Punto Mk2 antennin jalka

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Punto Mk2 antennin jalka

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Olisikohan foorumilaisilla kestävää ratkaisua taustapeilin yläpuolella etukatossa olevan alkuperäisen radioantennin jalan korvaamiseksi kestävämmällä? Tai oikeastaan kyse ei ole katon läpiviennin osasta, vaan haarautuvasta holkista, johon itse antenni kierretään. Rakenne on olematonta kevytmetallia, ja antennin kierreholkin haarukka tuhoutuu ennemmin tai myöhemmin, kuten kuvasta voi päätellä... rouvan Puntossa varmaan 16 vuoden aikana ainakin 8 purkamokeikan avulla korjattua tapausta, joten alkaa usko loppua. Syy on tietenkin osin itse aiheutettu: puolipeitteen virittely aamuin illoin talvisesonkina ja antennin ruuvailu irti ja pois pressun takia; pressussa on vahvistettu reikäkin, mutta edes vakioantennia sinne ei saa pujotettua, ettei rakenne vääntyile, joten varovainen ruuvailu on ollut ainoa konsti, ja sekin ilmeisen liikaa. Sama antennityyppi on käytössä varsin monessa Fiatissa, joten purkamoilta noita kyllä muutamalla eurolla on aina saanut, ja työ on ollut tosi helppo vain tuon holkkihaarukan vaihdon merkeissä. Tuossa kun viimeksi tarkastelin vanhempia ajopelejäni, niin esim. "Ykässä" eli Lancia y10:ssä oli selvästi vahvemman oloinen konstruktio, ihan samassa paikassa.

Ilmeisesti olisi kolme vaihtoehtoa: kokonaan antennijalan korvaaminen selvästi alkuperäistä vahvemmalla ratkaisulla (mutta vaatinee sisäverhoilun irrotuksen, ja ehkä uuden antennijohdotuksenkin vetämisen), jonkinlainen toinen antennityyppi (onko edes mitään perinteisen piiskan veroista, mutta selvästi lyhyttä nykyisin jo olemassa, vaikka vahvistimella?) tai antennin paikan siirto johonkin muualle. Tai jotain muuta konstia (jotenkin muistelen Philipsillä olleen takavuosina jonkinlaisen kaksoisantenniratkaisun, joka oli jotenkin "piilossa" auton rakenteissa)? Autohifiä on tullut harrasteltua ja rakenneltua 80-luvun alusta lähtien, mutta tämä antennien optimointi ei ole ollut oikein hallinnassa. Kaikki vinkit ovat tervetulleita!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punto Mk2 antennin jalka

Viesti Kirjoittaja wellu »

Se taitaa tuo mötikkä olla sinkkivalua, joka ei kestä "elämistä" ollenkaan, vaan murtuu ennenpitkää. Aikanaan kun tuli Temproja sekä Tipoja rassailtua päivittäin, niin noita hajoili satoja kertoja ihan mitättömästä hipasusta.
Ilmeisesti se antennin heiluminen tuulessa jo rasittaa tuota jalkaa liikaa.

Pari kertaa saatu kestäväksi (=ei tarvinnut uudestaan parin vuoden käyttöjaksolla korjata) poraamalla jalan "sivuun" pieni reikä ja siitä ruuvi läpi ja antennipiiska tuon ruuvin alle.

Ehkä itse tänäpäivänä tilaisin jostain sellaisen ikkunaan sisäpuolelle liimattavan antennin vahvistimella. Halvimmat ratkaisut on rumia kuin rullatuolit, mutta vähääkään laadukkaammat näyttävät oikeastaan aika siisteiltä (lätkä, joka liimataan lasin sisäpintaan). Tommonen jonnekkin takasivuikkunaan tai takaikkunan yläreunaan voisi toimia.
Minulla ei ole kokemuksia moisista, mutta tuolla tuning-puolella on porukka niitä käyttänyt enemmänkin, kun on kaikki ulokkeet autosta "sheivattu" pois. Kuulemma ihan toimiva ratkaisu, kunhan on tosiaan laadukas.

Muutoin toimivin ratkaisu olisi varmaan koko jalan vaihtaminen ja sellaisen tynkämallin piiskan asentaminen. Tosin, voisiko sitä puolipeitteen pois jättämistä harkita? Se syö aika helposti maalipinnankin, jos pääsee vähääkään elämään.

Eikös puntossa (ja multiplassa?) ole tuo antenni suoraan kattovalon kohdalla? Ainakin Tipo/Tempra ja Bravx/Marea saa sen antennin jalan irti, kun irroittaa kattovaloyksikön ja ruuvailee sen takaa sen antennin jalan irti. En muista, että missään autossa olisi tarvinnut kattoverhoiluja irroitella. Jopa saksalaisissa isoissa sedaneissa, joissa antenni on katon takaosassa, on yleensä jokin sisävalo/suojalevy tuon antennin kohdalla verhoilussa, jonka irroittamalla pääsee antennin jalkaan kiinni.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Punto Mk2 antennin jalka

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Tuttua huttuahan tuo on, vaikka ei kovin usein itsellä nuo olekaan katkeilleet. Yhteen Tipoon taisin korvata väliaikaisesti tuon osan mihin antenni ruuvataan pitkällä ns. jatkomutterilla johon hitsasin toiseen päähän prikat korvakkeiksi. Muistaakseni toimi sen verran hyvin, että jäi paikoilleen :lol:

Itse olen suosinut nykyisin noita vahvistimellisia lasiantenneja. Jeeppiin tuollainen tuli ensin asennettua, kun ei noi ulkoiset antennit tuppaa kestämään tuolla metsässä. Ja koska tuo toimi erinomaisesti, niin nykyisin samoja antenneja löytyy useammastakin autostani. Antennit ovat sellaisia joissa on pieni rasia keskellä ja molempiin suuntiin siitä lähtee ohuet litteät siivekkeet (kokonaispituus jotain 30cm), taisi olla motiksessa jotain parin kympin luokkaa. Itse olen liimannut ne tuulilasiin aivan yläreunaan siihen taustapeilin yläpuolelle eikä sitä äkkiseltään edes huomaa.
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Punto Mk2 antennin jalka

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Jatkomutteri-viritys on täälläkin testattu, toimivaksi; tosin sillä erotuksella, että "haarukka" on tehty halkaisemalla mutterin pää, pyöristämällä sitä toisesta reunasta ja sitä ennen tietty tehty reikä läpi. Ongelma vaan on, että antennien kierteet ovat erilaisia, eikä ole ollut helppo löytää sopivaa antennikierre- vs. riittävän pitkä saman kierteen jatkomutteri-yhdistelmää. Vähän on pitänyt tehdä väkivaltaa.

Kiitos vinkeistä tässä vaiheessa jo! Jotain tuollaista "modernia" tapaa voisi kokeillakin, kun hintaluokka tuntui olevan ns. italoharrastajaystävällinen...
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Punto Mk2 antennin jalka

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

MultiplaJTDmies kirjoitti: hintaluokka tuntui olevan ns. italoharrastajaystävällinen...
Ai maksaako joku, että tuollaisen hakee pois? :lol:
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punto Mk2 antennin jalka

Viesti Kirjoittaja wellu »

Keltsi kirjoitti:
MultiplaJTDmies kirjoitti: hintaluokka tuntui olevan ns. italoharrastajaystävällinen...
Ai maksaako joku, että tuollaisen hakee pois? :lol:
:lol: :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Punto Mk2 antennin jalka

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Tämäkin on kyllä koettu, heh hee……………….. :D
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punto Mk2 antennin jalka

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tämä aihe tuli mieleeni, kun Jyväskylän Kärkkäisillä kävin katselemassa USB-latureita autoon ja huomasin tämmöisen:
Kuva

Laadusta ei mitään tietoa, mutta minusta siistin näköinen, kokoinen eikä pahan hintainenkaan. Ex-käyttikseen olisi tuommoinen ollut passeli, on niin näppärän kokoinen että tuo tosiaan mahtuu esim. peilin taakse piiloon kameran viereen.
Minkä huollan, sen korjaan...
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Punto Mk2 antennin jalka

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Kiitos vinkeistä! Taisi kumminkin käydä nyt niin, että päätin uudistaa vanhan konstin, kun löytyikin ihan järjellisillä kierteillä oleva antenni (ilmeisesti se Punton "oikea"; entinen oli langanlaiha metallinen). Eikun kilopulttikauppaan ja pitkä M6 jatkomutteri muutamalla kymmenellä sentillä, siihen passeli reikä päähän pylväsporakoneella, ja lopuksi mutterin päähän laikalla nätti halkio. Vähän viilaa leikkuujälkiin ja viimeistelyksi pohja- sekä mattamusta yleismaali. Nyt vaihtaa tarvittaessa antenninkin suuremmitta tuskitta, joten eiköhän tuolla mennä nyt mutkaista tietä näkymättömiin...
IMG_7640[1].JPG
IMG_7640[1].JPG (105.25 KiB) Katsottu 2179 kertaa
IMG_7641[1].JPG
IMG_7641[1].JPG (86.98 KiB) Katsottu 2179 kertaa
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: Punto Mk2 antennin jalka

Viesti Kirjoittaja jonik »

Omaan Puntoon tein just samalla tavalla, käytin vaan pyöreää kierreholkkia
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin