Turbon kytkin

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
RHB5
Viestit: 257
Liittynyt: 21.03.2003 16:58
Paikkakunta: Göteborg / Jyväskylä

Turbon kytkin

Viesti Kirjoittaja RHB5 »

Ei viikkoa etteikö jotain ongelmaa unon kanssa. Tällä kertaa kytkin alkoi luistamaan oikein kunnolla, eli uusi olisi hankittava. Nyt sitten pitäisi tietää mikä kombinaatio asetelma+levy toimivat pitempään kuin 17tkm. Viime kesänä asentui motonetistä tilattu kytkinpaketti, joka nyt sitten osoittautui vähintäänkin huonoksi. Voisiko olla niin, että tuo Motonetin laatu on aivan mitä sattuu vain onko orginaali Fiat osa yhtä heikkoa tavaraa vastaamaan vakiota kovempan tehoon ja vääntöön. Eli opitaanko "taas" että halvalla ei hyvää saa, mutta nyt pitäisi tietää onko alkuperäinen varaosa tarpeeksi jämäkkää tekoa vai pitääkö mennä astetta rajumpiin ratkaisuihin. Optimistina sanoisin, että tehoa ei ole kuin n.130hv 1bar ja tarkoitus olisi kutittaa ehkä vielä vähän lisää. Sintterikytkintä tiedusteltuani kerrottiin sen olevan niin hankala joka päiväisessä käytössä, että ei kannata. OMP:lä taitaa löytyä kytkinpaketti joka tarjoaa paremman levyn ja tiukemman asetalman. Vastaava löytynee Sachilta, mutta onko kokemuksia kuinka pitkälle noilla pitäisi päästä. Niin ja tiedän että kaikki saa rikki kun oikein yrittää, mutta sanoisin, että ajotyylini ei erityisemmin pitäisi syödä kytkintä (edellisellä tekniikalla 250tkm samalla kytkimellä). Tämän vuoksi olen valmis syyttämään alimitoitettua kytkinpakettia kuin itseäni.

Kokemuksia kaivataan niin löytyisi ehkä pitkäikäisempi kytkin...

kiitos

Mika
Avatar
1600cc_uno
Viestit: 161
Liittynyt: 21.02.2003 01:55
Paikkakunta: turku

mietittäväksi

Viesti Kirjoittaja 1600cc_uno »

jospas ostaisit aluperäisen kytkimen ja paineasetelman ja sorvauttaisit vauhtipyörästä hiukan pois. saisit paineasetelmaa lähemmäs ja näin jäykemmäksi. tälläisen vinkin itse sain ja ajattelin koittaa näin ainakin alkuun. jos ei kestä niin sitten ostan sintterilevyn. ei sen nyt niin kamala voi olla kun ihmiset niitä kuitenkin jokapäiväisissä ajoissaankin käyttävät.
artsi_fi
Viestit: 127
Liittynyt: 19.02.2003 01:05
Paikkakunta: Hyvinkää Metropol - Hakala district

Viesti Kirjoittaja artsi_fi »

Oman moottorini koneistuksen ja tasapainoituksen yhteydessä sovittiin koneistajan sorvaavan 1mm:n pintaa pois vauhtipyörästä paineasetelman helman alta. Ajatuksena oli hyödyntää monasti havaittu toimiva kikka lisätä paineasetelman puristusvoimaa kytkinlevyyn tällätavoin.
Onneksi ei kotimekaanikon tarvitse sokkona luottaa tähän että kaikki on hyvin, ja pultataan pelit kasaan. Tämänkin voi mitata ja todeta mikä paineasetelman asennuskorkeus vauhtipyörän pinnasta antaa parhaan pidon.

Välineet: joku iso ½" hylsy, mauserimitta, 15cm pätkä tukevaa lattarautaa, tukeva pylväsporakone.

Mittaus:
- Asetetaan paineasetelma porauspoydälle, ½" hylsy siihen jäykkien kielien keskelle (niin että hylsy painaa kieliä - aivan kuten vaihdelootan painelaakeri tekee).
- Lattarauta hylsyn päälle. Katsotaan että lattarauta ulottuu paineasetelman ulkopuolelle.
- Painetaan poran karalla lattarautaa hiljalleen. Tunnustellaan kuinka vaadittava voimantarve lisääntyy sitämukaa kun jouset taipuvat. Viimein löytyy piste jossa vaadittava voima on maksimissaan - siitä jos painamme eteenpäin, jouset notkahtavat 'ylitse' ja voima tipahtaa murto-osaan aikaisemmasta.
- Toista edellinen askel uudestaan ja hae poralla se kohta missä voima on maksimissaan. Huuda avustaja paikalle ja pyydä mittaamaan etäisyys mauserilla lattaraudasta porauspyödän pintaan.
- Mittaa sama uusiksi muutamaan kertaan ja pyri saamaan aina sama mittalukema.
- Mittaa nolla-asennossa (kara ylhäällä) etäisyys pöytään.

Itse otin nollapisteeksi jousien normaalin lepoasennon, ja määritin kuinka monta milliä siitä pisteestä tulee kieliä painaa jotta voima on maksimissaan. Tämän jälkeen mittasin montako milliä jousien pää on paineasetelman ulkopinnan alapuolella. Tämän saa mitattua jollakin 30cm pituisella profiilinpätkällä. Tukee profiilin p.asetelman ulkoreunoihin ja mittaa mauserilla etäisyyden kielenpäihin.

Nyt vaan kytkin täydellisenä kiinni vauhtipyörään ja mittaamaan kielien taipuma uudestaan em. profiilinpätkällä. Itselläni kävi niin että jouset jäivät kauaksi parhaan voiman asennosta. Paineasetelma irti ja 1,6mm paksuiset prikat kiinnityspulttien alle. Sama mittaus uudestaan. Nyt kielet olivat saman verran mutta väärään suuntaan vinossa kaikkein optimaalisimmasta asennosta. Paras prikan paksuus olisi siis 0,8mm.

Tallilla sattui laatikosta löytymään 1mm prikat - laitoin ne sinne ja mittasin vielä kertaalleen kielien asennon. Se jäi noin 1 - 1,5mm:n päähän kaikkein makeimmasta asennosta. En antanut asian häiritä. Parempi millin prikoilla kuin täysin ilman niitä.

Tämä mittaus näytti että alunperin olisi riittänyt 0,2mm:n koneistus vauhtipyörästä. Hyvin tarkoilla toleransseilla jaappanin poijjaat valmistavat kytkinosiaan Toyotiin, ei voi muuta sanoa.

Vaikea sanoa mistä alunperin on lähtöisin tuo 1 millin sorvaaminen millä piti alunperin saada lisäpitoja. Liekö jollakin kytkinvalmistajalla ollut paineasetelmissaan mitoitusvirheitä, ja sen merkkisissä kytkimissä tuo 1mm sorvaaminen on asiaa auttanut. Mittaukset todensivat sen että sellaisenaan tuo yhden millin sorvaaminen ei ole idioottivarma keino kaikille kytkimille.

-A.
Avatar
tuoreempi lancisti
Viestit: 180
Liittynyt: 20.04.2003 21:38

Viesti Kirjoittaja tuoreempi lancisti »

Mulla on sintteri jokapäiväisessä ajossa. Ei se mikään mahdoton yhdistelmä ole kun vaan tottui. Tuskaisinta mielestäni on hiljaa liikennevaloissa valuminen. Omalle työmatkalle ei tosin monia valoja osu, eli mielipide voisi olla toinen jos joutuisi valo suman läpi ajeleen.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Sitten kun katsotte kalvojousen jousikuvaajaa niin hiffaa miksi noita ei kannata koneistaa niitä 1mm siivuja pois... :wink: Ihan perustekniikkaa, ei sen ihmeellisempää. Siksi itse lähinnä näen punaista kun heitetään näitä koneistusohjeita ilman mittausta, ihan mutulla. Kytkinhän suunnitellaan niin että kun se pikkasen kuluu niin pito on suurimmillaan, sen jälkeen sitten alkaa jousivoima heiketä.

Itse kun olen kysellyt projektiini vahvempaa massakytkintä niin samanlaisiin ohjeisiin ole törmännyt ihan arvostetuilta koneenrakeentajilta, toiset taas sanovat että älä koneista missään nimessä ja itse sen verran perustekniikka on hanskassa että tiedän ettei kannata koneistaa ilman mittausta...

RHB5:lle, olen kuullut että vaikkpa Sacsh myy "tarvikeosna" samaa kytkintä 85 Ritmoon kuin Turbo-Uunoonkin... Eli noiden tarvikkeiden kanssa kannattaa olla tarkkana, tietysti SRE:n kama on sitten asia erikseen.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
1600cc_uno
Viestit: 161
Liittynyt: 21.02.2003 01:55
Paikkakunta: turku

niin...

Viesti Kirjoittaja 1600cc_uno »

eipä niitä mittaamatta kannata sorvailla... enpäs huomannu tuota sanoa :oops:
RHB5
Viestit: 257
Liittynyt: 21.03.2003 16:58
Paikkakunta: Göteborg / Jyväskylä

OMP:n kytkinpaketti ja vaihteisto

Viesti Kirjoittaja RHB5 »

Nyt näyttäisi lupaavimmalta uudelta kytkinpaketilta OMP:n (Valeo) 3-lapainen sintterikytkin ja samalta valmistajalta asetelma reippaat 300euroa. Onko kellään moista pakettia omassa käytössä, koska nyt pitäisi saada ihan oikeaa eksaktia tietoa miten ko yhdistelmä toimisi päivittäisessä käytössä.

Toinen mielenkiintoinen asia on vaihteistoöljyjen toimivuus. Täytin viime kesänä laatikon Mobilin (ei voi muistaa tyyppiä) öljyllä, joka toimi ainakin alussa ihan oikein nyt talven jälkeen kylmänä laatikko toimii moitteettomasti, mutta lämmetessään vaihteitten löytyminen alkaa olla astetta hankalampaa. Onko jotain muuta öljytyyppiä, jota voisitte suositella.

kiitos

Mika
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Itselläni on 2,0TC:ssä ollut ongelmana, ei niinkään luisto, vaan se, että vakiokytkinlevyn niitit antavat periksi noin 30tkm jälkeen. Aika tiheään saa olla vaihtamassa kytkinlevyä.
Olin säästellyt Sachsin kevlarkytkinpakettia turbokonetta varten, mutta taidan ottaa sen nyt käyttöön. Onko kellään kokemuksia kevlarkytkimen käytöstä jokapäiväisessä ajossa?
En itseasiassa "tiedä" että se on kevlaria, mutta luulen niin, koska tiedän, että kevlarkytkimiä on, ja tuo on sellaista keltaista kevlarin näköistä ainetta tuo kitkapinta.
RHB5
Viestit: 257
Liittynyt: 21.03.2003 16:58
Paikkakunta: Göteborg / Jyväskylä

Öljyä kytkimeen?

Viesti Kirjoittaja RHB5 »

Kuvio alkaa hiljalleen hahmottua, miksi kytkin luistaa ja miksi vaihteet alkoivat mennä nihkeästi sisään laatikon lämmettyä. kytkinkopan juuresta tihkuu hiljakseen öljyä... ***kele! Ilmeisesti kytkinakselin stefa on antanut periksi, vai olisiko jotain mukavampaa luvassa?

Mika
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ei kannata pillastua, mulla oli joskus 100S:n laatikossa sama probleema. Eli sieltä vaan se parilla ruuvilla kiinni oleva holkki irti, jolloin paljastuu stefa. Ihan tavallista kokoa, löytyy laakerikaupoista. Mitään sen kummempaa remppaa ei tarvita jos kytkinakselista ei löydy klappia.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
1600cc_uno
Viestit: 161
Liittynyt: 21.02.2003 01:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja 1600cc_uno »

artsi_fi: jouduin kans laittamaan prikkoja sinne kiinityspulttien alle. kaveri pelotteli et saattais irrota koko paineasetelma jos tekee noin. mielipidettä?
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ihan mielenkiinnosta, paljonko sorvasit ja miten paksut prikat piti laittaa?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
1600cc_uno
Viestit: 161
Liittynyt: 21.02.2003 01:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja 1600cc_uno »

en muista enää. heitetiin se vauhtipyörä tallin perälle ja laitettiin alkuperänen paikalle. mut niitten prikkojen kanssa saatiin se siihen haluttuun kohtaan kuitenkin. ja tolla aluperäsellä piti eiliseen saakka ihan hyvin. voihan olla että se on sorvattu kartioksi/kuperaksi/muuten vaan päin vittua.

tietääkö kukaan voiko vakiopaineasetelman kanssa käyttää sintterilevyä?
Avatar
1600cc_uno
Viestit: 161
Liittynyt: 21.02.2003 01:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja 1600cc_uno »

en muista enää. heitetiin se vauhtipyörä tallin perälle ja laitettiin alkuperänen paikalle. mut niitten prikkojen kanssa saatiin se siihen haluttuun kohtaan kuitenkin. ja tolla aluperäsellä piti eiliseen saakka ihan hyvin. voihan olla että se on sorvattu kartioksi/kuperaksi/muuten vaan päin vittua.

tietääkö kukaan voiko vakiopaineasetelman kanssa käyttää sintterilevyä?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Voi. Parhaaseen tulokseen pääsee tietty jäykällä asetelmalla.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin