Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
kimsa
Viestit: 164
Liittynyt: 27.02.2008 21:06

Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!

Viesti Kirjoittaja kimsa »

Nonni, luotettavaksikkin kehuttu 1.3 dieseli pääsi pojalla ryntäämään moottoritiellä. Kuulemma alkuun pientä naputusta? ja sen jälkeen kierrokset
jonnekin 10 000rpm tuntumaan ja koko maapallon peittämän savun kera. Oli kuulemma kiertänyt hullunlailla kunnes sammunut.
Pienen alku tutkinnan jälkeen huomattiin öljyn seassa oikein kunnolla dieselii noin 4 cm yli maksimin oli öljypinta. Dieseliä ja öljyä oli vielä pakoputken ulostulossa asti. Kone vielä pyörii käsin ja mitään ei näyttäisi olleen tullut kyljistä ulos. Koneella aj. n. 136 000tkm ja huollettu ihan normaalisti.

Onko kellään vastaavaa tapahtunut ja onkohan luvassa täys tuho? Edessä kenties koneen vaihto? Tänään varmaan alkaa koneen pois ottaminen, vinkkejä tähän
operaatioon? Ala vai yläkautta? Laatikolla vai ilman?

kimsa.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!

Viesti Kirjoittaja wellu »

kimsa kirjoitti:Nonni, luotettavaksikkin kehuttu 1.3 dieseli pääsi pojalla ryntäämään moottoritiellä. Kuulemma alkuun pientä naputusta? ja sen jälkeen kierrokset
jonnekin 10 000rpm tuntumaan ja koko maapallon peittämän savun kera. Oli kuulemma kiertänyt hullunlailla kunnes sammunut.
Pienen alku tutkinnan jälkeen huomattiin öljyn seassa oikein kunnolla dieselii noin 4 cm yli maksimin oli öljypinta. Dieseliä ja öljyä oli vielä pakoputken ulostulossa asti. Kone vielä pyörii käsin ja mitään ei näyttäisi olleen tullut kyljistä ulos. Koneella aj. n. 136 000tkm ja huollettu ihan normaalisti.

Onko kellään vastaavaa tapahtunut ja onkohan luvassa täys tuho? Edessä kenties koneen vaihto? Tänään varmaan alkaa koneen pois ottaminen, vinkkejä tähän
operaatioon? Ala vai yläkautta? Laatikolla vai ilman?

kimsa.
Alkanut käymään moottoriöljyllä, eli joko turbo hajonnit tai sitten huohottanut todella raskaasti. 95% varmuudella turbo hajonnut. Tosin jos tiisseli on jostain syystä täyttänyt öljytilan, niin huohottimen kautta imenyt öljyt koneesta.

Silloin kun tuo pääsee tapahtumaan, huutaa kone niin pitkään että joko loppuu öljy tai kone lämpöleikkaa. Ne kierrokset mitä tommonen ottaa tuossa tilanteessa on todellakin niin älyttömät, ettei olisi tavatonta vaikka olisi oksentanut männät maantielle.

Erittäin suurella todennäköisyydellä kone on entinen. Jos läy, niin joko tekee kohta saman uudestaan tai on tehoton ja kolisee.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3373
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Kannattaisikohan kuitenkin vaihtaa öljyt ja kokeilla käykö moottori ja onko tehot tallella.
Turbon tarkastaisin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nipa kirjoitti:Kannattaisikohan kuitenkin vaihtaa öljyt ja kokeilla käykö moottori ja onko tehot tallella.
Turbon tarkastaisin.
Tottakai kannattaa, mutta pahimpaan kannattaa varautua.
Minkä huollan, sen korjaan...
VTO
Viestit: 1441
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!

Viesti Kirjoittaja VTO »

Ritmo kävi aikanaan pohjaöljyllä kun alipaine pumppu hajosi ja pumppasi öljyt ilmansuodattimeen. Golfit keräsi öljyä huohotuksesta imusarjan ja sieltä lorahti sylinteriin
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3373
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!

