Öljyn tasosta
Öljyn tasosta
Osaisiko joku kertoa:
Auto seisoi työpäivän, mittatikku oli vain päästä hieman öljyssä kun katsoin kotiin lähtiessä. Tiesin, että öljytikku oli näyttänyt puoleen väliin pari päivää sitten. Lisäsin siksi hieman alle puoli litraa ja ajoin kotiin. Mittari näytti täyttä. Auto seisoi n 45 min ja näytti täyttä.
Tietäkö joku syytä, miksi mittatikku näytti niin vähän alussa? VUoden alussa katsastettu ja ei tiputa maahan tai pohjamuoville öljyä.
Auto seisoi työpäivän, mittatikku oli vain päästä hieman öljyssä kun katsoin kotiin lähtiessä. Tiesin, että öljytikku oli näyttänyt puoleen väliin pari päivää sitten. Lisäsin siksi hieman alle puoli litraa ja ajoin kotiin. Mittari näytti täyttä. Auto seisoi n 45 min ja näytti täyttä.
Tietäkö joku syytä, miksi mittatikku näytti niin vähän alussa? VUoden alussa katsastettu ja ei tiputa maahan tai pohjamuoville öljyä.
Re: Öljyn tasosta
Koska auton öljytilavuus on vain 2,6 l ymmärtääkseni, on puolessavälissä tikkua moottorissa jo melko vähän öljyä. Tikun väli vastaa noin litraa. Siksi kannattaa aina pitää öljyt maksimi kohdassa eli lisätä viimeistään kun on keskivälillä pinta.
Vanha öljy voi kulua nopeammin. Puhdista kampikammion huohotusletkut.
Vanha öljy voi kulua nopeammin. Puhdista kampikammion huohotusletkut.
Re: Öljyn tasosta
Auto kallellaan? Viivojen väli on noin litran.dox kirjoitti:Osaisiko joku kertoa:
Auto seisoi työpäivän, mittatikku oli vain päästä hieman öljyssä kun katsoin kotiin lähtiessä. Tiesin, että öljytikku oli näyttänyt puoleen väliin pari päivää sitten. Lisäsin siksi hieman alle puoli litraa ja ajoin kotiin. Mittari näytti täyttä. Auto seisoi n 45 min ja näytti täyttä.
Tietäkö joku syytä, miksi mittatikku näytti niin vähän alussa? VUoden alussa katsastettu ja ei tiputa maahan tai pohjamuoville öljyä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Öljyn tasosta
Mun mielestä auto oli tasaisella pinnalla. Öljyt vaihdettu noin 5kk sitten kun oli määräaikaishuolto. Jotenkin tuntuu et välillä janoisempi öljyn suhteen ja välillä taas ei.
Re: Öljyn tasosta
Onko tikku semmoinen pyöreäprofiilinen taipuisa? Semmoisen kanssa öljyn pinnasta saa joskus eri tuloksia riippuen siitä, miltä puolelta tikkua katsoo. Pahimmillaan käy niin, että yhdeltä puolelta tikkua katsoessa öljyn pinta näyttää olevan ok, vaikka se hädintuskin öljyn pintaan edes ylettää. Tikkua pitää siis pyörittää kädessä, koska joskus toinen puolisko tikusta kastuu tikun putkessa olevasta öljystä tms.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Öljyn tasosta
Tikku on taipuisa, päästä pyöreä ja keskeltä "litistetty ja röpelö pinta". Kun kääntää puolta ennen pyyhkimistä niin tasolla ei juurikaan eroa ole, yleensä dippaan sen ainakin viisi kertaa et näyttää totuutta.. Korkeintaan puhutaan alle millin heitosta puolien kesken.Luigi kirjoitti:Onko tikku semmoinen pyöreäprofiilinen taipuisa? Semmoisen kanssa öljyn pinnasta saa joskus eri tuloksia riippuen siitä, miltä puolelta tikkua katsoo. Pahimmillaan käy niin, että yhdeltä puolelta tikkua katsoessa öljyn pinta näyttää olevan ok, vaikka se hädintuskin öljyn pintaan edes ylettää. Tikkua pitää siis pyörittää kädessä, koska joskus toinen puolisko tikusta kastuu tikun putkessa olevasta öljystä tms.
Eilen siis öljyä oli vain sillä pyöreän pään kohdalla, muu alue kuiva. Todellisuudessa oli kuitenkin puolen välin. Ja nyt pitäisi olla täysi. Aiemminkin näyttänyt samanlailla "väärin". Hätäpäissään olisi lisännyt 1l ja sitten olisi ollut liikaa 0,5l.
Re: Öljyn tasosta
Minun autossa kun oli tuo huohotusletku systeemi ihan majoneesissa ja talvella se jäätyi, alkoi öljyä vuotaa huonon venttiilikopan tiivisteen kautta enemmänkin. Säiden lämmettyä ei öljyä enää kulu.
Olisiko moottorin takaosa öljyssä? Myös jakopääkotelon sisään voi akselitiivisteestä vuotaa öljyä. Saisiko koneeseen laittaa paksummat öljyt sisään seuraavalla kerralla. Jotkin öljyt vaan ei pysy koneessa.
Öljy kannattaa tarkistaa aina moottori kylmänä. Lämpimänä näyttää aina huomattavasti vähemmän.
Olisiko moottorin takaosa öljyssä? Myös jakopääkotelon sisään voi akselitiivisteestä vuotaa öljyä. Saisiko koneeseen laittaa paksummat öljyt sisään seuraavalla kerralla. Jotkin öljyt vaan ei pysy koneessa.
Öljy kannattaa tarkistaa aina moottori kylmänä. Lämpimänä näyttää aina huomattavasti vähemmän.
Re: Öljyn tasosta
Okei, tuo on muuten melko tummaa (alussa uuden kirkasta), vaikka ajettu noin 5000 km. Ainakaan päällisin puolin ei mitään vuotoa näy. Ja olisivat kyllä varmaan huollossa sanoneet.
Tänään näytti työpäivänkin jälkeen millin vaille täyttä öljyn taso. Kurkkasin moottorin taakse ja ihan puhdas.
Tänään näytti työpäivänkin jälkeen millin vaille täyttä öljyn taso. Kurkkasin moottorin taakse ja ihan puhdas.