Fiat Scudo 2004 mysteerinen sähköongelma
Fiat Scudo 2004 mysteerinen sähköongelma
Missähän lienee vika, kun Scudon puhallin lähtee pyörimään täysillä virrat laittaessa päälle?
Olen testannut toisella puhaltimella, ei vaikutusta. Vaihdoin jopa lämmönsäätimen piirilevyn (uusi, tilasin Ranskasta).
Vihreään, ohueen johtoon ei tule virtaa jostain syystä. Joku apina on tehny 3 abiko-liittimellä varustettua piuhaa puhaltimelle.
Punaiseen tulee täydet 12 volttia. Sulakkeet tarkastettu. Rele? Sekin testattiin toisella, tosin silloin oli vanha piirilevy kiinni (josta kuparijuotokset oli revenneet).
Onko mahdollista että rele olisi rikki? Onko jollain tarkkaa tietoa noista konehuoneen sulakkeista, kun ei tuosta ohjekirjasta ota selvää sillä sulakkeet näyttää sijaitsevan eri paikassa kuin mitä ohjekirja sanoo.
Olen todella turhautunut kun olen avannut tuon kojelaudan varmaan 10 kertaa.
Ohessa kuvat piirilevyistä sekä kuskin jalkotilan sulakeboksista.
Olen testannut toisella puhaltimella, ei vaikutusta. Vaihdoin jopa lämmönsäätimen piirilevyn (uusi, tilasin Ranskasta).
Vihreään, ohueen johtoon ei tule virtaa jostain syystä. Joku apina on tehny 3 abiko-liittimellä varustettua piuhaa puhaltimelle.
Punaiseen tulee täydet 12 volttia. Sulakkeet tarkastettu. Rele? Sekin testattiin toisella, tosin silloin oli vanha piirilevy kiinni (josta kuparijuotokset oli revenneet).
Onko mahdollista että rele olisi rikki? Onko jollain tarkkaa tietoa noista konehuoneen sulakkeista, kun ei tuosta ohjekirjasta ota selvää sillä sulakkeet näyttää sijaitsevan eri paikassa kuin mitä ohjekirja sanoo.
Olen todella turhautunut kun olen avannut tuon kojelaudan varmaan 10 kertaa.
Ohessa kuvat piirilevyistä sekä kuskin jalkotilan sulakeboksista.
- Liitteet
-
- Mahtavat sähkötyöt joku tehnyt tänne
- 06300b87-11e4-43f9-b991-145381c8efde.jpg (204.13 KiB) Katsottu 1572 kertaa
-
- Uutuuttaa kiiltävä piirilevy ylhäällä ja alempana kulahtanut piirilevy
- jolo.jpg (129.92 KiB) Katsottu 1572 kertaa
Re: Fiat Scudo 2004 mysteerinen sähköongelma
Oliko tässä mallissa jotain esivastusta vai kuinkahan?
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Fiat Scudo 2004 mysteerinen sähköongelma
Kiinni puhaltimessa, joo. Mutta miksi tuolle vihreälle ohuelle johdolle ei tule ollenkaan virtaa?
Re: Fiat Scudo 2004 mysteerinen sähköongelma
Niin se "siili" puhaltimen kyljessä vaihtui samalla kuin puhallin?
Tuo rele "voisi" olla kytkentärele, joka reagoi laturin jännitteeseen ja käynnistää puhaltimen vasta kun auto on käynnissä. Olisiko joskus laturin kanssa temuttu jotain ettei vihreään tule virtaa, josko se olisi laturilta tuleva piuha. Ihan arvailua.
Niin se säädinsiili reagoi liukupaneelilta tulevaan virtaan eli mitä enempi jännitettä liukupaneeli antaa puhaltimen ohjaukseen, sitä enemmän moottorin kyljessä siilin sisällä olevia suurteho fettejä lähtee syöttämään puhallinta. Arvailisin taas.
Joten vaihtoehdothan on, että liukupaneelin liittimessä/johdotuksessa lämppärille on oikosulku, joka syöttää moottorin siilisäätimelle täyttä jännitettä liukusäätimen asennosta riippumatta, tai sitten puhaltimen siilisäädin moottorin kyljessä on kärähtänyt. Sen takia kysyin että vaihtuihan se säädin samalla kun kokeiltiin toista moottoria.
Nuo säätimet moottorin kyljessä oli aikoinaan vähän kuin tyyppivika, tosin yleensä lakkaa puhaltamasta. Jostain syystä omassani on kestänyt liki 400tkm, en tiedä olisiko syynä etten koskaan pistä puhallinta täysille.
Niin moottorin laakerivikahan noita moottorisäätimiä kanssa rikkoo, kun tarvii syöttää enemmän virtaa kuin normaalisti.
Tuo rele "voisi" olla kytkentärele, joka reagoi laturin jännitteeseen ja käynnistää puhaltimen vasta kun auto on käynnissä. Olisiko joskus laturin kanssa temuttu jotain ettei vihreään tule virtaa, josko se olisi laturilta tuleva piuha. Ihan arvailua.
Niin se säädinsiili reagoi liukupaneelilta tulevaan virtaan eli mitä enempi jännitettä liukupaneeli antaa puhaltimen ohjaukseen, sitä enemmän moottorin kyljessä siilin sisällä olevia suurteho fettejä lähtee syöttämään puhallinta. Arvailisin taas.
Joten vaihtoehdothan on, että liukupaneelin liittimessä/johdotuksessa lämppärille on oikosulku, joka syöttää moottorin siilisäätimelle täyttä jännitettä liukusäätimen asennosta riippumatta, tai sitten puhaltimen siilisäädin moottorin kyljessä on kärähtänyt. Sen takia kysyin että vaihtuihan se säädin samalla kun kokeiltiin toista moottoria.
Nuo säätimet moottorin kyljessä oli aikoinaan vähän kuin tyyppivika, tosin yleensä lakkaa puhaltamasta. Jostain syystä omassani on kestänyt liki 400tkm, en tiedä olisiko syynä etten koskaan pistä puhallinta täysille.
Niin moottorin laakerivikahan noita moottorisäätimiä kanssa rikkoo, kun tarvii syöttää enemmän virtaa kuin normaalisti.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat Scudo 2004 mysteerinen sähköongelma
Fetti usein vikaantuu myös oikosulkuun, jolloin fööni pyörisi täysillä jatkuvasti. Mikäli säätö on portaaton, niinkuin noissa ranskispohjaisissa usein on, luultavasti ohjaus on tehty (moduloimalla) katkomalla moottorin virtaa hyvin nopeassa tahdissa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Fiat Scudo 2004 mysteerinen sähköongelma
Muistui mieleen eräässä ranskalaisessa autossa oli erillinen säätövastus, jossa oli lämpösulake. Tämän sulakkeen palaessa, toimi puhallin vain täysillä. Vaihdoin kuumemman lämpösulakkeen vastukseen ja puhallin alkoi toimia kaikilla nopeuksilla. Toimii edelleen, eikä ole palanut autokaan. Syypää lienee virran riittävyys ja huono maadoitus. Vastus oli myös alunperin mitoitettu liian matalalle lämpötilalle ja näihin vaihtoivat puhaltimia suotta. Kerran oli puhallin jo vaihdettu, mutta ei mennyt pitkään kun vastus hajosi. Eikä taatusti ollut puhaltimessa vikaa.
Re: Fiat Scudo 2004 mysteerinen sähköongelma
vvieri kirjoitti:Fetti usein vikaantuu myös oikosulkuun, jolloin fööni pyörisi täysillä jatkuvasti. Mikäli säätö on portaaton, niinkuin noissa ranskispohjaisissa usein on, luultavasti ohjaus on tehty (moduloimalla) katkomalla moottorin virtaa hyvin nopeassa tahdissa.
Yleensähän nämä Croma / Thema / 164 / Delta ym, joissa oli automaattinen lämppäri oireilivat niin, että puhallin jäi täysille. Tai sitten kävi hetken ja sammuin. Jäähdyttyään taas käynnistyivät hetkeksi. Korjausmanuaali käski aina varmistamaan, että kierrosnopeussäädin en ehjä ennen control boxin itsediagnoosia. Voi kuulemma rikkoa boxin. En tosin tiedä miksi?