Viesti Kirjoittaja Nipa »

VTO kirjoitti:Golfit keräsi öljyä huohotuksesta imusarjan ja sieltä lorahti sylinteriin
Näin kävi kohdallani Jettassa. Vaihde päällä liinat kiinni :D
Tunnustan volkkarismini. :oops:
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
kimsa
Viestit: 164
Liittynyt: 27.02.2008 21:06

Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!

Viesti Kirjoittaja kimsa »

Illan saldo. Uutta öljyä koneeseen ja sahaamaan. Ei käynnistynyt mutta diesel pumppu paino naftat pihalle ja reilusti. Todennäköisesti ei paineet riitä suuttimille käynnistykseen. Mitään sivuääniä ei kuulunut ja pyöri normisti.
Pumppu pois ja näytti siltä, että sieltä olis päässyt naftaa kanteen ja sieltä öljyn sekaan?
Turbosta öljyä vuotanut, huomenna turbon kimppuun. Vinkkejä/kokemuksia?
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Noin tapahtuessa voi veivit vääntyä, mutta yleensä suuttimen kärjet menee aina lyttyyn paineesta , ne pienet reijät 0.12mm menee soikeiksi.
se suuttimen kärjen pää halkaisija kasvaa ,siitä kärjestä.
Tuo johtunee siitä , että dpf antureissa on vikaa , tai kone polttaa öljyä josta johtuu hiukkasloukun tukkeentuminen useasti tapahtuva suodattimen poltto puhdistus jossa tapahtuu jälkisuihkutus sylintereihin kun pakoventtili on vielä auki.
Samalla dieseliä pääsee männänrenkaiden ohi öljyn sekaan.
Kun dieseliä on tarpeeksi öljy on niin ohkaista , että sitä pääsee renkaiden välistä takaisin palotilaan ja sitten se on menoa.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!

Viesti Kirjoittaja am »

Sama kone (ajettu n. 260tkm) viime syksynä kävi samoin - diiseliä öljyn seassa ja kone sammu kolisemalla linjuripysäkille. Selvisi myöhemmin vuotokohdaksi diesel korkeapainepumpun pääakselin kiinnityspultit löystyneet. Öljynvaihto, koneen puhdistus palotiloista käsin pyörittäen konetta. Kone lähti lopulta käyntiin pitkän pyörittämisen jälkeen. Kolinoita ym. kuului, mutta lopulta tasaantui, kun palotilasta lähti loputkin nesteet pihalle.

Sitten sekoittui öljyt jäähdytin nesteen kanssa. Se vuoto paikallistui öljyjäähdyttimeen ja korjaantui tiivistyksillä. Vaihdoin turbon wastegate-alipaineviritelmän, kun öljytilan huohotinputki tiputteli öljyä ja puhdistin egr:ää ym. varalta.

Lopulta vaihdoin dieselpumpun tiivisteet ja pultit sitten maksimitiukkuuteen...loppui vuodot ja paineet pysyvät myös kiihdyttäessä. Tiivisteet boshilta on n. 30euroa ja vaihto-ohjeet löytyvät YouTubesta Bosch cp1 hakusanoilla. Tarkkaa puuhaa, mutta edullisempaa, kuin pumpun vaihto. Nyt auto toimii moitteetta.
Viimeksi muokannut am, 08.10.2019 08:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

am kirjoitti:Sama kone viime syksynä kävi samoin - diiseliä öljyn seassa ja kone sammu kolisemalla linjuripysäkille. Selvisi myöhemmin vuotokohdaksi diesel korkeapainepumpun pääakselin kiinnityspultit löystyneet. Öljynvaihto, koneen puhdistus palotiloista käsin pyörittäen konetta. Kone lähti lopulta käyntiin pitkän pyörittämisen jälkeen. Kolinoita ym. kuului, mutta lopulta tasaantui, kun palotilasta lähti loputkin nesteet pihalle.

Sitten sekoittui öljyt jäähdytin nesteen kanssa. Se vuoto paikallistui öljyjäähdyttimeen ja korjaantui tiivistyksillä. Vaihdoin turbon wastegate-alipaineviritelmän ja puhdistin egr:ää ym. varalta.

