Uuno pätkii ja yskii
Uuno pätkii ja yskii
Isä hankki lisää harrastekalustoa, - 96 mallisen Uno 1,1 i.e.
Autoa vain vaivaa jämerä vika. Välillä toimii kun ajatus ja välillä yskii ja pätkii niin että matka meinaa jäädä kesken.
Jotenkin tuntuisi että ei saa bensaa kun yskii, mutta en ole pelannut ruiskujen kanssa niin paljon että osaisin varmaksi sanoa.
Tähän mennessä tehtyä:
-Jakajan kansi, pyörijät ja tulppan johdot vaihdettu edellisen omistajan toimesta, luulisin että tulpat vaihdettu samalla.
Bensan suodatin ja pumppu vaihdettu. Bensan sekaan kaadettu Forten puhdistus myrkyt ja ajeltu jonkin aikaa, tämä auttoi jonkin verran. Tuon puhdistuksen jälkeen auto on välillä toiminut ja välillä yskinyt, ennen sitä ei toiminut yhtään.
Ideoita mistä tuota vikaa lähtisi etsimään, alkaa itselläni ideat loppumaan.
Autoa vain vaivaa jämerä vika. Välillä toimii kun ajatus ja välillä yskii ja pätkii niin että matka meinaa jäädä kesken.
Jotenkin tuntuisi että ei saa bensaa kun yskii, mutta en ole pelannut ruiskujen kanssa niin paljon että osaisin varmaksi sanoa.
Tähän mennessä tehtyä:
-Jakajan kansi, pyörijät ja tulppan johdot vaihdettu edellisen omistajan toimesta, luulisin että tulpat vaihdettu samalla.
Bensan suodatin ja pumppu vaihdettu. Bensan sekaan kaadettu Forten puhdistus myrkyt ja ajeltu jonkin aikaa, tämä auttoi jonkin verran. Tuon puhdistuksen jälkeen auto on välillä toiminut ja välillä yskinyt, ennen sitä ei toiminut yhtään.
Ideoita mistä tuota vikaa lähtisi etsimään, alkaa itselläni ideat loppumaan.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: Uuno pätkii ja yskii
Jakajan asentoanturin johtojen kuoret rikki.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Uuno pätkii ja yskii
Pitää muistaa tuo tarkastaa kun on seuraavan kerran auton vieressä.väisänen kirjoitti:Jakajan asentoanturin johtojen kuoret rikki.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: Uuno pätkii ja yskii
Viimeistään sen jälkeen, kun niihin koskee. Kuoret murenee jauhoksi viimeistään sitten, mutta todennäköisesti ovat jo.väisänen kirjoitti:Jakajan asentoanturin johtojen kuoret rikki.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Uuno pätkii ja yskii
Jakajan alipainesäädin rikki
Re: Uuno pätkii ja yskii
Ainakaan 999-Firessä alipainesäätimen rikkoutumista ei juuri muusta huomaa, kuin huimasti nousevasta kulutuksesta. Y10 vei rikkinäisellä säätimellä kuutisen litraa /100km, ehjällä 4.2.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Uuno pätkii ja yskii
1,1 Firessä hajosi kaiketi säätimen kalvo ja aiheutti ilmavuodon. Alakierroksilla teki käyntihäiriöitä. Ajettavuuden vaikutuksia en jaksa muistaa.
Re: Uuno pätkii ja yskii
Mutta tuon luulisi oireilevan kaiken aikaa? Tässä tapauksessa auto toimii välillä normaalisti ja välillä oireilee.VTO kirjoitti:1,1 Firessä hajosi kaiketi säätimen kalvo ja aiheutti ilmavuodon. Alakierroksilla teki käyntihäiriöitä. Ajettavuuden vaikutuksia en jaksa muistaa.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Uuno pätkii ja yskii
Jakajan johtojen rispaantuminen on FIREn klassisimpia vikoja. Usein tosiaan varomaton käpistely saa vain lisätuhoa eli oikosulkuja aikaan, jos johtimien kuoret ovat täysin kulahtaneet (näkyy hyvin, kun ottaa pyörijän ja sen alla olevan suojalevyn pois). Silloin vain itse induktioanturin kokonainen vaihto voi enää auttaa, johtoja on melko vaikea eristää uudelleen, kun tila on ahdas ja johtimet kiinteät anturilta sytytysyksikön pistokkeeseen asti. Oikosulut johtimesta toiseen ja jakajan runkoon aiheuttavat kipinöintiä ja sytytyskatkoksia. Voi tietenkin sytytysyksikkökin oireilla, mutta sitä ei juuri voi korjata, kun on valettu bakeliittiin tms.. Noita kyllä saa uusiakin.
Luigin kokemukset polttoaineen kulutuksesta ovat tyypillisiä alipainekellon vikaantuessa, joka on toinen jakajalle tyypillinen vika; oireilu on tällöin kokoaikaista, ei vaihtelevaa. Marellin ja Ducellierin jakajat ovat tämän osalta hiukan erilaiset, mutta molempia kyllä saa varaosana. Jos tämä alipainesäädin ei toimi (eli kaasarilta tuleva alipaineletku irti säätimestä ja imaisu säätimen parin sentin mittaisesta putkesta: jos vaste, niin ok, jos taas ei kiristy, niin rikki) kiihtyvyys on selvästi heikompi, nykii ja käy tyhjäkäyntiä epätasaisesti. Yleensä ei kuitenkaan sammu, jos muuten on sähkö- ja polttoainepuoli kunnossa. Tämä on helppo osa vaihtaa, vain ristipääruuvit auki kellon kahta puolta, varovasti meisselillä vääntäen kellon alta reiästä kalvoa siirtävä vipu irti pienestä pallonivelestään jakajan anturista ja uusi tilalle. Parin minuutin homma, ja vaikutus kulkuun on selvä.
Polttoainepuolella tyypillisimpiä vikoja ovat ilmavuodot, joita voi olla aivan tankin päästä alkaen koko linjastossa. Jopa polttoainepumppujen osien tiiviydessä on ollut pikkuvikoja (mm. ruiskukauden alun ooppelisteilla ollut pumpun alla olevan "raakasuodatisukan" ja imuputken välissä ilmavuotoa; aikas samannäköinen pumppu kuin Unskissa), jotka tulevat erityisesti tyhjällä tankilla, mutta eivät ilmene täydellä tankilla, kun polttoaineen pinta ei aaltoile pumpun imukohdassa. 95e aikana myös tankin sinänsä ehjä pumppu voi talviseisonnan aikana yksinkertaisesti jumiutua, mutta lähtee joko pienellä naputtelulla pumpun kanteen (takapenkin alla olevan muovisen luukun alla) useimmiten tulille startin yhteydessä.
Luigin kokemukset polttoaineen kulutuksesta ovat tyypillisiä alipainekellon vikaantuessa, joka on toinen jakajalle tyypillinen vika; oireilu on tällöin kokoaikaista, ei vaihtelevaa. Marellin ja Ducellierin jakajat ovat tämän osalta hiukan erilaiset, mutta molempia kyllä saa varaosana. Jos tämä alipainesäädin ei toimi (eli kaasarilta tuleva alipaineletku irti säätimestä ja imaisu säätimen parin sentin mittaisesta putkesta: jos vaste, niin ok, jos taas ei kiristy, niin rikki) kiihtyvyys on selvästi heikompi, nykii ja käy tyhjäkäyntiä epätasaisesti. Yleensä ei kuitenkaan sammu, jos muuten on sähkö- ja polttoainepuoli kunnossa. Tämä on helppo osa vaihtaa, vain ristipääruuvit auki kellon kahta puolta, varovasti meisselillä vääntäen kellon alta reiästä kalvoa siirtävä vipu irti pienestä pallonivelestään jakajan anturista ja uusi tilalle. Parin minuutin homma, ja vaikutus kulkuun on selvä.
Polttoainepuolella tyypillisimpiä vikoja ovat ilmavuodot, joita voi olla aivan tankin päästä alkaen koko linjastossa. Jopa polttoainepumppujen osien tiiviydessä on ollut pikkuvikoja (mm. ruiskukauden alun ooppelisteilla ollut pumpun alla olevan "raakasuodatisukan" ja imuputken välissä ilmavuotoa; aikas samannäköinen pumppu kuin Unskissa), jotka tulevat erityisesti tyhjällä tankilla, mutta eivät ilmene täydellä tankilla, kun polttoaineen pinta ei aaltoile pumpun imukohdassa. 95e aikana myös tankin sinänsä ehjä pumppu voi talviseisonnan aikana yksinkertaisesti jumiutua, mutta lähtee joko pienellä naputtelulla pumpun kanteen (takapenkin alla olevan muovisen luukun alla) useimmiten tulille startin yhteydessä.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Uuno pätkii ja yskii
Yhtenä vikavaihtoehtona on viallinen puola. Oma Uno oli jäänyt sen takia autoliikkeen pihalle poistomyyntiin, kun olivat lähes kaiken muun siihen jo vaihtaneet, mutta silti ei ruvennut toimimaan. Kotitallissa ongelmaa tutkiessa huomasin puolan lyövän läpi, joten toinen puola tilalle ja rok rok
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Re: Uuno pätkii ja yskii
Unohdin mainita tuonne listalle, että puola on jo vaihdettu uuteen.Keltsi kirjoitti:Yhtenä vikavaihtoehtona on viallinen puola. Oma Uno oli jäänyt sen takia autoliikkeen pihalle poistomyyntiin, kun olivat lähes kaiken muun siihen jo vaihtaneet, mutta silti ei ruvennut toimimaan. Kotitallissa ongelmaa tutkiessa huomasin puolan lyövän läpi, joten toinen puola tilalle ja rok rok
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Uuno pätkii ja yskii
Hmm.....vielä juolahti mieleen viallinen lambda, kun oikein pinnistelee vikavaihtoehtoja. Unskin seoksensäätöhän on aika yksinkertainen, ja jos seos on pahasti pielessä, yskii. Tuohon tavallaan voisi viitata se, että bensiinin lisäaineen kanssa kävi hetken paremmin. Kannattaisi kokeilla käynnistää ilman lambdaa, jolloin ECU antaa seokselle sellaisen "keskiarvosäädön", kun mahdollisesti tukkeutunut/muuten viallinen lambda ei vääristä seoksenmuodostusta. Oma ruisku-Unskini menee nipin napin alle päästöarvojen ilman lambdaakin, kun on muuten osiltaan suht koht kunnossa
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Uuno pätkii ja yskii
Tuotakin pitää testata.MultiplaJTDmies kirjoitti:Hmm.....vielä juolahti mieleen viallinen lambda, kun oikein pinnistelee vikavaihtoehtoja
Pitää melkein hakea tuo auto omaan talliin ja lähteä itse tutkimaan. En oikein enää meinaa uskoa että kaikki on kokeiltu ja kunnossa.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.