Multijet 1.3D sammui

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
htm
Viestit: 1087
Liittynyt: 20.02.2003 12:46
Paikkakunta: Humina

Re: Multijet 1.3D sammui

Viesti Kirjoittaja htm »

Täytynee tuosta omastakin multijetistä suunnittelemaan vissiin ketjun vaihtoa,
just tuli 305tkm mittariin joten kai se olis jo aika.

Brittien foorumilla pitivät pitkää öljynvaihtoväliä syyllisenä, siellä vakavasti ehdottivat
vaihtoväliksi 5000 mailia, itse vaihtelen ne tasa kympeillä niin vanhakin muistaa ;)
Htm
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Multijet 1.3D sammui

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Hommanahan tuo ketjun vaihto ei kovin vaikea ole, mutta ilman lukitustyökaluja sitä ei tee. Mulle tuli hiukan yllätyksenä ettei jakopäässä ole kummallakaan rattaalla kiilaa.
Sitten tuo kiristin on sen tuntuinen, että siinä on niin reilusti kiristysvaraa, että ketju pysyy tiukalla, vaikka venyykin. Olisiko se sitten syy siihen, että ketju katkeaa ilman varoituksia?

10000km olen minäkin pitänyt öljynvaihtovälinä. Ennen mua tuolla on kyllä ajettu sillä pitkällä öljynvaihtovälillä.

Vielä pari kuvaa.

Kuva
Vanha jakopää 220000 ajettu

Kuva
Uusi
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Multijet 1.3D sammui

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kyllä se ketju katkeaa/hyppää ihan samasta syystä kuin muistakin ketjuvetoisista nykyään; nykyketjut on paskoja rimpuloita "wanhoihin kunnon" kaksirivisiin patarauta-ketjuihin verrattuna.

Syitähän tuolle ketjun hentoisuudelle on monia. Häviöt, tuotantokustannukset, ääni... Öljynvaihdosta ketju on hihnaa tarkempi kyllä, mutta erittäin harvassa ne tapaukset, että öljynvaihdon laiminlyönnin vuoksi olisi ketju kärsinyt. Ite olen tainnut yhden itämaan diisselin ketjun katkenneen öljynvaihdon laiminlyönnin vuoksi. Omistaja oli kurnuuttanut taajamapyöritystä useamman vuoden samoilla öljyillä, koska "vaihtoväli 30tkm" eikä ollut tajunnut sitä "tai 12kk" osuutta tekstistä.
Laahaimet oli sulaneet ja ketju aivan noessa, kuten koko muu moottorikin. Toimiva siitäkin tuli kansiremontilla, pesulla ja uusilla osilla.

Eniten ketjuongelmia on minulle tullut vastaan Nissaneissa, taitaa nyttenkin löytyä nettiautosta useampi Almera/Primera, jossa moottorin häiriövalo palaa ja antaa vikakoodia nokka-/kampiakselin ajoituksesta... :roll:
Minkä huollan, sen korjaan...
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Multijet 1.3D sammui

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Lähinnä tarkoitin juuri tuota, että esim. Nissanissa syttyy vikavalo ajoitusvirheestä, kun ketju on venynyt liikaa. Mutta niinkuin tästä viestiketjusta voi todeta niin ainakin aloittajan moottorista oli ketju katkennut ilman mitään varoituksia.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Multijet 1.3D sammui

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Juu tää multijetti ei varota vikavalolla.
Nissani varottaa ja sillä venyneellä ketjulla ajaa vielä tuplat jos osaa temput. Eli nissani loppuu ennen konetta.
Tossa on edelleen toi 1.3 multimurheenkryyni pajalla niin egr menny jumiin ja yksi suutin vielä rikki. Egr softattu pois ja jos ensviikolla saa uuden suuttimen niin voisi saada vihdoin ajoon. On vimonen multiongelmainen mun pajalla, sen vannon.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Vastaa Viestiin