Säästöäkö varaosien rakenteessa?!

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Säästöäkö varaosien rakenteessa?!

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Pieni "Vesinokkaeläimen" takajarruremontti iski maantien päällä käsijarrun käytön jälkeen, kun takana oli muutama tuntia sohjoajoa ja Kainuun pakkaset perillä. Syynä satavarmasti käsijarrun kuoren pettäminen salakavalasti runkoripustimen takaa ja vaijerin jäädyttyä, joten toinen takapyörä muuttui lähes sukseksi; komeat höyryt jo tulivat, kun jäähdyttelin vannetta ja rumpua lumella! Onneksi jumiajoa vaan runsas 5km, mutta pois oli päästävä hotellin pihaan maantieltä. No, haalarit niskaan, työkalut esiin, rumpu pois ja havainto, että kitkapinnat olivat vaijerin jumin takia irronneet ja pyörineet villisti rummun sisässä. Pihahuolto ja nestetiivistyksen varmistus sylinteriin, ja kotiin tultiin takaisin maailmalta sen kummemmin seikkailematta kolmella jarrulla harmeitta.

Uusia osia asennellessani huomasin kenkien automaattisäätötangon jousipään haarukan olevan selvästi vinossa, joten purin osan, ja hoksasin, että irtohaarukkahan jousien alla onkin jotenkin ihmeellisen väljä/vino. Jouset pois ja tuho paljastui: haarukan pää, joka on säätäjän runkokappaleen sisällä ja normaalisti on umpimetallia, olikin tässä vinossa osassa vain ohut tappi, jonka ympärillä oli muoviholkki, joka puolestaan oli lähes kokonaan antautunut, ilmeisesti kovan kuumuuden ansiosta, kun jarru oli pahasti jo laahannut.

Kuvissa näkyy hyvin ero, tuo ehjä ja isompi haarukan tappi on kakkossarjan Puntosta, eli vaihdoin vanhemman haarukan tilalle. Koko tanko olisi tietenkin ollut helpointa vaihtaa, mutta kun ovat erimittaiset juuri tuon säätäjän rungon osalta. Jää vaan askarruttamaan, miksi ihmeessä pitää moinen heikennys rakentaa tuohon haarukan tappiin, eihän tuo liene oikein edes materiaalikulunkikysymys?!?! Etenkin, kun varmasti on tiedossa, että osan "toimialueella" lämpötila vaihtelee rajustikin.
IMG_7549[1].JPG
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Säästöäkö varaosien rakenteessa?!

Viesti Kirjoittaja wellu »

Itelle tulisi mieleen, että tismalleen samanlaista haarukkaa on käytetty useammassa erilaisessa konstruktiossa. Tällöin voisi olla kustannustehokkaampaa tuottaa vain yhdenlaista metallipalikkaa, jonka tappiin sitten laitetaan milloin minkäkin käyttökohteen mukainen muoviholkki.

Tommosia muoviholkkeja joku pursotin-kone tuottaa tunnissa varmaan kymmeniä ellei satoja tuhansia. Tapin koneistaminen CNC -koneella on paljon hitaampaa ja sen sijaan, että hierottaisiin eripaksuisia tappeja vaikka tuhannen kappaleen sarja kerrallaan, voi olla merkittävästi nopeampi ja edullisempi valmistaa pikkutappisia miljoona.
Näin, vaikka tuommoisen kulmikkaan tapin koneistaminen taitaa olla monimutkaisempaa kuin akselin sorvaaminen, vaikka olisi CNC -kone.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Säästöäkö varaosien rakenteessa?!

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tuon halpiksen saa tehtyä levystä leikkaamalla/prässäämällä kun kaikki on samaa paksuutta, johon sitten painetaan halpa lisäosa. Kalliimpi pitää yhdistää kahdesta hitsaamalla/valssaamalla/kitkasorvaamalla tai vielä pahempaa, useampi työvaihe samaan osaan kun toinen pää ohut levy ja toinen paksumpi tappi. Pahimmillaan pitää käsin siirtää työvaiheesta seuraavaan ja heti maksaa 10 senttiä ekstraa.

Just kattelin Uncle Tonys Garagesta pari videota aiheesta. Tässä jälkimmäisessä pohtii ihan maailmanpolitiikan kautta miksi tähän on päädytty. Ilmeisesti ilmailuteollisuutta myöten on vaikeaa löytää oikeasti kriteerit täyttäviä varaosia kun halpa paska täyttää maailman.

https://youtu.be/rdtJ5vlqVMk
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Säästöäkö varaosien rakenteessa?!

Viesti Kirjoittaja VTO »

Ekonomilla on kaiketi sellaiset aivot, että tuottavuus, tehokkuus ja talouskasvu ovat avain kaikkeen onneen. Ihminen, joka puhuu laadusta, luotettavuudesta ja kestävyydestä jää auttamatta altavastaajaksi. Ilmeisesti ensin mainittu vaihtoehto on se, joka tuottaa enemmän pääomaa niille, jotka jo valmiiksi omistavat yli 90%.
Vai ovatko ne kuluttajat, jotka vaativat halvempia tuotteíta?
Aina olen ihmetellyt, kuka niitä käyttökelvottomia 10€ rälläköitä Tokmannilta ostaa? Varmaankin ne, jotka eivät rälläkkää käytä, koska muuten takuupalautukset olisivat 100%. Joka tapuksessa kiinalaisten kassakone ropisee iloisesti.
Vastaa Viestiin