Voimansiirto poikki

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
saviahonen
Viestit: 6
Liittynyt: 23.09.2019 19:21

Voimansiirto poikki

Viesti Kirjoittaja saviahonen »

Punto 1,2 2005 malli. Veto katkesi risteyksen jälkeen. Vaihteet menevät päälle, mutta auto ei liiku. Voimansiirrosta kuuluu melko korkea taajuinen ääni, suuremmalla vaihteella taajuus nousee. Kokeilin pyörät ilmassa, toisesta pyörästä pyörittäen ei toinen liikkunut, joten lähtöajatus oli tasauspyörästön vika.
Vetoakselit tarkistettu, kaikki kunnossa, tasauspyörästöstä ei vikaa löytynyt, vaihteet toimivat. Käsivoimin pyöritellen kaikki tuntuu toimivan. Kytkin kunnossa, jouset tiiviisti ja keskiö kiinni. Vaihteisto on nyt pöydällä, tasauspyörästö purettuna.
Onko ajatuksia? :?:
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Voimansiirto poikki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kampiakselin takapää on kiinni lopussa kampiakselissa? Ei tule isosti ajatuksia, ihan saman kuin sinullakin kytkinlevy rikki tai tasauspyörästön ristitappi poikki. Sitten enää vaihteensiirtovika eli pykälä ei mennyt oikeasti päälle tai kytkin jäi irrottavaan asentoon. Oliko näissä tyyppivikana kytkinkäpälän vääntyminen jolloin painelaakeri ei toimi kunnolla? Yleensä kai kytkin ei enää tahdo irrottaa, mutta voisi olla myös jäänyt pohjaan. Tosin luulisi että silloin myös poljin jäisi alas.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Voimansiirto poikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

Oliko se nyt toisioakseli nimeltään, jonka päästä välittyy voima tasauspyörästön isolle rattaalle.
Jokatapauksessa sen akselin päässä oleva ratas, joka siis sitä voimaa välittää, lienee rympätty paikoilleen (lämpösovite).

Minulla petti se. Ensin tuntui kuin kytkin olisi kerran luistanut, mutta pääsin varovasti ajaen vielä 30km. Sitten veto loppui kuin seinään. Kaikki vaihteet ja kytkin toimi, mutta auto ei liikkunut mihinkään. Pakilla kuului erittäin selvä pakin "soiva" ääni, vaikkei auto liikkunut mihinkään.
Rattaat pyöri, mutta voiman välitys loppui sinne akselin päähän.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
75 ELX
Viestit: 424
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Voimansiirto poikki

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Iso ratas yleensä luistaa mutta noin uudessa pitäisi olla jo pultattu malli
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
saviahonen
Viestit: 6
Liittynyt: 23.09.2019 19:21

Re: Voimansiirto poikki

Viesti Kirjoittaja saviahonen »

Tuohon Wellun esittämän oireen suuntaan minunkin epäilyni johti. Nyt laatikko on pöydällä, mutta käsikonstein en saa oiretta esille. Kaksi vaihdetta päälle ja putkipihdeillä pehmusteen kanssa käänsin pienestä vetopyörästä. Ei antanut periksi. Isovetopyörä on pulteilla kiinni, eikä merkkiä rikkoontumisesta ole. Olisiko kellään kuvaa ko. laatikosta?
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Voimansiirto poikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

saviahonen kirjoitti:Tuohon Wellun esittämän oireen suuntaan minunkin epäilyni johti. Nyt laatikko on pöydällä, mutta käsikonstein en saa oiretta esille. Kaksi vaihdetta päälle ja putkipihdeillä pehmusteen kanssa käänsin pienestä vetopyörästä. Ei antanut periksi. Isovetopyörä on pulteilla kiinni, eikä merkkiä rikkoontumisesta ole. Olisiko kellään kuvaa ko. laatikosta?
Epäilen, ettei käsin pyörikkään.
Ei nimittäin pyörinyt konetta vasten se omakaan vetoakselista kaksinvoimin kääntäen, mutta moottorin perässä auto korkeintaan ihan aavistuksen "heijahti" (pari milliä) eikä sen kummempaa liikettä saanut aikaiseksi.

Minulla pysyi vatoakselit ja kytkin samana kuin ennenkin. Siitä välistä vaihtui laatikko ja vika poistui.


Enhän minäkään varma ole, mutta näin kävi minulle.
Minkä huollan, sen korjaan...
saviahonen
Viestit: 6
Liittynyt: 23.09.2019 19:21

Re: Voimansiirto poikki

Viesti Kirjoittaja saviahonen »

Käytin hieman järeämpääkin konstia, pieni vetopyörä ruuvipenkkiin ja toisesta päästä vääntöä, ei vaikutusta.
Jotakin on kuitenkin löydettävä, en laita kasaan ennen kuin löydän vian. Laatikon kokonaan purkaminen on mahdollisesti vielä tehtävä, vaikka ei huvittaisi ollenkaan.
Toinen laatikko on hakusessa, katsotaan sitten sillä vaikka.
Huonoin vaihtoehto on se, että olen sittenkin onnistunut pariin kertaan vaihdekaavion läpikäydessäni jättämään jokaisen vaihteen puolitiehen! Ei tunnu luontevalta parin miljoonan kilometrin kokemuksella.
saviahonen
Viestit: 6
Liittynyt: 23.09.2019 19:21

Re: Voimansiirto poikki

Viesti Kirjoittaja saviahonen »

On jäänyt lopullisen syyn kirjaaminen tekemättä. Nyt on aikaa kulunut, niin että voi kertoa. Tarina alkoi edellisestä remontista, jossa vaihdoin vetonivelen suojakumin. Yritin vaihtaa sen purkamalla nivelen, mutta se ei antautunut helpolla. Niinpä vaihoin suojakumin tripoidin kautta. Ulomman nivelen lukitus oli ilmeisesti jäänyt lukittumatta ja vetoakseli pääsi liukumaan ulos. Pienellä vaivalla asia olisi selvinnyt. Liian hätäinen diagnoosi johti tarpettoman laajaan remonttiin. :oops:
Viimeksi muokannut saviahonen, 01.03.2020 09:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Voimansiirto poikki

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Itse muistaisin että isompi vetopyörä on pulteilla kiinni tasauspyörästön rungossa eli ei voi koskaan luistaa. En ole fiatissa nähnyt että pultit katkeaisivat.

Ja pienempi vetopyörä on pääakselin kanssa samaa kalikkaa eli ei voi luistaa myöskään. Mutta toki voin muistaa väärinkin ja onhan wellun askiin voinut joku pätevän ranetuksenkin askarrella... Tuollainen lämpösovite löytyi muistaakseni yhdestä pösön askista. Oli varmistettu oikein hefteillä mutta eihän se kestänyt.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
75 ELX
Viestit: 424
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Voimansiirto poikki

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

^
Kuva
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Voimansiirto poikki

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Kiitos kuvasta. En ole tuollaiseen törmännyt että auton laatikossa puristussovitteella vain kiinni. Työkoneissa toki löytyy kaikkea ratkaisua.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Voimansiirto poikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

75 ELX kirjoitti:^
Kuva
Olikos tämä kuva nyt punton laatikosta?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
75 ELX
Viestit: 424
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Voimansiirto poikki

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

^
1.2 bravasta mutta sama c514 laatikko
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Voimansiirto poikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

75 ELX kirjoitti:^
1.2 bravasta mutta sama c514 laatikko
Oho! :shock:
Liekkö sitten valmistusvika jos tuo pettää? Oma 1.2 Brava sai tennaria niin huolettoman järjettömästi, ettei mitään tolkkua. Kasassa se kesti silti.
Minkä huollan, sen korjaan...
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: Voimansiirto poikki

Viesti Kirjoittaja jonik »

Mulla meni Puntosta samalla tavalla, toki ei oo tehotkaan aivan vakiolukemissa
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin