Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
JPK
Viestit: 101
Liittynyt: 30.03.2005 13:12

Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja JPK »

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... onnoksesta" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli ilmeisesti Trafilta on tulossa kesällä 2015 voimaan tuleva määräys joka korvaa aikaisemman Liikenne- ja viestintäministeriön antaman päätöksen auton rakenteen muuttamisesta.

Itseäni tuossa liikuttaa ainakin se, että ns."vähäpäästöisen" auton moottorin muuttamiseen/vaihtamiseen ei tarvitsisikaan niitä kuuluisia VTT:n päästömittauksia ym. jos auto on
alunperin ollut EURO3 luokkaa alemmassa päästöluokassa. Tällöin pelkkä muutoskatsastuksen yhteydessä tehtävä normaali päästömittaus riittäisi. EU-tyyppihyväksyttyyn autoonhan sai
ennen vaihtaa vain mallisarjaan kuuluvan moottorin, mutta siihenkin on ilmeisesti tulossa muutoksia. Myös moni muu asia tuntuu helpottuvan. Perusteluna tuolla kerrotaan että poikkeuslupahakemusten
määrä, sekä katsastusneuvonnan ja -ohjeistuksen määrä saataisiin laskemaan. Ymmärsinköhän mä tuossa jotakin väärin.. Eikös nää tällaset pykälät pitäis yleensä olla kiristymään päin? :shock:
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja jaketech »

moottorin korvakoista pitää olla aina selvitys miten ne on tehty. ennen riitti selvitys tarvittaessa. 20% vääntömomentin kasvu vertailumoottoriin tuottaa ongelmia aika monessa autossa. eli mun pitää nyt T4 transportteriin laittaa levyjarrut taakse. vanhalla säänöllä ei olis tarvinnut :shock:
teholappuun pitää penkittäjän luetteloida kaikki osat mitä moottooriin on vaihettu.
Avatar
JPK
Viestit: 101
Liittynyt: 30.03.2005 13:12

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja JPK »

Eikö nuo pykälät kuitenkin antaisi mahdollisuuden penkittää EURO3 päästöluokkaa alemmassa luokassa olevan auton moottorista korkeintaan 20% alkuperäistä
suuremman vääntömomentin ja jos penkkipapereissa on yksilöity todistus siitä, että millä se on saatu aikaan (esim. ahtopainetta alentamalla), niin silloin ei pitäisi
olla katsastuksen kanssa ongelmia? Se ennen ollut sääntö kuutiotilavuuden kasvattamisesta enintään 20%:lla olisi tuon mukaan kuitenkin poistumassa, mikä vaikuttaa
ihan positiiviselta asialta. Mikä pykälä tuossa uudessa esityksessä vaatii ne levyjarrut Transportteriin jos niitä ei tällä hetkellä vaadittaisi? :roll:
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja jaketech »

JPK kirjoitti:. Mikä pykälä tuossa uudessa esityksessä vaatii ne levyjarrut Transportteriin jos niitä ei tällä hetkellä vaadittaisi? :roll:
maahantuojan mukaan kelpais vertailumalliksi bensamoottorilla oleva portteri jossa on rumpujarrut takana. nyt näiten uusien sääntöjen takia vääntömömenti 20% kasvulla vertailumalli siirtyy tehokkaampii joissa on levyt takana.
Avatar
JPK
Viestit: 101
Liittynyt: 30.03.2005 13:12

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja JPK »

Ahaa.. Tietysti se on vielä Euro3 koneella ja uudessa vertailumallissa ABS:t ja sulla ei? :(
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja jaketech »

JPK kirjoitti:Ahaa.. Tietysti se on vielä Euro3 koneella ja uudessa vertailumallissa ABS:t ja sulla ei? :(
miten se nyt tulkitaan ku 1990-2003 on valmistusvuodet ja on abs ja ilman.
mulla on 1993.
lausuntoa trafille ni asiaan voi viellä vaikuttaa. ainakin ffp foorumilla joku oli jo laittanut.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Huononnuksena voi myös laskea ruiskun lisäämisen (kaasutinmoottoriin) arvioitu vaikutus, nyt 20% ja tais ennemmin olla 10% ellen vallan väärin muista.
Nuo jaketechin edellä mainitsemat asiat myös harrastajan kannalta selkeitä huononnuksia...

