stella kirjoitti:Joo....Siis nyt viel lisätarkennusta tähän minun Lukkoperä"Hysteriaan"....Eli.....Minulla on tuo 2104 1700i Farmari Lada pelkästään Talviautona, ja siinä on nyt siis vakioperä kiinni.....Ja kun minä tykkään leikkiä talvella takavetoisella autolla, niin tämä lukko olis sen takia passeli ratkaisu, kun .......Vakioperällä tulee tilanteita, että vaan toinen pyörä suttaa, ja auto ei lähde kääntämään takapäätä, kun kaasua polkaisee reilummin
Eli...Levylukko vois ehkä olla riittävä tähän minun "harrastukseeni"....Mutta siltikin voin kuunnella kommentteja vieläkin lisää näistä lukkojutuista
PS:Ladassa on ehkä aika hyvä tuo painonjakauma tuolla takapäässä, koska .....aika hyvin tuo kuitenkin suttaa molemmilla pyörillä talvikelissä......Mutta......Ei joka tilanteessa kuitenkaan
Leikkimiseen/jääradan/lumirännin kiertämiseen sanoisin ylläkertomani, eli kuulemani perusteella kitka/levylukon käyvän paremmin sen loogisemman ja ennustettavemman käytöksen takia (aina samanlainen).
Näkeeköhän noiden tehdasasenteisien lukkojen esijännitysarvoja mistään? Mietin siis, kun 70/80 lukujen taitteen rallihuumassa milloin mihinkin takavetoiseen siviiliautoon oli levylukkoa saatavana milloin minkäkin "rally" paketin mukana. Fordilla oli ainakin Escorttiin lukkoa tarjolla, Fiatilla Mirahirviöön... Noista voisi saada osviittaa, minkälainen kiristys voisi olla lähellä toivottua Ladan kanssa? Akselimassa taitaa eniten tuossa merkata (kuinka herkästi pitää lukita).
Itsellä on torseeni hyllyssä odottelemassa nimenomaan Ladan alle menoa. Tosin jos se Ladan alusta on vakio, niin kannattaa sille muutenkin vähän jotain tehdä. On hieman puskevan oloinen vakiona ja lukkoperä tekee tuon tietty vielä pahemmaksi. Eli mutkaan puskee ja kääntyy vain kaasulla, tai sitten puskee kahta kauheammin. Vielä jos on madallettu ja jäykätty niin on aina vain huonompi. Kannattaa kääntää sinne edes camberia ja casteria lisää.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Omassa kanttilampussa oli joku rata-Ladan vanha kiristetty levylukko ja että se oli arvaamaton talviliukkailla! Tuo yhdistettynä noihin Stefan kuvaamiin "ajo-ominaisuuksiin" teki kyllä joka matkasta jännittävän...
Jonkun n. 40% levylukon arvelisin olevan oikein hyvä tuohon talvileluun. Pitää riittävästi (ei välttämättä kuivalla asfaltilla) ja on kuitenkin ennakoitava käytökseltään.
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Käsittääkseni tuollainen sallii 40% luistoa pyörien välillä. Onko tuo prosenttiluku jonkun teoreettisen laskelman lopputulos vai miten tuo todellisuudessa määritellään, sitä en tiedä.
Toteutuksesta en osaa sanoa mitään, ilmeisesti jonkin asteisella esijännityksellä toteutettu. Ainakaan Jeepin perästä (Dana35) en mitään ramppipintoja huomannut... Tämä on ilmeisesti hyvin yleinen rakenne noissa vakio-lukoissa mitä löytyy oem-asennuksena.
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Käsittääkseni tuollainen sallii 40% luistoa pyörien välillä. Onko tuo prosenttiluku jonkun teoreettisen laskelman lopputulos vai miten tuo todellisuudessa määritellään, sitä en tiedä.
Toteutuksesta en osaa sanoa mitään, ilmeisesti jonkin asteisella esijännityksellä toteutettu. Ainakaan Jeepin perästä (Dana35) en mitään ramppipintoja huomannut... Tämä on ilmeisesti hyvin yleinen rakenne noissa vakio-lukoissa mitä löytyy oem-asennuksena.
Vai olisiko kuitenkin niin, että pystyy välittämään 40% momentista pitävälle puolelle?
Tai en minä tiedä, mistä 40%? Kun ei se torseni kuitenkaan ole... Jokatapauksessa 100% lukko = kiinteä, ja nuita prosentteja taitaa aika tasaisesti olla sinne spooliin asti.
Jotkut puhuu rampeista kun tarkoittaa oven hakasia, mutta..
kuvissa gripperin kitkalukon rampit. pyörien välinen luisto ero alkaa puoliskoja painaan rampien avulla kitkalevyjä lukon kuorta vasten jolloin lukko alkaa pitään jos moottorista päin tulee vetoa saman aikasesti. ilman vetoa ei puoliskot paina levyjä.
Ja kuvasta näkyy että kyseinen lukko ei lukitse moottorijarrutuksessa juuri lainkaan.
Mun oli pakko hitsata uunon lukkosta tuo jarru ramppi pois kun eihän sillä osaa kanakaan ajaa jos se lukittee kö kaasun nostaa.
Vastaavasti vetoramppia loivensin jotta puris paremmin.
Toki tästä loiventamisesta seuraa ilmiö , tuntuukuin vetoakseleissa olis väljää, mut eipä siihen rataa kiertäessa kiinnitä huomiota.
Wesulius kirjoitti:Ja kuvasta näkyy että kyseinen lukko ei lukitse moottorijarrutuksessa juuri lainkaan.
Mun oli pakko hitsata uunon lukkosta tuo jarru ramppi pois kun eihän sillä osaa kanakaan ajaa jos se lukittee kö kaasun nostaa.
Vastaavasti vetoramppia loivensin jotta puris paremmin.
Toki tästä loiventamisesta seuraa ilmiö , tuntuukuin vetoakseleissa olis väljää, mut eipä siihen rataa kiertäessa kiinnitä huomiota.
gripperissä pystyy valitee kumpaa käytää loivempaa vai jyrkempää ramppia
Käsittääkseni tuollainen sallii 40% luistoa pyörien välillä. Onko tuo prosenttiluku jonkun teoreettisen laskelman lopputulos vai miten tuo todellisuudessa määritellään, sitä en tiedä.
Toteutuksesta en osaa sanoa mitään, ilmeisesti jonkin asteisella esijännityksellä toteutettu. Ainakaan Jeepin perästä (Dana35) en mitään ramppipintoja huomannut... Tämä on ilmeisesti hyvin yleinen rakenne noissa vakio-lukoissa mitä löytyy oem-asennuksena.
Vai olisiko kuitenkin niin, että pystyy välittämään 40% momentista pitävälle puolelle?
Tai en minä tiedä, mistä 40%? Kun ei se torseni kuitenkaan ole... Jokatapauksessa 100% lukko = kiinteä, ja nuita prosentteja taitaa aika tasaisesti olla sinne spooliin asti.
Tuohon lukkolevyjen pitoon vaikuttaa oikeastaan vain se esijännitys, jos ei ramppikulmilla olevia tasauspyöriä ole..
Eli kitka levyjen välistä hiipuu ajan myötä..
Sen puoleen nuo prosenttiluvut on vähän hassuja, kun väännöstä on kyse niin minkä välillä noita prosentteja verrataan ja miten moottorin pienempi/isompi vääntö vaikuttaa asiaan.. Aika hankala prosenteiksi kääntää..
Jotkut puhuu rampeista kun tarkoittaa oven hakasia, mutta..
Jaketechin kuvista näkee tasauspyörästön rampit.. Ne kiristää levyt lukon päätyjä vasten moottorin tuottaman väännön ansiosta ja poistaa pyörien nopeuseron
Mitä loivempi kulma rampissa, siitä pienemmällä nopeuserolla painaa levyjä lukon runkoon
Tuollainen säätyvä on tosiaan järkevä. Tuon puuttumisen takia kiristetty 131 lukko onkin huono talvella mutta melko hyödytön kesällä, kun toimii pelkän esijännityksen varassa. Sitä jännitystä on niin paljon, että kuulemma ekasta yksilöstä halkesi kuoret kun sitä painettiin kasaan. Ja tämä mikä onnistui, niin iloisesti luistaa kesäkäytössä.