Ducato 2,5td -95 nykiminen
Ducato 2,5td -95 nykiminen
Meillä on matkailuautona -95 ducato. Tuotu aikoinaan ulkomailta. Siitä erikoinen että siinä on abs ja moottorin ohjaus. On siis sähköinen syöttöpumppu, ilmamassamittari, sähköinen kaasupoljin, ym. Syötön säätöruuviakaan ei ole. Pumppu on mielestäni niin kun bosch ve pumppu.Auto on kun ei alakierroksilla saisi polttoainetta tarpeeksi. On todella vaisu liikkeellelähdöstä n. 1500:aan kierrokseen asti. Sitten nykäisee ja alkaa vetämään. Pakkasesta käynnistys vaatii 3-5 starttia ennenkun jää käyntiin. Käynnistyy ja käy vaisusti ja sammuu. Savuarvo n 1 joka vuosi. Onko kukaan tutustunut tuommoiseen?? Hermot menee tuohon ja vaihdan kohta normipumpun sinne.
Re: Ducato 2,5td -95 nykiminen
Normihuollot on tuohon tehty ja ilmavuotoakaan ei ole. Kaksitahtiöljyn käyttö on ehkä vähän auttanut. Tänään ajelin niin nyt se nykii tasakaasullakin. Kaasu lattiassa kulkee normaalisti. Mulla on 2,8idtd:n pumppu tai koko moottorikin jäänyt purkuautosta. Käyköhän pumppu tuohon 2,5td koneeseen? Miten suuttimet? Moottorin vaihto on liian iso työ hyötyyn nähden, mutta pumpun voisi vaihtaa. Kaasupoljin ja vaijeri keksittävä jostain purkuautosta.
Re: Ducato 2,5td -95 nykiminen
Viallinen tai likainen ilmamassamittari vie tehot ja nykii.
Re: Ducato 2,5td -95 nykiminen
Sekin on putsattu ja kiristin parilla pykälällä joustakin. Ei merkitystä.
Re: Ducato 2,5td -95 nykiminen
Ai se on ilmamäärämittari, siis läpällinen. Massamittarit on yleensä kuumalankamittareita.
Ilmamäärämittarien perusongelma vissiin anturiradan kuluminen. Joissain pystyy vähän siirtämään liuskaa uuteen kohtaan. En kiristäisi jousta pikemminkin kun saranat kuluu eikä liiku niin hyvin niin päinvastoin. Mutta lähtökohtaisesti jouseen ei saisi kajota. Varmaankin pystyy mittaamaan yleismittarilla antaako tasaisia ja järkeviä arvoja vastusradoista läpän liikkuessa.
Mutta en ole aiheen asiantuntija.
Ilmamäärämittarien perusongelma vissiin anturiradan kuluminen. Joissain pystyy vähän siirtämään liuskaa uuteen kohtaan. En kiristäisi jousta pikemminkin kun saranat kuluu eikä liiku niin hyvin niin päinvastoin. Mutta lähtökohtaisesti jouseen ei saisi kajota. Varmaankin pystyy mittaamaan yleismittarilla antaako tasaisia ja järkeviä arvoja vastusradoista läpän liikkuessa.
Mutta en ole aiheen asiantuntija.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Ducato 2,5td -95 nykiminen
Juu sitä jousta pitää löysätä jos seo kulunut se anturirata.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Ducato 2,5td -95 nykiminen
Joo läpällinen on. Tuli väärä nimi. Tarviipa löysätä sitä vähän ja kokeilla. Onko pumpun vaihdosta tietoa kellään? Käykö 2,8:n pumppu suoraan tuohon 2,5 moottoriin? Onko suuttimissa eroa?
Re: Ducato 2,5td -95 nykiminen
Aina vaan sama ongelma. Vaihdoin kokeeksi kampiakselin asentotunnistimenkin mutta ei apua. Suuttimet kävi penkissä ja nekin on ok. Tuntuu jotenkin sähkövialta. Ihan kun pätkisi jostain sähköä. Pahimmillaan vika on kun lähtee liikkeelle, yleensä loppuu kun saa maantievauhdin.
Re: Ducato 2,5td -95 nykiminen
Varmaankin ihan alipainetoimisella hukkaportilla oleva turbo ? Voisiko olla karstoittunut raolleen ? EGR:n puhdistus samalla voisi olla paikallaan.
Re: Ducato 2,5td -95 nykiminen
Voisiko ilmavuoto polttoaineen tulopuolella ilmetä noin?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Ducato 2,5td -95 nykiminen
Tuskin imupuolen ilmavuoto mitään pientä nykimistä saa aikaan. Hyppii kuin kenguru tai sitten sammuu kokonaan.
Re: Ducato 2,5td -95 nykiminen
Hukkaportti ja egr on tarkistettu ja kunnossa. Ilmavuotojakin on tutkittu eikä pitäisi olla niitäkään. Auto on jotenkin vaisu liikkeelle lähdössä ja pienillä kierroksilla. Kovemmilla kierroksilla tuntee kun alkaa vetämään. Mekaanista pumppua sai säädettyä herkemmäksi, mutta tässä sähköpumpussa ei onnistu.
Re: Ducato 2,5td -95 nykiminen
Tarkoitin, että polttoaineen sekaan tulisi ilmaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Ducato 2,5td -95 nykiminen
En tunne nyt kyseisen mallista Ducatoa tarkemmin, mutta kait tuon ikäisessä kuitenkin perusennakko määritellään ihan mekaanisesti?Kupe80 kirjoitti: ↑01.06.2021 20:28 Hukkaportti ja egr on tarkistettu ja kunnossa. Ilmavuotojakin on tutkittu eikä pitäisi olla niitäkään. Auto on jotenkin vaisu liikkeelle lähdössä ja pienillä kierroksilla. Kovemmilla kierroksilla tuntee kun alkaa vetämään. Mekaanista pumppua sai säädettyä herkemmäksi, mutta tässä sähköpumpussa ei onnistu.
Vastaavan ikäisissä "sähködiisseleissä" (TDI) jos on perusennakko pielessä, niin tuntuu todella ponnettomalta ja saattaa jopa nypyttää sopivalla kuormalla.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Ducato 2,5td -95 nykiminen
oletko tarkastanut venttiilivälykset että on välys. saako moottori ilmaa, onko suodattimet vaihdettu, onko pakokaasu normaalin väristä vai tuleeko savua, mun dieselissä (eri merkki) käy laihoilla kun tulee savua sinistä/harmaata ja HUOMAA. perusasioiden tarkastamisesta kannattaa lähteä ennenkuin lähtee sähköä syyttämään