Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
mikkof1
Viestit: 8
Liittynyt: 13.10.2019 23:18

Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja mikkof1 »

Auto:
Fiat Punto 1.2 8V
vm. 2006

Taustaa:
Lähdin autolla liikkeelle ja huomasin että mittarin valot syttyivät. Ajattelin että käytin kytkintä huonosti, ja että auto sammui. Käänsin virrat pois ja yritin käynnistää uudestaan, mutta se ei enää käynnistynyt (starttimoottori pyörii). Polttoainemittari näyttää nollaa ja vilkuttaa valoa (ohjekirjan mukaan virhetilanne).

Tutkittua:
Autosta löytyi vikakoodit U1700 ja U1600, jotka viittaavat CAN-väylä vikaan / ajonestoon. Koodi U1700 ei poistu, kun yrittää poistaa vikakoodeja.
Kun kytkee käynnistysvirran, polttoainepumppu lähtee päälle. Käynnistäessä järjestelmä katkaisee polttoaineen ja kipinän, joka viittaisi ajonestolaitteeseen.
Käynnistystä on yritetty myös vara-avaimella, mutta se ei ole tuottanut tulosta (ohjekirjan mukainen virhetilanne on päällä).

Tehtyä:
Olen mitannut kaikki sulakkeet ja releet. Puolat näyttäisivät olevan kunnossa.
Olen purkanut ajotietokoneet, mutta niissä ei ole näkynyt palamisen merkkejä.
Olen mittaillut CAN-väylän johtoja (vaaleanpunaiset) ja näyttäisivät olevan ehjät. Samalla olen yrittänyt etsiä löysiä liitoksia ja irronneita johtoja tuloksetta.
Polttoaineen hätäkatkaisijaa (hanskalokeron alla) olen myös tutkinut, mutta siitä en tiedä enempää. Tämän testaamisesta, jos jollain on vinkkejä, niin otan mielelläni vastaan.

Ajatuksia:
Olen miettinyt että tulisiko minun vaihtaa ohjausyksiköt (sulakerasia ja polttoaineensyöttö) ja virtalukko (avain, renkaineen), mutta näissäkin tuntuu olevan eroja. Käykö esim. polttoaineenohjausyksikkö IAW 5AF.P3 => IAW 5AF.P4:n paikalle, vai onko mallimerkinnällä väliä, jos fyysisesti ovat saman näköisiä.
En ole varma auttaako osien vaihto, koska varsinaista vikaa ei ole vielä löytynyt. Voihan tietysti olla että toinen ohjainyksikkö on hajallaan, vaikka ulospäin ei vikaa näkyisikään. Voiko näitä mitata jotenkin? Olen yrittänyt tutkia autoa MultiEcuScan-ohjelmalla, mutta en saa tuloksia CAN-väylästä.

Tietääkö kukaan että riittääkö noiden osien vaihto (ja että ne ovat samasta autosta) vai tulisiko myös ratin alapuolella oleva yksikkö tms. vaihtaa?

Ajatuksia, mielipiteitä, kommentteja, mitä voisin vielä testata/tutkia?
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja VTO »

Jos se ajoneston valo jää palamaan, niin käynnistystä voisi koittaa myös sillä "PIN koodilla" En tosin ole varma, onko 2006-mallissa sellaista auton mukana tulevaa korttia.
Katsoitko myös johdot virtalukon takana? Niitä olen joskus tavannut palaneina.

Puntoissa on kyllä jossakin ikäluokassa ECU-vikaisia, mutta niistä löytynee hakemalla paljonkin keskustelua
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Saattaa viitata johdotukseen. Ei yhteyttä koritietokoneeseen. :idea:

Ei niitä kannata ruveta vaihtamaan aivan suotta. Vie korjaamolle, joka tajuaa tuommoisten päälle.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Onkohan käytössä ollut multiecuscanin kanssa can-yhteensopiva liitäntälaite. Näkisi miten mittaristot ym löytyy väylästä. Mittaristoa tässä vähän ajattelin, niissa on kai joskus ollut väylävikaa mutta menee ihan mutuiluksi...

Ja toki on tarkistettu akun miinuskaapelin kunto koko matkalta?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja am »

jos tuossa on konetilassa sulake-rele-laatikko, kävisin sen alla olevien liittimien kunnon läpi myös hyvin.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja wellu »

Onhan kokeiltu käyttää akkua irti?
Minkä huollan, sen korjaan...
mikkof1
Viestit: 8
Liittynyt: 13.10.2019 23:18

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja mikkof1 »

VTO kirjoitti:Jos se ajoneston valo jää palamaan, niin käynnistystä voisi koittaa myös sillä "PIN koodilla" En tosin ole varma, onko 2006-mallissa sellaista auton mukana tulevaa korttia.
Katsoitko myös johdot virtalukon takana? Niitä olen joskus tavannut palaneina.

Puntoissa on kyllä jossakin ikäluokassa ECU-vikaisia, mutta niistä löytynee hakemalla paljonkin keskustelua
Huomasin tämän mahdollisuuden, mutta en saanut koodia kun ostin auton (käytettynä). Olisin kysynyt asiaa kauppiaalta, mutta kyseinen liike oli jo lopettanut toiminnan. Voisin ehkä tiedustella asiaa maahantuojalta, mutta auto on sen verran vanha, että tiedot saattavat olla vähäisiä.
Ajoneston valo ei syty ollenkaan.
mikkof1
Viestit: 8
Liittynyt: 13.10.2019 23:18

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja mikkof1 »

mauricio kirjoitti:Saattaa viitata johdotukseen. Ei yhteyttä koritietokoneeseen. :idea:

Ei niitä kannata ruveta vaihtamaan aivan suotta. Vie korjaamolle, joka tajuaa tuommoisten päälle.
Olen mittaillut CAN-väylän johtoja, ja ne näyttäisivät olevan kunnossa. Olen ehdottanut autoani korjattavaksi eri korjaamoille, mutta kaikki ovat hylänneet ehdotukset ja ehdottaneet merkkikorjaamoa. Ongelma merkkiliikkeen kanssa on se, että etäisyys on liian pitkä.
mikkof1
Viestit: 8
Liittynyt: 13.10.2019 23:18

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja mikkof1 »

Sämpy kirjoitti:Onkohan käytössä ollut multiecuscanin kanssa can-yhteensopiva liitäntälaite. Näkisi miten mittaristot ym löytyy väylästä. Mittaristoa tässä vähän ajattelin, niissa on kai joskus ollut väylävikaa mutta menee ihan mutuiluksi...

