Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
olli_ol
Viestit: 20
Liittynyt: 29.03.2020 11:26
Paikkakunta: Lahti

Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja olli_ol »

Olisiko kellään tietoa onko tuo kuinka hankala vaihtaa? / mahtuuko tulemaan pois ilman pakoputken irroitusta ?
Fiat - aina jonon karjessä.
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ei se taida pois mahtua irroittamatta pakosarjaa (katalysaattori ja etuputki). Ainakin 2004 vuotisessa 1.2 8V ei mahtunut, vaikka miten keinutteli ja väänteli.
Minkä huollan, sen korjaan...
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Ei mahu. Ite sahasin aikoinaan rosvosahalla putken poikki ja vaihon jälkeen "nätisti" hitsasin sen kokoon.
Avatar
olli_ol
Viestit: 20
Liittynyt: 29.03.2020 11:26
Paikkakunta: Lahti

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja olli_ol »

Kiitokset vastauksista .
Fiat - aina jonon karjessä.
Avatar
olli_ol
Viestit: 20
Liittynyt: 29.03.2020 11:26
Paikkakunta: Lahti

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja olli_ol »

Löytyi tuohon ohjevideokin , kunhan vain pakosarjan mutterit lähtee sovinnolla auki niin ei tuo näyttäs kovin iso työ olevan.

https://www.youtube.com/watch?v=CVb0Ldwkrew
Fiat - aina jonon karjessä.
woimasavu
Viestit: 307
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Pakosarja lämpösuoja ja alakiinike pois, pakosarjan pultit pois varovasti ja pääset laskemaan koko paketin alaspäin että tarvittava tila tulee öljypohjan irroitukseen.
Fiat 500L 1.4 95
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Täytyy tuohon kommentoida, etteivät ne pakosarjan pultit oikein helpolla irtoa, kun ammattilaisellakin meni siihen tovi. Yleensä siellä on jo valmiiksi katkenneita pultteja. Tarvitset uudet pultit ja mutterit, uusi pakosarjan tiiviste ja oikeaan momenttiin kiristys. Ei kannata porata. Menee vielä kanteen ja onkin sitten koneistamolle vietävä. :!: Avattaessa nuo pultit katkeavat helposti.

Jopa tuon rinnalla tuo katkaiseminen ja hitsaaminen kuulostaa järkevältä jos sellaista osaa tehdä. :idea:
woimasavu
Viestit: 307
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Tai noh mutterithan siellä pakosarjassa on, tulee joskus pinnapulttikin mutterin mukana mutta tämä ei haittaa. Olen kolmesta fire koneesta pakosarjan irroittanut ja hyvin ovat lähteneet. Asennusvaiheessa kuumuuden kestävää grafiittia sinne kierteisiin. Viimeisimpänä oli omasta lineasta muistaakseni kaksi pinnapulttia poikki valmiiksi ja säksätti käyntiääni. Piti köyhänä miehenä porata karkaistut pultit ja laittaa kierrejouset tilalle, onnistui kumminkin :lol:
Fiat 500L 1.4 95
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Se on todellakin kiinni siitä, että jos osaa sen mitä tekee, hoituu tuokin asia itse. :lol: Mulla oli aikasemman omistajan puoskaroinnin jäljet sellaiset, ettei edes kannattanut itse alkaa särkemään lisää. Uudet pultit oli nekin laitettu väärään kireyteen ja vääränlaiset ja eivät kestäneet pitkään. Eipä onneksi mennyt kansi uusiksi.

Tietenkään jos ei ole mitään menetettävää ja auto muutenkin jo romikselle menossa muutamassa vuodessa, ei kauheasti väliä kuka sen lopulta särkee.
Avatar
olli_ol
Viestit: 20
Liittynyt: 29.03.2020 11:26
Paikkakunta: Lahti

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja olli_ol »

En arvannut itse noita pakosarjan muttereita alkaa avaamaan , jääköön korjaamon huoleksi. Uusia pinnapultteja lienee hyvä olla varuilla, mitähän kokoa nuo mahtaa olla (mutteri 12mm) ? googlella ei tunnu löytyvän ?.
Fiat - aina jonon karjessä.
arv
Viestit: 133
Liittynyt: 08.02.2021 22:26
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja arv »

Pakosarjan pinnapultti 13588521 on 8x25
mutteri 14060011

Oon korvannut muttereita ruostumattomilla, Biltemasta saa edullisesti.

19-128 mutteri M8 pakosarjan kiinnitykseen
19-136 M8 lukkoaluslevy pakosarjan muttereille
19-181 iso laatta lämpösuojan muttereihin, lämpösuojan reiät ovat kuitenkin syöpyneet muttereiden kohdalta. Laatta molemmin puolin siten, että suoja jää niiden väliin
19-127 mutteri m6 lämpösuojan kiinnitykseen

Vaarnaruuvi IKH:sta (ei kokemusta sopivuudesta) https://www.ikh.fi/fi/vaarnaruuvi-m8x25 ... pu0802588a

https://www.pekidi.com/navi?SGRP_COD=56 ... IST_PART=0
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ruostumaton tekee galvaanisen parin mustan raudan kanssa, mikä lahottaa jälkimmäistä ja saa kierteet napsahtamaan kunnolla kiinni. Suosittelen ennemmin tavallisia muttereita, ja alumiinitahnaa kierteisiin asennusvaiheessa. Sitäkin saa Biltemasta.

Toki ehkä 99%:ssa tapauksia -07 Punton pakosarjan muttereihin ei tulla enää sen elinaikana koskemaan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Ehdottomasti kaikki pinnapultit täytyy vaihtaa uusiin, koska voivat katketa. Sillä työllä on sitten hintansa, että jos on ollut katalysaattori ongelmia niin vaihto hoituisi samalla. :idea:
arv
Viestit: 133
Liittynyt: 08.02.2021 22:26
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja arv »

Luigi kirjoitti: 29.07.2021 09:30 Ruostumaton tekee galvaanisen parin mustan raudan kanssa, mikä lahottaa jälkimmäistä ja saa kierteet napsahtamaan kunnolla kiinni. Suosittelen ennemmin tavallisia muttereita, ja alumiinitahnaa kierteisiin asennusvaiheessa. Sitäkin saa Biltemasta.

Toki ehkä 99%:ssa tapauksia -07 Punton pakosarjan muttereihin ei tulla enää sen elinaikana koskemaan.
Pakosarjan muttereissa ei hirveästi vesi viihdy. Tässä tapauksessa lisäksi katodi (jalompi aine, ruostumaton) on paljon pienempi pinta-alaltaan kuin anodi (pakosarja, pinnapultti) joten riski galvaaniselle reaktiolle on pieni.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Koneen ollessa käynnissä, ei paljon vettä ole koneen pinnalla, mutta toisin on, kun autoa pidetään ulkona. Sopivissa lämpötilanvaihteluissa osaa joskus kone olla pinnalta hyvinkin märkä.

Pakosarjan pulttien/muttereiden osalta ei ole omaa kokemusta rosteri/musta-parista, joten onhan sen mahdollista toimiakin, mutta muualta olevien kokemusten perusteella välttäisin yhdistelmää viimeiseen asti.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin