Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Ihan pelti paljaana mulla on monissa autoissa 40 vuotta vanhat öljypohjat nurkistaan, mutta ei ne mihinkään mätäne. Pelkkää pintaruostetta.
Yksi tekijä voi olla kun pakoputki menee läheltä. Lämpövaihtelut itse asiassa kiihdyttää ruostumista.
Tuo on myös melko rajusti prässätty, mikä on voinut vaatia metallilta muita ominaisuuksia kuin se ruosteenkesto.
Ja viime kädessä raha ratkaisee materiaalivalinnat.
Yksi tekijä voi olla kun pakoputki menee läheltä. Lämpövaihtelut itse asiassa kiihdyttää ruostumista.
Tuo on myös melko rajusti prässätty, mikä on voinut vaatia metallilta muita ominaisuuksia kuin se ruosteenkesto.
Ja viime kädessä raha ratkaisee materiaalivalinnat.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Lienee osuutta asiaan , liekö hyötyä öljypohjan asennuksen jälkeen käsitellä tuo esim moottorimaalilla ?
Fiat - aina jonon karjessä.
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Jos se on suht puhdas niin sinne voi pensselöidä melkein mitä vaan, hammeria tai miranolia tms. Toki pieni karhennus karhunkielellä olisi hyvästä.
Itse maalaisin jo ennen asennusta ruiskulla ja uretaanivärillä.
Itse maalaisin jo ennen asennusta ruiskulla ja uretaanivärillä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Ja tänään punto pääsi autokorjaamoon ,,no totanoin hieman ulkomaalaiseen ..öljypohja kyllä vaihtui no sanotaan 2 , 5 tunnin jälkeen ja pienen toisiaan läiskimisen jälkeen homma oli valmis ..hinta 80E eli ihan kohtuudella selvisin tästäkin
- Liitteet
-
- IMG_20210803_134353.jpg (128.13 KiB) Katsottu 1586 kertaa
-
- IMG_20210803_134353.jpg (128.13 KiB) Katsottu 1586 kertaa
Fiat - aina jonon karjessä.
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Ihan ongelmitta ei sujunut , tuo pakosarjan lämpöpelti vaati väkivaltaa kun ei ruuveistaan irronnut (liekö edes tarpeellinen olla ?). Pakosarjan pultit lähti auki kannen puolelta yhtä lukuunottamatta ja vanhat pultit joutui laittamaan takaisin kun ei nuo tarvikepultit menneet kierteilleen , noissa alkuperäisissä jokin oma kierre ?. Piileviä vikojakin löytyi..pieni vuoto pakoputken laipan välistä ja joustava osa hieman puhki , lienee kait kokoa 20cm / 4.5cm (4,7?) Putki katkaistava ja uusi hitsailtava paikoilleen.
Fiat - aina jonon karjessä.
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Mukavaa kun palaat asiaan.
Erikoista, ettei korjaamo pystynyt irroittamaan lämpöpeltiä ilman väkivaltaa. Itseltäni onnistui kun anto irroitusöljyn vaikuttaa ja kopautti hylsyllä kevyesti mutteria ja varovasti nitkuttelemalla irtos.
Juurikin hyvällä tuurilla ne pultit saa kyllä auki, mutta entäs sitten ku ei saakaan. Muuttuu homma kalliimmaksi. Ne eivät ole olleet sitten vastaavia pultteja vai oisko siinä käsittelyssä päässyt kierteet kärsimään. Autodocista minä tilasin puolalaisia pultteja OE-numeron perusteella.
Kutakuinkin törkeän halvalla sinä tuon korjauksen sait.
Erikoista, ettei korjaamo pystynyt irroittamaan lämpöpeltiä ilman väkivaltaa. Itseltäni onnistui kun anto irroitusöljyn vaikuttaa ja kopautti hylsyllä kevyesti mutteria ja varovasti nitkuttelemalla irtos.
Juurikin hyvällä tuurilla ne pultit saa kyllä auki, mutta entäs sitten ku ei saakaan. Muuttuu homma kalliimmaksi. Ne eivät ole olleet sitten vastaavia pultteja vai oisko siinä käsittelyssä päässyt kierteet kärsimään. Autodocista minä tilasin puolalaisia pultteja OE-numeron perusteella.
Kutakuinkin törkeän halvalla sinä tuon korjauksen sait.
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Jostainhan se halpa hinta juontaa, sen verran mukiloivat tuota lämpöpeltiä ettei sitä enään takaisin saa. Kaiketi tuommoisen värkkäilis itsekin alumiiniritilästä (tai vanhasta paistinpannusta ), hyvällä tuurilla löytyi vielä käyttöä noille ei sopiville pinnapulteille.
Fiat - aina jonon karjessä.
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Yleensä lähtee kun mutterin/pultipää punahehkuiseksi ja lukkopiheillä nitkuttaa pois. Takas kiinni korilaatan kanssa.olli_ol kirjoitti: ↑09.08.2021 13:33 Jostainhan se halpa hinta juontaa, sen verran mukiloivat tuota lämpöpeltiä ettei sitä enään takaisin saa. Kaiketi tuommoisen värkkäilis itsekin alumiiniritilästä (tai vanhasta paistinpannusta ), hyvällä tuurilla löytyi vielä käyttöä noille ei sopiville pinnapulteille.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Pienellä askartelulla sain tuon pellin melko hyvin paikoilleen (tuli samalla hyvä aamujumppa Fiatin alla)
- Liitteet
-
- IMG_20210811_070950.jpg (113.43 KiB) Katsottu 1343 kertaa
Fiat - aina jonon karjessä.
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Ja vielä näin lopuksi.. kiitokset kaikille jotka annoitte hyviä neuvoja jne..nyt on Fiat kunnossa näiltä osin ..uskollinnen puntoni taivaltaa monia kilometrejä eteenpäin jälleen kunnes ..?
Fiat - aina jonon karjessä.
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Jo kymmenkunta kansiremonttia tehneenä, pakosarjan messinkimutteri aina irtoaa ihan nätisti, tosin 90% pinnapultti tulee mukana.Tässä vaiheessa ellei pinnapultilla ole *teroitettua kärkeä* se on hankala kiertää takaisin jengalle varsinkin jos pakosarjan paino samalla päällä eikä tiivisteen keskitys ole täydellinen.Joskus takaisinlaitossa pakko teroittaa pinnapultin kärki ja herkistää jenka varsinkin viimeisien pulttien osalta.Jotenkin vain pakosarjan mutterin korrosioitunut ulkonäkö antaa mielikuvan ettei ne irtoaisi,hiukan raaputtamalla
kirkas messinki tulee esiin alla ja mutteri herkkäliikkeinen.
Jos taas puhutaan pakosarjan lämpösuojan kiinnityspulteista ne on herkkiä katkeilemaan ja kiinnitys kaikkia konsteja käyttäen niin ettei suoja helise tavoite.
kirkas messinki tulee esiin alla ja mutteri herkkäliikkeinen.
Jos taas puhutaan pakosarjan lämpösuojan kiinnityspulteista ne on herkkiä katkeilemaan ja kiinnitys kaikkia konsteja käyttäen niin ettei suoja helise tavoite.