Weber/Marelli IAW:n säätäminen?
Weber/Marelli IAW:n säätäminen?
Tunnustan tietämättömyyteni tässä asiassa.. Eli mistä tyhjäkäyntiseosta säädetään vai voiko sitä säätää. Kaasuläpän päällä oleva ruuvi lienee läpän ohivirtaussäätö eli tyhjäkäynninkorkeus. Auto kyllä läpäisi päästömittauksen mutta kiva olisi tuo säätöasiakin tietää. Hiukan ongelmaa oli pintakaasulla ja loivissa alamäissä nykimisen muodossa mutta se korjaantui säätämällä kaasupotikkaa AAVISTUKSEN että ruisku luulee kaasuläpän olevan isommalla. Ajattelin että tuo kompensoisi myös moottorin kuluneisuutta kun nää ei ole mitään oppivia järjestelmiä (?). No, saatto mennä ajatukset päin seiniä mutta ainakin auto toimii paremmin.
Ainoo ongelma on et vähän (10-50 sekuntia) käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti alkaa pomppimaan ja tekee sitä n. puol minuuttia ennenku tasaantuu. Eli melkein sammuu ja sit pomppaa puoleentoist tuhanteen. Muuten sentään toimii. Yks vikapaikka tuli jo korjattua eli vuoto lämppärille menevässä alipaineletkussa, sotki ilmeisesti bensanpaineen säätimen toimintaa mikä kiinni samassa liitännässä. Ai niin kone on vakio vapaastihengittävä kakslitranen.
Ainoo ongelma on et vähän (10-50 sekuntia) käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti alkaa pomppimaan ja tekee sitä n. puol minuuttia ennenku tasaantuu. Eli melkein sammuu ja sit pomppaa puoleentoist tuhanteen. Muuten sentään toimii. Yks vikapaikka tuli jo korjattua eli vuoto lämppärille menevässä alipaineletkussa, sotki ilmeisesti bensanpaineen säätimen toimintaa mikä kiinni samassa liitännässä. Ai niin kone on vakio vapaastihengittävä kakslitranen.
Kaasuläppäpotikka on varmaan kulunut, ainakin oireet on samanlaiset. Avaaminen ja "karvojen" siirto puhki kuluneelta alueelta sivuun auttoi. Sen potikan asennus väärään asentoon lisää kulutusta aika herkästi, joten kannattaa seurailla sitäkin puolta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Se kaasuläppäpotikka tossa olikin jo kerran auki. Ainakin yleismittarilla antoi tasaiset vastusarvot mutta voishan pientä pätkimistä olla.. Musta tuntuis siltä että kierrokset meinaa tippua liian alas ja sit ruisku (jotenkin?) korjaa tilannetta ettei sammuis. Kun noi oireet tulee sitä myöhemmin mitä kylmempi ilma on. Puollämpösenäkin tyhjäkäynti vois olla korkeempi, nyt luokkaa 600-700. Eli oon miettiny saisko tohon ilman ohivirtausluistiin jonkinlaisen vastuksen et sulkeutuis hitaammin? En ole sitäkään tutkinu että aukeeko kunnolla mutta täytyyhän sen jotenkin toimia kun kylmänä kuitenkin käy suht hyvin. Vai mahtaako toi toimia jatkuvalla jännitteellä ja jollain vastuskaksoismetallijousella tms.? Jolloin vastuksen lisääminen vois auttaa, kunhan menee kiinni kun moottori on täysin lämmin. Moottorin lämpötila-anturin tossa varuiks vaihdoinkin kun ei paljoa maksa. Mistäköhän löytäis vastusarvot tolle ilmalämpöanturille? nyt noin 10 astetta/ 4k-ohmia ja 40 astetta 2 k-ohmia. Ykspisteruiskuun löysin linkkejä noille vastusarvoille mut en tähän.. Niin ja uskaltaiskohan tonne ohivirtausluistiin ruiskuttaa jotain rasvaa, kuten HHS 2000 tms.?
Sen ilmanlämpöanturin vastus pitäis osua tälle alueelle:
-10C 15,27-17,93kohm
+20C 3,56-3,93kohm
+80C 0,68-0,82kohm
Vedenlämpöanturille on muuten samat arvot, mutta
+80C 0,34-0,41kohm
Bensanpaineet 2,5+-0,2bar ilman alipainetta.
Kaasuläppäanturille b ja c-nastojen (kaksi alimmaista silloin, kun anturi on paikallaan) välistä pitäisi vastuksen muuttua läppää avatessa suunnilleen 450ohm:sta noin 80ohmiin. Analoginen yleismittari on digitaalista pätevämpi tässä, neula ei saisi hyppiä missään vaiheessa.
-10C 15,27-17,93kohm
+20C 3,56-3,93kohm
+80C 0,68-0,82kohm
Vedenlämpöanturille on muuten samat arvot, mutta
+80C 0,34-0,41kohm
Bensanpaineet 2,5+-0,2bar ilman alipainetta.
Kaasuläppäanturille b ja c-nastojen (kaksi alimmaista silloin, kun anturi on paikallaan) välistä pitäisi vastuksen muuttua läppää avatessa suunnilleen 450ohm:sta noin 80ohmiin. Analoginen yleismittari on digitaalista pätevämpi tässä, neula ei saisi hyppiä missään vaiheessa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Weber/Marelli IAW:n säätäminen?
Nostellaampa vanhaa aihetta.
Kiitos Luigi vastusarvoista, sain vielä tekohengitettyä prisman kaasuläppä-anturia! Nyt myös vedenlämpöanturi todettu vialliseksi/vääränlaiseksi(sininen liitin).
Tarvitseeko bensanpaine tuota alipainesäätöä vai kelpaisiko sille tasainen 2,5bar?
Kiitos Luigi vastusarvoista, sain vielä tekohengitettyä prisman kaasuläppä-anturia! Nyt myös vedenlämpöanturi todettu vialliseksi/vääränlaiseksi(sininen liitin).
Tarvitseeko bensanpaine tuota alipainesäätöä vai kelpaisiko sille tasainen 2,5bar?
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: Weber/Marelli IAW:n säätäminen?
Dedrassa justiinsa tapellut IAW:n kanssa niin on vielä muistissa.
EIkös siellä ole tyhjäkäyntiä varten oma sähkö-ohjattu luisti?
IAW säätää automaattisesti tyhjäkäynnin jos se toimii.
Bensanpaine taas säätyy imusarjan mukaan, +3 bar ?
EIkös siellä ole tyhjäkäyntiä varten oma sähkö-ohjattu luisti?
IAW säätää automaattisesti tyhjäkäynnin jos se toimii.
Bensanpaine taas säätyy imusarjan mukaan, +3 bar ?
Re: Weber/Marelli IAW:n säätäminen?
Niin tekee, mikäli kaasuläpän asentoanturi toimii ja on oikein säädetty. Väärässä säädössä tulee semmoinen liikennevaloissa rentouttava 4000rpm tyhjäkäynti.A Bart kirjoitti:Dedrassa justiinsa tapellut IAW:n kanssa niin on vielä muistissa.
EIkös siellä ole tyhjäkäyntiä varten oma sähkö-ohjattu luisti?
IAW säätää automaattisesti tyhjäkäynnin jos se toimii.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Weber/Marelli IAW:n säätäminen?
Täydennetään noita vanhoja sepustuksia. Lisäilmalaitos lie pulssiohjattu tms eli sitä ei käyne huijaaminen, mutta on myös erittäin herkkä likaantumaan. Useammasta yksilöstä olen ruiskutellut aseöljyllä ja huljutellut likaa pihalle, jonka jälkeen tyhjäkäyntiongelmat on yleensä kaikonneet. Sen männän pitää siis olla höyhenenherkkä liikkumaan.
Niin se paineohjaus niin sehän pitää bensakartat kohillaan kun imusarjan sisäinen paine vaihtelee. Ei ole tullut kokeiltua ilman, että onko vaikutus merkittävä vai huomaako sitä edes. Epäilemättä periaatteessa auto toimii ilman sitäkin.
Niin se paineohjaus niin sehän pitää bensakartat kohillaan kun imusarjan sisäinen paine vaihtelee. Ei ole tullut kokeiltua ilman, että onko vaikutus merkittävä vai huomaako sitä edes. Epäilemättä periaatteessa auto toimii ilman sitäkin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Weber/Marelli IAW:n säätäminen?
Täytynnee se bensanpaineen alipainesäätö säilyttää kuitenkin sitten. Pohdin vaan miten saisi bensalinjan liitokset minimoitua konehuoneessa. Jos olisi siirtänyt paineesäätimen muualle.
Tuosta veden lämpötila-anturista. Kokeilin motonetin tarjoamaa anturia ja niinkuin epäilinkin se antaa ihan samoja arvoja kuin tuo vanha. +20 lämmössä 2,5kohm paikkeilla kun pitäisi olla se 3,5-4..
Mistähän olis mahdollista löytää sitten oikeanlainen anturi, luulis että esim deltaintegrale.com tilaamalla saisi oikeanlaisen?
Tuosta veden lämpötila-anturista. Kokeilin motonetin tarjoamaa anturia ja niinkuin epäilinkin se antaa ihan samoja arvoja kuin tuo vanha. +20 lämmössä 2,5kohm paikkeilla kun pitäisi olla se 3,5-4..
Mistähän olis mahdollista löytää sitten oikeanlainen anturi, luulis että esim deltaintegrale.com tilaamalla saisi oikeanlaisen?
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: Weber/Marelli IAW:n säätäminen?
Tuossa on Prisman IAW:n manuaali:
https://www.dropbox.com/sh/a7okeiudp1nz ... n.pdf?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/sh/a7okeiudp1nz ... n.pdf?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Weber/Marelli IAW:n säätäminen?
Kyllä imusarjan (ali)paineeseen reagoiva paineensäädin on pakollinen varuste, se pitää suuttimen yli olevan paineen vakiona jolloin polttoainemäärään vaikuttaa vain suuttimen ohjauspulssin pituus.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -