OHC-moottorin viritys

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kun kolopallojutuissa ollaan niin jatketaan vähän. Olisi mielenkiintoista nähdä vanhan Super-Veen kansi. Siis niitä uudempia Kolopallo-koneisia. Niistähän on revitty hurjia tehoja 1.6:ksi.

Ettei mee kokonaan OT:ksi niin olisi myös mielenkiintoista nähdä vanhojen gr.2 Ritmojen kannet. Yksvitosestahan otettiin 170hv...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

pipercams ym. ilmoittaa nokan spekseissä (Lift AT TDC) imu 4.22 ja pako 4.26 Elikkä imu auki 4.22 ykk
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

Semmoit vielä,onkohan tuota alquatin a20/3 nokkaa saatavilla Suomesta..tai jostain..,tai vaik hiottuna?Perus ympyrä pikkasen päälle 25 ja nostoon 11.7
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

https://www.youtube.com/watch?v=_JV-0GXSmO0

sohc:n viritysyritys osa 1... pakoventtiili katkesi ja otettiin hiukkasen takapakkia. Helatorstaina meinasin kuitenkin kisata, joten katsotaan miten käy.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Virittelyt osa ½ ja 2

https://youtu.be/RcIQB7gDggI
https://youtu.be/UD9uWRlaYXA

Ei haluttua lopputulosta tullut vieläkään. Oikein italian sävyisten lasien läpi voi nähdä huipputehon 132,5hp, mutta kaukana se on tavoitteista. Puristusta saisi olla lisää (mittaripaine 12bar), palotila kannessa noin 26ml, laskennallinen jotain 12.5, nokka? nostoa 12mm, videon tiedoista poiketen porttasin vielä imukanavaa vähän, pienimmältä kohdalta on noin 30mm korkeus ja 31mm leveys, suuaukko 34, pakokanava pienimmältä kohdalta 28.5mm, venttiilit 39.5 / 31.

Olkoon nyt tuollainen, mulla on tuo toinen lohko tarkoitus porata fordin duratecin männille 87.5 kokoon. mutta voi olla että menee taas vuosia :lol:
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
Jimi
Viestit: 510
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Seinäjoki / Panttila
Viesti:

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Jimi »

TfP-Motors kirjoitti: 06.05.2021 10:51 Virittelyt osa ½ ja 2

https://youtu.be/RcIQB7gDggI
https://youtu.be/UD9uWRlaYXA

Ei haluttua lopputulosta tullut vieläkään. Oikein italian sävyisten lasien läpi voi nähdä huipputehon 132,5hp, mutta kaukana se on tavoitteista. Puristusta saisi olla lisää (mittaripaine 12bar), palotila kannessa noin 26ml, laskennallinen jotain 12.5, nokka? nostoa 12mm, videon tiedoista poiketen porttasin vielä imukanavaa vähän, pienimmältä kohdalta on noin 30mm korkeus ja 31mm leveys, suuaukko 34, pakokanava pienimmältä kohdalta 28.5mm, venttiilit 39.5 / 31.

Olkoon nyt tuollainen, mulla on tuo toinen lohko tarkoitus porata fordin duratecin männille 87.5 kokoon. mutta voi olla että menee taas vuosia :lol:
Katoin taas noi sun uudet videot, kiitokset taas niistä, mutta sitten ihan asiaa, en jaksanut juutuupiin kirjautua, niin kommentoin tänne. Eikös siitä prikkavirityksestä nostajakupin säätöpalan alla pääsisi kätevimmin eroon ottamalla sopivan lastun nokka-akselikotelon alapinnalta -> vähemmän edestakaisin liikkuvaa painoa venttiilikoneistossa.
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Joo pirkkaviritykset on lähinnä just sen takia kun ei tuo oma säätöpalakokoelmani ole kovin kummoinen. tottakai kaikki paino pitäisi minimoida liikkuvissa osissa, mutta näissä tahtoo kiireessä jäädä monenlaista muuttujaa huomioimatta. jos näitä tosissaan rakentelisi, kannattaisi ehdottomasti hommata alapuolisella säädöllä olevat kupit.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Kuva

Hyvin pienin hyppäyksin eteenpäin, sain nyt hiottua tuon gofin nokka-akselin profiilin (catcams 7640208) ritmon akseliin. Nokkapukkiin tarvitsi kyllä tehdä koloja että sai tyrkättyä paikalleen, perusympyrä 24.5mm Nostoa nettona 13mm ja asteita 298. Seuraavaksi lohkon poraus Fordin duratecin männille (87.5), tässä voi taas mennä kauankin :mrgreen:
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Mielenkiintoinen homma muuten tuo akselin hiominen, minkälaisella systeemillä teit?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Luigi »

No niin, itehän se kaikki pitää tehdä :thumb: , ja loppujen lopuksihan tuo on yksinkertainen kone, kun vain saa tehtyä. 8-) Ja tietysti ideoitua ensin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Onkos kukaan laittanut uudempaan sohoon, eli pikkupulttiseen, vanhemman mallin kansipahvia? Ideanahan se, että uusissa ohuin löytämäni taitaa olla 1,65 mm ja vanhaa versiota löytyisi 1,4 mm.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Eikai siinä isompia esteitä ole? Ainakin toisinpäin olen laittanut, vanhan lohkon (ei kuitenkaan pinnapultti) päälle uuden mallin tiivisteen.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Kannetkin sopii ristiin , toki ne pikku reijät kannessa on sitten tulpattava.
Vastaa Viestiin