Fiat Punto Torino 2005

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Zaizai
Viestit: 7
Liittynyt: 07.09.2020 13:29

Fiat Punto Torino 2005

Viesti Kirjoittaja Zaizai »

Moi kaikki. Tuli ostettua otsikon mukainen auto emännälle ensiautoksi. Oikein hyvä peli ollut muuten, mutta kytkinpolkimen kanssa on hieman ongelmia, kun se ylösnostettaessa tietyn kohdan jälkeen alkaa nousemaan nykimällä ylös päin. Hankala siis aloittelevan kuskin lähteä liikkeelle, kun polkimen liike ei ole tasainen.

Onko tämä tyyppiominaisuus, vai tyyliin rasvan puutetta jossain sylinterissä tms? Minkalainen homma hoitaa pois, tai lähinnä onko kuin aikaa vievä ja kallis? Itselläni ei ole mahdollista tuota avata, kun ei ole tiloja eikä taitoja.

Oisin kiitollinen jos jollain olisi jotain vastausta heittää, lisätietojakin voin yrittää kertoa, jos joku haluaa esittää tarkentavia kysymyksiä.

Kiitos jo etukäteen.
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto Torino 2005

Viesti Kirjoittaja wellu »

Hejsan ja tervetuloa foorumille.

Tuon ikäisessä on jo nestetoiminen kytkinsylinteri. Sylinteri löytyy kytkinkopan vierestä, vaihdelaatikon päältä kuljettajan puolelta. Musta putkilo, aikalailla jäähdyttimeen menevän paksun letkun alapuolella.

Kurkistaisin ensimmäisenä jarrunestesäiliöön, kirkas säiliö kuljettajan puolella rintapellissä, keltainen korkki. Kytkimen työsylinteri käyttää jarrunestettä ja jos neste on todella vanhaa, voi sylinteri takerrella. Nesteen kuuluisi olla hailakan keltaista, melko kirkasta. Ei mustaa tai ruskeaa.

Joskus on takertelevaan kytkimeen auttanut jarru- ja kytkinnesteen vaihto. Yleensä nuo vaihdetaan vain säiliöstä ja pyöriltä imemällä. Todella harvoin kytkinsylinteristä imetään tuoretta tavaraa läpi (eli siellä saattaa olla 15 vuotiaat jarrunesteet).

Onko auto seissyt hiljattain? Kuuluuko narinaa kytkintä polkiessa?
Minkä huollan, sen korjaan...
Zaizai
Viestit: 7
Liittynyt: 07.09.2020 13:29

Re: Fiat Punto Torino 2005

Viesti Kirjoittaja Zaizai »

Auto on ilmeisesti seissyt tovin, muutamia kuukausia max. Jarruneste oli oikian väristä ja näytti ihan normaalilta. Kytkinpolkimesta itsessään pääsee pohjaan painettaessa pääsee pieni natina, mutta kuulostaa enemmän voitelemattomalta saranalta.

Toinen kyssäri ois tuosta jarrusta, menee kivikovaksi kun auton sammuttaa, onko tämä ominaisuus?
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3376
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat Punto Torino 2005

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Jarrutehostimelta loppuu alipaine, eikä se tehosta moottorin ollessa seis. Ominaisuus.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
mauricio
Viestit: 672
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Punto Torino 2005

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Hei,

Tosiaan kannattaa vaihdattaa jarrunesteet ja samalla ilmata kytkimen työsylinteri. :thumb:

Jos ongelma ei korjaannu voi kokeilla vaihdattaa se työsylinteri metalliseen versioon. Ei ole vaikea tehdä itsekään, eikä kallis korjaamollakaan.

Aivan kuin olisin jostain lukenut että työsylinterin tappi on jossain versioissa ollut muovia ja voinut peräti katketa. :lol: Ehkäpä näitä vähintään kytkimen vaihdon yhteydessä vaihdetaan.

Olikos siellä vielä toinen sylinteri jonne tulee polkimelta vaijeri. :?: Kai niissä voi olla iänmyötä ongelmia.
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Fiat Punto Torino 2005

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Pahin skenaario kytkinremontti.
Oma ääni sille, että painelaakeri on kuluttanut paineasetelmaan pykälän ja se aiheuttaa kuvatunlaiset oireet. Siinä samalla kytkinpoljin menee raskaaksi käyttää.

Tämähän on punton kohdalla ihan ominaisuus. Paljonko autolla on ajettu?
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Punto Torino 2005

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Koskikos se kytkinhaarukkaongelma vain isompikorisia/16V malleja?

Wellu osaa varmaan valistaa meitä aiheesta, kun on paljon siitä kirjoitellutkin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Punto Torino 2005

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Edit: haulla löytyy. Toimisikohan linkki hakuun:

http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t ... inhaarukka
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto Torino 2005

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:Koskikos se kytkinhaarukkaongelma vain isompikorisia/16V malleja?

Wellu osaa varmaan valistaa meitä aiheesta, kun on paljon siitä kirjoitellutkin.
Haarukkavaiva taitaa olla kaikissa "pikkukoneisissa" 1.1-1.2 litraisissa. Oli sitten 8 tai 16 venttiiliä.

Eli haarukka on pellistä prässätty ja jyrkällä "kääntökulmalla". Ajan oloon haarukan kärki lähtee kulumaan ja lopulta murtuu. Tällöin haarukka painuu pikkuhiljaa syvemmälle ja syvemmälle, kunnes kärki murtuu ja kytkin ei irroita tai haarukka jumiutuu paineasetelman väliin.
Vaihtoehtoisesti haarukka voi myös vääntyä niin, että painelaakeri kääntyy hieman. Tällöin paineasetelman jouset kuluvat nopeasti "puhki" ja painelaakeri valahtaa asetelmasta läpi.

Kaikissa edm. tilanteissa kuuluu lopulta vähintään todella ruma metallinen sirinä/hakkaaminen/ropina, ellei kone jumiudu. Pahimmassa tapauksessa saattaa irtoavat osat tulla kytkinkopan läpi (näin kävi yhdessä puntossa).

Uusia haarukoita saa aeromotorsilta, edullisesti vieläpä. Suosittelisin kaikkia varaamaan tuon haarukan kytkinremontin yhteyteen varmuuden vuoksi.

1.4:ssa (Stilo, Bravo mk2, Linea ym) ei ainakaan minun korviini ole kantautunut niin paljoa vastaavia ongelmia, mutta tiedän niitäkin olleen.

Mikäli tuota nestekytkintä lähtee itse ilmailemaan ja täteb nesteitä siihen vaihtamaan, kannattaa varata aikaa. Välillä kytkimen työsylinterin ilmaaminen ja toimimaan saaminen vaatii luovuutta, kun tuntuu ettei ilma tule sylinteristä vaikka mitenkä pumppaisi. Tätä ongelmaa toki ei pitäisi olla ellei järjestelmä ole päässyt tyhjäksi. Paineilmalla toimiva imuvaihtaja on tuossa touhussa kova sana.
Minkä huollan, sen korjaan...
Zaizai
Viestit: 7
Liittynyt: 07.09.2020 13:29

Re: Fiat Punto Torino 2005

Viesti Kirjoittaja Zaizai »

Uno_mas kirjoitti:Tämähän on punton kohdalla ihan ominaisuus. Paljonko autolla on ajettu?
245k ajettu. Kytkin itsessään ei kyllä ole vielä mennyt raskaaksi. Kevyt on polkasta, mutta siinä tosiaan tuntuu ne pari pykälää.

Pitää katella jos jostain löytyis tekijää tuolle ilmaamiselle ja nesteiden vaihdolle. Ei viittis enää montaa sataa upottaa tähän vehkeeseen, niin en kytkinremontista jaksa (vielä ainakaan) innostua. :D
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Fiat Punto Torino 2005

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Jos nyt kuitenkin joudut kytkinremonttiin niin kyseiseen puntoon se on todella helppo tehdä ja kytkinpaketinkin saa alta satasella.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Zaizai
Viestit: 7
Liittynyt: 07.09.2020 13:29

Re: Fiat Punto Torino 2005

Viesti Kirjoittaja Zaizai »

Jos nyt pitää se kytkinremppa alkaa tekemään, ja ostan osat vaikka tuolta autonvaraosat24.fi:stä, niin tartteeko mun tietää näistä mitä? Jos joku fiksumpi osaa sanoa suorilta hyvätvaihtoehdot niin sekin kelpaa.

Kytkinpaketti
Kytkimen työsylinteri

Kytkinhaarukkaa en onnistunut tuolta löytämään, mutta vinkkejä siitäkin otetaan vastaan.
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Fiat Punto Torino 2005

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Siihen mihin minä kytkinremontin tein en ostanut muuta kuin kytkinpaketin ja takapään stefan. Siihen meni tommonen valeon 60€ paketti.
Tosiaan kampiakselin takapään stefa kannattaa ostaa. Maksaa sen muutaman euron. Siinä ei enää tarvi kuin vauhtipyörän pultit avata niin pääsee stefan vaihtamaan. Jos stefa alkaa myöhemmin vuotamaan niin se on sama jumppa uudestaan edessä.

Ei siitä kytkinlevy vielä loppu ollut. Painelaakeri siitäkin oli asetelman pilannut.
Kytkinhaarukassa eikä työsylinterissä ollut mitään vikaa niin en nähnyt tarpeelliseksi uusia. Välillä nuo kytkimet on pirullisia ilmata niin senkin takia en viitsinyt pidellä.

Missäs kohtaa kytkin irroittaa? Heti jalkaa nostaessa vai myöhemmin? Tuolla uudella kytkinpaketilla irroituskohta nousi ylemmäs ja poljin muuttui todella paljon kevyemmäksi käyttää. Eikä ole mitään narinoita ja toimii niinkuin kunnossa oleva kytkin toimii, tasaisesti.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Zaizai
Viestit: 7
Liittynyt: 07.09.2020 13:29

Re: Fiat Punto Torino 2005

Viesti Kirjoittaja Zaizai »

Jos tuota lähtee aukomaan, niin oisko se nyt sama vaihtaa se työsylinterikin sinne? Vai onko se siinä sivussa kuitenki suhteellisen iso homma? Nuista tiivisteistä vielä, että takapää nyt varmaan tarkoittaa vaihteistonpuolta? Esim. tämä.
Uno_mas kirjoitti:Missäs kohtaa kytkin irroittaa? Heti jalkaa nostaessa vai myöhemmin? Tuolla uudella kytkinpaketilla irroituskohta nousi ylemmäs ja poljin muuttui todella paljon kevyemmäksi käyttää. Eikä ole mitään narinoita ja toimii niinkuin kunnossa oleva kytkin toimii, tasaisesti.
Kytkintä kun nostaa, niin ei ihan pohjasta. Olisiko noin puolenvälin jälkeen ensimmäinen "kova" kohta, kytkin alkaa ottaan tuntumaa, sitten töksäyttää yhden pykälän ylöspäin ja alkaa jo liikkumaan.
Viimeksi muokannut Zaizai, 14.09.2020 01:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Fiat Punto Torino 2005

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Linkki ei ainakaan mulla toimi, mutta kampiakselin tiiviste vaihteiston puoli on oikea.

Se työsylinteri on vaihteiston päällä kiinni parilla pultilla. Joutuu sen jokatapauksessa irroittamaan, kun vaihteiston irroittaa. Yhtä helppo vaihtaa samalla tai myöhemmin.
Itseä ei tosiaan huvittanut kokeilla miten ilmaus sujuu, kun vika oli jo diagnosoitu kytkimeen. Jos ei vaihda, niin ei tarvi nesteletkua irroittaa.


Diagnosoitko jo jotenkin tarkemmin, että vika tosiaan on kytkinpaketissa?
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Vastaa Viestiin