Eikös muuten mk1 seiska ole kaikista kiihkein menijä? Nokka hieman myöhäisemmällä ja tiheämpi peräruuvi?väisänen kirjoitti:Stella kulki saman mitä uuno eli sen 145km/h mittarin mukaan kun oikein jurnutti. Alamäkeen toki enempi kelasivat molemmat.
Oma mk2 127 meni pikkuvirein (virtaava suodatin ja sytkän säätö) saman 140-142km/h (GPS) ja kerran kaverin antaessa isolla kuomukärryllä imuapua 150km/h. Jokatapauksessa nuo "huiput" sai ihan hirveällä vinguttamisella kolmosvaihteella, nelosella ei kiihtynyt enään mihinkään, mutta piti nopeuden.
5.3-5.8l/100km pyöri tuo kulutus kesällä, pörräsi sitten kaupungissa tai maantiellä ja 18-vuotiaan ralliharrastajan kaasujalalla. Talvella otti vähän yli 7l/100km, mutta tuolloin en ollut vielä jakajaa huoltanut tai suodatinta muokannut.
Y10 taisi mennä parhaimmillaan 4.7l/100km ja muistaakseni tuon ajoin heti alipainesäätimen vaihdon jälkeen pieni kuorma päällä maantietä. Muutoin otti kaupungissa sen 6-6.2l/100km.
Y10:n ja 127:n suurin ero minusta on moottorin luonne suhteessa kulutukseen. 999cc FIRE on käyttömukava moottori, joka ei nyt niin kierrosmylly ole, kuin tuo tappikone. Seiskan kone taas (ainakin sytkä aikaisella) vaati aika pirusti kierroksia liikkuakseen (minulla oli 142 volvon jenkakello rattiakselin päällä ja joka kiihdytyksessä tappia vasten), mutta silti kulutus ei ollut kummoinen. Molemmilla pysyi kuitenkin mielestäni helposti liikennevirran mukana ihan maantielläkin "isolla tiellä". Jopa 120km/h moottoritienopeus onnistui molemmilla helposti.
Muisteloa, oma seiska ja kuvausväline peruna:
https://youtu.be/nAbpKMGikK0" onclick="window.open(this.href);return false; (nätti kiihdytys)
https://youtu.be/7lTL2pjaH1M" onclick="window.open(this.href);return false; (kaikki pelissä)