Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
Saaga jatkuu. Eilen keula purkuun jotta pääsi turbolle. Öljyä tullut ulos kiitettävästi turbosta. Välijäähdyttimestä tuli n. 1L öljyä ja muutekin tuo putkisto oli
aikas öljyinen. Turbossa selvästi ainakin klappia. Ei vielä purettu, en tiedä kannattaakohan edes. Paskana mikä paskana. Voiko turbon hajoaminen osaltaan aiheuttaa
tuollaista ryntäilyä vai meniköhän paskaksi tuossa ryntäyksessä. Paha itse arvioida kun en ollut paikalla hauskan sattuessa.
aikas öljyinen. Turbossa selvästi ainakin klappia. Ei vielä purettu, en tiedä kannattaakohan edes. Paskana mikä paskana. Voiko turbon hajoaminen osaltaan aiheuttaa
tuollaista ryntäilyä vai meniköhän paskaksi tuossa ryntäyksessä. Paha itse arvioida kun en ollut paikalla hauskan sattuessa.
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
Turbon laakereilta öljyt imusarjaan. Ja siinähän se on.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
Eli tässä nyt kaksi vikaa samalla kerralla. Dieselpumpulta dieselii öljyn sekaan (öljypinnan nousu) ja turbolta öljyt imusarjaan. Näillä sitten ryntäämään!
Toivoa sopii, että tuhon laatu ei ihan massiivista. Kone kuitenkin pyöri ihan normaalin oloisesti. Pitää vielä puristukset mitata
ennen kuin aletaan repimään koko konetta pois. Poika sanoi, että on kylmänä ollut aika huono lähtemään käyntiin ennen tätä showta?!
Toivoa sopii, että tuhon laatu ei ihan massiivista. Kone kuitenkin pyöri ihan normaalin oloisesti. Pitää vielä puristukset mitata
ennen kuin aletaan repimään koko konetta pois. Poika sanoi, että on kylmänä ollut aika huono lähtemään käyntiin ennen tätä showta?!
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
tuo "kylmänä huono startti" on ehkä ollut sen diesel-pumpun vuodon aiheuttamaa oiretta. Dieselpaineet eivät ole nousseet tarpeeksi nopeasti startatessa. Turbo varaosana on n. 200euron osa: https://tinyurl.com/yy3frcfs" onclick="window.open(this.href);return false; jos ulkomailta tilailee, lähivaraosaliikkeessä varmaan kalliimpi. Tuohon saa varaosana myös https://images.app.goo.gl/TY8uxGaCULk72Lbx7" onclick="window.open(this.href);return false; tuon ropellin, mutta jos selvästi laakerivikaa - ehkä turbon vaihtaminen helpointa. Laakeri olisi varmaan äännellyt jonkunaikaa jo aikaisemmin, jos se olisi alkuperäistä vikaa aiheuttanut.
Kannattaa samalla putsailla paineletku hukkaportin kellolle ja moottorin takaa tuleva ilmakiertoletku turbon juureen, jotta eivät ole öljymönjätukossa. Jos tuo hukkaportti on epäkunnossa, se aiheuttanee myös kierrosten nousua ko. tavalla. Grande puntossa turbon sai kohtuullisen helposti pudotettua alaspäin ja ei tarvinnut keulaa tuossa purkaa. Tosin pakoputkessa ei ollut liitosta moottorin alapuolella, joten katkaisin sen ja laitoin sitten liitoskappaleella takaisin turbon puhdistelun ja alipainekellon vaihdon jälkeen.
Omassa "keississä" ei öljyä kulkenut turbon kautta imupuolelle ilmeisesti kuin ihan vähän tai ei ollenkaan, joten ei ihan samalla tavalla käynyt.
Kannattaa samalla putsailla paineletku hukkaportin kellolle ja moottorin takaa tuleva ilmakiertoletku turbon juureen, jotta eivät ole öljymönjätukossa. Jos tuo hukkaportti on epäkunnossa, se aiheuttanee myös kierrosten nousua ko. tavalla. Grande puntossa turbon sai kohtuullisen helposti pudotettua alaspäin ja ei tarvinnut keulaa tuossa purkaa. Tosin pakoputkessa ei ollut liitosta moottorin alapuolella, joten katkaisin sen ja laitoin sitten liitoskappaleella takaisin turbon puhdistelun ja alipainekellon vaihdon jälkeen.
Omassa "keississä" ei öljyä kulkenut turbon kautta imupuolelle ilmeisesti kuin ihan vähän tai ei ollenkaan, joten ei ihan samalla tavalla käynyt.