Lopulta vaihdoin dieselpumpun tiivisteet ja pultit sitten maksimitiukkuuteen...nloppui vuodot ja paineet pysyvät myös kiihdyttäessä. Nyt auto toimii moitteetta.
Huh huh , meinasin joskus tällaista 1.3 jtd 500 , mut onneks päädyin 1.6 tdci/hdi ja helpolla on päässy.
VTO
Viestit: 1441
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!

Viesti Kirjoittaja VTO »

Ei käynnistynyt mutta diesel pumppu paino naftat pihalle ja reilusti


Mistä se painoi naftat pihalle? Pumpun akselilta kaiketi menevät öljn sekaan.


Samalla dieseliä pääsee männänrenkaiden ohi öljyn sekaan.
Kun dieseliä on tarpeeksi öljy on niin ohkaista , että sitä pääsee renkaiden välistä takaisin palotilaan ja sitten se on menoa.

Vanhoissa Leylandeissa (ja varmaan monissa muissakin brittitekeleissä) oli suuttimien väliset paluuputket kumia ja venttiilikopan sisällä.
Nämä letkut kun hapertui niin kaikki paluupuolen nafta meni suoraan öljypohjaan. Lopulta kun oli tarpeeksi täynnä niin ampui huohottajasta ulos.
Sattui kerran olemaan vielä ahdettu kone, joten kuuma turbo sytytti huohittimesta tulleet öljy-polttoaineseokset tuleen. Onneksi oli talvi ja saatiin lapiolla lunta päälle.
Sitten laskettiin öljyt pois ja vaihdettiin kumiletkunpätkät. uudet öljyt sisään ja ajo jatkuin monia vuosia eteenpäin. Ei ollut suurista toleransseista haittaa tuossa tapauksessa.
kimsa
Viestit: 164
Liittynyt: 27.02.2008 21:06

Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!

Viesti Kirjoittaja kimsa »

Naftat tuli pihalle pumpun alimmasta lohkosta jossa 4 torxilla oleva kansi. Ilmeisesti paineet ollut ryntäyksen aikana niin kovat
että jokin o-rengas on siinä antautunut. Vaihdelaatikon puoli oli kauttaaltaan dieselissä. Pumppu oli muuten sisä ja päällisin puolin siistin näköinen. Jos tähän jonkin korjaus sarjan saa niin sellaista hankkimaan.
Myös nuo pumpun sisällä olevat 3 torxia jotka pitävät tuota akselia paikallaan olivat löystyneet muutaman kierroksen ja oli sormin pyöritettävissä. Täältä epäilen
naftan menneen kannen kautta öljytilaan. Jos jokin Bosch varaosa nro tiedossa niin saa laittaa
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!

Viesti Kirjoittaja am »

https://x8r.co.uk/universal-bosch-commo ... eak-repair" onclick="window.open(this.href);return false; se on vastaava kuin tämä. Boschin osana löytyy myös moottorikorjaamoista. Täytyisi silloin tosin eka avata pumppu yhdestä luukusta ja katsoa onko korvallinen tiiviste vai ympyrä luukun alla.

Jos ei pumppu vuoda luukkujen reunoilta, riittänee vain pääakselin tiivisteiden vaihto.
kimsa
Viestit: 164
Liittynyt: 27.02.2008 21:06

Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!

Viesti Kirjoittaja kimsa »

on avattu ja on tuo ympyrä mallinen.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!

Viesti Kirjoittaja am »

https://www.youtube.com/watch?v=H8m7S3Dzojc" onclick="window.open(this.href);return false; tässä on näiden tiivisteiden vaihto. Tosin noiden kansien pitävyys on sitten eri juttu. Itse availin tuon pumpun ehkä viisi kertaa, kun aina jonkin kannen alta vuoti kiihdyttäessä. Lopulta mietinnässä oli joko kunnostetun pumpun osto tai maksimi-kiristys kansien pulteille. Sen myötä alkoi kannet pitämään paineet ja jos joskus tarvitsee tiivisteitä vaihtaa, täytyy ostaa uusi pumppu, kun pulttien päistä ei varmaan enää saa käännettyä pultteja auki :)
Vastaa Viestiin