Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
Nonni, luotettavaksikkin kehuttu 1.3 dieseli pääsi pojalla ryntäämään moottoritiellä. Kuulemma alkuun pientä naputusta? ja sen jälkeen kierrokset
jonnekin 10 000rpm tuntumaan ja koko maapallon peittämän savun kera. Oli kuulemma kiertänyt hullunlailla kunnes sammunut.
Pienen alku tutkinnan jälkeen huomattiin öljyn seassa oikein kunnolla dieselii noin 4 cm yli maksimin oli öljypinta. Dieseliä ja öljyä oli vielä pakoputken ulostulossa asti. Kone vielä pyörii käsin ja mitään ei näyttäisi olleen tullut kyljistä ulos. Koneella aj. n. 136 000tkm ja huollettu ihan normaalisti.
Onko kellään vastaavaa tapahtunut ja onkohan luvassa täys tuho? Edessä kenties koneen vaihto? Tänään varmaan alkaa koneen pois ottaminen, vinkkejä tähän
operaatioon? Ala vai yläkautta? Laatikolla vai ilman?
kimsa.
jonnekin 10 000rpm tuntumaan ja koko maapallon peittämän savun kera. Oli kuulemma kiertänyt hullunlailla kunnes sammunut.
Pienen alku tutkinnan jälkeen huomattiin öljyn seassa oikein kunnolla dieselii noin 4 cm yli maksimin oli öljypinta. Dieseliä ja öljyä oli vielä pakoputken ulostulossa asti. Kone vielä pyörii käsin ja mitään ei näyttäisi olleen tullut kyljistä ulos. Koneella aj. n. 136 000tkm ja huollettu ihan normaalisti.
Onko kellään vastaavaa tapahtunut ja onkohan luvassa täys tuho? Edessä kenties koneen vaihto? Tänään varmaan alkaa koneen pois ottaminen, vinkkejä tähän
operaatioon? Ala vai yläkautta? Laatikolla vai ilman?
kimsa.
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
Alkanut käymään moottoriöljyllä, eli joko turbo hajonnit tai sitten huohottanut todella raskaasti. 95% varmuudella turbo hajonnut. Tosin jos tiisseli on jostain syystä täyttänyt öljytilan, niin huohottimen kautta imenyt öljyt koneesta.kimsa kirjoitti:Nonni, luotettavaksikkin kehuttu 1.3 dieseli pääsi pojalla ryntäämään moottoritiellä. Kuulemma alkuun pientä naputusta? ja sen jälkeen kierrokset
jonnekin 10 000rpm tuntumaan ja koko maapallon peittämän savun kera. Oli kuulemma kiertänyt hullunlailla kunnes sammunut.
Pienen alku tutkinnan jälkeen huomattiin öljyn seassa oikein kunnolla dieselii noin 4 cm yli maksimin oli öljypinta. Dieseliä ja öljyä oli vielä pakoputken ulostulossa asti. Kone vielä pyörii käsin ja mitään ei näyttäisi olleen tullut kyljistä ulos. Koneella aj. n. 136 000tkm ja huollettu ihan normaalisti.
Onko kellään vastaavaa tapahtunut ja onkohan luvassa täys tuho? Edessä kenties koneen vaihto? Tänään varmaan alkaa koneen pois ottaminen, vinkkejä tähän
operaatioon? Ala vai yläkautta? Laatikolla vai ilman?
kimsa.
Silloin kun tuo pääsee tapahtumaan, huutaa kone niin pitkään että joko loppuu öljy tai kone lämpöleikkaa. Ne kierrokset mitä tommonen ottaa tuossa tilanteessa on todellakin niin älyttömät, ettei olisi tavatonta vaikka olisi oksentanut männät maantielle.
Erittäin suurella todennäköisyydellä kone on entinen. Jos läy, niin joko tekee kohta saman uudestaan tai on tehoton ja kolisee.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
Kannattaisikohan kuitenkin vaihtaa öljyt ja kokeilla käykö moottori ja onko tehot tallella.
Turbon tarkastaisin.
Turbon tarkastaisin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
Tottakai kannattaa, mutta pahimpaan kannattaa varautua.Nipa kirjoitti:Kannattaisikohan kuitenkin vaihtaa öljyt ja kokeilla käykö moottori ja onko tehot tallella.
Turbon tarkastaisin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
Ritmo kävi aikanaan pohjaöljyllä kun alipaine pumppu hajosi ja pumppasi öljyt ilmansuodattimeen. Golfit keräsi öljyä huohotuksesta imusarjan ja sieltä lorahti sylinteriin
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
Näin kävi kohdallani Jettassa. Vaihde päällä liinat kiinniVTO kirjoitti:Golfit keräsi öljyä huohotuksesta imusarjan ja sieltä lorahti sylinteriin
Tunnustan volkkarismini.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
Illan saldo. Uutta öljyä koneeseen ja sahaamaan. Ei käynnistynyt mutta diesel pumppu paino naftat pihalle ja reilusti. Todennäköisesti ei paineet riitä suuttimille käynnistykseen. Mitään sivuääniä ei kuulunut ja pyöri normisti.
Pumppu pois ja näytti siltä, että sieltä olis päässyt naftaa kanteen ja sieltä öljyn sekaan?
Turbosta öljyä vuotanut, huomenna turbon kimppuun. Vinkkejä/kokemuksia?
Pumppu pois ja näytti siltä, että sieltä olis päässyt naftaa kanteen ja sieltä öljyn sekaan?
Turbosta öljyä vuotanut, huomenna turbon kimppuun. Vinkkejä/kokemuksia?
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
Noin tapahtuessa voi veivit vääntyä, mutta yleensä suuttimen kärjet menee aina lyttyyn paineesta , ne pienet reijät 0.12mm menee soikeiksi.
se suuttimen kärjen pää halkaisija kasvaa ,siitä kärjestä.
Tuo johtunee siitä , että dpf antureissa on vikaa , tai kone polttaa öljyä josta johtuu hiukkasloukun tukkeentuminen useasti tapahtuva suodattimen poltto puhdistus jossa tapahtuu jälkisuihkutus sylintereihin kun pakoventtili on vielä auki.
Samalla dieseliä pääsee männänrenkaiden ohi öljyn sekaan.
Kun dieseliä on tarpeeksi öljy on niin ohkaista , että sitä pääsee renkaiden välistä takaisin palotilaan ja sitten se on menoa.
se suuttimen kärjen pää halkaisija kasvaa ,siitä kärjestä.
Tuo johtunee siitä , että dpf antureissa on vikaa , tai kone polttaa öljyä josta johtuu hiukkasloukun tukkeentuminen useasti tapahtuva suodattimen poltto puhdistus jossa tapahtuu jälkisuihkutus sylintereihin kun pakoventtili on vielä auki.
Samalla dieseliä pääsee männänrenkaiden ohi öljyn sekaan.
Kun dieseliä on tarpeeksi öljy on niin ohkaista , että sitä pääsee renkaiden välistä takaisin palotilaan ja sitten se on menoa.
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
Sama kone (ajettu n. 260tkm) viime syksynä kävi samoin - diiseliä öljyn seassa ja kone sammu kolisemalla linjuripysäkille. Selvisi myöhemmin vuotokohdaksi diesel korkeapainepumpun pääakselin kiinnityspultit löystyneet. Öljynvaihto, koneen puhdistus palotiloista käsin pyörittäen konetta. Kone lähti lopulta käyntiin pitkän pyörittämisen jälkeen. Kolinoita ym. kuului, mutta lopulta tasaantui, kun palotilasta lähti loputkin nesteet pihalle.
Sitten sekoittui öljyt jäähdytin nesteen kanssa. Se vuoto paikallistui öljyjäähdyttimeen ja korjaantui tiivistyksillä. Vaihdoin turbon wastegate-alipaineviritelmän, kun öljytilan huohotinputki tiputteli öljyä ja puhdistin egr:ää ym. varalta.
Lopulta vaihdoin dieselpumpun tiivisteet ja pultit sitten maksimitiukkuuteen...loppui vuodot ja paineet pysyvät myös kiihdyttäessä. Tiivisteet boshilta on n. 30euroa ja vaihto-ohjeet löytyvät YouTubesta Bosch cp1 hakusanoilla. Tarkkaa puuhaa, mutta edullisempaa, kuin pumpun vaihto. Nyt auto toimii moitteetta.
Sitten sekoittui öljyt jäähdytin nesteen kanssa. Se vuoto paikallistui öljyjäähdyttimeen ja korjaantui tiivistyksillä. Vaihdoin turbon wastegate-alipaineviritelmän, kun öljytilan huohotinputki tiputteli öljyä ja puhdistin egr:ää ym. varalta.
Lopulta vaihdoin dieselpumpun tiivisteet ja pultit sitten maksimitiukkuuteen...loppui vuodot ja paineet pysyvät myös kiihdyttäessä. Tiivisteet boshilta on n. 30euroa ja vaihto-ohjeet löytyvät YouTubesta Bosch cp1 hakusanoilla. Tarkkaa puuhaa, mutta edullisempaa, kuin pumpun vaihto. Nyt auto toimii moitteetta.
Viimeksi muokannut am, 08.10.2019 08:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
Huh huh , meinasin joskus tällaista 1.3 jtd 500 , mut onneks päädyin 1.6 tdci/hdi ja helpolla on päässy.am kirjoitti:Sama kone viime syksynä kävi samoin - diiseliä öljyn seassa ja kone sammu kolisemalla linjuripysäkille. Selvisi myöhemmin vuotokohdaksi diesel korkeapainepumpun pääakselin kiinnityspultit löystyneet. Öljynvaihto, koneen puhdistus palotiloista käsin pyörittäen konetta. Kone lähti lopulta käyntiin pitkän pyörittämisen jälkeen. Kolinoita ym. kuului, mutta lopulta tasaantui, kun palotilasta lähti loputkin nesteet pihalle.
Sitten sekoittui öljyt jäähdytin nesteen kanssa. Se vuoto paikallistui öljyjäähdyttimeen ja korjaantui tiivistyksillä. Vaihdoin turbon wastegate-alipaineviritelmän ja puhdistin egr:ää ym. varalta.
Lopulta vaihdoin dieselpumpun tiivisteet ja pultit sitten maksimitiukkuuteen...nloppui vuodot ja paineet pysyvät myös kiihdyttäessä. Nyt auto toimii moitteetta.
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
Ei käynnistynyt mutta diesel pumppu paino naftat pihalle ja reilusti
Mistä se painoi naftat pihalle? Pumpun akselilta kaiketi menevät öljn sekaan.
Samalla dieseliä pääsee männänrenkaiden ohi öljyn sekaan.
Kun dieseliä on tarpeeksi öljy on niin ohkaista , että sitä pääsee renkaiden välistä takaisin palotilaan ja sitten se on menoa.
Vanhoissa Leylandeissa (ja varmaan monissa muissakin brittitekeleissä) oli suuttimien väliset paluuputket kumia ja venttiilikopan sisällä.
Nämä letkut kun hapertui niin kaikki paluupuolen nafta meni suoraan öljypohjaan. Lopulta kun oli tarpeeksi täynnä niin ampui huohottajasta ulos.
Sattui kerran olemaan vielä ahdettu kone, joten kuuma turbo sytytti huohittimesta tulleet öljy-polttoaineseokset tuleen. Onneksi oli talvi ja saatiin lapiolla lunta päälle.
Sitten laskettiin öljyt pois ja vaihdettiin kumiletkunpätkät. uudet öljyt sisään ja ajo jatkuin monia vuosia eteenpäin. Ei ollut suurista toleransseista haittaa tuossa tapauksessa.
Mistä se painoi naftat pihalle? Pumpun akselilta kaiketi menevät öljn sekaan.
Samalla dieseliä pääsee männänrenkaiden ohi öljyn sekaan.
Kun dieseliä on tarpeeksi öljy on niin ohkaista , että sitä pääsee renkaiden välistä takaisin palotilaan ja sitten se on menoa.
Vanhoissa Leylandeissa (ja varmaan monissa muissakin brittitekeleissä) oli suuttimien väliset paluuputket kumia ja venttiilikopan sisällä.
Nämä letkut kun hapertui niin kaikki paluupuolen nafta meni suoraan öljypohjaan. Lopulta kun oli tarpeeksi täynnä niin ampui huohottajasta ulos.
Sattui kerran olemaan vielä ahdettu kone, joten kuuma turbo sytytti huohittimesta tulleet öljy-polttoaineseokset tuleen. Onneksi oli talvi ja saatiin lapiolla lunta päälle.
Sitten laskettiin öljyt pois ja vaihdettiin kumiletkunpätkät. uudet öljyt sisään ja ajo jatkuin monia vuosia eteenpäin. Ei ollut suurista toleransseista haittaa tuossa tapauksessa.
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
Naftat tuli pihalle pumpun alimmasta lohkosta jossa 4 torxilla oleva kansi. Ilmeisesti paineet ollut ryntäyksen aikana niin kovat
että jokin o-rengas on siinä antautunut. Vaihdelaatikon puoli oli kauttaaltaan dieselissä. Pumppu oli muuten sisä ja päällisin puolin siistin näköinen. Jos tähän jonkin korjaus sarjan saa niin sellaista hankkimaan.
Myös nuo pumpun sisällä olevat 3 torxia jotka pitävät tuota akselia paikallaan olivat löystyneet muutaman kierroksen ja oli sormin pyöritettävissä. Täältä epäilen
naftan menneen kannen kautta öljytilaan. Jos jokin Bosch varaosa nro tiedossa niin saa laittaa
että jokin o-rengas on siinä antautunut. Vaihdelaatikon puoli oli kauttaaltaan dieselissä. Pumppu oli muuten sisä ja päällisin puolin siistin näköinen. Jos tähän jonkin korjaus sarjan saa niin sellaista hankkimaan.
Myös nuo pumpun sisällä olevat 3 torxia jotka pitävät tuota akselia paikallaan olivat löystyneet muutaman kierroksen ja oli sormin pyöritettävissä. Täältä epäilen
naftan menneen kannen kautta öljytilaan. Jos jokin Bosch varaosa nro tiedossa niin saa laittaa
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
https://x8r.co.uk/universal-bosch-commo ... eak-repair" onclick="window.open(this.href);return false; se on vastaava kuin tämä. Boschin osana löytyy myös moottorikorjaamoista. Täytyisi silloin tosin eka avata pumppu yhdestä luukusta ja katsoa onko korvallinen tiiviste vai ympyrä luukun alla.
Jos ei pumppu vuoda luukkujen reunoilta, riittänee vain pääakselin tiivisteiden vaihto.
Jos ei pumppu vuoda luukkujen reunoilta, riittänee vain pääakselin tiivisteiden vaihto.
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
on avattu ja on tuo ympyrä mallinen.
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
https://www.youtube.com/watch?v=H8m7S3Dzojc" onclick="window.open(this.href);return false; tässä on näiden tiivisteiden vaihto. Tosin noiden kansien pitävyys on sitten eri juttu. Itse availin tuon pumpun ehkä viisi kertaa, kun aina jonkin kannen alta vuoti kiihdyttäessä. Lopulta mietinnässä oli joko kunnostetun pumpun osto tai maksimi-kiristys kansien pulteille. Sen myötä alkoi kannet pitämään paineet ja jos joskus tarvitsee tiivisteitä vaihtaa, täytyy ostaa uusi pumppu, kun pulttien päistä ei varmaan enää saa käännettyä pultteja auki