Viimeksi muokannut am, 10.10.2019 22:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
Onko väärä topikki, sen aloittaja tai mode päättää.
Oudoksun näitä turbon hajoamisia. Itselläni ollut 3 kpl turbodieseleitä millä ajettu kullakin yli 200tuhatta ilman turbon laakeriohgelmia. Ja nykyisellä käyttiksellä 175tuhatta, toisella käytännössä kesävehkeellä(jossa painoa riittävästi) 140tuhatta. Käy ja kukkuu molemmat.
Kaikilla kovemman ajon jälkeen jäähdytyskäyttö ennen sammutusta. Käyttiksillä työkeikan jälkeen tyhjäkäyntiä, milloin kirjannut päivän keikat ja ajot. Lienekö puhaltimen pelastanut?
Oudoksun näitä turbon hajoamisia. Itselläni ollut 3 kpl turbodieseleitä millä ajettu kullakin yli 200tuhatta ilman turbon laakeriohgelmia. Ja nykyisellä käyttiksellä 175tuhatta, toisella käytännössä kesävehkeellä(jossa painoa riittävästi) 140tuhatta. Käy ja kukkuu molemmat.
Kaikilla kovemman ajon jälkeen jäähdytyskäyttö ennen sammutusta. Käyttiksillä työkeikan jälkeen tyhjäkäyntiä, milloin kirjannut päivän keikat ja ajot. Lienekö puhaltimen pelastanut?
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
Nyt kirjoitan yleisesti, en liittyen topicin tai aloittajan autoon.Nipa kirjoitti:Onko väärä topikki, sen aloittaja tai mode päättää.
Oudoksun näitä turbon hajoamisia. Itselläni ollut 3 kpl turbodieseleitä millä ajettu kullakin yli 200tuhatta ilman turbon laakeriohgelmia. Ja nykyisellä käyttiksellä 175tuhatta, toisella käytännössä kesävehkeellä(jossa painoa riittävästi) 140tuhatta. Käy ja kukkuu molemmat.
Kaikilla kovemman ajon jälkeen jäähdytyskäyttö ennen sammutusta. Käyttiksillä työkeikan jälkeen tyhjäkäyntiä, milloin kirjannut päivän keikat ja ajot. Lienekö puhaltimen pelastanut?
Osasyynä näille turbojen leviämisille on nykyaikaiset "ihannemoottorit" vetoalueineen ja toisena osasyynä väärä käyttö. Juurikin tuo, ette ajon jälkeen kylmästi sammuksiin, tai pakkasaamuna käyntiin ja samointein liikkeelle.
Vaikka se Turbo lämpeää todella nopeasti esim. pakkasaamuna, öljy ei. Jäykkä öljy ei voitele sitä turboa, kun ei se pääse sinne niin kuin kuuluisi. Toinen on juuri tuo ajon jälkeinen sammutus, jota näkee ihan yhtä paljon. Taajama-ajossa tuota jäähdyttelyä ei välttämättä niinkään tarvitse, mutta esim. tässä taloyhtiön 20 auton parkkipaikalla näkee paaljon sitä, että pitäisi jäähdyttää muttei jäähdytetä. Porhalletaan ensin 500m ylämäkeen kiihdyttäen, sitten tiukka käännös todella jyrkkään luiskaan kaasuttaen, kääntö ruutuun ja heti sammutus. Varmaan ahdin pyörii vielä kun kone pysähtyy.
Sitten yksi iso osatekijä on näiden nykymoottoreiden halutut kulutus- ja teholukemat suhteessa kulutukseen. Ahdin on jo bensakoneissakin niin pirun pieni, että se alkaa heräilemään käytännössä jostain 1000-1500rpm eteenpäin. Eihän tuossa muuten mitään, mutta tällöin ahdin on vaikkapa kaupunkiliikenteen syklissä jatkuvasti rasituksen alaisena, mutta onhan se mukava lähteä valoista kun on sitä murhaawaa alawääntöä heti!
Unohtamatta tietenkään nykymoottoreiden suunnittelufilosofiaa. Ei niitä suunnitella kestämään kuin max. 200tkm ja yleensä esim. turbon öljynkierto on jotenkin "vammanen", että tukkeentuu esim. nokeentuneesta öljystä. Tällöin turbo on äkkiä morjens.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
Onko se öljy tosiaan turbosta vai huohottimesta?
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
Juu. Onko turbossa välys millaista. Aksiaalista vai pysty?
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
ööö, turboista nyt hirveästi kokemusta. mutta vuoto näyttäisi tulevan turbon ja pakoputken välistä eli poistumispuolella, siellä sisällä jokin pikku läppä?
Välys tuntuu ja näkyy kun liikutin sitä propellia sivusuunnassa
Välys tuntuu ja näkyy kun liikutin sitä propellia sivusuunnassa
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
Läppä...hukkaportti https://tinyurl.com/y2adpp2o" onclick="window.open(this.href);return false; hyvät kuvat.
Öljyä kiertää turbolle ropellin pyörimistä varten ja varsinkin jos väljyyttä ... ohut öljydiesel seos sitten etsii reitit eteenpäin. Öljydiesel varmaan aiheutti huonolla voitelulla ensin tuon väljyyden turboon. Omassa öljyä vuoti turbon öljypaluuputken turbon puoleisesta juuresta. Moottorin toisella puolella kampikammion huohotinputki/öljyerotin https://workshop-manuals.com/vauxhall/a ... j-5421.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; oli myös jonkinverran tukkeutunut (se ehkä ei liittynyt kuitenkaan alkuperäiseen vikaan).
Turbon toimintaperiaatteista tarkemmin esim. täällä https://www.explainthatstuff.com/how-tu ... BHoECAcQBg" onclick="window.open(this.href);return false;
Öljyä kiertää turbolle ropellin pyörimistä varten ja varsinkin jos väljyyttä ... ohut öljydiesel seos sitten etsii reitit eteenpäin. Öljydiesel varmaan aiheutti huonolla voitelulla ensin tuon väljyyden turboon. Omassa öljyä vuoti turbon öljypaluuputken turbon puoleisesta juuresta. Moottorin toisella puolella kampikammion huohotinputki/öljyerotin https://workshop-manuals.com/vauxhall/a ... j-5421.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; oli myös jonkinverran tukkeutunut (se ehkä ei liittynyt kuitenkaan alkuperäiseen vikaan).
Turbon toimintaperiaatteista tarkemmin esim. täällä https://www.explainthatstuff.com/how-tu ... BHoECAcQBg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Fiat 500 1.3 multijet 75 Ryntäys!
Projekti lopussa!
Korjautin pumpun ja tuolla ei ollut vaikutusta. Testeri antoi rail paineiksi 4 bar kun pitäis olla jtn 372bar.
Päädyttiin ottamaan kone pois ja purkaa hattu. No tämä ei ihan noin vaan onnistunut, 1 ja 2 suuttimet jumissa = väkivalloin irti kannesta!
Kaikki suuttimet paskana, kaikista hävinnyt kärjet. Ryntäys ollu siis aikamoinen. Pieni laskenta ja todettiin että edullisempaa ostaa vaihtomoottori kuin alkaa tätä kunnostamaan.
Nyt uusi pata paikallaan. Turbo toimii, mutta pdf hiukkaus suodatin tukkeessa, ei oikein tahtonut ottaa kierroksia kun vastapaineet tapissa.
Laitettiin suora putki tilalle ja nyt pelittää. Hiukkasloukku pesuun ja takas ennen seuraavaa katsastusta. Jonkin aikaa sankkaa savutusta kun katti oli vielä täynnä
kaikkea moskaa, öljyä ja dieseliä. 50 km ajoa ja nyt savut loppu.
Korjautin pumpun ja tuolla ei ollut vaikutusta. Testeri antoi rail paineiksi 4 bar kun pitäis olla jtn 372bar.
Päädyttiin ottamaan kone pois ja purkaa hattu. No tämä ei ihan noin vaan onnistunut, 1 ja 2 suuttimet jumissa = väkivalloin irti kannesta!
Kaikki suuttimet paskana, kaikista hävinnyt kärjet. Ryntäys ollu siis aikamoinen. Pieni laskenta ja todettiin että edullisempaa ostaa vaihtomoottori kuin alkaa tätä kunnostamaan.
Nyt uusi pata paikallaan. Turbo toimii, mutta pdf hiukkaus suodatin tukkeessa, ei oikein tahtonut ottaa kierroksia kun vastapaineet tapissa.
Laitettiin suora putki tilalle ja nyt pelittää. Hiukkasloukku pesuun ja takas ennen seuraavaa katsastusta. Jonkin aikaa sankkaa savutusta kun katti oli vielä täynnä
kaikkea moskaa, öljyä ja dieseliä. 50 km ajoa ja nyt savut loppu.