".
Muutoksen toteuttajaksi kirjasin auton omistajan, eli itseni. Meni mukisematta läpi.
Jollakin konttorilla ovat vaatineet noita eflexpokseja, vailla perusteita.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Mitenkä on RE85 autot lähteneet aamulla käymään, kun lämpötila on painunut alle nollan?
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Omat kokemukset väärämerkeistä:koppero kirjoitti:Mitenkä on RE85 autot lähteneet aamulla käymään, kun lämpötila on painunut alle nollan?
9.8:1 puristuksilla oleva, karttoja säätämällä wiinastettu volvo (4cyl/8V) vaati -20 pakkasissa 4-8 lyhyttä starttia ennenkuin jäi käymään. 10.5:1 rutuilla oleva 5cyl/20V lähtee aina kolmannella (kesä tai talvi, etanolisoitu suuttimien vaihdolla).
Flexfuel boksitettu -02 volvo, -23°C ja ensimmäisellä käymään.
SaaB mikälie tehtaan Flexfuel, -28°C ja ensimmäisellä käymään.
Eli miten hyvin kylmästartin rikastus on toteutettu, kuinka hyvä kipinä startissa (wiina on hyvä eriste) ja moottorirskenne (neliventtiilitekniikalla olleet tuntuneet lähtevän paremmin käymään). Puristuspaine auttaa, koska kaasu lämpeää puristuessaan.
Nuo omat "testipenkit", eli itsesäädetyt volvot parani startin osalta tulppien vaihdolla (Denso TT). Ero oli huima (aikaisemmin toi 8V vaati todella kärsivällistä starttailua ja aikaa).
Eli vastaus kysymykseen, kuinka hyvin lähtee käymään:
Riippuu täysin tilanteesta, kuinka hyvin moottori toimii startissa ja kuinka hyvin ruisku osaa annostella kylmästartin rikastuksen. Starttia saa parannettua tankkaamalla hieman bensaa wiinan sekaan.
Sytkäpuolen on parempi olla kunnossa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fian Punto ja etanoli: uhka vai mahdollisuus?
Punto 1.4 16v turbo , saabin suuttimilla lähtee 10c -> ekalla, -2 - 10c horhtää ensin ja toisella jää käymään.
Ei ole etanoli boxia , ecumaster det 3 jolla olen huijannut vakiecun kartan kohdalleen tai edes sinne päin.
Ei ole etanoli boxia , ecumaster det 3 jolla olen huijannut vakiecun kartan kohdalleen tai edes sinne päin.