Ducato mk1 2.5 td -88 nokkapyörän hajoaminen

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Juukeli70
Viestit: 10
Liittynyt: 19.06.2020 09:41

Ducato mk1 2.5 td -88 nokkapyörän hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Juukeli70 »

Otsikon mukaisen moottorin nokkapyörästä irtosi uloin olakepelti ja jakohihna ajautuu ulos. Tietäjät tietää, että hajoaako tuo vanhuuttaa vai onko jakohihna syönyt sitä pikkuhiljaa irti? Kilometrejä moottorilla lienee 360 000.
Onko 3000 km sitten vaihdetuissa jakopään hiluissa joku vika vai onko tämä ominaisuus?
Joku tiesi, että noita nokkapyöriä menee kyllä. Ja vaikka hihna ei varsinaisesti reunaan nojaakkaan niin ilman pelliä ei kuitenkaan toimi. Kuten kuvasta voi päätellä. Mitä mieltä olette?
Liitteet
D1F5D99B-F1D0-42F8-8412-77D78AB14A7F.jpeg
D1F5D99B-F1D0-42F8-8412-77D78AB14A7F.jpeg (135.35 KiB) Katsottu 2371 kertaa
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Ducato mk1 2.5 td -88 nokkapyörän hajoaminen

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Alapää sen hihnan ohjaa kulkemaan oikeaan asentoon. Kiristin varmaankin rikki tai jotain muuta kun kulkee vinossa. Ei korjaannu ohjuripelleillä ja minun mielestä ulkoreunassa ei mitään pelliä ole.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Juukeli70
Viestit: 10
Liittynyt: 19.06.2020 09:41

Re: Ducato mk1 2.5 td -88 nokkapyörän hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Juukeli70 »

Kiitos, tässä oli ja se löytyi helisemästä muovikopan sisältä. Kysymys edelleen, onko vika vai ominaisuus?
Kuvassa ehjä ilman pyörässä olevia kevennysreikiä.
Liitteet
CC594188-9BCA-4438-9E90-6116AF94E048.jpeg
CC594188-9BCA-4438-9E90-6116AF94E048.jpeg (140.11 KiB) Katsottu 2331 kertaa
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Ducato mk1 2.5 td -88 nokkapyörän hajoaminen

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Apropoo. Vai oliko tässä moottorissa siten että ruiskupumppu aukeaa ja se sitten syö hihnapyörää kun kulkee vinossa?
(Voin muistaa jostain työkoneestakin tämän nyt sitten)
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Juukeli70
Viestit: 10
Liittynyt: 19.06.2020 09:41

Re: Ducato mk1 2.5 td -88 nokkapyörän hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Juukeli70 »

Tätä yritetään selvittää. Alkuviikosta ehjällä nokkapyörällä testataan, että mihin menee hihna. Luulisi, että pumpun hajotessa olisi jokin muukin oire. Mutta selvitellään. Kuitenkin fiat-henkilö totesi noita hihnapyöriä menevän, uudemmissakin. Kiinnostaisi tietää, että miksi. Taustalla epätoivoinen yritys löytää luottamus tuohon 88 vuoden asuntoautoon kun kaikki muu on jo liki uudistettu.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Ducato mk1 2.5 td -88 nokkapyörän hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Epäilisin että siellä on jokin kiristin tai apulaite joka kuluu/hajoaa tai kärsii huonosta käsittelystä ja pyörii vähän vinossa ja ohjaa hihnaa reunaan. Tästä sitten seuraa hihnapyörän ohjurin irtoaminen. Eli ehjä laite ei tee tuota.

Monasti kiristin on sellainen, että jos sitä vääntää jollain irti niin sen runko voi vääntyä. Tai alle jää likaa. En ole vaihtanut tällaiseen hihnan kuin pari kertaa, niin en muista minkälainen on näitten kiristin. Bensakoneissa tuohon on törmännyt kohtuupaljon, joissain suorastaan "tyyppiominaisuus" vaikka vika on asentajissa. Omissa Dailyissä en muista olleen jakopääongelmia.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Juukeli70
Viestit: 10
Liittynyt: 19.06.2020 09:41

Re: Ducato mk1 2.5 td -88 nokkapyörän hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Juukeli70 »

Okei, kiitos. Yksi oli sitä mieltä, että nuo kiristimien rungot ovat niin tuhtia tavaraa, ettei vääntyisi kuin lekalla. Toinen meinaa, että alapyörä olisi kulunut. Tämän taas yksi merkin kanssa ikänsä pelannut tyrmäsi, koska vastaan ei ole sellaista tullut. Eikä ole vaihdettavissa se alaratas. Lämpösovite. Täytyypä pyytää korjaajaa katsomaan tarkalla silmällä nuo kiristimien rungot. Hihnapyörän sain jo ehjän jolla päästään ainakin testaamaan. Saiskohan sen hihnan kulkemaan suoraan jos kajauttaisi itse sitä kiristintä :)
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Ducato mk1 2.5 td -88 nokkapyörän hajoaminen

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Silmällä sitä ei välttis näe. Uusi jakohihnasarja paikoilleen.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Juukeli70
Viestit: 10
Liittynyt: 19.06.2020 09:41

Re: Ducato mk1 2.5 td -88 nokkapyörän hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Juukeli70 »

Ok. Täytyy yrittää löytää jostain nuo kiristimet täydellisinä. Pelkkiä rullia tulee noiden remmien kanssa. Ja jakopäällä oli ajettu sen muutama tuhat. Täytyy vaihtaa kaikki varmuuden vuoksi uudelleen.
Juukeli70
Viestit: 10
Liittynyt: 19.06.2020 09:41

Re: Ducato mk1 2.5 td -88 nokkapyörän hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Juukeli70 »

Tämän kanssa alkaa olla pieni paniikki. Ehjän nokkapyörän kanssa ongelma on sama. Hihna ajautuu suht tomerasti nokkapyörän ulointa ohjuripeltiä vasten, eikä autoa uskalla ottaa käyttöön. Korjaamohenkilökunta on vahvasti sitä mieltä, että vika olisi alahammaspyörässä. Testit uusilla rullilla ja niiden pitimillä on vielä kesken. Noita kiristinrullien runkoja kun ei tunnu mistään saavan. Vanhat ovat olleet irti eikä niistä ole kukaan asentajista keksinyt vikaa.
Onko kenellekään koskaan tullut vastaan, että syypää olisi ollut alahammaspyörä joka kuluneisuuttaan ajaa hihnaa ulos? Missään autossa, paitsi C5 sitikassa. Lämpösovitteella oleva hammaspyörä jää vaihtamatta jos niin on. Mistä tilalle kokonainen moottori? Näyttää purkaamot myyvän moottorit palasina ja jos sen haluaa takaisin yhdeksi kappaleeksi, niin hintaa tulee yli sietokyvyn. Hankala tapaus tämä ennen vuotta 94 valmistettu moottori.
Italia-Motorista asiaa kysyin, eikä yhtään kulunutta alahammaspyörää ole tullut vastaan. Vika on löytynyt aina ylempää. Mistä? Apuva! Hermo menee. Kiitos.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Ducato mk1 2.5 td -88 nokkapyörän hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Onko koko ajan ollut sama hihna käytössä?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Juukeli70
Viestit: 10
Liittynyt: 19.06.2020 09:41

Re: Ducato mk1 2.5 td -88 nokkapyörän hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Juukeli70 »

Oli uusi käyttämätön hihna nyt kun ehjällä nokkapyörällä pyöräytettiin. Olikohan continentalin hihna.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ducato mk1 2.5 td -88 nokkapyörän hajoaminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

En ole Ducaton jakopäätä tehnyt tai ihmetellyt, mutta satoja erilaisia jakopäitä tehneenä epäilisin tosiaan jonkin rullan olevan vinossa.

Eli KAIKKI jakopäässä pyörivät rullat ja pyörät tarkkaan syyniin. Jonkinlaisella teräsviivaimella tms. katsottava suoruuksia ym.

Minulla vaelti eräässä erimerkin bensakoneessa hihna monta vuotta ulkoreunaan, vaikka oli kaikki jakopäässä uutta (rattaita myöten). Lopulta vika löytyi kiristimen kiinnityksestä, pieni ruostetipla kiinnityspisteen kohdalla käänsi kiristimen senverran vinoon, että hihna alkoi vaeltamaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Juukeli70
Viestit: 10
Liittynyt: 19.06.2020 09:41

Re: Ducato mk1 2.5 td -88 nokkapyörän hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Juukeli70 »

Ok, kiitos. Nyt näyttäisi siltä, että pääkorjaaja pääsee ensi viikon aikana testaamaan toisilla rullien pitimillä ja uusilla rullilla ja toki taas uusi hihnakin. Täytynee painottaa tarkkuutta noiden pintojen puhtauden suhteen.
Jatkuu...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ducato mk1 2.5 td -88 nokkapyörän hajoaminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

Joo tosiaan en ducaton kiristimestä esim tiedä. Tässä omassa esimerkissä kiristimessä ollut holkki painui lohkossa olevaan reikään ja toimi täten saranapisteenä. Ilmeisesti jokin kiristin oli ollut holkiltaan hiukan lyhyempi ja tuo reikä oli päässyt keräämään korroosiota pohjalle.
Täten uuden kiristimen (useamman kokeillun) holkki jäi ihan aavistuksen kantamaan eikä kiristimen runko ollut täten lohkoa vasten. Rako oli niin pieni, ettei sitä nähnyt ennenkuin hämärässä osoitti kirkkaalla taskulampulla kiristimen rungon alapintaa---> valo loisti läpi lohkon ja kiristimen välistä.

Ei sieltä oikein mitään voi siten hajota, että ykskaks hihna menisi sivuun. Linjausongelma
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin