fiat scudo 2,0jtd vm 2004 moottorin ääni.
fiat scudo 2,0jtd vm 2004 moottorin ääni.
Kysyisin muutamaa asiaa. Ajettu 230000km. Voiko olla suuttimissa tai ventiilin hyd.nostimissa vikaa. Tyhjäkäynnillä joskus pitää ääntä. Sellaine karkea käynti tai pieni klapina/kolina. Lakkaa heti kun antaa vähän kierroksia. Ei aina kuulu. Kokeiltu fortea polttoaineeseeen. Ei vaikutusta. Entäs moniurahihnan vaihto , mitenkä kiristäjän saa löysälle, pitääkö olla erikoistyökalu. Moottorissa öljynä ollut shell helix 5-40.
Re: fiat scudo 2,0jtd vm 2004 moottorin ääni.
Arvataan. Apulaitehihnan kiristin tai ohjainrulla. Esimerkiksi riman avulla voi kuunnella.
Re: fiat scudo 2,0jtd vm 2004 moottorin ääni.
Eikös tässä mallissa ole hydrauliset ventiilinostimet. Onko ollut kellään ongelmia. Naputus kuumalla moottorilla suurempi. Lakkaa kun anta vähänkin kierroksia. Naputtaa siis tyhjäkäynnillä.
Re: fiat scudo 2,0jtd vm 2004 moottorin ääni.
Mites se laturin hihnapyörä olikos siinä vapaakytkin. Ja nyt jumissa , alkaa hihnan kiristäjä päristä.
Myös damberit eli kampurän päässä oleva hihnapyörät kulutus tavaraa.
Myös damberit eli kampurän päässä oleva hihnapyörät kulutus tavaraa.
Re: fiat scudo 2,0jtd vm 2004 moottorin ääni.
Kokeilla ensin ilman hihnaa, vieläkö ääntää. Jos ei, niin todennäkösin syy on hihnan pyörittämissä osissa.
Jos vielä ääntää, niin laittaa moottoriin RVS:n. Mun autossa karkea käynti kylmässä hävisi kokonaan rvs:n myötä.
Ja vaikka ylimääränen ääni häviäisikin ilman hihnaa käyttäessä ja paikallistettaisiin ohjainrulliin tai laturin vapaakytkimeen, niin ei rvs:stä ole mitään haittaa moottorille, päinvastoin.
Jos vielä ääntää, niin laittaa moottoriin RVS:n. Mun autossa karkea käynti kylmässä hävisi kokonaan rvs:n myötä.
Ja vaikka ylimääränen ääni häviäisikin ilman hihnaa käyttäessä ja paikallistettaisiin ohjainrulliin tai laturin vapaakytkimeen, niin ei rvs:stä ole mitään haittaa moottorille, päinvastoin.
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: fiat scudo 2,0jtd vm 2004 moottorin ääni.
Mitenkäs tämän sivuäänen kanssa on käynyt? Täältä veikkaus kampiakselin värinänvaimentimella varustettuun apuhihnapyörään, joka vioittuessaan aiheuttaa juuri tyhjäkäynnillä voimakkaan naputuksen/kolinan; ääni poistuu kierroksia antaessa. Valeo-hihnapyörässä klapin aiheuttama ääni taitaa olla vielä kovempi kuin esim. Gates-osassa (Valeossa, ainakin vanhemmissa, taisi olla ulkokehän irtoamisen estävä pieni laippa, Gatesissa ei, mutta muistikuvani perustuvat Fiatin omiin dieseleihin, Scudossahan on PSA-kone). Parhaimmillaan ongelma on vaan akustinen, mutta jos hihnapyörän ulkokehä putoaa rikkoutuneesta värinänvaimentimesta kokonaan irti, niin tietenkin apuhihnan vetämät toiminnot lakkaavat. N. satasen osa eikä paha vaihtaa itsekään, ainakaan Fiatin omissa jtd- dieseleissä.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!