Käsijarrua testeillessa ABS-valo alkoi palaa. Jarrurummut avattuani havaitsin vasemman pyörän ABS-renkaan kumissa syviä kuoppia. Niinpä ostin Motonetin tarvike laakerit, joissa ABS-renkaat kiinteänä. Samantien panin uusiksi jarrurummut, -kengät ja vaijerit molemmin puolin.
Tänään koeajolla ABS-valo alkoi edelleen palaa. Arvelen anturin vahingoittuneen samalla kertaa, kun ABS rengaskin vahingoittui. Kun katsoin netistä antureita, ongelmaksi osoittautui, että eri tyyppisiä, ja eri vuosimallisiin Puntoihin on pilvin pimein.
Mitenkä pystyn valitsemaan oikean anturin? Pitäisikö käydä korjaamolla luettamassa vikakoodit - ja kuinka tarkan tiedon vikakoodin luku antaa?
Onko Delta-autolla Suomessa sellaista jatkajaa, jolta taatusti saisi oikeanlaisia osia omaan autoonsa?
Niin, autoni on Punto Torino vm. 2005.
ABS Taka-anturin valinta
Re: ABS Taka-anturin valinta
Kyllä ainakin meidän nyrkkipajalla saadaan katsottua että mikä abs anturi antaa vikaa ja sitten rekisterinumerolla pitäisi löytyä oikea osa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: ABS Taka-anturin valinta
Kun ABS valo syttyy vasta pienen ajon jälkeen ja uudelleen käynnistyksen on vähän aikaa pimeänä, niin saako korjaamo vikakoodivärkillä koodin esiin? Eli tallentuuko ABS vikakoodit auton muistiin?
Aloin irrottaa takapenkiä, jotta saisin jatkoliittimen esiin. Voiko yleismittarilla anturiavian selvittää liittimestä mittaamalla?
Aloin irrottaa takapenkiä, jotta saisin jatkoliittimen esiin. Voiko yleismittarilla anturiavian selvittää liittimestä mittaamalla?
Re: ABS Taka-anturin valinta
Kyllä vikakoodit tallentuvat ABS-ohjaimeen. Eikö helpointa olisi etsiä oikea anturi rekisterinumerolla? Rekkarihakuhan on käytössä kaikilla isommilla varaosamyyjillä. Toinen mahdollisuus on katsoa valmistenumerolla ePeristä.
Yleismittarilla voi todeta anturin vialliseksi, mutta ei välttämättä ehjäksi.
Yleismittarilla voi todeta anturin vialliseksi, mutta ei välttämättä ehjäksi.
Re: ABS Taka-anturin valinta
Anturit johtoineen voi tutkia melko luotettavasti yleismitarilla. Mittaus mieluiten suoraan ECUn liittimestä:
-kaikkien anturien resistanssin tule olla melko tavalla samaa luokkaa. Joidenkin satojen ohmin heitot hyväksyttävissä. Arvioisn, että 200-300 ohm toleransssi kelpaa.
-Yleenssä resistannnsi jossain 1-1,5 kohm luokassa.
-Maavuotoa ei saa olla
-Samalla nopeudella pyörää pyöritettäessä tulisi tulla samaa suuruusluokkaa oleva vaihtojännite tai voi mitata myös taajuutta (jos sellainen mittarista löytyy). Luotettavin mittaus tapahtuu dynamolla pyörää pyöritettäessä, mutta käsin pyörittämällä ihan hyvin hoituu.
-Jos jännite heittää, niin silloin ilmavälin tarkistus. Jos valo syttyy kun nopeus nousee tai ajetaan kaarteeseen saattaa hammasluvuissa olla eroa. Voi sattua vaikkapa laakerin vaihdon yhteydessä. että hamaskehä erilainen tai vinossa.
-kaikkien anturien resistanssin tule olla melko tavalla samaa luokkaa. Joidenkin satojen ohmin heitot hyväksyttävissä. Arvioisn, että 200-300 ohm toleransssi kelpaa.
-Yleenssä resistannnsi jossain 1-1,5 kohm luokassa.
-Maavuotoa ei saa olla
-Samalla nopeudella pyörää pyöritettäessä tulisi tulla samaa suuruusluokkaa oleva vaihtojännite tai voi mitata myös taajuutta (jos sellainen mittarista löytyy). Luotettavin mittaus tapahtuu dynamolla pyörää pyöritettäessä, mutta käsin pyörittämällä ihan hyvin hoituu.
-Jos jännite heittää, niin silloin ilmavälin tarkistus. Jos valo syttyy kun nopeus nousee tai ajetaan kaarteeseen saattaa hammasluvuissa olla eroa. Voi sattua vaikkapa laakerin vaihdon yhteydessä. että hamaskehä erilainen tai vinossa.