Voimansiirto poikki
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 23.09.2019 19:21
Voimansiirto poikki
Punto 1,2 2005 malli. Veto katkesi risteyksen jälkeen. Vaihteet menevät päälle, mutta auto ei liiku. Voimansiirrosta kuuluu melko korkea taajuinen ääni, suuremmalla vaihteella taajuus nousee. Kokeilin pyörät ilmassa, toisesta pyörästä pyörittäen ei toinen liikkunut, joten lähtöajatus oli tasauspyörästön vika.
Vetoakselit tarkistettu, kaikki kunnossa, tasauspyörästöstä ei vikaa löytynyt, vaihteet toimivat. Käsivoimin pyöritellen kaikki tuntuu toimivan. Kytkin kunnossa, jouset tiiviisti ja keskiö kiinni. Vaihteisto on nyt pöydällä, tasauspyörästö purettuna.
Onko ajatuksia?
Vetoakselit tarkistettu, kaikki kunnossa, tasauspyörästöstä ei vikaa löytynyt, vaihteet toimivat. Käsivoimin pyöritellen kaikki tuntuu toimivan. Kytkin kunnossa, jouset tiiviisti ja keskiö kiinni. Vaihteisto on nyt pöydällä, tasauspyörästö purettuna.
Onko ajatuksia?
Re: Voimansiirto poikki
Kampiakselin takapää on kiinni lopussa kampiakselissa? Ei tule isosti ajatuksia, ihan saman kuin sinullakin kytkinlevy rikki tai tasauspyörästön ristitappi poikki. Sitten enää vaihteensiirtovika eli pykälä ei mennyt oikeasti päälle tai kytkin jäi irrottavaan asentoon. Oliko näissä tyyppivikana kytkinkäpälän vääntyminen jolloin painelaakeri ei toimi kunnolla? Yleensä kai kytkin ei enää tahdo irrottaa, mutta voisi olla myös jäänyt pohjaan. Tosin luulisi että silloin myös poljin jäisi alas.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Voimansiirto poikki
Oliko se nyt toisioakseli nimeltään, jonka päästä välittyy voima tasauspyörästön isolle rattaalle.
Jokatapauksessa sen akselin päässä oleva ratas, joka siis sitä voimaa välittää, lienee rympätty paikoilleen (lämpösovite).
Minulla petti se. Ensin tuntui kuin kytkin olisi kerran luistanut, mutta pääsin varovasti ajaen vielä 30km. Sitten veto loppui kuin seinään. Kaikki vaihteet ja kytkin toimi, mutta auto ei liikkunut mihinkään. Pakilla kuului erittäin selvä pakin "soiva" ääni, vaikkei auto liikkunut mihinkään.
Rattaat pyöri, mutta voiman välitys loppui sinne akselin päähän.
Jokatapauksessa sen akselin päässä oleva ratas, joka siis sitä voimaa välittää, lienee rympätty paikoilleen (lämpösovite).
Minulla petti se. Ensin tuntui kuin kytkin olisi kerran luistanut, mutta pääsin varovasti ajaen vielä 30km. Sitten veto loppui kuin seinään. Kaikki vaihteet ja kytkin toimi, mutta auto ei liikkunut mihinkään. Pakilla kuului erittäin selvä pakin "soiva" ääni, vaikkei auto liikkunut mihinkään.
Rattaat pyöri, mutta voiman välitys loppui sinne akselin päähän.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Voimansiirto poikki
Iso ratas yleensä luistaa mutta noin uudessa pitäisi olla jo pultattu malli
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 23.09.2019 19:21
Re: Voimansiirto poikki
Tuohon Wellun esittämän oireen suuntaan minunkin epäilyni johti. Nyt laatikko on pöydällä, mutta käsikonstein en saa oiretta esille. Kaksi vaihdetta päälle ja putkipihdeillä pehmusteen kanssa käänsin pienestä vetopyörästä. Ei antanut periksi. Isovetopyörä on pulteilla kiinni, eikä merkkiä rikkoontumisesta ole. Olisiko kellään kuvaa ko. laatikosta?
Re: Voimansiirto poikki
Epäilen, ettei käsin pyörikkään.saviahonen kirjoitti:Tuohon Wellun esittämän oireen suuntaan minunkin epäilyni johti. Nyt laatikko on pöydällä, mutta käsikonstein en saa oiretta esille. Kaksi vaihdetta päälle ja putkipihdeillä pehmusteen kanssa käänsin pienestä vetopyörästä. Ei antanut periksi. Isovetopyörä on pulteilla kiinni, eikä merkkiä rikkoontumisesta ole. Olisiko kellään kuvaa ko. laatikosta?
Ei nimittäin pyörinyt konetta vasten se omakaan vetoakselista kaksinvoimin kääntäen, mutta moottorin perässä auto korkeintaan ihan aavistuksen "heijahti" (pari milliä) eikä sen kummempaa liikettä saanut aikaiseksi.
Minulla pysyi vatoakselit ja kytkin samana kuin ennenkin. Siitä välistä vaihtui laatikko ja vika poistui.
Enhän minäkään varma ole, mutta näin kävi minulle.
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 23.09.2019 19:21
Re: Voimansiirto poikki
Käytin hieman järeämpääkin konstia, pieni vetopyörä ruuvipenkkiin ja toisesta päästä vääntöä, ei vaikutusta.
Jotakin on kuitenkin löydettävä, en laita kasaan ennen kuin löydän vian. Laatikon kokonaan purkaminen on mahdollisesti vielä tehtävä, vaikka ei huvittaisi ollenkaan.
Toinen laatikko on hakusessa, katsotaan sitten sillä vaikka.
Huonoin vaihtoehto on se, että olen sittenkin onnistunut pariin kertaan vaihdekaavion läpikäydessäni jättämään jokaisen vaihteen puolitiehen! Ei tunnu luontevalta parin miljoonan kilometrin kokemuksella.
Jotakin on kuitenkin löydettävä, en laita kasaan ennen kuin löydän vian. Laatikon kokonaan purkaminen on mahdollisesti vielä tehtävä, vaikka ei huvittaisi ollenkaan.
Toinen laatikko on hakusessa, katsotaan sitten sillä vaikka.
Huonoin vaihtoehto on se, että olen sittenkin onnistunut pariin kertaan vaihdekaavion läpikäydessäni jättämään jokaisen vaihteen puolitiehen! Ei tunnu luontevalta parin miljoonan kilometrin kokemuksella.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 23.09.2019 19:21
Re: Voimansiirto poikki
On jäänyt lopullisen syyn kirjaaminen tekemättä. Nyt on aikaa kulunut, niin että voi kertoa. Tarina alkoi edellisestä remontista, jossa vaihdoin vetonivelen suojakumin. Yritin vaihtaa sen purkamalla nivelen, mutta se ei antautunut helpolla. Niinpä vaihoin suojakumin tripoidin kautta. Ulomman nivelen lukitus oli ilmeisesti jäänyt lukittumatta ja vetoakseli pääsi liukumaan ulos. Pienellä vaivalla asia olisi selvinnyt. Liian hätäinen diagnoosi johti tarpettoman laajaan remonttiin.
Viimeksi muokannut saviahonen, 01.03.2020 09:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Voimansiirto poikki
Itse muistaisin että isompi vetopyörä on pulteilla kiinni tasauspyörästön rungossa eli ei voi koskaan luistaa. En ole fiatissa nähnyt että pultit katkeaisivat.
Ja pienempi vetopyörä on pääakselin kanssa samaa kalikkaa eli ei voi luistaa myöskään. Mutta toki voin muistaa väärinkin ja onhan wellun askiin voinut joku pätevän ranetuksenkin askarrella... Tuollainen lämpösovite löytyi muistaakseni yhdestä pösön askista. Oli varmistettu oikein hefteillä mutta eihän se kestänyt.
Ja pienempi vetopyörä on pääakselin kanssa samaa kalikkaa eli ei voi luistaa myöskään. Mutta toki voin muistaa väärinkin ja onhan wellun askiin voinut joku pätevän ranetuksenkin askarrella... Tuollainen lämpösovite löytyi muistaakseni yhdestä pösön askista. Oli varmistettu oikein hefteillä mutta eihän se kestänyt.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Voimansiirto poikki
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Re: Voimansiirto poikki
Kiitos kuvasta. En ole tuollaiseen törmännyt että auton laatikossa puristussovitteella vain kiinni. Työkoneissa toki löytyy kaikkea ratkaisua.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Voimansiirto poikki
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Voimansiirto poikki
^
1.2 bravasta mutta sama c514 laatikko
1.2 bravasta mutta sama c514 laatikko
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Re: Voimansiirto poikki
Oho!75 ELX kirjoitti:^
1.2 bravasta mutta sama c514 laatikko
Liekkö sitten valmistusvika jos tuo pettää? Oma 1.2 Brava sai tennaria niin huolettoman järjettömästi, ettei mitään tolkkua. Kasassa se kesti silti.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Voimansiirto poikki
Mulla meni Puntosta samalla tavalla, toki ei oo tehotkaan aivan vakiolukemissa
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;