Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.
Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.
Sellaista ajatusta tuli mieleen, että auttaako mitään/onko hyötyä, jos muuttaa vesipumpun hihnapyörän pienemmäksi=Pumpun nopeus lisääntyy?....Parantaako tämä nesteen kiertoa oleellisesti?....Minulla on Fiat 600:sessa 903-moottori, ja ajattelin tähän 903-koneen vesipumppuun tuollaista muutosta......koska tuntuu, että se ei oikein jaksa kierrättää nestettä tarpeeksi, kun syyläri, ja lämmityslaitteen kenno on auton keulassa....Eli vesitilavuutta on aika reilusti, koska syylärille menee omat putket auton alla, ja myös lämppärin kennolle menee omat pienemmät putket auton sisäkautta.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.
Kavitointi tuossa on vaarana. Eli jos pumppu on vakiona ns. "Kavitoinnin rajoilla" ja sen kierroksia nostaa, niin alkaa kavitointi. Tällöin pumpun teho laskee.
Tosin, tässä tapauksessa pieni kierrosten nosto toisi mielenrauhaa ainakin normaaliin ajamiseen eikä varmaankaan aiheuttaisi mitään ongelmia.
Sinällään "pitkät" (kustu on lyhyt auto) putket auton alla vastustaa sitä veden virtausta varmaan vähemmän kuin syyläri. Kun järjestelmä on suljettu, ei korkeus erotkaan pumppua rasita.
Mistä olet saanut tuntuman ettei vesi kierrä tarpeeksi? Ylikuumenee vai? Sähköpumppu avustamaan voi olla kans hyvä ratkaisu (lämmittslaitteessa voi vaikuttaa ainakin lämmitystehoon aika rajustikkin).
Tosin, tässä tapauksessa pieni kierrosten nosto toisi mielenrauhaa ainakin normaaliin ajamiseen eikä varmaankaan aiheuttaisi mitään ongelmia.
Sinällään "pitkät" (kustu on lyhyt auto) putket auton alla vastustaa sitä veden virtausta varmaan vähemmän kuin syyläri. Kun järjestelmä on suljettu, ei korkeus erotkaan pumppua rasita.
Mistä olet saanut tuntuman ettei vesi kierrä tarpeeksi? Ylikuumenee vai? Sähköpumppu avustamaan voi olla kans hyvä ratkaisu (lämmittslaitteessa voi vaikuttaa ainakin lämmitystehoon aika rajustikkin).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.
No toi kavitointi kävi itselläkin mielessä......Siitä olen saanut tuntuman, ettei vesi kierrä tarpeeksi hyvin, kun esim.kaupungilla ajelee pienillä kierroksilla/seisoo liikennevaloissa, niin lämpömittari meinaa nousta lähelle punarajaa...vaikka on keulassa sähköflektikin päällä....mutta...sitten, kun nostaa kierroksia, niin hetken päästä lämpömittarin neula alkaa tulemaan alaspäin=nesteenkierto on tällöin nopeampi.wellu kirjoitti:Kavitointi tuossa on vaarana. Eli jos pumppu on vakiona ns. "Kavitoinnin rajoilla" ja sen kierroksia nostaa, niin alkaa kavitointi. Tällöin pumpun teho laskee.
Tosin, tässä tapauksessa pieni kierrosten nosto toisi mielenrauhaa ainakin normaaliin ajamiseen eikä varmaankaan aiheuttaisi mitään ongelmia.
Sinällään "pitkät" (kustu on lyhyt auto) putket auton alla vastustaa sitä veden virtausta varmaan vähemmän kuin syyläri. Kun järjestelmä on suljettu, ei korkeus erotkaan pumppua rasita.
Mistä olet saanut tuntuman ettei vesi kierrä tarpeeksi? Ylikuumenee vai? Sähköpumppu avustamaan voi olla kans hyvä ratkaisu (lämmittslaitteessa voi vaikuttaa ainakin lämmitystehoon aika rajustikkin).
Eli, jos siis saisi pikkasen vesipumpun hihnavälitystä muutettua, ja pumppuun lisää kierroksia, niin tämä kaupunkiajossa esiintyvä ongelma saattaisi vähentyä/jopa poistua.
Sähköpumppujakin olen etsiskellyt, mutta ne tuppaavat kaikki olemaan sitä kokoluokkaa, että lämppärin letkuun vaan sopii.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.
kyllä pitäs sata 2 laiskan vesipumppu riittää pitämään lämmöt kurissa .ainakin noin yleensä. vika voi olla siinä kierossa. onko joku ahdas letku/liitin , letku lytyssä.meneekö syylarissa kierto ylhäältä alas päin ? onko sähköflektikin anturi koneeseen menevässä putkessa? onko sulla termari paikallaan koneessa saitko järjestelmän ilmattua kunnolla
oisko tuolta apuja https://fiat600forum.dy.fi/index.php?topic=109.0" onclick="window.open(this.href);return false;
oisko tuolta apuja https://fiat600forum.dy.fi/index.php?topic=109.0" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.
Kierto menee syylärin yläosaan, ja siitä sitten alaspäin...Termari on poistettu kokonaan....Syyläristä tuleva alaletku kyllä tekee sellasen mutkan, että on hiukan rutussa .....Syyläri on tullut viikko sitten kennotuksesta, eli ei ole tukkeessa/risana...Sähköflekti ei ole automaattitoiminen, vaan on pakko-ohjattu, eli katkaisijan perässä.
Siinä on myös pari aika jyrkkää mutkaa niissä koneelta----keulaan tulevissa rautaputkissa (en tiedä miksi näin on joku ne tehnyt )....Itse meinasin , että vaihdan ne auton alla menevät rautaputket nyt jossain vaiheessa Alumiinisiin....Alumiinihan luovuttaa lämpöä tehokkaammin..
En pääse tuonne Fiat 600 Foorumille, kun ei ole tunnuksia sinne...
Siinä on myös pari aika jyrkkää mutkaa niissä koneelta----keulaan tulevissa rautaputkissa (en tiedä miksi näin on joku ne tehnyt )....Itse meinasin , että vaihdan ne auton alla menevät rautaputket nyt jossain vaiheessa Alumiinisiin....Alumiinihan luovuttaa lämpöä tehokkaammin..
En pääse tuonne Fiat 600 Foorumille, kun ei ole tunnuksia sinne...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.
Joku minulle satuili joskus ~10 vuotta sitten, että 127:ssa voisi tulla ns. "hullunkierto" tai joku muu kiertohäiriö, mikäli termarin poistaa kokonaan.stella kirjoitti:Kierto menee syylärin yläosaan, ja siitä sitten alaspäin...Termari on poistettu kokonaan....Syyläristä tuleva alaletku kyllä tekee sellasen mutkan, että on hiukan rutussa ....
Ruttu voi päällepäin näyttää pienelle, mutta todellisuudessa olla "auki" vain joitain millejä. Tällöin kyllä (todennäköisesti) nostelisi lämpöjä enempikin esim. maantiellä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.
Tuon alaletkun kyllä pystyy muuttamaan sellaiseksi, että se varsinainen mutkaosa, mikä on nyt sillä osittain rutussa olevalla letkulla, niin sen pystyy muuttamaan putkesta tehdyksi.....Maantiellä ei nosta lämpöjä (paitsi jos ajaa pitkään hanat auki ), mutta normaalissa 80-100km/h vauhdissa pysyy lämmöt nätisti kurissa....Täytyy nyt funtsia, että hommaanko tuohon vielä tässä loppukesän aikana uuden termarin, jos se vaikka kuitenkin helpottaisi tilannetta......Otin muistaakseni aikoinaan termarin sen takia pois, että se ei "ahdistaisi" sitä nesteen kiertoa...eli pumppu jaksaisi painaa paremmin...wellu kirjoitti:Joku minulle satuili joskus ~10 vuotta sitten, että 127:ssa voisi tulla ns. "hullunkierto" tai joku muu kiertohäiriö, mikäli termarin poistaa kokonaan.stella kirjoitti:Kierto menee syylärin yläosaan, ja siitä sitten alaspäin...Termari on poistettu kokonaan....Syyläristä tuleva alaletku kyllä tekee sellasen mutkan, että on hiukan rutussa ....
Ruttu voi päällepäin näyttää pienelle, mutta todellisuudessa olla "auki" vain joitain millejä. Tällöin kyllä (todennäköisesti) nostelisi lämpöjä enempikin esim. maantiellä.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.
Monessa ajoneuvossa termari ohjaa myös nestettä. Sitä varten en itse poistaisi termaria mistään. Jos siitä eroon haluaa niin poraa sen siten, että jättää "kauluksen" koskematta. Eli keskireikä säilyttäisi alkuperäisen kokonsa. Tai sitten vastaava prikka, jos jollain sopiva löytyy, tilalle.wellu kirjoitti: Joku minulle satuili joskus ~10 vuotta sitten, että 127:ssa voisi tulla ns. "hullunkierto" tai joku muu kiertohäiriö, mikäli termarin poistaa kokonaan.
Näin ainakin minulle on opetettu. Ilman termarin aiheuttamaa kuristusta neste saattaa kiertää suorinta reittiä läpi kulkematta kaikkialta mistä on ajateltu.
Olen ilomielin väärässä jos joku toisin todistaa.
Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.
Tuo että maantielläkin nostaisi lämpöjä ajettaessa läppä levällään viittaisi kiertohäiriöön. Muuttaisin sen letkun ihan ensiksi.stella kirjoitti:Tuon alaletkun kyllä pystyy muuttamaan sellaiseksi, että se varsinainen mutkaosa, mikä on nyt sillä osittain rutussa olevalla letkulla, niin sen pystyy muuttamaan putkesta tehdyksi.....Maantiellä ei nosta lämpöjä (paitsi jos ajaa pitkään hanat auki ), mutta normaalissa 80-100km/h vauhdissa pysyy lämmöt nätisti kurissa....Täytyy nyt funtsia, että hommaanko tuohon vielä tässä loppukesän aikana uuden termarin, jos se vaikka kuitenkin helpottaisi tilannetta......Otin muistaakseni aikoinaan termarin sen takia pois, että se ei "ahdistaisi" sitä nesteen kiertoa...eli pumppu jaksaisi painaa paremmin...wellu kirjoitti:Joku minulle satuili joskus ~10 vuotta sitten, että 127:ssa voisi tulla ns. "hullunkierto" tai joku muu kiertohäiriö, mikäli termarin poistaa kokonaan.stella kirjoitti:Kierto menee syylärin yläosaan, ja siitä sitten alaspäin...Termari on poistettu kokonaan....Syyläristä tuleva alaletku kyllä tekee sellasen mutkan, että on hiukan rutussa ....
Ruttu voi päällepäin näyttää pienelle, mutta todellisuudessa olla "auki" vain joitain millejä. Tällöin kyllä (todennäköisesti) nostelisi lämpöjä enempikin esim. maantiellä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.
Tuo ajatus termarista on sellainen mitä itsekin olen kuullut, mutta en tosin todistanut kun ei ole ollut tarvetta poistaa.
Maantiellä vika voisi olla ilmankierrossakin, mutta se ei selitä ongelmia paikoillaan.
Siis auton ympärille tulee yli- ja alipainealueita ja jäähdyttäjän ilmanotto pitäisi saada ylipainealueelle ja ilman poisto alipainealueelle. Heti keulan alla on yleensä ylipainetta kuten keulan edessäkin. Tämän takia joissain autoissa jäähdytys maantiellä ei toimi, jos autoon tarkoitettu moottoritilan pohjalevy puuttuu. Kauempana keulasta auton alla on sitten alipainetta ja siellä on oikea paikka poistaa jäähdytysilma.
Maantiellä sähköpuhallin ei riitä vaan tarvitaan ajoviimaa avuksi.
Maantiellä vika voisi olla ilmankierrossakin, mutta se ei selitä ongelmia paikoillaan.
Siis auton ympärille tulee yli- ja alipainealueita ja jäähdyttäjän ilmanotto pitäisi saada ylipainealueelle ja ilman poisto alipainealueelle. Heti keulan alla on yleensä ylipainetta kuten keulan edessäkin. Tämän takia joissain autoissa jäähdytys maantiellä ei toimi, jos autoon tarkoitettu moottoritilan pohjalevy puuttuu. Kauempana keulasta auton alla on sitten alipainetta ja siellä on oikea paikka poistaa jäähdytysilma.
Maantiellä sähköpuhallin ei riitä vaan tarvitaan ajoviimaa avuksi.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.
Onhan pumppu itsessään kunnossa? Oikein rupinen vesipyörä ei tyhjäkäynnillä kovasti pumppaa. Ongelma tosin ilmeisempi pumpuissa, joissa muovinen vesipyörä. Paloja kun irtoilee, niin alkaa keittämään tyhjäkäynnillä, vaikka normiajossa vielä pelaakin.
Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.
Muutin tänään sen alavesiletkun rutussa olevan mutkan, niin , että nyt siinäkohtaa on rautaputki, joka tekee samanlaisen mutkan, sillä erolla, että ei mene ruttuun .....Kävin äsken ajelemassa kaupungilla, ja lämmöt ei nyt nousseet sillätavalla lähelle punarajaa, kuin ennen....Eli tilanne parani......Vielä en ole käynyt isolla tiellä ajamassa täysiäwellu kirjoitti: Tuo että maantielläkin nostaisi lämpöjä ajettaessa läppä levällään viittaisi kiertohäiriöön. Muuttaisin sen letkun ihan ensiksi.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.
Luulisin että olisi parempi kierrättää neste jäähdyttimessä alhaalta ylös, näin tulisi varmistuttua siitä että jäähdyttimen koko tilavuus on käytössä. Alumiiniputkien kanssa lämpöä siirtyy tehokkaammin putkista ulkoilmaan, mutta alumiini on arempi murtumaan, eli putkien kiinnitys pitää tehdä huolellisesti. Alumiiniputket ovat varmasti hyvä vaihtoehto.stella kirjoitti:Kierto menee syylärin yläosaan, ja siitä sitten alaspäin...Termari on poistettu kokonaan....Syyläristä tuleva alaletku kyllä tekee sellasen mutkan, että on hiukan rutussa .....Syyläri on tullut viikko sitten kennotuksesta, eli ei ole tukkeessa/risana...Sähköflekti ei ole automaattitoiminen, vaan on pakko-ohjattu, eli katkaisijan perässä.
Siinä on myös pari aika jyrkkää mutkaa niissä koneelta----keulaan tulevissa rautaputkissa (en tiedä miksi näin on joku ne tehnyt )....Itse meinasin , että vaihdan ne auton alla menevät rautaputket nyt jossain vaiheessa Alumiinisiin....Alumiinihan luovuttaa lämpöä tehokkaammin..
En pääse tuonne Fiat 600 Foorumille, kun ei ole tunnuksia sinne...
Joissain moottoreissa termostaatin poistaminen aiheuttaa ongelmia jäähdtykseen, eli poiston jälkeen neste ei kierrä jäähdytyksen kannalta oikeaa reittiä, tässäkin voi käydä niin että neste kiertää vain moottorissa, sillä pidempi reitti jäähdyttimen kautta omaa helposti suuremman vastuksen kuin reitti suoraan takaisin moottorille.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.
Luulisin että olisi parempi kierrättää neste jäähdyttimessä alhaalta ylös, näin tulisi varmistuttua siitä että jäähdyttimen koko tilavuus on käytössä. Alumiiniputkien kanssa lämpöä siirtyy tehokkaammin putkista ulkoilmaan, mutta alumiini on arempi murtumaan, eli putkien kiinnitys pitää tehdä huolellisesti. Alumiiniputket ovat varmasti hyvä vaihtoehto.stella kirjoitti:Kierto menee syylärin yläosaan, ja siitä sitten alaspäin...Termari on poistettu kokonaan....Syyläristä tuleva alaletku kyllä tekee sellasen mutkan, että on hiukan rutussa .....Syyläri on tullut viikko sitten kennotuksesta, eli ei ole tukkeessa/risana...Sähköflekti ei ole automaattitoiminen, vaan on pakko-ohjattu, eli katkaisijan perässä.
Siinä on myös pari aika jyrkkää mutkaa niissä koneelta----keulaan tulevissa rautaputkissa (en tiedä miksi näin on joku ne tehnyt )....Itse meinasin , että vaihdan ne auton alla menevät rautaputket nyt jossain vaiheessa Alumiinisiin....Alumiinihan luovuttaa lämpöä tehokkaammin..
En pääse tuonne Fiat 600 Foorumille, kun ei ole tunnuksia sinne...
Joissain moottoreissa termostaatin poistaminen aiheuttaa ongelmia jäähdtykseen, eli poiston jälkeen neste ei kierrä jäähdytyksen kannalta oikeaa reittiä, tässäkin voi käydä niin että neste kiertää vain moottorissa, sillä pidempi reitti jäähdyttimen kautta omaa helposti suuremman vastuksen kuin reitti suoraan takaisin moottorille.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.
Täytyy varmaan kokeilla sitä termarin kanssa.....Pitää varmaan ostaa tälleen kesäajoon mahdollisimman "Kylmä" termari......Väittäisin, että nyt vesi kiertää suoraan jäähdyttimen kautta, kun termari puuttuu....mutta 100-varmasti en asiaa takaa.Ippe kirjoitti:
Luulisin että olisi parempi kierrättää neste jäähdyttimessä alhaalta ylös, näin tulisi varmistuttua siitä että jäähdyttimen koko tilavuus on käytössä. Alumiiniputkien kanssa lämpöä siirtyy tehokkaammin putkista ulkoilmaan, mutta alumiini on arempi murtumaan, eli putkien kiinnitys pitää tehdä huolellisesti. Alumiiniputket ovat varmasti hyvä vaihtoehto.
Joissain moottoreissa termostaatin poistaminen aiheuttaa ongelmia jäähdtykseen, eli poiston jälkeen neste ei kierrä jäähdytyksen kannalta oikeaa reittiä, tässäkin voi käydä niin että neste kiertää vain moottorissa, sillä pidempi reitti jäähdyttimen kautta omaa helposti suuremman vastuksen kuin reitti suoraan takaisin moottorille.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi