Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja stella »

Sellaista ajatusta tuli mieleen, että auttaako mitään/onko hyötyä, jos muuttaa vesipumpun hihnapyörän pienemmäksi=Pumpun nopeus lisääntyy?....Parantaako tämä nesteen kiertoa oleellisesti?....Minulla on Fiat 600:sessa 903-moottori, ja ajattelin tähän 903-koneen vesipumppuun tuollaista muutosta......koska tuntuu, että se ei oikein jaksa kierrättää nestettä tarpeeksi, kun syyläri, ja lämmityslaitteen kenno on auton keulassa....Eli vesitilavuutta on aika reilusti, koska syylärille menee omat putket auton alla, ja myös lämppärin kennolle menee omat pienemmät putket auton sisäkautta.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kavitointi tuossa on vaarana. Eli jos pumppu on vakiona ns. "Kavitoinnin rajoilla" ja sen kierroksia nostaa, niin alkaa kavitointi. Tällöin pumpun teho laskee.

Tosin, tässä tapauksessa pieni kierrosten nosto toisi mielenrauhaa ainakin normaaliin ajamiseen eikä varmaankaan aiheuttaisi mitään ongelmia.

Sinällään "pitkät" (kustu on lyhyt auto) putket auton alla vastustaa sitä veden virtausta varmaan vähemmän kuin syyläri. Kun järjestelmä on suljettu, ei korkeus erotkaan pumppua rasita.

Mistä olet saanut tuntuman ettei vesi kierrä tarpeeksi? Ylikuumenee vai? Sähköpumppu avustamaan voi olla kans hyvä ratkaisu (lämmittslaitteessa voi vaikuttaa ainakin lämmitystehoon aika rajustikkin).
Minkä huollan, sen korjaan...
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja stella »

wellu kirjoitti:Kavitointi tuossa on vaarana. Eli jos pumppu on vakiona ns. "Kavitoinnin rajoilla" ja sen kierroksia nostaa, niin alkaa kavitointi. Tällöin pumpun teho laskee.

Tosin, tässä tapauksessa pieni kierrosten nosto toisi mielenrauhaa ainakin normaaliin ajamiseen eikä varmaankaan aiheuttaisi mitään ongelmia.

Sinällään "pitkät" (kustu on lyhyt auto) putket auton alla vastustaa sitä veden virtausta varmaan vähemmän kuin syyläri. Kun järjestelmä on suljettu, ei korkeus erotkaan pumppua rasita.

Mistä olet saanut tuntuman ettei vesi kierrä tarpeeksi? Ylikuumenee vai? Sähköpumppu avustamaan voi olla kans hyvä ratkaisu (lämmittslaitteessa voi vaikuttaa ainakin lämmitystehoon aika rajustikkin).
No toi kavitointi kävi itselläkin mielessä......Siitä olen saanut tuntuman, ettei vesi kierrä tarpeeksi hyvin, kun esim.kaupungilla ajelee pienillä kierroksilla/seisoo liikennevaloissa, niin lämpömittari meinaa nousta lähelle punarajaa...vaikka on keulassa sähköflektikin päällä....mutta...sitten, kun nostaa kierroksia, niin hetken päästä lämpömittarin neula alkaa tulemaan alaspäin=nesteenkierto on tällöin nopeampi.
Eli, jos siis saisi pikkasen vesipumpun hihnavälitystä muutettua, ja pumppuun lisää kierroksia, niin tämä kaupunkiajossa esiintyvä ongelma saattaisi vähentyä/jopa poistua.
Sähköpumppujakin olen etsiskellyt, mutta ne tuppaavat kaikki olemaan sitä kokoluokkaa, että lämppärin letkuun vaan sopii.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
rehnman
Viestit: 164
Liittynyt: 11.09.2009 21:46

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja rehnman »

kyllä pitäs sata 2 laiskan vesipumppu riittää pitämään lämmöt kurissa .ainakin noin yleensä. vika voi olla siinä kierossa. onko joku ahdas letku/liitin , letku lytyssä.meneekö syylarissa kierto ylhäältä alas päin ? onko sähköflektikin anturi koneeseen menevässä putkessa? onko sulla termari paikallaan koneessa :) saitko järjestelmän ilmattua kunnolla
oisko tuolta apuja https://fiat600forum.dy.fi/index.php?topic=109.0" onclick="window.open(this.href);return false;
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja stella »

Kierto menee syylärin yläosaan, ja siitä sitten alaspäin...Termari on poistettu kokonaan....Syyläristä tuleva alaletku kyllä tekee sellasen mutkan, että on hiukan rutussa :roll: .....Syyläri on tullut viikko sitten kennotuksesta, eli ei ole tukkeessa/risana...Sähköflekti ei ole automaattitoiminen, vaan on pakko-ohjattu, eli katkaisijan perässä.
Siinä on myös pari aika jyrkkää mutkaa niissä koneelta----keulaan tulevissa rautaputkissa (en tiedä miksi näin on joku ne tehnyt :| )....Itse meinasin , että vaihdan ne auton alla menevät rautaputket nyt jossain vaiheessa Alumiinisiin....Alumiinihan luovuttaa lämpöä tehokkaammin..

En pääse tuonne Fiat 600 Foorumille, kun ei ole tunnuksia sinne...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja wellu »

stella kirjoitti:Kierto menee syylärin yläosaan, ja siitä sitten alaspäin...Termari on poistettu kokonaan....Syyläristä tuleva alaletku kyllä tekee sellasen mutkan, että on hiukan rutussa :roll: ....
Joku minulle satuili joskus ~10 vuotta sitten, että 127:ssa voisi tulla ns. "hullunkierto" tai joku muu kiertohäiriö, mikäli termarin poistaa kokonaan.

Ruttu voi päällepäin näyttää pienelle, mutta todellisuudessa olla "auki" vain joitain millejä. Tällöin kyllä (todennäköisesti) nostelisi lämpöjä enempikin esim. maantiellä.
Minkä huollan, sen korjaan...
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja stella »

wellu kirjoitti:
stella kirjoitti:Kierto menee syylärin yläosaan, ja siitä sitten alaspäin...Termari on poistettu kokonaan....Syyläristä tuleva alaletku kyllä tekee sellasen mutkan, että on hiukan rutussa :roll: ....
Joku minulle satuili joskus ~10 vuotta sitten, että 127:ssa voisi tulla ns. "hullunkierto" tai joku muu kiertohäiriö, mikäli termarin poistaa kokonaan.

Ruttu voi päällepäin näyttää pienelle, mutta todellisuudessa olla "auki" vain joitain millejä. Tällöin kyllä (todennäköisesti) nostelisi lämpöjä enempikin esim. maantiellä.
Tuon alaletkun kyllä pystyy muuttamaan sellaiseksi, että se varsinainen mutkaosa, mikä on nyt sillä osittain rutussa olevalla letkulla, niin sen pystyy muuttamaan putkesta tehdyksi.....Maantiellä ei nosta lämpöjä (paitsi jos ajaa pitkään hanat auki :twisted: ), mutta normaalissa 80-100km/h vauhdissa pysyy lämmöt nätisti kurissa....Täytyy nyt funtsia, että hommaanko tuohon vielä tässä loppukesän aikana uuden termarin, jos se vaikka kuitenkin helpottaisi tilannetta......Otin muistaakseni aikoinaan termarin sen takia pois, että se ei "ahdistaisi" sitä nesteen kiertoa...eli pumppu jaksaisi painaa paremmin...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Rimmed762
Viestit: 92
Liittynyt: 16.04.2019 22:06

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja Rimmed762 »

wellu kirjoitti: Joku minulle satuili joskus ~10 vuotta sitten, että 127:ssa voisi tulla ns. "hullunkierto" tai joku muu kiertohäiriö, mikäli termarin poistaa kokonaan.
Monessa ajoneuvossa termari ohjaa myös nestettä. Sitä varten en itse poistaisi termaria mistään. Jos siitä eroon haluaa niin poraa sen siten, että jättää "kauluksen" koskematta. Eli keskireikä säilyttäisi alkuperäisen kokonsa. Tai sitten vastaava prikka, jos jollain sopiva löytyy, tilalle.

Näin ainakin minulle on opetettu. Ilman termarin aiheuttamaa kuristusta neste saattaa kiertää suorinta reittiä läpi kulkematta kaikkialta mistä on ajateltu.

Olen ilomielin väärässä jos joku toisin todistaa.
Oma lisenssi-projekti FSO Polonez 1.5SLE -88
Ja toinenkin FSO 125p pickup -85
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja wellu »

stella kirjoitti:
wellu kirjoitti:
stella kirjoitti:Kierto menee syylärin yläosaan, ja siitä sitten alaspäin...Termari on poistettu kokonaan....Syyläristä tuleva alaletku kyllä tekee sellasen mutkan, että on hiukan rutussa :roll: ....
Joku minulle satuili joskus ~10 vuotta sitten, että 127:ssa voisi tulla ns. "hullunkierto" tai joku muu kiertohäiriö, mikäli termarin poistaa kokonaan.

Ruttu voi päällepäin näyttää pienelle, mutta todellisuudessa olla "auki" vain joitain millejä. Tällöin kyllä (todennäköisesti) nostelisi lämpöjä enempikin esim. maantiellä.
Tuon alaletkun kyllä pystyy muuttamaan sellaiseksi, että se varsinainen mutkaosa, mikä on nyt sillä osittain rutussa olevalla letkulla, niin sen pystyy muuttamaan putkesta tehdyksi.....Maantiellä ei nosta lämpöjä (paitsi jos ajaa pitkään hanat auki :twisted: ), mutta normaalissa 80-100km/h vauhdissa pysyy lämmöt nätisti kurissa....Täytyy nyt funtsia, että hommaanko tuohon vielä tässä loppukesän aikana uuden termarin, jos se vaikka kuitenkin helpottaisi tilannetta......Otin muistaakseni aikoinaan termarin sen takia pois, että se ei "ahdistaisi" sitä nesteen kiertoa...eli pumppu jaksaisi painaa paremmin...
Tuo että maantielläkin nostaisi lämpöjä ajettaessa läppä levällään viittaisi kiertohäiriöön. Muuttaisin sen letkun ihan ensiksi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tuo ajatus termarista on sellainen mitä itsekin olen kuullut, mutta en tosin todistanut kun ei ole ollut tarvetta poistaa.

Maantiellä vika voisi olla ilmankierrossakin, mutta se ei selitä ongelmia paikoillaan.

Siis auton ympärille tulee yli- ja alipainealueita ja jäähdyttäjän ilmanotto pitäisi saada ylipainealueelle ja ilman poisto alipainealueelle. Heti keulan alla on yleensä ylipainetta kuten keulan edessäkin. Tämän takia joissain autoissa jäähdytys maantiellä ei toimi, jos autoon tarkoitettu moottoritilan pohjalevy puuttuu. Kauempana keulasta auton alla on sitten alipainetta ja siellä on oikea paikka poistaa jäähdytysilma.

Maantiellä sähköpuhallin ei riitä vaan tarvitaan ajoviimaa avuksi.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
VTO
Viestit: 1445
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja VTO »

Onhan pumppu itsessään kunnossa? Oikein rupinen vesipyörä ei tyhjäkäynnillä kovasti pumppaa. Ongelma tosin ilmeisempi pumpuissa, joissa muovinen vesipyörä. Paloja kun irtoilee, niin alkaa keittämään tyhjäkäynnillä, vaikka normiajossa vielä pelaakin.
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja stella »

wellu kirjoitti: Tuo että maantielläkin nostaisi lämpöjä ajettaessa läppä levällään viittaisi kiertohäiriöön. Muuttaisin sen letkun ihan ensiksi.
Muutin tänään sen alavesiletkun rutussa olevan mutkan, niin , että nyt siinäkohtaa on rautaputki, joka tekee samanlaisen mutkan, sillä erolla, että ei mene ruttuun ;) .....Kävin äsken ajelemassa kaupungilla, ja lämmöt ei nyt nousseet sillätavalla lähelle punarajaa, kuin ennen....Eli tilanne parani......Vielä en ole käynyt isolla tiellä ajamassa täysiä :twisted:
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja Ippe »

stella kirjoitti:Kierto menee syylärin yläosaan, ja siitä sitten alaspäin...Termari on poistettu kokonaan....Syyläristä tuleva alaletku kyllä tekee sellasen mutkan, että on hiukan rutussa :roll: .....Syyläri on tullut viikko sitten kennotuksesta, eli ei ole tukkeessa/risana...Sähköflekti ei ole automaattitoiminen, vaan on pakko-ohjattu, eli katkaisijan perässä.
Siinä on myös pari aika jyrkkää mutkaa niissä koneelta----keulaan tulevissa rautaputkissa (en tiedä miksi näin on joku ne tehnyt :| )....Itse meinasin , että vaihdan ne auton alla menevät rautaputket nyt jossain vaiheessa Alumiinisiin....Alumiinihan luovuttaa lämpöä tehokkaammin..

En pääse tuonne Fiat 600 Foorumille, kun ei ole tunnuksia sinne...
Luulisin että olisi parempi kierrättää neste jäähdyttimessä alhaalta ylös, näin tulisi varmistuttua siitä että jäähdyttimen koko tilavuus on käytössä. Alumiiniputkien kanssa lämpöä siirtyy tehokkaammin putkista ulkoilmaan, mutta alumiini on arempi murtumaan, eli putkien kiinnitys pitää tehdä huolellisesti. Alumiiniputket ovat varmasti hyvä vaihtoehto.

Joissain moottoreissa termostaatin poistaminen aiheuttaa ongelmia jäähdtykseen, eli poiston jälkeen neste ei kierrä jäähdytyksen kannalta oikeaa reittiä, tässäkin voi käydä niin että neste kiertää vain moottorissa, sillä pidempi reitti jäähdyttimen kautta omaa helposti suuremman vastuksen kuin reitti suoraan takaisin moottorille.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja Ippe »

stella kirjoitti:Kierto menee syylärin yläosaan, ja siitä sitten alaspäin...Termari on poistettu kokonaan....Syyläristä tuleva alaletku kyllä tekee sellasen mutkan, että on hiukan rutussa :roll: .....Syyläri on tullut viikko sitten kennotuksesta, eli ei ole tukkeessa/risana...Sähköflekti ei ole automaattitoiminen, vaan on pakko-ohjattu, eli katkaisijan perässä.
Siinä on myös pari aika jyrkkää mutkaa niissä koneelta----keulaan tulevissa rautaputkissa (en tiedä miksi näin on joku ne tehnyt :| )....Itse meinasin , että vaihdan ne auton alla menevät rautaputket nyt jossain vaiheessa Alumiinisiin....Alumiinihan luovuttaa lämpöä tehokkaammin..

En pääse tuonne Fiat 600 Foorumille, kun ei ole tunnuksia sinne...
Luulisin että olisi parempi kierrättää neste jäähdyttimessä alhaalta ylös, näin tulisi varmistuttua siitä että jäähdyttimen koko tilavuus on käytössä. Alumiiniputkien kanssa lämpöä siirtyy tehokkaammin putkista ulkoilmaan, mutta alumiini on arempi murtumaan, eli putkien kiinnitys pitää tehdä huolellisesti. Alumiiniputket ovat varmasti hyvä vaihtoehto.

Joissain moottoreissa termostaatin poistaminen aiheuttaa ongelmia jäähdtykseen, eli poiston jälkeen neste ei kierrä jäähdytyksen kannalta oikeaa reittiä, tässäkin voi käydä niin että neste kiertää vain moottorissa, sillä pidempi reitti jäähdyttimen kautta omaa helposti suuremman vastuksen kuin reitti suoraan takaisin moottorille.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja stella »

Ippe kirjoitti:
Luulisin että olisi parempi kierrättää neste jäähdyttimessä alhaalta ylös, näin tulisi varmistuttua siitä että jäähdyttimen koko tilavuus on käytössä. Alumiiniputkien kanssa lämpöä siirtyy tehokkaammin putkista ulkoilmaan, mutta alumiini on arempi murtumaan, eli putkien kiinnitys pitää tehdä huolellisesti. Alumiiniputket ovat varmasti hyvä vaihtoehto.

Joissain moottoreissa termostaatin poistaminen aiheuttaa ongelmia jäähdtykseen, eli poiston jälkeen neste ei kierrä jäähdytyksen kannalta oikeaa reittiä, tässäkin voi käydä niin että neste kiertää vain moottorissa, sillä pidempi reitti jäähdyttimen kautta omaa helposti suuremman vastuksen kuin reitti suoraan takaisin moottorille.
Täytyy varmaan kokeilla sitä termarin kanssa.....Pitää varmaan ostaa tälleen kesäajoon mahdollisimman "Kylmä" termari......Väittäisin, että nyt vesi kiertää suoraan jäähdyttimen kautta, kun termari puuttuu....mutta 100-varmasti en asiaa takaa.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Vastaa Viestiin