2005 puntoon turbopakosarja?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Kävin tänään säätämässä bensan painetta puntosta yhtä baaria ylemmäs. Nyt on peruspaine 4bar ja ahdoilla 5bar. Siinä se taisi olla toinen avain löysän hukkaportin lisäksi kun ei säätöjä aiemmin totellut. Ei olisi uskonut että 400cc suuttimet loppuu kesken viinalla jo kolmella baarilla :shock:

Nyt rupeaa olemaan joku järkikin tuossa säädössä kun aiemmin ollut ihan kuutamolla. Pirun hankala säätää se jyrkkä ahdon nousualue fiksuksi vieläkin. Potkua tuli heti lisää tai sitten vaan kytkin luistaa enemmän :D
- kaikki menee, omat ja lainatut -
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Tuolta näyttää nyt ensimmäinen "raakakäppyrä" mikä tottelee annettuja suuntia. Painetta hukkiksen lisäjousen kanssa 0,9-1,0bar ilman turboruuvin ohivuodatusta. Sellaistakin kokeilin mutta saatan poistaa sen turhana järjestelmästä.

https://www.flickr.com/photos/181730766 ... ed-public/" onclick="window.open(this.href);return false;
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

fsvaasam kirjoitti:Kävin tänään säätämässä bensan painetta puntosta yhtä baaria ylemmäs. Nyt on peruspaine 4bar ja ahdoilla 5bar. Siinä se taisi olla toinen avain löysän hukkaportin lisäksi kun ei säätöjä aiemmin totellut. Ei olisi uskonut että 400cc suuttimet loppuu kesken viinalla jo kolmella baarilla :shock:

Nyt rupeaa olemaan joku järkikin tuossa säädössä kun aiemmin ollut ihan kuutamolla. Pirun hankala säätää se jyrkkä ahdon nousualue fiksuksi vieläkin. Potkua tuli heti lisää tai sitten vaan kytkin luistaa enemmän :D
1.4 16v vauhtis ja kytkin pitää paremmin.
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Juu pitää nyt kattoo mitä sinne laittaa. Ilmeisesti näissä 8v moottorissa on laitettu "mitä sattuu" vauhtipyöriä ja joihinkin käy suoraan 16v kytkin ja joihinkin ei, kitkapinnan halkaisijasta riippuen. Moposport myy edelleen saffan 30% jäykempiä asetelmia myös fiatteihin. Toki on vanhaa varastoa nillä mutta onkohan fiatessä asetelmien kiinnitys ja jako kovin muuttunut vuosien varrella? Veikkaan että vois käydä sellainenkin kunhan halkaisija täsmää.
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ne mopospurtin kytkimet on ollu kyllä ihan samoin pitäviä mitä vakiot vai onko jollain parempaa tietoa?
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Kieltämättä hieman samankaltasia epäilyksiä täällä. Ehkä ne pitää 30% enemmän kuin vanha käytetty :D
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:Ne mopospurtin kytkimet on ollu kyllä ihan samoin pitäviä mitä vakiot vai onko jollain parempaa tietoa?
Joskus sieltä tuli selvästi jäykempi jousinen asetelma , sitten kun tuli vakiota niin en ole tilannut.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

fsvaasam kirjoitti:Juu pitää nyt kattoo mitä sinne laittaa. Ilmeisesti näissä 8v moottorissa on laitettu "mitä sattuu" vauhtipyöriä ja joihinkin käy suoraan 16v kytkin ja joihinkin ei, kitkapinnan halkaisijasta riippuen. Moposport myy edelleen saffan 30% jäykempiä asetelmia myös fiatteihin. Toki on vanhaa varastoa nillä mutta onkohan fiatessä asetelmien kiinnitys ja jako kovin muuttunut vuosien varrella? Veikkaan että vois käydä sellainenkin kunhan halkaisija täsmää.
1.4 16v on 200mm levy 1.2 16v tais olla 190mm
Mulla on puntossa TÄMÄ ja ainakin sen 310Nm pitää.
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Aika rajulta näyttää tuo wesun kytkin. Onko vielä ihan mukava polkea jos kadulle ajattelee? Mulla oli joskus twincamissä vakio asetelma ja kolmilapainen sintteri ja se oli ihan mukava käytellä siviilissäkin vielä. Piti pari sataa Nm kivasti mutta olihan siinä halkaisijaakin 215mm. Mielelellään jotain helppoa ja halpaa laittaisi. 1.4 16v vauhtipyöriäkään ei ihan heittohintaan taida olla tarjolla joka kulmalla. Missä kaikissa autoissa niitä on ollut?
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Itsellä on ollu vain muutamassa veskissä jäykempi asetelma ja ihan kivoja neo ajaa. Selkeästi jäykempiä ne yleensä on poljintuntumaltaan mutta seo vaan miehekästä...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Jotain lähelle vakiota käytöltään haetaan. Mulla ollu tuollainen joskus kilpakäytössä.

https://www.autoracing.fi/paineasetelma ... 84mm-94832" onclick="window.open(this.href);return false;

Aivan toinen ääripää käytökseltään. Skenaariot oli aina kun traileriin yritti ajaa, niin joko kytkin sulaa tai sitten mennään kärryn takaseinästä läpi :lol:
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Siis ihan helppo tää on ollu käytössä.
Mulla pitäis olla 1.4 16 vauhtiksia varalla , pitääpä ettiä.
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Etsi pois, ostan asevelihintaan mielellään jos löytyy. Siihen kun laittaa uudet vakiohilut niin uskoisin että pärjää mun tehoilla vielä hyvin. Tänks!
- kaikki menee, omat ja lainatut -
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Pannaas taas vähän updeittiä ahtamisen vaikeudesta. Oon ajatellut että tuo mekaaninen puoli on selätetty kun sain hukkaportin tiiviiksi ja bensan paineen nostettua mutta kyllä jotain kummaa perseilyä tapahtuu vielä mitä en tajua. . .

Noita vikakoodeja nyt on päällä koko ajan vaikka kaikki tuntuu muuten pelaavan ok. Vikakoodit on sattumalta juuri niistä asioista mihin oon kajonnut eli imusarjan paineesta, kampiakselin asennosta ja polttoaineen säädöstä.

Virittelin laajakaistalta piuhan ecumasteriin niin on helpompi lueskella karttaa ja säätää, kyllähän se auttoikin asiassa. Sain ajeltua karttaa paremmin kohdilleen ja poistin säätöajon jälkeen vikakoodit niin taas oli kaikki päin berberiä sen jälkeen. Sika laihalla ahdot taas. . . Onko näin vanhoissakin joku "limp mode" olemassa ja olen vain säätänyt siinä tilassa ennen vikakoodien poistoa? Tuli mieleen

Ja sellainenkin hauskuus että laite ottaa ihan sattumalta silloin tällöin "hepulin" joutokäynnillä ja rupeaa humppaamaan kierroksia ja seoksia omiin nimiin ja pyytämättä :shock:
- kaikki menee, omat ja lainatut -
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Hoi ecumastermiehet, miltäs teillä mappisignaali näyttää?

Mulla näyttää tuolta.

https://www.flickr.com/photos/181730766 ... ed-public/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli kuvassa musta käppyrä tulee auton omalta mapilta ja punainen käppyrä menee takaisin fiatin omalle eculle. Alimmainen vihreä käppyrä on ulkoisen mapin tuottamaa selkeästi tasaisempaa jännitettä.
Rupesi epäilyttämään että onko signaalissa paljon häiriöitä kun tuo ulkoisen mapin jännite näyttää niin paljon tasaisemmalta. Voihan tuo signaalin sahalaitaisuus myös johtua mappien eri sijainnista, kun orkkis on imusarjassa ja ulkoinen muualla pitkän letkun päässä. Mulla on pidemmät ryöstöpiuhat antureilta ecumasterille kuin ohjeissa sanotaan. Tosin suojattuna ja kuoret maadoitettuna niistä. Ilmeisen häiriöherkkiä kuitenkin ovat.
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Vastaa Viestiin