Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Hieman tuotti tuskaa löytää noita , ikh vain 4kpl eikä löytynyt muttereita ?. Biltema ei ollenkaan ..nuo sitten viimein löyty.
Fiat - aina jonon karjessä.
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Ja mitä vielä, puntossa on niin ahdas tila, että siitä lähtee edestä jäähdytin pois yms. Kannattaa hakea hyvää tarjousta , että samalla laittaisi uusiksi jotain muutakin samalla vaikka vesiletkuja sun muuta mitä lie piileviä vikoja sieltä löytyisikään.
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Ei missään tapauksessa rosterimuttereita autokäyttöön........Eikä etenkään rosteri/musta parina!......Rosterimutterit/pultit avautuvat tärinästä, ja ne myös ovat suht helposti kiinni leikkautuvia....Ja mustan kanssa se tekee "sähköparin", jolloin heikompi (tässäkohtaa musta) alkaa hiljalleen syöpymään ...ELI EI.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Eikös kuparimutterit ole juuri pakosarjaan? Pillistä kuumat vanhaan mutteriin niin ei katkea. Yleensä....
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Ovat....mutta Kupari, ja Rosteri ovat kaksi Täysin eri asiaa
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Tietämättä syytä miksi öljypohja pitää vaihtaa mutta jos se on ruostunut kuten mulla oli lineassa auton ostohetkellä, poistin ruosteen bilteman ruosteensyöjäaineella ja maalasin päälle mustalla jarrusatulamaalilla vuonna 2017 ja ei ole tähän päivään saakka ruostetta näkynyt enään. Lisäksi lineassa on pakosarjan ja jäähdyttimen välissä reilusti tilaa työskennellä jos jotain fatalia tapahtuu mutta gp:ssä taitaa olla paljon ahtaampi väli.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Punton "tyyppivika" nuo tahtoo ruostua puhki ja alkaa tihkua öljyä joka pahenee ajan myötä (saattaa jopa puhjeta) . Katsastaja tuosta antoi moitteita joten syytä tuo vaihtaa, niin uskaltaa lähteä Fiatilla kauemmaksikin.
Fiat - aina jonon karjessä.
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Minä tein 2010 kevyemmän "remontin" öljypohjan ruosteelle, ja suihkutin pintaan kotelosuojaöljyn. Reilun vuoden päästä öljy irtosi mukanaan paksut lastut ruostetta, ja öljypohjan pintaan jäi ohuempi ruostekerros. Tämän päälle uusi kotelosuoja, ja siellä se on öljypohja vieläkin, eikä edes vuoda.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Ei se ole muuta kuin pintaruostetta ja vielä menisi pitkään ennenkuin olisi puhki. Minäpä epäilisin, että suurempi riski on liian kireälle väännetty öljytulppa joka vois tehdä halkeaman öljypohjaan. Kylläpä tuon vuosimallin autoissa ruosteviat ovat aikalailla vähäisiä. Tietysti jos se jo tiputtelee öljyä siitä ja siinä on aiempia vaurioita. Usein se on valunut jostain muualta tai öljytulpasta vaan vuotaa. Auto kannattaa leimauttaa jossain kaukana maalaiskunnassa, jossa autokanta vanhaa, niin eivät ole niin tarkkoja.
Lineassa kuitenkin on moottorinsuojalevy, että tuo öljypohja on aika hyvin suojattu. Olipa minullakin aikomus se maalata, ehkä sitten ensi kesänä.
Lineassa kuitenkin on moottorinsuojalevy, että tuo öljypohja on aika hyvin suojattu. Olipa minullakin aikomus se maalata, ehkä sitten ensi kesänä.
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
``Auto kannattaa leimauttaa jossain kaukana maalaiskunnassa`` no eikös Lahti . Sen verran rujon näköinen oli tuo öljypohja ja tihkuu öljyä läheltä öljyn suodatinta ettei tuota enää suojaamiskikalla kannata tehdä ja uusi osa vain 45€. tokihan noita kikkoja on..
https://www.youtube.com/watch?v=DZl8-FmcP70
https://www.youtube.com/watch?v=DZl8-FmcP70
Fiat - aina jonon karjessä.
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
130000km ajettuun -04 vuoden Puntoon tarvi vaihtaa pari vuotta sitten öljypohja. Eikä ollut vain pintaruosteessa, kun ruosteen läpi tuli moottoriöljyt.
Ei siinä ainakaan ollut mitään ongelmia noitten pakosarjan muttereiden tai vaarnojen suhteen. Samat mutterit pistin kasatessa takaisin ja hienosti on pelannut.
Mk2 puntossa on vähän surkea tuo öljypohjan suojaus. Kun ei ole pohjamuovia moottorin alla niin kaikki rapa lentää suoraan öljypohjan kylkeen. Se kai sen sitten ruostuttaa. Siitä läheltä öljynsuodatinta se munkin vaihtama puhki oli.
Ainakin Tampereen seudulla katsastusmiehet tuntuvat tietävän tuon öljypohjan ruostumisen aika hyvin, kun leimalla oikein oli ottanut puheeksi, että onkin näköjään öljypohja vaihdettu.
Motonetistä saa 40€:llä uuden öljypohjan niin en ainakaan minä kovin kauaa viitsi tekohengittää vanhaa ruosteista öljypohjaa. Tuossa motonetin pohjassa tuli tiivisteliimakin mukana.
Ei siinä ainakaan ollut mitään ongelmia noitten pakosarjan muttereiden tai vaarnojen suhteen. Samat mutterit pistin kasatessa takaisin ja hienosti on pelannut.
Mk2 puntossa on vähän surkea tuo öljypohjan suojaus. Kun ei ole pohjamuovia moottorin alla niin kaikki rapa lentää suoraan öljypohjan kylkeen. Se kai sen sitten ruostuttaa. Siitä läheltä öljynsuodatinta se munkin vaihtama puhki oli.
Ainakin Tampereen seudulla katsastusmiehet tuntuvat tietävän tuon öljypohjan ruostumisen aika hyvin, kun leimalla oikein oli ottanut puheeksi, että onkin näköjään öljypohja vaihdettu.
Motonetistä saa 40€:llä uuden öljypohjan niin en ainakaan minä kovin kauaa viitsi tekohengittää vanhaa ruosteista öljypohjaa. Tuossa motonetin pohjassa tuli tiivisteliimakin mukana.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
En muista mikä würtin possu-/tiivistemassa oli, mitä tällä foorumilla supsiteltiin, mutta sillä tuli yksi punton ö-pohja korjattua eikä vuotanu enää.
Öljyt pois, hiomalaikkaa, brake-cleaneria, laikkaa, brale cleaneria ja lopulta todella paksu kerros sitä töhnää ja annettiin kuivua 2vrk. Oli kuusi reikää kun alkoi tonkimaan.
Toki noheva vaihtaa sen pohjan kahvitauolla, mutta kun työkalut oli mitä oli ja pihanjurmikolla piti tehdä, niin tuo oli heleppoo ja kivaa.
Öljyt pois, hiomalaikkaa, brake-cleaneria, laikkaa, brale cleaneria ja lopulta todella paksu kerros sitä töhnää ja annettiin kuivua 2vrk. Oli kuusi reikää kun alkoi tonkimaan.
Toki noheva vaihtaa sen pohjan kahvitauolla, mutta kun työkalut oli mitä oli ja pihanjurmikolla piti tehdä, niin tuo oli heleppoo ja kivaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Alustamassa voisi suojata tuommoista kohtaa. Aiempaan autoon laitoin, jossa ei ollut alustalevyä.
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
Pakko sen alkuperäisen pohjan on olla jotain paskaa rautaa, kun minäkin olen sellaista joutunut vaihtamaan.
Ihan turhaa kikkailla millään aineilla, uutta vaan tilalle ja homma on kunnossa. Ei ollu itellä silloin ongelmia irrotella pakosarjaa pois tieltä. Toki on hyvä rannetuntuma ja kärsivällisyys. Olisiko ollut jo ennestään joku pinnapultti poikki, niin tuli vaihdettua samalla? Ei muista, tästä on kuitenkin se 10 vuotta aikaa. Joku Opelin pinnapultti löytyi varaosaliikkeestä??
Messinkimuttereilla ollut mulla vähän kiinnipysymisvaikeuksia, mutta osasyy kun pinnat ei olleet suoria ja tarvitsi tahnaa tiivistykseen, eli paketti ehkä eli liikaa käytössä. Rautamutteri puree tiukempaan mikä voi joskus olla hyväkin asia.
Nykyään on noita keraamisia tahnoja aika hyviä tollasiin paikkoihin.
Ihan turhaa kikkailla millään aineilla, uutta vaan tilalle ja homma on kunnossa. Ei ollu itellä silloin ongelmia irrotella pakosarjaa pois tieltä. Toki on hyvä rannetuntuma ja kärsivällisyys. Olisiko ollut jo ennestään joku pinnapultti poikki, niin tuli vaihdettua samalla? Ei muista, tästä on kuitenkin se 10 vuotta aikaa. Joku Opelin pinnapultti löytyi varaosaliikkeestä??
Messinkimuttereilla ollut mulla vähän kiinnipysymisvaikeuksia, mutta osasyy kun pinnat ei olleet suoria ja tarvitsi tahnaa tiivistykseen, eli paketti ehkä eli liikaa käytössä. Rautamutteri puree tiukempaan mikä voi joskus olla hyväkin asia.
Nykyään on noita keraamisia tahnoja aika hyviä tollasiin paikkoihin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat Punto 1,2 8v 2007 öljypohjan vaihto
-89 Y10:ssä oli hitsattu iso paikka öljypohjaan edellisten omistajien toimesta. Todettu -07, jolloin kyse ei ollut vielä poikkeuksellisen vanhasta autosta. Kyse on lähinnä siitä, että maali ei ole sellaista, joka suojaisi mitään, ja automaattinen ruostesuojausjärjestelmä (= venttiilikopan tiivisteen vuoto) ei ole toiminut täydellä teholla. Alkuperäinen maali on lähinnä samanlaista, kuin myytävissä peltiosissa on varastomaalina.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.