127.n kierroslukumittari

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

127.n kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Kävin hakemassa vinkin perusteella seiskaan paremman mittariston jossa on myös kierrosluku sekä lämpötilan näyttö viisareilla.
Nyt kannentiivisteenpalamisvalo on historiaa. :thumb:
Pienen putsin ja polttimoiden vaihdon jälkeen kaikki toimii, melkein.
Kierroslukumittari näyttää noin puolet oikeasta arvosta.
Pahus kun ei tullut otettua kuvaa puolan päästä, meneekö kierroslukumittaristolle menevä johto puolan - johtoon vai onko se vain plusitiiviseen napaan.
Onkos joku törmännyt samankaltaiseen kipuiluun, noita hitaasti näyttäviä kieppimittareita on ollut ennenkin fiateissa.
Onko joku korjaillut niitä menestyksellisesti, cromaan -88 vaihdoin muistaakseni kasan konkkia sen auttamatta asiaa mitenkään?
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 127.n kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Puolan maadoitukseen tullee rpm mittarin signaali.
Jossain mittaristoissa (en tiedä seiskoista) on säädettävä potikka jota kiertämällä saa rpm mittarin kalibroitua. Toki tarttee toisen rpm mittarin.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: 127.n kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja A Bart »

No niin, auto bongattu ja ehditty tutkimaan konepellin alle.
Ruskea/valkoinen tulee puolalle kärkien puolelle D natsaan.
Sama johto löytyy mittariston päästä oikeasta kohdasta.
Eli siitä mistä se matkaa kieppimittarin natsalle.
Jotenkin nyt haiskahtaa siltä että tuo kieppimittari kaipaa huolenpitoa.
Lämpömittari saa samoista piuhoista plusitiivisen ja maan joten kytkennät mittaristolle lienevät siis kunnossa.

Onko siis ketä törmännyt jaegerin mittariin jossa näkymä on vain n. puolet oikeasta.
Kuten sanottua aikoinaan cromassa oli sama vika, joka toki korjaantui kieppimittarin vaihdolla.
Ettei tämä nyt ainutlaatuinen homma liene mutta onko 20 vuodessa joku onkinut syyn selville kun se(kin) multa jäi aikoinaan kesken.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 127.n kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja VTO »

Ei taida tuossa mittarissa olla myöskään sellaista katkaisijaa, jolla valitaan moottorin sylinteriluku ?
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: 127.n kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja A Bart »

VTO kirjoitti:Ei taida tuossa mittarissa olla myöskään sellaista katkaisijaa, jolla valitaan moottorin sylinteriluku ?
No ei ole ei.
Mittari on tuo ylempi versio.
https://photos.app.goo.gl/k4xifnuRi59P2HbMA" onclick="window.open(this.href);return false;

Vähän on laiskan oloinen.
https://photos.app.goo.gl/MnsDJmgkARWCzyUk6" onclick="window.open(this.href);return false;
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 127.n kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja VTO »

Mitä Googesta haulla rpr gauge schematic löytyy, niin ei siellä kovin kummallista sisältöä ole. Puolijohteina lähinnä diodeita ja transistori. Ja tasasuuntaussilta.
Minun ymmärtääkseni mittari on variaatioa virtamittarista, joten vaihtaisin nuo puolijohteet ja katsoisin juotoksia. Yleensä vanhemmat mittarit on vielä jollakin tapaa purettavissa. Niin ja voihan ne elkot vaihtaa samalla.
Niko T
Viestit: 84
Liittynyt: 19.12.2003 13:38
Paikkakunta: Orivesi

Re: 127.n kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja Niko T »

Mulla toi sportin mitaristo muistaakseni toimi ihan suoraan pikkumustassa ilman mitään kikkailuja. Töpselit kiinni ja sillä selvä.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: 127.n kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Niko T kirjoitti:Mulla toi sportin mitaristo muistaakseni toimi ihan suoraan pikkumustassa ilman mitään kikkailuja. Töpselit kiinni ja sillä selvä.
No niinhän se tuossakin meni.
Ainoastaan kierroslukumittari näyttää n. puolet oikeista kierroksista.
Hassua ajella kun kone laulaa yli 6000 kierrosta ja mittari väittää että vielä on puolet käyttämättä :lol:
Vastaa Viestiin