Katti hajalla?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
dox
Viestit: 158
Liittynyt: 28.07.2010 18:46

Katti hajalla?

Viesti Kirjoittaja dox »

Hei,

Auttakaa tekniikasta tietävät. Voisiko katti olla hajalla (Bravo 2012 vuosimallia ja bensiinikoneella 1.4), oireet:

- Välillä kylmäkäynnistäessä, paha / kaasumainen haju. Pakokaasu tulee pakoputkesta (alkuperäinen kohta 8v vanha) normaalisti.
- Ajoittaiset ongelmat suorituskyvyssä, etenkin kovissa nopeuksissa.
-Jakopää vaihdettu - > moottorivalo ei ole vilkkunut enää.
- Kierrosmittari saattaa hieman "täristä"
- Moottorin ilmansuodattimen olen vaihtanut

Autoa vaivasi tuo mystinen moottorivikavalon vilkkuminen, mutta tosiaan jakopää remontin jälkeen ei ole kertaakaan enää vilkutellut. Kummastuttaa tuo tehojen tahmaus kun 100 km/h ja yli vauhti. Etenkin jos kyydissä vielä muita kuin kuski.

Veikkauksia?
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katti hajalla?

Viesti Kirjoittaja VTO »

Kovin paljon ei kannata arpoa ennen pakokaasumittausta ja vikakoodien lukua. Mutta jos arvotaan, niin arvauksia:

-ilmansuodatin tukossa (turha arvaus, olikin vaihdettu...)
-lambda-anturi viallinen
-sytytyslaitevika

Yleisesti voisi sanoa, että kun katti on kuuma ja toimii, niin käyvän auton ympärillä voi puuhastella pahemmin yskittämättä. Järkevää se ei varmasti ole, mutta ylimääräinen häkä tuntuu pääkotelossa aika helposti.
dox
Viestit: 158
Liittynyt: 28.07.2010 18:46

Re: Katti hajalla?

Viesti Kirjoittaja dox »

Ihmetyttää, kun ei ole ilmoitellut mitään autossa olevan vikana. Tosin voiko se niitä koodeja varastoida ilman, että mikään merkkivalo ilmoittaa?

Pahoittelut, mutta en juurikaan tiedä autojen sielunelämästä :)
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katti hajalla?

Viesti Kirjoittaja VTO »

Kyllä vikavalo aika helposti syttyy kun jokin on rikki. Virheellisen anturitiedon osalta ei niin herkästi. Lambda ja lämpötla-anturit ainakin kuuluvat näihin tietoa antaviin anureihin. Samoin MAP, mutta sen hajoamisesta ei ole omaa kokemusta.
Ilmavuoto periaatteessa voisi myös olla syynä ja miksei turbon huono kunto. 1,4 kaiketi turbokone?
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Katti hajalla?

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Olisiko äänenvaimentimen sisuskalut irti ja tukkivat putkea ajoittain? Kattikin voi hajota noin, mutta tuon ikäisessä autossa sen toimintaa valvotaan ja riittämätön puhdistusteho sytyttäisi vikavalon.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
dox
Viestit: 158
Liittynyt: 28.07.2010 18:46

Re: Katti hajalla?

Viesti Kirjoittaja dox »

Ei ole turbo.

Kohta toki määräaikaishuoltoa pukkaa.

Voisiko tulpat. Tai puolat tehdä tuota?

Ajoittain myös akun kuva saattaa vilahtaa alle sekunnin, mutta akkukin on uusi ja ei halpis kamaa.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Katti hajalla?

Viesti Kirjoittaja am »

Tuosta takapöntön oireilusta - kun ajelin sedicivalvole tipolla (on muuten kiva auto....) oli samanlaista oiretta ja ei oikein selvinnyt missä vika tehohäviöön. Kerran ajaessa sitten kaasutin kunnolla ja takapöntöstä lensi pitkä rihmasto tms. pihalle ja tehot löytyivät takaisin. Pakoputki meni sitten vaihtoon.
dox
Viestit: 158
Liittynyt: 28.07.2010 18:46

Re: Katti hajalla?

Viesti Kirjoittaja dox »

Voikohan se sitten olla pakoputkesta. Takavaimennin ja se etu ns jousto osa on uusittu muutama vuosi sitten.

Ainiin ja puristuspaineet on ok.
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Katti hajalla?

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Mitenhän tuo jako onko kohillaan, tässähän taitaa olla sama männät puoliväliin metoodi ja kiilaton ratastus et jos jossainvaiheessa käytetty rattaita irti ja lipsahtanut pikkasen pieleen jako. Vois tuo vikavalon viluuttelukin passata jos ka ja nokan anturit nippanappa tahdissa löysällä remmilla.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Katti hajalla?

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Tarkista huoltokirjasta viimeisin tulppien vaihto. Vaihtoväli on noin 60tkm.

Map anturi vikaantuneena aiheuttaisi mm.tehonpuutetta kiihdytettäessä.

Tietysti polttoaineen saanti esimerkiksi pumppu tai polttoainesuodatin voi noin oireilla. Toki nykyautoista menee pumppuyksikkö vaihtoon kun suodatin on samassa.

Se menee arvailuksi, mutta esim. tulppien vaihto ei ominpäin ole kauhean hankalaa.
dox
Viestit: 158
Liittynyt: 28.07.2010 18:46

Re: Katti hajalla?

Viesti Kirjoittaja dox »

Ei ole vilkutellut uuden jakopään jälkeen. Varmaan pitää lähteä liikkeelle sytytystulpista ja katsoa tilannetta, vaikkei niillä 60 tkm ole ajettu kyllä.

Kun vilkutteli ennen remminvaihtoa niin viittaisi sytytyskatkoksiin tms. Ja tuo alkoi aikoinaan kun vesipumppu hajosi. Pumppu uusittiin mut vanha remmi jäi.

Nyt tosin uusi remmi ja vesipumppu niin mittarivalo ei pala kuin hetken käynnistäessä, kuten pitää eikä vilku 8-)
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Katti hajalla?

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Sytytyspuola ja tulpanjohdot ovat ihan kulutustavaraa nekin. Saksasta saa edullisesti tilattua. Jos autolla ajettu n. 150-200tkm niin ei olisi pahitteeksi vaihtaa.

Kampiakselin anturi on täällä aiemmissa ketjuissa sanottu olevan myös hyvin yleinen syypää, josta ei aina jää vikakoodia.

Tietenkin rahaa alkaa palaa kun vaihtaa osia varmuuden vuoksi.
dox
Viestit: 158
Liittynyt: 28.07.2010 18:46

Re: Katti hajalla?

Viesti Kirjoittaja dox »

mauricio kirjoitti:Sytytyspuola ja tulpanjohdot ovat ihan kulutustavaraa nekin. Saksasta saa edullisesti tilattua. Jos autolla ajettu n. 150-200tkm niin ei olisi pahitteeksi vaihtaa.

Kampiakselin anturi on täällä aiemmissa ketjuissa sanottu olevan myös hyvin yleinen syypää, josta ei aina jää vikakoodia.

Tietenkin rahaa alkaa palaa kun vaihtaa osia varmuuden vuoksi.
Autolla on ajettu päälle 85 000 ja ollut uudesta asti mulla. Missähän tuo anturi on?
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Katti hajalla?

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Jos autolla ajetaan vain lyhyttä matkaa, alkaa esiintyä tehonpuutetta varmasti. Tulpat ja tulpanjohdot voisi vaihtaa. Sytytyspuola tuskin on entinen vielä. Tulpat saa vaihtaa aiemmin, oliko lyhennetty väli jopa 30tkm vaativiin olosuhteisiin. Liekö vm 12 jo erilaiset tulpat.

Näyttää olevan jakopään kotelon alapuolella, mutta enpä ole ikinä vaihtanut niin varma en ole. Ei noin vähillä kilometreillä mitään erityistä pitäisi olla muuta kuin ehkä tulpat vaihtokunnossa.
dox
Viestit: 158
Liittynyt: 28.07.2010 18:46

Re: Katti hajalla?

Viesti Kirjoittaja dox »

mauricio kirjoitti:Jos autolla ajetaan vain lyhyttä matkaa, alkaa esiintyä tehonpuutetta varmasti. Tulpat ja tulpanjohdot voisi vaihtaa. Sytytyspuola tuskin on entinen vielä. Tulpat saa vaihtaa aiemmin, oliko lyhennetty väli jopa 30tkm vaativiin olosuhteisiin. Liekö vm 12 jo erilaiset tulpat.

Näyttää olevan jakopään kotelon alapuolella, mutta enpä ole ikinä vaihtanut niin varma en ole. Ei noin vähillä kilometreillä mitään erityistä pitäisi olla muuta kuin ehkä tulpat vaihtokunnossa.

Tuossahan tuo onkin. Mutta ehkä lähden tulpista ensin liikkeelle, vaihdettu viime määräaikaishuollossa, mutta liekö huonoksi menneet kun ilmoitteli sitä sytytyshäiriöö hihnan takia. Kaksi sytytystulppaa laittoi takuuseen tosin samalla, kun oli kaksi puolaa mennyt rikki (ne meni takuuseen.)
Vastaa Viestiin