Olis hyvä jos mahdollisimman moni täällä jaksaisi kahlata tuota word-dokua läpi. Useampi silmäpari auttaisi kummasti...
Perustelumuistioluonnosta kannattaa pläräillä samalla, niin löytää muutokset helpommin. Ei tekniikkaa koskevaa asiaa ole kuitenkaan kovin montaa sivua.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuo vääntömomenttihomma on kyllä huono. Toisaalta eihän tuota monasti ole ennenkään katsottu lainkaan, kunhan tehot jääneet alle. Uudemmissa moottoreissa on vielä monasti kuutioihin suhteutettuna parempi vääntö, joten tuo 20% vääntösääntö on paljon tiukempi mitä vanha 20% kuutiosääntö. Mites mallit joista on turbo dieseli olemassa? Silloin saa keulalle kammeta melkoisen mörkömoottorin jos vaan akseli kestää. Joku tehoton saastekasi vaan ja sitten kaikki vaihtoon.

Ruiskujen yleistyminen varmasti osaltaan huomattu tuossa 10 -> 20% muutoksessa. Toisaalta jos vakioruiskun vaihtaa tupliin, niin putoaako tehot silloin 20% automaattisesti... Tuotahan voisi perustella, että moinen rajoitus vähentää pienempipäästöisen tekniikan käyttöä kun toisinaan olisi pakko pysyä kaasareissa. Myös termit "ruisku" ja "kaasutin" ovat niin monitahoisia ettei mitään järkeä. Miksei sitten moisessakin voitaisi vaan vetää sitä teholappua. "Tavoitteena olisi varmistaa, ettei tehorajoja ylitettäisi ja että rekisteriin merkittävät tehoarvot olisivat nykyisiä luotettavampia" Tuo ei kyllä mitenkään tuossa toteudu. Toisaalta jos moottoria on "muutettu" muutenkin, niin voiko vetää alle +20% teholapun, vai tulisiko aina tuo +20% vähintään.

Parannuksena voisi myös ehdottaa, että vertailumalleiksi kävisi myös Euroopan ulkopuoliset mallit ja riittäisi tekniikan yhtenevyys, eikä se mitä otteessa merkkinä lukee. Ihan järjetöntä, että Fiatit, Neckarit, Zastavat tai Seatit on eri arvoilla. Samaa löytyy muistakin merkeistä riippuen onko joku Taunus vai Cortina. Jos tekniikan turvallisuus on se päämäärä, niin miksi joku olisi täällä turvaton ja vaikka E-Amerikassa turvallinen :roll:

"Jos moottorin tehoon tehtäisiin alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, niin asiasta vaadittaisiin kohdassa 1.3 määritelty tehonmittaustodistus"

Miksei: "jos moottorin teho ilmeisesti muuttuu.." Silloin ei moottorin kuristamisen laillisuudessa olisi mitään epäselvää. Nyt tuossa on tainnut olla käytännöt vähän vaihtelevia.

Edit:

"Ajoneuvon alustan korkeuden muuttaminen on sallittua käyttämällä ajoneuvotyyppiin soveltuvia alustan madallussarjoja, korotussarjoja tai korkeussäädettäviä alustasarjoja, jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen korotus- tai madalluskappaleet"

Eli loppuu se jousien laikkaaminen...
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
JPK
Viestit: 101
Liittynyt: 30.03.2005 13:12

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja JPK »

