Syylärin puhdistus

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Syylärin puhdistus

Viesti Kirjoittaja stella »

Onko jokin hyvä/toimiva keino, jolla saa tukkeutuneen syylärin puhdistettua?.....Toki jos sen ottaa irti, ja vie jäähdytinkorjaamoon puhdistettavaksi, niin se on taatusti toimiva keino....mutta nyt olisi tarkoitus saada tuosta minun vanhasta Toyota Hiacesta syyläri putsattua, koska auto tekee sellaista, että esim isolla tiellä ajettaessa yli 80km/h nopeutta...alkaa nostaa lämpöjä....Eli jäähdytysteho ei riitä kovemmilla kierroksilla/nopeuksilla....
Voiko tuonne jäähdytysjärjestelmään laittaa jotain muuta puhdistusainetta, kuin niitä syylärinpuhdistusaineita (niissä ei ole tehoa...kokeiltu on aikoinaan).
Hommaisin uuden syylärin, jos vaan jostain löytyisi, mutta kun ei ole mistään löytynyt....(-84 mallinen 2,4 Diesel Hiace)
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Syylärin puhdistus

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ettei kuitenkin kansi ole halki? Tarkistettu, alkaako kerätä painetta jäähdytysjärjestelmään isommalla kuormalla? Tuleeko hyttiin lämmintä hyvin?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Syylärin puhdistus

Viesti Kirjoittaja wellu »

Pelkkää vettä ja tiskikonetabletteja jotkut ovat kehuneet käyttäneensä. Itellä ei kokemusta niistä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3375
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Syylärin puhdistus

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Ultraääni.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Syylärin puhdistus

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Voi olla ilmavälitkin tukossa kurasta, ötököistä ja hapettumista, lamppu konehuoneeseen ja kurkkaa toiselta puolen näkyykö läpi miten.

Itse taisin joskus sitruunahappoa laittaa puhtaan veden kanssa ja käytin lämpöiseksi, mutta ei varmaan paras aine. Onhan noita "radiator flusheja" myynnissä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Syylärin puhdistus

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Eikös tuon ikäisen Hiacen jäähdytin ole osanumerolla "16400-31290"?

http://www.japan-parts.eu/toyota/eu/198 ... tlet#16400

Ainakin tämä nettikauppa mainostaisi että niitä on saatavilla, mutta varmahan tällaisesta ei voi olla, varaosatukkureilla on usein listoilla sellaista, mitä ei ole oikeasti saatavilla:
https://www.online-teile.com/toyota-ers ... ehler.html
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Syylärin puhdistus

Viesti Kirjoittaja stella »

Luigi kirjoitti:Ettei kuitenkin kansi ole halki? Tarkistettu, alkaako kerätä painetta jäähdytysjärjestelmään isommalla kuormalla? Tuleeko hyttiin lämmintä hyvin?
Ei tee painetta, ja hyttiin tulee lämmintä ihan normaalisti.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Syylärin puhdistus

Viesti Kirjoittaja stella »

Sämpy kirjoitti:Voi olla ilmavälitkin tukossa kurasta, ötököistä ja hapettumista, lamppu konehuoneeseen ja kurkkaa toiselta puolen näkyykö läpi miten.

Itse taisin joskus sitruunahappoa laittaa puhtaan veden kanssa ja käytin lämpöiseksi, mutta ei varmaan paras aine. Onhan noita "radiator flusheja" myynnissä.
Ei ole ilmavälit tukkeessa/kurassa....Ei oikein ole luottoa noihin "Radiator flusheihin"...Olen nimittäin tälläistä ainetta joku vuosi sitten kokeillut, ja ei ollut juurikaan apua
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Syylärin puhdistus

Viesti Kirjoittaja matti »

stella kirjoitti:
Sämpy kirjoitti:Voi olla ilmavälitkin tukossa kurasta, ötököistä ja hapettumista, lamppu konehuoneeseen ja kurkkaa toiselta puolen näkyykö läpi miten.

Itse taisin joskus sitruunahappoa laittaa puhtaan veden kanssa ja käytin lämpöiseksi, mutta ei varmaan paras aine. Onhan noita "radiator flusheja" myynnissä.
Ei ole ilmavälit tukkeessa/kurassa....Ei oikein ole luottoa noihin "Radiator flusheihin"...Olen nimittäin tälläistä ainetta joku vuosi sitten kokeillut, ja ei ollut juurikaan apua
Forte:lla pitäisi olla radiator flush ihan hyvää tavaraa..

Itsellä pullo on, kun Transitti sotki öljyä jäähdytysjärjestelmään öljynjäähdyttimen kautta.. Muitten aineet mitä vastaan on tullut ei öljyyn liukene kuin tämä Forten aine..
pessimisti ei pety.
VTO
Viestit: 1441
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Syylärin puhdistus

Viesti Kirjoittaja VTO »

Kokeili vielä, etteivät rivat ole irti syylärissä. Myös paisarin korkin tiiviys on Hiacessa tärkeä, mutta se lienee ok, koska lämpöä tulee sisään.
Vanhanaikainen keino putsaamiseen oli pesusooda. Sitä liuotettiiin veteen ja käytettiin paikallaan jäähdytin tukittuna. Ts. mahdollisimman kuumana.
Jäähtymisen jäljeen huuhdeltiin ja siinä se.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Syylärin puhdistus

Viesti Kirjoittaja väisänen »

ja sitten se vietiin uudelleen kennotettavaksi...

Mutta voi sitä soodaa ainakin kokeilla.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
VTO
Viestit: 1441
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Syylärin puhdistus

Viesti Kirjoittaja VTO »

Pari isoa Kuparikennoista syyläriä olen soodalla onnistuneesti pessyt. Voi olla uudemman mallisten kennojen pillit niin ahtaat, että vaihto on järkevin toimenpide.
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Syylärin puhdistus

Viesti Kirjoittaja stella »

VTO kirjoitti:Pari isoa Kuparikennoista syyläriä olen soodalla onnistuneesti pessyt. Voi olla uudemman mallisten kennojen pillit niin ahtaat, että vaihto on järkevin toimenpide.
Minun Hiacessa ei ole uudemman mallista syyläriä, eli voisi onnistuakkin soodalla....Uutta syyläriä en ole löytänyt, ja ulkomailta en osaa tilata mitään....
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Vastaa Viestiin