Sivu 1/1

FIAT 850 ÖLJYNPAINE??

Lähetetty: 26.03.2020 14:40
Kirjoittaja jutenk
Restauroinnin kohteena Fiat (Oikeasti Seat) 850. Öljynpaineet huolettaa..

- Öljypumppu tarkastettu ja välykset korjattu hiomalla koteloa ja kotelon kannesta pienet jäljet pois. (välys 0,05)ok!

- Ylipaineventtiilin jousen alle pari prikkaa (laitoin kokeeksi tiivistämään myös päittäin lohkoon kuparitiivisteellä, ettei painepuolelta tulisi vuotoa.. ei merkitystä)
Normaalisti tiivistää lohkoon vain ylipaineventtiilin päästä sivuilta??

- Laakerit tarkastettu samalla kun pumppu.. kuin uudet! Moottorilla ajettu vain 64tkm dokumentoidusti.

Kylmänäkään ei hirveän hyvät paineet 2-2,5 ja lämpöisenä ryntäyttämällä konetta n.2
Painevalo pysyy hyvin kurissa melkein lämpöiseksi asti, mutta täysin lämpöisenä palaa melko kovillakin kierroksilla, ehkä n.2500rpm ennen kuin sammuu.
Mittari on motonetin sähköinen paska, mutta suuntaa antavaksi hankittukin. Paineanturi valolle uusi ja vanhakin puhui samaa kieltä.

Mitä seuraavaksi?? Auttakkee!!!

Voiko öljynsuodatin vaikuttaa asiaan? Vaihdoin fyysisesti pienemmän, jossa isot reiät poistopuolella.
Alkuperäisessä on vain kaksi älyttömän pientä reikää?? Pienensin siksi, että anturit ja pakoputki sopii mukavammin.

Harmittaa ihan perkeleesti, kun taidot loppuu!!

Re: FIAT 850 ÖLJYNPAINE??

Lähetetty: 26.03.2020 15:29
Kirjoittaja stella
Mitkä öljyt sulla on koneessa?

Re: FIAT 850 ÖLJYNPAINE??

Lähetetty: 26.03.2020 15:52
Kirjoittaja Nipa
Tarkasta öljynpaineen säätöventtiili. Messinkinen mutteri toisen päällä koneen vasemmassa takanurkassa. Pienemmän mutterin avaamalla ulos tulee jousikuormitteinen neulaventtiili. Tarkasta ettei ole roskaa välissä.

Re: FIAT 850 ÖLJYNPAINE??

Lähetetty: 26.03.2020 17:08
Kirjoittaja Sämpy
Jos siinä on erillinen suodatin, se on sivuvirtasuodatin ja siinä kuuluu olla vain pienet reiät, muuten öljynpaineet karkaa sen kautta.

Jos siis peltikuorinen suodatin. Jos on patruuna erillisessä kannellisessa kotelossa, niin niissä öljyn määrä lienee rajoitettu jo kiinnitysjalassa.

Sivuvirtasuodatin laskee nimensä mukaisesti öljyt läpi takaisin öljypohjaan, ei suodata pääkanavaan menevää öljyä.

Re: FIAT 850 ÖLJYNPAINE??

Lähetetty: 26.03.2020 17:11
Kirjoittaja Sämpy
Käsittääkseni vasta 127 oli ensimmäinen pikkukone jossa oli vaihtosuodatin pääöljykanavassa. Yleensä seateissa on keskipakosuodatin kampuran päässä ja se on pääöljykanavassa, silloin ei käytetä erillistä suodatinta mutta sille voi olla silti paikka lohkossa.

Yleensä noi sivuvirtasuodattimet on eri kierteellä niin ei pitäisi edes käydä ristiin. Sivuvirta 5/8 UNF 18 ja päävirta olikos ne 3/4 tuuman kierteellä??

Re: FIAT 850 ÖLJYNPAINE??

Lähetetty: 26.03.2020 17:51
Kirjoittaja jutenk
IMG_20200326_115643.jpg
IMG_20200326_115643.jpg (162.9 KiB) Katsottu 2489 kertaa
IMG_20200326_111628.jpg
IMG_20200326_111628.jpg (216.58 KiB) Katsottu 2489 kertaa

Toivottavasti Sämpy on jonkin jäljillä tässä! Vasemmalla alun perin kiinni ollutta vastaava suodatin kun auto minulle tuli ja oikealla nykyinen, joka
etsittiin vain kierteen ja tiivisteen koon mukaan varaosaliikkeen hyllystä. En edes tiedä mistä automerkistä on. Tarkoitus oli pienentää siis fyysistä suodattimen
kokoa, että kuvassa näkyvä painevalon ja painemittarin anturihässäkkä sopii olemaan.
Viskosuodatin löytyy kyllä kammen päästä vielä erikseen.
Heittäkää mielipiteitä, kun taas kerran näkyy tunnelin päässä valoa.. oma tietämys ja arvaukset loppui aikoja sitten.

Re: FIAT 850 ÖLJYNPAINE??

Lähetetty: 26.03.2020 18:00
Kirjoittaja jutenk
seat.jpg
seat.jpg (133.26 KiB) Katsottu 2485 kertaa
Talven harrastetunnit olisi kiva saada jo hyötyyn... eipä huvita ajella ennen kuin paineet kunnossa :cry:

Re: FIAT 850 ÖLJYNPAINE??

Lähetetty: 26.03.2020 18:27
Kirjoittaja Sämpy
Yleensä viskosuotimen kanssa olen nähnyt pultatun peitekannen tuossa paperisuotimen paikalla. Joku on ehkä avannut sen ja laittanut tilalle suodattimen.

En tietenkään voi olla kaiken asiantuntija enkä tiedä miten juuri sinun autossasi öljykanavat menee.. En edes omista yhtään 850:stä.

Tommosen kuvan löysin:

Kuva

Re: FIAT 850 ÖLJYNPAINE??

Lähetetty: 26.03.2020 18:32
Kirjoittaja Sämpy
Ja tuo "alkuperäinen" suodatin näyttää tälle samalle jota mullakin on kaupassa, ainoa sivuvirtasuodatin jota on saanut helposti, käy esim. 125P mutta on melko isokokoinen. Oletko koittanut sillä?

Kuva

Re: FIAT 850 ÖLJYNPAINE??

Lähetetty: 26.03.2020 18:34
Kirjoittaja juha66
-76:ssa 133:ssa oli erillinen,aika isohko/leveä öljynsuodatin ja kuiva hihnapyörä.

Re: FIAT 850 ÖLJYNPAINE??

Lähetetty: 26.03.2020 19:40
Kirjoittaja Sämpy
Useimmiten öljy tulee suodattimeen ulkoreunalta ja poistuu keskireiän kautta. Toki tästä on joskus poikkeuksia.

Mutta periaatteessa paineilmalla voisi tutkia minne öljy suodattimelta menee..

Re: FIAT 850 ÖLJYNPAINE??

Lähetetty: 26.03.2020 20:49
Kirjoittaja Cicatrix
Tuosta lohkon kuvasta katsottuna näyttäisi siltä että öljynpainemittari on samassa kanavassa kuin suodattimen sivureikä joka voidaan olettaa olevan öljyn painepuolen kanava. Mikäli suodattimen keskellä oleva reikä johtaa suoraan moottorin öljytilaan ja käytetään pääkiertoon suunniteltua öljynsuodatinta ei ole suuri ihmettelyn aihe jos paineet karkaa. Jos tuolla päävirtakäyttöön suunnitellulla suodattimella saa paineet 2 bar niin ei koneessa mitään vikaa ole. Ei tuo moottori sitä sivuvirtasuodatinta oikeasti tarvi. Keskipakolinko on riittävän hyvä. Pistät vaan tuollaisen Sämpyn kuvassa olevan peitelevyn siihen.

Re: FIAT 850 ÖLJYNPAINE??

Lähetetty: 26.03.2020 22:50
Kirjoittaja jutenk
Nyt saadaan nopealla sykkeellä koetuloksiakin teorioihin, eli rakentelin anturi / öljykello mysteerin erilaiseksi jotta
sain juuri hätinä sen ison (alkuperäisen) öljynsuodattimen sopimaan paikkaansa.
ON PAINETTA!!!! ISO KIITOS ÄIJÄT!!

.. Nauroin kaverille viestissä, että nyt asiat kääntyi päälaelleen :o Eli ongelmiakin vielä on.
Reippaalla tyhjäkäynnillä paineet 3-3,5 kiloa ja ryntäyttämällä moottoria nousee karvan yli 5 kiloa. Siis lämpöisenä.
Nyt tuntuu, että paineet hieman liiankin kovat. Onko?

Paineensäätimestä se ylimääräinen lisäämäni prikka jo pois.

Öljyt laitoin huonoista paineista johtuen silloin aiemmin 20w-50 mineraalit.. olisiko aiheellista nyt kun painetta on, mennä sinne
toiseen päätyyn. Joku 10w-30 täyssynteettinen? Ehkä paineetkin rauhoittuisivat, jos vähän "kusisempaa"

Pumppu ainakin nyt niin tiivis ylimääräisten välyksien poiston jälkeen, että voi turhankin hyvin tehdä sitä painetta myös

Re: FIAT 850 ÖLJYNPAINE??

Lähetetty: 27.03.2020 07:56
Kirjoittaja Stefa
Eihän tuo 5 bar kierroksilla vielä mikään hälyttävä ole. Joku noheva tietty poraisi niitä filtterin reikiä isommaksi :D

Jos laittaa vaikka normi 10W40 mineraalit sisään ja ajaa tyytyväisenä 8-)

Re: FIAT 850 ÖLJYNPAINE??

Lähetetty: 27.03.2020 12:28
Kirjoittaja VTO
Ihan hyvät on paineet. Älä tee mitään. Vinokoneet työntää joskus paineenrajoitusventtiiliin asti. Yli 7 bar, enkä ole nähnyt liian kovasta paineesta johtuvaa ongelmaa.
20w50 on oikeaa kamaa tuon aikakauden peleille. Jos ei hirveillä pakkasilla ajele.
1300 / 1300 lohkoissa on yleensä tuo sivuvirtasuodatin ja linko. Laitoin kerran vahingossa suodattimeksi diesel pa-suodattimen.
Vielä 90-luvulla lähes kaikissa Volvoissa ja Scanioissa oleva sopi heittämällä. Max paineet laski tasoon 2 bar ja valo paloi alle 2000 rpm.
Vaihdoin suodattimen ja 20w50 öljyt. Sen jälkeen ollut vajaa 2 bar tyhjäkäynnillä ja n 4bar kun yli 3000rpm. Kovemmaksi ei nouse.
Linko kannattaa muistaa myös puhdistaa ajoittain. Likaisena se kaiketi laskee myös paineita.