stilon jarruista

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
seppä
Viestit: 749
Liittynyt: 19.03.2003 16:31
Paikkakunta: Koria

stilon jarruista

Viesti Kirjoittaja seppä »

Katsastuksessa tuli hylku kun jarrupoljin painuu melkein pohjaan. Nyt on ilmannu useaan otteeseen ja jarrupolin on todella jämäkkä kun auto ei ole käynissä mut heti kun tehostin tehostaa niin menee melkein pohjaan polin vieläkin.. tumtuu et tehostin tehostais liikaakin kun ei ole auto käynnissä polkimessa oikein tuntoa
Fiat Stilo 95 mw -06
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: stilon jarruista

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Veikkaisin että siellä on edelleen ilmaa. Just taistelin emännän Hondan kanssa, piti lopulta absin liittimistä ilmata että sain viimeiset kuplat pois ja polkimen jämäkäksi myös tehostimen kanssa.

Saisikohan Stilosta multiecuscanilla abs-yksikköä huoltotilaan että ilmaaminen helpottuisi?

En toki sano että mitenkään välttämättä sopii tähän autoyksilöön, mutta emännän hondasta toinen survoi pedaalia ja toinen samaan aikaan käytti abs yksikön jarruputkiliittimiä löysällä niin sillä korjaantui.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
seppä
Viestit: 749
Liittynyt: 19.03.2003 16:31
Paikkakunta: Koria

Re: stilon jarruista

Viesti Kirjoittaja seppä »

En tiedä tosta multiecuscanista. Kait sillä sais itellä ei vaan sellasta piuhaa millä pääsis sillä abceja katsomaan. Ilmaisversio läppärillä ja perus bluethoot lukija löytyy koitin nyt et veli pumppas paineen ja avasin sitten abs yksiköltä putkilähdön ja sit kiinne kun polin pohkassa.. ei siltikään parantunut. Oiskohan hyötyä jos auto olis käynnissä kun koittaa tuplta absi yksiköltä ilmata
Fiat Stilo 95 mw -06
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: stilon jarruista

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kokeileppas niin että ette polje painetta.
Eli nippa auki, poljin pohjaan, nippa kiinni, poljin ylös ja toista vaikka 15 kertaa jokaisen pyörän kohdalla.

Noin nestettä liikkuu järjestelmässä paljon enemmän eikä mikään venttiili tms. pääse esim. paineen takia tukkeutumaan.

Joskus on tuommoisia jarruja tullut vastaan, että edm. menetelmällä on vasta löytynyt jarrut.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: stilon jarruista

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Entä jos jarruissa on jotakin vikaa siellä pyörien päässä. Ei olisi eka kerta kun liukutappi jumissa ja poljin painuu liian syvälle.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
seppä
Viestit: 749
Liittynyt: 19.03.2003 16:31
Paikkakunta: Koria

Re: stilon jarruista

Viesti Kirjoittaja seppä »

Kaikki jarrut just läpikäyty. Ostin sellasen jarrunesteen vaihtolaiteen mikä ottaa paineen auton renkaasta ja työntää nesteen säilöön. Laskin jokanipan läpi 0,5l nestettä ja ilmasin vielä jokasen putken juuresta abs boksista. Meneehän se polin tehostiman kanssa melko alas kun voimalla painaa mut samal taval menee tänää katsastetusta volvostakin et luulis et kelpaa katsastajalle. Leimalle kun vaihoin jarrusatulan taakse ja ilmasin vain sen nurkan niin ehkä se silloin meni sit liian pohjaan tai paska katsastaja..kun jarru tehot oli kuitenkin hyvät. Nyt ainekin jarrut ottaa ku vähänkin jarrupolinta painaa.

No huomenna uusinta katsastukseen niin näkee kelpaako. Joutu taka-akselin puslatkin vaihtamaan ja tais olla alkuperäset paikallaan kun oli se lancian merkin näköin logo vanhois. Hyvin ovat kestäneet ku tolla ajettu jo 350tkm
Fiat Stilo 95 mw -06
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: stilon jarruista

Viesti Kirjoittaja stella »

seppä kirjoitti:Kaikki jarrut just läpikäyty. Ostin sellasen jarrunesteen vaihtolaiteen mikä ottaa paineen auton renkaasta ja työntää nesteen säilöön. Laskin jokanipan läpi 0,5l nestettä ja ilmasin vielä jokasen putken juuresta abs boksista. Meneehän se polin tehostiman kanssa melko alas kun voimalla painaa mut samal taval menee tänää katsastetusta volvostakin et luulis et kelpaa katsastajalle. Leimalle kun vaihoin jarrusatulan taakse ja ilmasin vain sen nurkan niin ehkä se silloin meni sit liian pohjaan tai paska katsastaja..kun jarru tehot oli kuitenkin hyvät. Nyt ainekin jarrut ottaa ku vähänkin jarrupolinta painaa.

No huomenna uusinta katsastukseen niin näkee kelpaako. Joutu taka-akselin puslatkin vaihtamaan ja tais olla alkuperäset paikallaan kun oli se lancian merkin näköin logo vanhois. Hyvin ovat kestäneet ku tolla ajettu jo 350tkm

Onko se sinun ostama jarrunesteen vaihtolaite sellanen, että se liitetään ilmausruuviin, ja sitten liipaisimesta painetaan?...jos on, niin se on jarrujen ilmauslaite, joka vetää (imee) säiliöstä poispäin nestettä=eli siis poistaa ilmaa jarrujärjestelmästä ilmausruuvin kautta...Ja tälläistä laitetta käytettäessä on kokoajan pidettävä huolta siitä, että jarrunestesäiliö ei pääse tyhjäksi, eli toisen henkilön on hyvä olla lisäämässä jarrunestettä säiliöön sitämukaa, kun nestettä säiliöstä häviää......Itselläni on tälläinen laite (Ottaa käyttövoiman paineilma kompurasta), ja en ole sitä paljoa käyttänyt, koska olen todennut, että sillä "perinteisellä" jarrujen ilmaus menetelmällä homman saa paremmin tehtyä, myös polkimeen saa tunnon paremmin 8-) ....

PS....Jarrujen ilmausta EI tehdä koskaan minkään putken juuresta!.....Ilmausruuvit on sitä varten :|
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
seppä
Viestit: 749
Liittynyt: 19.03.2003 16:31
Paikkakunta: Koria

Re: stilon jarruista

Viesti Kirjoittaja seppä »

Ei oo sellain vaa se työntää nestettä jar.neste säiliön korkista. Siin siis laitetaa säiliön korkin tilalle tiivis korkki mihin tulee letku pullosta mis jarrunestettä ja sit siihe pulloo tulee letkuupitkin paine auton renkaasta. Sit vaa nippoi vuorotellen auki
Fiat Stilo 95 mw -06
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: stilon jarruista

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jyvä jos parani sen verran että leima irtoaa.
Et sentään laittanut vitriiniin Suomen eniten ajettuja Stilon puslia?
Noissakin on aika paljon liikettä jo uutena. Minulla yhteen eri mallin Fiattiin katsuri vaihdatti puslat ja minähän tein työtä käskettyä, mutta siinä kesken puslajumpan totesin ettei vanhoissa ollut mitään vikaa. Akseli vaan liikkuu aika paljon kun kangella puslan vierestä kampeaa, ihan uusillakin..
stella kirjoitti:PS....Jarrujen ilmausta EI tehdä koskaan minkään putken juuresta!.....Ilmausruuvit on sitä varten :|
Juu jos saa ABS yksikön huoltotilaan, ilmeisesti sinulla on laitteet sitä varten joka merkkiin ja malliin? Muutoin saa vetää/painaa jarrunestettä vaikka 100 litraa läpitte ja ilma on ja pysyy jos linjan alkupää on saanut ilmaa. Joissain isoissa malleissa joissa pitkät ja monimutkaiset linjat, ei edes saa nestettä virtaamaan tarpeeksi nipasta, vaan tarvitsee erikseen ilmausputken joka ruuvataan nipan tilalle abs yksikön ilmauksen ajaksi. Olen tehnyt niitä poraamalla nipasta läpi. Jos siis imulla tai polkemalla vaihtaa, säiliön kannet kun ei ole ihan standardeja ja ympäri konehuonetta lentävä säiliön sisältö ei nopeuta työpäivää.