Ja toki on tarkistettu akun miinuskaapelin kunto koko matkalta?
Tässä olikin yksi murheenryyni. Huomasin että ostamani elm327 v1.5 ei toiminut, ja multiecuscan ilmoitti että ei ole elm 1.3 yhteensopiva. Sain toisen adpterin v2.1 joka piti olla multiecuscan yhteensopiva, mutta siintä ilmoitti samaa. Kuitenkin OBDKey 1.40 asetuksilla se ilmoitti että CAN-väylää voi lukea. Kuitenkaan yhteydenottovaiheessa se ei yhdistänyt, vaan ilmoitti viasta.
Mittasin mittarin ja sulakeboxin ecun väliset johdot ohmimittarilla, ja yhteys näytti toimivan. Mittarista itsestään en osaa sanoa olisiko se rikki. Päällisin puolin näyttäisi toimivan, ja se reagoi multiecuscanin antamiin tehtäviin (mm. kierroslukumittari liikkuu käskettäessä, tässä käytin vag-com adapteria).
Johtoja olen tutkinut monesta paikasta, myös maajohtoja. Tosin en ole vielä löytänyt missä on sisätilan sulakerasian / mittarin maajohto. Kaaviokuvan mukaan se pitäisi olla kuljettajan jalkatilassa, mutta voi olla että olen tutkinut kuvaa väärin.
http://167.99.16.198/elearn/199/2/19900 ... /199001201" onclick="window.open(this.href);return false; Kuvassa C015C
mikkof1
Viestit: 8
Liittynyt: 13.10.2019 23:18

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja mikkof1 »

am kirjoitti:jos tuossa on konetilassa sulake-rele-laatikko, kävisin sen alla olevien liittimien kunnon läpi myös hyvin.
Kiitos vinkistä, tarkastan tuon vielä uudemman kerran. Aiemmin siinä ei näkynyt mitään palamisjälkiä tms. vaurioita, mutta tarkistan tämän vielä uudestaan.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kuinkahan nuo väyläsysteemit suhtautuu siihen, että väylästä irroitetaan joku laite? Joskus vikaantunut väylässä oleva laite sotkee koko väylän niin, ettei siihen saa yhteyttä (olen ollut kuulevinani, ei ole omakohtaista kokemusta väyläsysteemeistä.) Mikäli siitä ei muuta haittaa ole, voisi yksi testaustapa olla, että irrottaa laitteen kerrallaan, ja yrittää sitten saada väylään yhteyden.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
mikkof1
Viestit: 8
Liittynyt: 13.10.2019 23:18

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja mikkof1 »

Luigi kirjoitti:Kuinkahan nuo väyläsysteemit suhtautuu siihen, että väylästä irroitetaan joku laite? Joskus vikaantunut väylässä oleva laite sotkee koko väylän niin, ettei siihen saa yhteyttä (olen ollut kuulevinani, ei ole omakohtaista kokemusta väyläsysteemeistä.) Mikäli siitä ei muuta haittaa ole, voisi yksi testaustapa olla, että irrottaa laitteen kerrallaan, ja yrittää sitten saada väylään yhteyden.
Itseasiassa mietin viimeeksi hieman tätä samaa, ja irroittelin eri kokonaisuuksia irti mm. moottori ecu:n, sisätilan ecun liitiimiä yksi kerrallaan jne. Samalla yritin seurailla häviäisikö mittarin virhetila ilmoitus. Ainut mitä sain aikaan oli kaksi uutta virhe koodia U1602 ja P0230, mutta nuo johtunee niistä irroittamistani johdoista/releistä.
Tutkin tätä vielä uudestaan, ja otan multiecuscanin tarkemmin mukaan ensikerralla.
fiatman2
GFF
Viestit: 2084
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja fiatman2 »

Mulla oli taannoin Punto jossa samantyyppinen ongelma. - Korjaustoimenpide jonka tein,moottorin ja rungon välinen maadoitus kaapelin uusinta poisti oireen.
Jari Salmensuo
mikkof1
Viestit: 8
Liittynyt: 13.10.2019 23:18

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja mikkof1 »

fiatman2 kirjoitti:Mulla oli taannoin Punto jossa samantyyppinen ongelma. - Korjaustoimenpide jonka tein,moottorin ja rungon välinen maadoitus kaapelin uusinta poisti oireen.
Kiitos vinkistä, tutkin tämän seuraavaksi.
mikkof1
Viestit: 8
Liittynyt: 13.10.2019 23:18

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja mikkof1 »

Vika ei selvinnyt, mutta auto kulkee taas.
Ostin purkaamolta uudet ecut (ruiskutus ecu:n ja sulakerasian box:n) ja virtalukon avaimineen. Olivat tehneet valmiin paketin nettiin myyntiin.
Virtalukon vaihtaminen onnistui helposti, kun ei tarvinnut vaihtaa kuin pelkkä pesä, joka lähti irti helposti.
Vastaa Viestiin