Ducaton jakopään vaihtoväli

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Ducato96
Viestit: 10
Liittynyt: 29.06.2014 06:58

Ducaton jakopään vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Ducato96 »

On tuollainen Ducato ,2,5 Td ja vuosimalli 1998 . Mikähän tuollaisella on tuo jakopään vaihtoväli, kun näyttää noita ohjeita olevan kovin monen laisia ? Auto on matkailuauto
ja jokopää hommat siihen on tehty entisen omistajan lapun mukaan 2012 , eli aikaa 7 vuotta. Ajokm on kuitenkin kertynyt tuon operaation jälkeen vain noin 46000 km ja remmi on ihan hyvän näköinen. Olisiko kuitenkin syytä vaihtaa, vaikka auto pelaakin ihan hyvin ?
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3373
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Ducaton jakopään vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Auto pelaa hyvin remmin katkeamiseen asti. Jakohihnan ikä on maksimissaan 4 vuotta.
Miksi tätä määräaikaishuoltoa viivytetään kun vaihtoehtona on tonnien remppa ja reissun keskeytys kaukana kotoa.

Eihän öljyjäkään kannata vaihtaa. Mittatikun mukaan öljyä on koneessa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ducaton jakopään vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ducato96 kirjoitti:On tuollainen Ducato ,2,5 Td ja vuosimalli 1998 . Mikähän tuollaisella on tuo jakopään vaihtoväli, kun näyttää noita ohjeita olevan kovin monen laisia ? Auto on matkailuauto
ja jokopää hommat siihen on tehty entisen omistajan lapun mukaan 2012 , eli aikaa 7 vuotta. Ajokm on kuitenkin kertynyt tuon operaation jälkeen vain noin 46000 km ja remmi on ihan hyvän näköinen. Olisiko kuitenkin syytä vaihtaa, vaikka auto pelaakin ihan hyvin ?
Jakohihnan väsyminen/kuluminen ei yleensä koskaan näy tai tunnu moottorin käytöksessä yhtään mitenkään, ennenkuin jakopää antaa periksi. Tällöin meno lakkaa ja lopputuloksena voi tosiaan olla tuhansien eurojen remontti.

Vaihtoon. Eikä pelkkää hihnaa, vaan jakopääsarja.
Minkä huollan, sen korjaan...
VTO
Viestit: 1441
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ducaton jakopään vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja VTO »

Italiassa minulle kertoi ukko, joka teki työkseen Ferrari yms tyyppisiä moottoreita, että hihnan ikä ei ole niinkään kriittinen kuin kilometrit. Tähän varmasti joku sanoo, että parempi pelata varman pälle kuin ottaa riski ja hyvä niin. Ja tietysti meidän kylmempi ilmastomme vaikuttaa, mutta jokainen analysoikoon oman tarpeensa ja riskinsä.
Itse testasin I-kopan Puntolla, joka on vapaasti pyörivä ja venytin hihnan vaihtoväliä 8 vuoteen. Kilometrejä tuona aikana n 60tuhatta. Avasin kopan kerran vuodessa ja pyrin löytämään murtumia tai muita merkkejä hihnan vaihtotarpeesta. Tuona aikana hihna pysyi lähes muuttumattomana, eikä silloinkaan, kun sen vaihdoin, mitään kriittistä näkynyt. Ei edes taivuttelemalla. Tietysti hihnan tulee olla laadukas eikä muissa osissa saa olla vikaa. Myös asennuksen kiristämisineen pitää osua kohdilleen.
Tällä perusteella olen lykännyt kriittisempienkin moottoreiden hihnanvaihtoa kun kilometrit ovat olleet vähäiset. Ja nukkunut yöni ihan hyvin.
Varminta on tietysti noudattaa suosituksia. Vaikka niitäkin noudatettaessa vaurioita sattuu. Olisi hyvä kuulla "varmaa tietoa" sellaisista tapauksista, joissa kunnolliselta näyttänyt hihna on pettänyt kaikesta huolimatta.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Ducaton jakopään vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Noo.. Temprassa oli suht hyvän näköinen hihna ostettaessa, tekstit oli vielä suht kirkkaat eikä muutenkaan näyttänyt kuluneelta. Ei ollut tietoa koska se on vaihdettu. 2 viikkoa myöhemmin meni poikki. Muistaakseni hihna näytti irroitettunakin ihan hyvälle myös hampaiden puolelta ja taivuttelemalla.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Ducaton jakopään vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Itse vaihdoin yhteen ypsiloniin jakoremmin nyt auton elämän ensimmäisen kerran. Kilsat tulleet juuri täyteen mutta ikää yli 10 vuotta. Aivan halkeillut hihna ja venynyt silminnähden. Tosin näissä firen koneissa ei jakoremmit hajoa helpolla. Ja jos hajoaa saa syyllistä etsiä asantajasta lähes poikkeuksetta (piste).
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ducaton jakopään vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja wellu »

VTO kirjoitti:Italiassa minulle kertoi ukko, joka teki työkseen Ferrari yms tyyppisiä moottoreita, että hihnan ikä ei ole niinkään kriittinen kuin kilometrit. Tähän varmasti joku sanoo, että parempi pelata varman pälle kuin ottaa riski ja hyvä niin. Ja tietysti meidän kylmempi ilmastomme vaikuttaa, mutta jokainen analysoikoon oman tarpeensa ja riskinsä.
Itse testasin I-kopan Puntolla, joka on vapaasti pyörivä ja venytin hihnan vaihtoväliä 8 vuoteen. Kilometrejä tuona aikana n 60tuhatta. Avasin kopan kerran vuodessa ja pyrin löytämään murtumia tai muita merkkejä hihnan vaihtotarpeesta. Tuona aikana hihna pysyi lähes muuttumattomana, eikä silloinkaan, kun sen vaihdoin, mitään kriittistä näkynyt. Ei edes taivuttelemalla. Tietysti hihnan tulee olla laadukas eikä muissa osissa saa olla vikaa. Myös asennuksen kiristämisineen pitää osua kohdilleen.
Tällä perusteella olen lykännyt kriittisempienkin moottoreiden hihnanvaihtoa kun kilometrit ovat olleet vähäiset. Ja nukkunut yöni ihan hyvin.
Varminta on tietysti noudattaa suosituksia. Vaikka niitäkin noudatettaessa vaurioita sattuu. Olisi hyvä kuulla "varmaa tietoa" sellaisista tapauksista, joissa kunnolliselta näyttänyt hihna on pettänyt kaikesta huolimatta.
Harminloisto sentään, kun heitin vuosi sitten erään remmin roskiin. Vaihtoväli (suomen olosuhteissa) 120tkm/4v. Oli ajettu juuri 120tkm, mutta ikää 12 vuotta.

Aivan paska, hampaat lähti sormin vetämällä. :lol: Naurettiin kaverin kanssa, että olisi varmaan katkennut, jos olisi vielä siirtänyt. :mrgreen:

Ja kannattaa muistaa, että 8-tappinen fire on melko kevyt pyörittää nokasta. 16V fire on jo paljon jäykempi, puhumattakaan mistään "hipommasta" tai isommasta moottorista. Ennätys mitä olen kuullut (mutten nähnyt) hihnalla ajetun, on 210tkm ja vielä ehjänä vaihdettu, kun kyseisessä tapauksessa hihnan vaihtoväli on muistaakseni 60tkm. Kyseessä vanha patarautamoottori, 70-luvun peruja. Silti tosin epäilen, että hihna on jossain vaiheessa vaihdettu yksinään, eikä sitä ole minnekkään merkattu ja tästä tämä 210tkm olisi tullut.

Ainakin Fiatin SOCH on aika tarkka siitä hihnastaan. Taisi aikanaan isäukolla mennä sekä Temprassa, että Tipossa hintsusti yli vaihtovälin ja hihna morjens. Temprassa meni 4tkm yli vaihtovälin, Tipossa 3tkm vaille vaihtoväli ja 6kk myöhässä. Niissä on tosin manuaalikiristin, joten asentajan ammattitaito vaikuttaa kestoon enempi kuin suomen ilmasto tai ajotapa.
Minkä huollan, sen korjaan...
VTO
Viestit: 1441
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ducaton jakopään vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja VTO »

Miltä nuo katkenneet hihnat ovat näyttänneet? Ovatko "niin kuin veitsellä leikattu" vai rajusti ensin rispaantuneita?
Itsellä kun on tullut vastaan vain hampaansa menettäneitä, venyneitä ja rispaantuneita hihnoja, mutta siitä huolimatta eivät ole katkenneet.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Ducaton jakopään vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Muistaakseni on "vain mennyt" yhdestä kohtaa poikki, hiukan viistosti ja siinä tietty kudosten hapsuja. Niissä parissa mitä on itelle sattunut. Samalla lailla meni sekin käytetty lattialta noukittu, jolla koitin pitää kampiakselia paikallaan kietomalla sen hihnapyörän ympäri ja kiristämällä hihnaa sorkkaraudalla apurungon ympäri. Napsahti poikki siinä kun väänsin sorkkiksella kireälle.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ducaton jakopään vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja wellu »

VTO kirjoitti:Miltä nuo katkenneet hihnat ovat näyttänneet? Ovatko "niin kuin veitsellä leikattu" vai rajusti ensin rispaantuneita?
Itsellä kun on tullut vastaan vain hampaansa menettäneitä, venyneitä ja rispaantuneita hihnoja, mutta siitä huolimatta eivät ole katkenneet.
Molempia. Semmosia 2-4cm katkeamiskohdan molemmin puolin "kuorineita" ja sitten niitä täysin rispaantuneita, joissa se hihnan selkäosa on jauhaantunut pölyksi kopan sisälle.

Ainakin yksi hihna on tullut vastaan, joka oli helkutin pitkältä matkalta halki ja katkennut ns "kahdesta kohtaa".

Yhdessä tipossa oli kuin olisi meisselillä tökätty reikä hihnaan ja siitä revenny. Liekkö kivi pyörinyt välissä, mutta oli sillä hihnalla ikääkin jo jotain 10-12 vuotta.


Yhteistä kaikille "finaalivaiheen" hihnoille on ollut tietyntasoinen jäykkyys, jonka "ylittyessä" napse kuuluu kun säikeitä murtuu tai kumi halkeilee.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin