CASTOR 180 "voimanpesä"

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
eaton/holset power
Viestit: 1470
Liittynyt: 20.10.2006 21:42
Paikkakunta: Ruovesi

CASTOR 180 "voimanpesä"

Viesti Kirjoittaja eaton/holset power »

eli tässä pari pienehköä kuvaa castorista, joka yksi perjantain kasailtiin
pienessä tuiskeessa kaverin kanssa. ensinmäinen turbo oli liian iso mutta toista kokeillessa ahdin sai jo kyytiä aika hyvin mutta sekin vielä liian iso.
nyt etsinnässä olisi hieman pienemmän kokoinen kiuas ja pienempi turbo.
lisäksi castori halkesi sitä lämmittäessä..polttoaineena käytimme
pellettiä joka oli paljon tujumpaa palamaan kuin puuhalot. lisäpuhaltimina
olivat liesituuletin ja 220, volt, etana puhallin..lisäksi säädettävä kolmitie
ventage. kuplawolkkarin öljynsodatinjalka. isuzun laturi jossa öljypumpppu. pumpun pyörittimenä järeä 12v leftin moottori. lisäksi rakentelin paineiden säätö venttiilin öljyjärjestelmään.

lisäpuhaltimet olivat alkuvaiheessa päällä että saatiin vetoo kunnolla arinan alle jotta turbo yleensä lähtee pyörimään ja pelletit palamaan.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

jatkojalostus ideoita saa antaa kerta uusi ahdettu kiuas olisi tarkoitus tehdä vähän perusteellisemmin ja nätimmin kuin tämä ensinmäinen häkkyrä.... eli jos jollain tiedossa joku pieni hyvä kiuas edullisesti niin tarjoamaan. lisäksi voisi jonkunlaisen savukaasuimurin viritellä jostain puhaltimesta........mikä kestää paljon lämpöä??? lisäksi joku pieni turbo kiinnostaisi :)
Kovahkoa nettivirittämistä. -0,3 bar
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Heh, kunnon kylähulluvirityksiä sen olla pitää :D Vähän samaa sarjaa mihin vois jotaan ylimäärästä turboa soveltaa ois tee-se-itse suihkumoottori. Sellaisen tekemistä on tullut funteerailtua kun olis yks mahdollisest liian ylikokonen vanha kuormurin turbo mikä olis sopiva siihen hommaan, sitä ahdinta kumminkin sitkeästi kokeillaan ny volvon 2-litrasessa vinokoneessa, jossa 40mm weberit ja karvan alle 300 asteinen nokka, jonninverran kaiveltu kansi ja mahottoman iso cuuleri, ko tuborgissa 72/58mm siivet ja ar lienee järjetön, pakko koittaa muuten ei saa nukuttua :lol:
alonap-1
Viestit: 352
Liittynyt: 11.10.2006 13:12
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja alonap-1 »

vielä vanhasta akusta elektrolyytti kenno vedyn tuottamiseen polttoaineeksi?
6+6=126
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

*ka-buummmm* :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Heh, onkos tällä mitään sen ihmeellisempää tehtävää kun olla hauskuuttajana? Eikös turbon puhaltamaa ilmaa kannattaisi syöttää palotapahtumaan?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Itellä on joku osiin purettu T04 jonka sain 150 markalla :wink: Tuosta on ollut tarkoitus joskus väsätä suihkumoottori, ja se on tarkoitus laittaa 70-luvun polkuautoon :lol:
Tuon saisi sitten kuskattua kaikkien iloksi MP-kokkareihin kaverin sivuvaunu Uralissa (jos se malttaa ottaa vähemmän kaljaa mukaan) :lol:
Vaitti pitäsköös ahtaa kans meitin Narvi, jos pääsis nollasta sataan vähän noileemmin :mrgreen:
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Stefa kirjoitti:Heh, onkos tällä mitään sen ihmeellisempää tehtävää kun olla hauskuuttajana? Eikös turbon puhaltamaa ilmaa kannattaisi syöttää palotapahtumaan?
Rupesin kans kattomaan, että eikös sitä ilmaa johdettukaan mihinkään?
Teekkarit joskus väsäsi turbokiukaan, dokumentti löytyi joskus täältä
http://personal.inet.fi/koti/janne.karp ... urjat.html
Tossa kiuas hoiti palokammion virtaa, ja turbo toimi niinkuin suihkumoottori.
Savua ja meteliä kuulemma riitti, mutta kiukaan lämpeneminen ei yllättävää kyllä ollut mitään turbonopeata kuitenkaan.
Avatar
eaton/holset power
Viestit: 1470
Liittynyt: 20.10.2006 21:42
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja eaton/holset power »

juu turbon tuottama ilma on tarkoitus johtaa tuonne arinan alle :D mutta jotta semmoisen oravanpyörän saa toimimaan turbon pitää olla enemmän kuin oikean kokoinen. nämä kaksi holsettia mitä kokeiltiin olivat liian isoja. lisäksi sytyttämis hetkellä tarvitaan ensiöpuhaltimia jotta poltettava aine ensinnäkin syttyy ja sitä kautta turbon saa hyrräämään. sitten kytketään ahtoputki kiinni arinan edessä olevaan pleunumiin :?

casteri kävi aivan punaisena ja pullisteli peltejänsä kun koe testailtiin sitä sillon joskus. lopuksi se halkesi :cry:

toi vety juttu kuulosti mielenkiintoiselta :D lisää informaatioo.
Kuva
kylä puhisee
Kuva
Kovahkoa nettivirittämistä. -0,3 bar
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu, muistelisin että hommaa tuon ahdetulla tulipesällä olevan kiukaan toimintaan saattamisessa kyllä oli. Luukku oli jousikuormitteinen eli se toimi hukkaporttina samalla.

Lämpö ei tahdo siirtyä tulipesästä kovin helposti kiviin joten sen takia kiukaan lämpenemisaika ei mainittavasti tahdo nopeutua.

Samojen herrojen suihkumoottorimopon koeajoja tuli useinkin seurattua, nämä herrat vaikuttivat aikoinaan TTKK:n elektroniikkakerholla niinkuin minäkin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Avatar
eaton/holset power
Viestit: 1470
Liittynyt: 20.10.2006 21:42
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja eaton/holset power »

johan on pÅmpeli ... :shock: kaikkee ne jotkut hullut puuhastelevatkin :!:

tuo näytäis oikein pelaavankin...mutta mikä on tuon tynnyrin käyttötarkoitus ..........munien paisto???
Kovahkoa nettivirittämistä. -0,3 bar
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

ja tohon pitää laittaa iso kuuleri ja cold air intake kit!
Avatar
eaton/holset power
Viestit: 1470
Liittynyt: 20.10.2006 21:42
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja eaton/holset power »

vesi kooleri olisi aika passeli kiuas rojektiin ja veden sijasta kooleria jäähdytettäisiin freonilla....eli joku jääkaappi pistää osiin ja siitä hilut ......

mutta taitaapi jäädä tekemättä :( mutta eihän sitä koskaan tiedä :lol:

uusi kiuas olisi kait tarkoitus tehdä rosterista ja semmonen simppelin kokoinen, suoja pellit vois tehdä 1,5mm alumiini turkki levystä. Joku dieselin pikkuahdin olisi nyt etsinnän alla :roll:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jääkaapin koneiston jäähdytysteho on kyllä aika vaatimaton, saattais auton ilmastointikamppeet olla teholuokaltaan sopivammat... :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
eaton/holset power
Viestit: 1470
Liittynyt: 20.10.2006 21:42
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja eaton/holset power »

http://www.youtube.com/watch?v=BZoymnZR ... ed&search=

tämmöinen aparaattori olisi mukava puuhastella, osaisiko joku kertoa mitä osia tuommoiseen tarvitsee , itse en ole kauheasti perehtynyt, mutta polttoainetta suihkutetaan,ilmaa kammioon siellä se sytytetään :? mitä muuta?

http://www.youtube.com/watch?v=9AyOFxYd ... ed&search=
http://www.youtube.com/watch?v=gsILpFsk4qE&NR=1

voisi tehdä vaikka tämmöisen mäkiauton jos osaisi :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=0toUq9UH ... ed&search=

erittäin hyvä dokumentti jetin toiminnasta. harmi vaan kun enklanti taittuu huonosti :cry: http://www.youtube.com/watch?v=p1TqwAKw ... ed&search=
Kovahkoa nettivirittämistä. -0,3 bar
Vastaa Viestiin