Ai niin yleisknoppina, jos joku paikka systeemistä on uusi ja sisällä karkeaa valua, niin täytettäessä pieniä ilmakuplia jää erilaisiin nurkkiin. Jos odottaa muutaman päivän, nämä absorboituu tai liikkuu parempiin paikkoihin ja ilmaantuvat helpommin. Muutoin taas sama homma saa ilmata maailman tappiin ja tuntuma on silti pehmeä.

Ja tosiaan kuten tuolla todettiin,jumivat liukutapit/palat yms voi myös tehdä ihan samanlaisen pehmeän tunteen kuin ilmakin systeemissä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: stilon jarruista

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jep. Joskus pelkästään jarrupaineensäädin riittää siihen, että täytyy putkia availla.

Ja semmonen "imulaite" ei tahdo vähääkään ruostuneesta nipasta imeä tarpeeksi. Ite olen ottanut nipan pois ja painanut kumitutin suoraan nipan reikää vasten. Ilmaantuu paremmin kun neste virtaa paremmin.
Minkä huollan, sen korjaan...
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: stilon jarruista

Viesti Kirjoittaja VTO »

Kai se sama tapa jarruihin toimii kuin nestekytkimeenkin ? Avaa nipan ja toivoo ettei kierre+nippa kovin kulunut. Nippaan letku ja letku tippakannuun, jossa jarrunestettä. "Alhaalta ylös" kun painaa nestettä, niin ainakin kytkimet lähtevät toimimaan. Erityisen hyvä paineilmatehosteissa raskaan kaluston kytkimissä, joissa tehostimissa paljon ilmataskuja.
Ei ole tarvinnut autojen jarruihin tuota kokeilla, mutta joidenkin autojen takapään pyörät eivät saa roikkua kun ilmaa. Ei taida paineensäätimet silloin päästää nestettä riittävästi läpi. Tuolle kumitutin painamiselle satulaa vasten on hyvin toiminut uusi, läpiporattu ilmaruuvi, jonka saa kiristettyä satulaan. Nimim Sämpy asiasta mainitsikin.
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: stilon jarruista

Viesti Kirjoittaja matti »

stella kirjoitti:Onko se sinun ostama jarrunesteen vaihtolaite sellanen, että se liitetään ilmausruuviin, ja sitten liipaisimesta painetaan?...jos on, niin se on jarrujen ilmauslaite, joka vetää (imee) säiliöstä poispäin nestettä=eli siis poistaa ilmaa jarrujärjestelmästä ilmausruuvin kautta...Ja tälläistä laitetta käytettäessä on kokoajan pidettävä huolta siitä, että jarrunestesäiliö ei pääse tyhjäksi, eli toisen henkilön on hyvä olla lisäämässä jarrunestettä säiliöön sitämukaa, kun nestettä säiliöstä häviää......Itselläni on tälläinen laite (Ottaa käyttövoiman paineilma kompurasta), ja en ole sitä paljoa käyttänyt, koska olen todennut, että sillä "perinteisellä" jarrujen ilmaus menetelmällä homman saa paremmin tehtyä, myös polkimeen saa tunnon paremmin 8-) ....

PS....Jarrujen ilmausta EI tehdä koskaan minkään putken juuresta!.....Ilmausruuvit on sitä varten :|
Saman olen todennut, en poljin tuntumaa hyväksi ole tälläisella samanlaisella laitteella saanut, vaan perinteisin konstein. Toinen pumppaa ja toinen päästää paineet.
pessimisti ei pety.
Vastaa Viestiin