Mun mielestä noissa uusissa pykälissä on äkkiseltään katsottuna enemmän positiivisia kuin negatiivisia muutoksia. Esim. jos Euro1 ja 2 moottoreilla varustetun auton
rakentelu rajautuu käytännössä siihen että se läpäisee muutoskatsastuksessa konttorilla päästömittauksen, sekä siihen että on katsastuksessa esittää auton valmistenumerolla yksilöity
penkityspaperi josta selviää ettei teho/vääntö kasva yli 20% alkuperäisestä (tai vertailumallista). Jopa kuutiotilavuutta saa ilman poikkeuslupaa suurentaa yli 20%.
Jos kaasaripeliin asentaa ruiskun ja menee konttorille sitä katsastamaan, niin onhan siitäkin mahdollista esittää penkityspaperit jos ei hyväksy sitä 20% laskennallista tehonlisäystä?

Uskon myös ettei jaketechin tarvitsisi vaihtaa tuon Transporterin jarruja silloin jos autosta on penkitetty alle 20% tehon- ja väännönlisäys alkuperäiseen alentamalla sen vaihtomoottorin
tehoa/vääntöä esim. vaikka ahtopainetta alentamalla, jos siitä on niissä penkkipapereissa se yksilöity todistus.
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja jaketech »

JPK kirjoitti:
Uskon myös ettei jaketechin tarvitsisi vaihtaa tuon Transporterin jarruja silloin jos autosta on penkitetty alle 20% tehon- ja väännönlisäys alkuperäiseen alentamalla sen vaihtomoottorin
tehoa/vääntöä esim. vaikka ahtopainetta alentamalla, jos siitä on niissä penkkipapereissa se yksilöity todistus.
en tiiä mikä on trafin tulkinta tänä päivänä mutta kolme neljä vuotta sitte kysyin että voiko moottorista vähentää tehoa ni vastaus oli ei. aina katotaan tehtaan ilmoittamaa tehoa tai sitte mitattua kasvanutta tehoa.
sen takia kysyin koska mulla on penkki ja ollaan tehty katastuslappuja.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

MP:stä taas voi penkittää tehoa pois myös vaikka olisi autonkin kopassa. Tosin omavalmistehan moottorista tulee hyvin äkkiä ja sitten mennään kai penkkilapun mukaan. Tosin hyväksytäänkö noitakaan jos tehot alle lohkonumeron kertoman.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
JPK
Viestit: 101
Liittynyt: 30.03.2005 13:12

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja JPK »

Erikoinen juttu kyllä kun nykyisten pykälien mukaan esim. ahdetun moottorin ohjelman muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon, jolloin moottorin teho on selvitettävä
muutoskatsastuksessa ja jos mitattu teho sattuisikin olemaan alkuperäistä pienempi niin se ei sitten kelpaisikaan. Ainakin yksi ahdettu Volvon moottori on olemassa josta
on tehoa tiputettu pelkällä ohjelmalla ja sen jälkeen katsastettu omavalmistemoottorina, eikä sellaisen kieltävää pykälääkään meinaa löytyä mistään. Joku muukin
oli saanut Trafilta samanlaisen vastauksen kuin jaketech. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä kunnolla mustaa valkoisella että miten se asia oikeasti on. :D
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja jaketech »

JPK kirjoitti:Joku muukin
oli saanut Trafilta samanlaisen vastauksen kuin jaketech. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä kunnolla mustaa valkoisella että miten se asia oikeasti on. :D
minäkin pyysin paperia mutta en oo vielä semmosta saanut.
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja jaketech »

jaketech kirjoitti:
JPK kirjoitti:Joku muukin
oli saanut Trafilta samanlaisen vastauksen kuin jaketech. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä kunnolla mustaa valkoisella että miten se asia oikeasti on. :D
minäkin pyysin paperia mutta en oo vielä semmosta saanut.
tällä viikolla kyselin serkulta joka on katastusmiehenä ni kyllä asia on tuolain. trafilta vastaus että tehoa ei voi alentaa, ainostaan nostaa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Nekin on heränny, kun jotkut tuntuu penkittävän 2-litraisesta turbokoneesta 65hv ja sitten vielä retostelee asialla netissä..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin