Stilo 1.2 vm-03 Jakopää

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
paalina
Viestit: 74
Liittynyt: 27.01.2011 16:12
Paikkakunta: Hyvinkää

Stilo 1.2 vm-03 Jakopää

Viesti Kirjoittaja paalina »

Moikka.

Tällänen kiva pikku stilo nykyään alla.toimii ihan kivasti ja kuljettaa a.sta b.hen:)

Mut nyt tolla jakopäällä menty viimestä vaihdosta 85tkm.vesipumppu ja rullat ollu viimeks vaihdossa kait?ei mitää virallista merkintää vaan joku tehnyt itse niinku piitääki Fiatit itse hoitaa kun ei niille saa arvostusta korjaamoilla ainkaan yleensä.

kysyin omaani jakopään vaihto tarjousta.430EUROO!!!se siitä sitte. auton ostohinta oli kyllä 1/4 tosta summasta.

kysymys: ajanko loppuun jakopään vai onko tuo hankala operaatio ite hoitaa.8v puntoon oon kyllä vaihtanu(helppo juttu)mut toi on varmaan samaa konetta kuin 1.2 16v puntoki?

käsikirja on Haynes Puntolle...onko stilon moottorissa jotain eroa vai onkohan identtisiä siis 16V.t?

tarvii jotain ajotustappeja yms.?

kiitos vastauksista etukäteen.
Fiat Punto 1.1 8v 1999
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Stilo 1.2 vm-03 Jakopää

Viesti Kirjoittaja matti »

Eipä se sen kummosempi ku siihe 8-venttiiliseekään..

Eli melko helppo homma, tilaakin taitaa olla ihan hyvin
pessimisti ei pety.
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Stilo 1.2 vm-03 Jakopää

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Kyllä joutui aikanaan korjaamotyöntekiänä arvostamaan merkin kuin merkin ja maksavan asiakkaan vaikka jotku merkit ei ois ollut itelle mieluinen.

punton 12v ohje sama mutta ilman ajoitustyökaluja onnistuu kun paat remmiin ja rattaisiin tussilla merkit, siirrät merkit uuteen remmiin ja eikun kasaan niin ei voi mennä kovinpahasti jako sekasin...
paalina
Viestit: 74
Liittynyt: 27.01.2011 16:12
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Stilo 1.2 vm-03 Jakopää

Viesti Kirjoittaja paalina »

ok.täytyypä kokeilla tussi hommalla jos kerran niinki pystyy homman hoitaa.kiitti vastauksista. :thumb:
Fiat Punto 1.1 8v 1999
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Stilo 1.2 vm-03 Jakopää

Viesti Kirjoittaja am »

Tein itse eka kertaa 1.4 stiloon jakohihna/vesipumppu/kiristysrullavaihdon lokakuussa. Katselin eka youtubea, kysyin palstalta ja luin ohjeita. Kohtuullisen helppo oli lopulta vaihto, kun oli tietoa miten toimia.

Ostin kiinasta lukitustapin nokka-akselille, tikut tulppienreikiin ja kiristysrullatyökalun. Näillä tuli lisävarmuutta urakkaan ja hinta n. 20e.

Tärkeää tuossa merkata hyvin vanha hihna paikoillaan/koneeseen/rulliin. Sitten uuteen hihnaan samat merkit ja laskemalla hammastusvälit tarkasti, että merkit samoissa kohdissa. Uusi hihna paikoilleen kiristysrullaa säätämällä samalla, jotta saa merkit kohdilleen samoin kuin aikaisemmin. Lukitus pois, kun uusi hihna paikoillaan. Sitten käsiveivillä pyörittäen konetta ja jos merkit kohdillaan testikiertojen jälkeen - starttaamaan peukut pystyssä, että toimii oikein :)

Oppaissa tarkemmin, mitä tarvii purkaa ym. jotta pääsee käsiksi kopan alle hihnaan ja muihin osiin.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Stilo 1.2 vm-03 Jakopää

Viesti Kirjoittaja am »

Tässä nämä lukitustapit
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3825667410" onclick="window.open(this.href);return false;
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stilo 1.2 vm-03 Jakopää

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eikös tuossakin ole sellainen jousikuormitteinen kiristin? Noiden kanssa itse olen nähnyt tötöillyn. Joko se on vedetty täysin pohjaan, tai sitten löysällä. Se kannattanee myös katsoa huolella ja pyöritellä rauhassa. Vesipumpun vaihtaa myös samalla eikä säästä siinä.

Kyllähän tuo ~400 e taitaa nykyään aika vakio olla hihnanvaihdolle vaikka olisi yksinkertainenkin homma. Ei väki niistä mitään tajua kuitenkaan. Jos kyselisi useammasta paikasta, niin voisi joku tuon tehdä edukkaamminkin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Stilo 1.2 vm-03 Jakopää

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Stefa kirjoitti:Kyllähän tuo ~400 e taitaa nykyään aika vakio olla hihnanvaihdolle vaikka olisi yksinkertainenkin homma.
arvioaika 2.5 tuntia(autodata), 100e/tunti ja 150e remmi+kiripyörä+pumppu kuulostaa ihan kohtuulliselta
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stilo 1.2 vm-03 Jakopää

Viesti Kirjoittaja wellu »

Stefa kirjoitti:Eikös tuossakin ole sellainen jousikuormitteinen kiristin? Noiden kanssa itse olen nähnyt tötöillyn. Joko se on vedetty täysin pohjaan, tai sitten löysällä. Se kannattanee myös katsoa huolella ja pyöritellä rauhassa. Vesipumpun vaihtaa myös samalla eikä säästä siinä.
Omaan autooni laitoin kerran väärinpäin sen kiristimen ja hyvin hyrskytti kunnes vaihdoin seuraavan kerran kansiremontin (kannentiivisteen vaihto) yhteydessä.

Tosin, olisiko jollain antaa mittoja siitä, minkälaiset sen kiristintyökalun tapit ovat? Kuinka paksut tapit ja kuinka kaukana toisistaan?
Se nimittäin helpottaa elämistä ihan pirun paljon ja jos sen kiristintyökalun kanssa saa kiristimen kirittyä väärin, niin asentaja on täysi urpo... :roll: Kuitenkin melko selkeä se "kirimäväli" ja ohjekkin on selkeä.
Minkä huollan, sen korjaan...
woimasavu
Viestit: 307
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Stilo 1.2 vm-03 Jakopää

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

wellu kirjoitti:
Stefa kirjoitti:Eikös tuossakin ole sellainen jousikuormitteinen kiristin? Noiden kanssa itse olen nähnyt tötöillyn. Joko se on vedetty täysin pohjaan, tai sitten löysällä. Se kannattanee myös katsoa huolella ja pyöritellä rauhassa. Vesipumpun vaihtaa myös samalla eikä säästä siinä.
Omaan autooni laitoin kerran väärinpäin sen kiristimen ja hyvin hyrskytti kunnes vaihdoin seuraavan kerran kansiremontin (kannentiivisteen vaihto) yhteydessä.

Tosin, olisiko jollain antaa mittoja siitä, minkälaiset sen kiristintyökalun tapit ovat? Kuinka paksut tapit ja kuinka kaukana toisistaan?
Se nimittäin helpottaa elämistä ihan pirun paljon ja jos sen kiristintyökalun kanssa saa kiristimen kirittyä väärin, niin asentaja on täysi urpo... :roll: Kuitenkin melko selkeä se "kirimäväli" ja ohjekkin on selkeä.

Katoin nopsaa tuosta omasta fiatin kiristintyökalusta.. tappien halkaisija 2mm. Tappien korkeus 6mm ja kahden tapin väli 11mm. Seger lukkorengaspihdeillä jossa on kulma kääntää ihan yhtä lailla kiristintä tai smirglaa nokkapihdeistä vastaavan.
Fiat 500L 1.4 95
Vastaa Viestiin