jonik kirjoitti:Mua joku joskus neuvoi että esim. 60Ah akulle max jatkuva lataus 60A, lämpötilakin vaikutti hieman latausvirtaan
Tämän ohjeen kyseenalaistan. Olisiko kertaluokkaa oleva virhe ? 6A voisi olla järkevämpi. Jos se akku 60A suostuu ottamaan vastaan, niin lämpöä ainakin syntyy. Ja kiehuu voimakkaasti.
Mihin tarvitaan 120-150-200A latureita autoissa jos akku ei pystyisi ottamaan virtaa vastaan. Vaikka olis kaikki valot ja puhaltimet sun muut niin saako virtaa menemään yli 30A. Eli akkuun se menee.
Kai se akku ottaa vastaan vaikka pari sataa ampeeria, kyllähän se luovuttaakin sen virtamäärän startatessa ja isot akut enemmänkin.
Akun kapasiteettihän voi olla vaikka 120 ampeerituntia ja suurin käynnistysvirta voi olla vaikkapa 600 ampeeria.
Noi uudet auton kun käy niin perus virrankulutus voi heilua esim 50 ampeerin hujakoilla. Sähköisellä tehostajalla laturi huutaa hoosiannaata käännettäessä.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Sämpy kirjoitti:Mihin tarvitaan 120-150-200A latureita autoissa jos akku ei pystyisi ottamaan virtaa vastaan. Vaikka olis kaikki valot ja puhaltimet sun muut niin saako virtaa menemään yli 30A. Eli akkuun se menee.
100-150A menee hytin lämmitykseen ja tarvittaessa moottorin "vedenkeittimeen." Käyttöpelissä hytin lämmitykseen 1800w. Hyvä ratkaisu. Kuormittaa dieseliä ja hytti lämpenee nopeasti. Ei ole Webastoa ikävä.
Ja kyllähän sitä virtaa kuluu aika tavalla muuallekin. Vaikka 4 sähkötuolia yhteensä jo 50A luokkaa. Tuulilasin- ja takalasin lämmitykset siihen päälle niin laturi pääsee töihin.
Jos akut ihan noin vain ottaisivat vastaan 100A:n latausvirtoja, niin eipä webastot sun muut olisi mikään ongelma, kun niiden tekemä vaje olisi paikattu minuuteissa. Kummasti ne akut vain tyhjenevät pätkä-ajossa webastolla. Onhan niitä jotain AGM-tyyppisiä akkuja, jotka oikeasti ottavatkin virtaa hyvin vastaan, ja näitä taitaa olla start&stop-järjestelemällä varustetuissa autoissa. Saikohan niihin edes laittaakaan perinteistä lyijyakkua? Joka tapauksessa, Tuulilasin kommentti:
Akku ottaa aivan latauksen alussa virtaa vastaan aika paljon, ampeerimittari näyttää hetken jopa useita kymmeniä ampeereja. Akkuun muodostuu kuitenkin ns. vastajännit,e eli akun napajännite nousee, ja sen ansiosta akkuun menevän virran suuruus pienenee. Kylmällä kelillä tämä vastajännite nousee nopeasti korkeammaksi, ja tällöin virran voimakkuus laskee tosi pieneksi. Akkutesteissä olemme mitanneet 60 Ah akun virran vastaanottokyvyksi 10 minuutin latauksen jälkeen vain 1-2 ampeeria, kun lämpötila on ollut -25 astetta.
Teknari tuo tiedon valtatie
Itse sanoin vissiin heti kärkeen että lämmin akku ottaa virtaa aika ok...
Mutta siitä sitten fluket tilaukseen ja mittailemaan. Biltemamittareilla ei kande mitata. Kaveri joskus sääteli trukin virtoja kun asiakas valitti voimattomuutta. Kuulin korvalla että nyt taajuutta alkaa olla aika paljon moottoriohjaimella eli virtaa menee paljon.
Joo 300 ampeeria vasta näyttää, säädän lisää.
Sanoin että nyt ei säädetä lisää ennenkö haen oman pihtimittarin.
900 ampeeria antoi moottorille.
Pikkuisen säädettiin sitten takasin naurujen kera...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Mutta tosipuheissa niin starttauksen jälkeen akku voi ottaa kaiken mitä laturi antaa. Siksi se hihnakin siellä huutaa kun ei pito riitä ja laturin kuorma max virralla kasvaa laskennallista suuremmaksi.
Mitään nyrkkisääntöjä näihin ei kannata pädetyttää. Tyhjänä menee enempi virtaa ja melkein täysinäiseen virtaa maltilla tai ei ollenkaan.
Onjo aikaa mutta latasin kesällä leikkurin akkua. Laitoin rintteriin kiinni niin 80 ampeeria pukkasi pieneen akkuun virtaa. Paska meinasi mennä pöksyyn mutta piuhat lähti irti akusta aika nopeasti. Oisko 15 Ah akku ollut. Sama koko mitä mareassa käytin...
Nyt se lähti koko viesti.
Juu tuosta trukista kun varmistelin ampeereita niin 70mm2 kaapelit olivat lämpöiset ja aika taipuisat kun virittelin mittaria ympärille. Autopuolella nyt isoja virtoja koskaan olekaan. Juutalaisten läpi eli sarjassa ne taisi kokeilla monenmoisia virtoja. Taisi olla osa rinnankin...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Tein tiedettä.
1 v vanha 60Ah lyijyakku melko tyhjä, ei pyöritä mutta virrat tulee. Ominaispaino 1,19.
Latauslämpötila 0 kahta puolen.
1. lataus marketin 10E rautasydän 4A laturilla. Lataus näytti loppuvan yön yli ladatessa. Ominaispaino 1,23
2. Lataus halpamallin älylaturilla. Näytti varattua päivän latauksen jälkeen. Ominaispaino 1,25
3. 30 v vanha Modernum merkkinen 22A rautasydänlaturi. Siitä virta-asetukset suurimmalle ja laturi työhön. Näyttää reilun 1A virtaa, mutta
akku alkaa kuplimaan heti. 12h annan kuplia ja ominaispaino 1,28. Nesteen pinta ei näytä vajonneen.
Johtopäätös. Koska lataus vaatii jännite-eron napojen ja virtalähteen välillä tarvitaan sen ylläpitämiseen potkua. Käytän jatkossa perinteistä mentelmää, ellen voita lotossa ja pääse kokeilemaan isoa, mutta kallista C-Tekiä.
väisänen kirjoitti:Nyt se lähti koko viesti.
Juu tuosta trukista kun varmistelin ampeereita niin 70mm2 kaapelit olivat lämpöiset ja aika taipuisat kun virittelin mittaria ympärille. Autopuolella nyt isoja virtoja koskaan olekaan. Juutalaisten läpi eli sarjassa ne taisi kokeilla monenmoisia virtoja. Taisi olla osa rinnankin...
Ähäkutti, unohtanut virtapihdit/lenkin olemassaolon kokonaan.