Migeistä

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Migeistä

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Monella on varmaan kokemusta hitsaamisesta..

Itsellä vanha Esabbi tupsautti toimintasavut ulos ja korjaamo nosti kädet pystyyn kun ei uutta ohjausvirtamuuntajaa saa, eikä vanhastakaan saa edes speksejä, että voisi reverse-engineerata. Edessä siis vähän väkisin uuden migin osto.

Mitä koneelta haluan, niin vanhassa kun oli vähän ongelmallinen 2-pyöräinen langansyöttö, niin uudessa pitää olla 4-veto. Vanhassa oli 180 A ja tuo periaatteessa ihan hyvin on riittänyt, mutta ei tietty enempi haittaa. Kuitenkin 0,8 mm langan olen hyväksi havainnut ja siinä pysyn. 3-vaihekone pitää siis kuitenkin olla.

Mitä katselin, niin Migatronicin 273 4-vetoisena olisi yksi vaihtoehto. Toisena Walliuksen 2200 tai vähän järeämpi LMC-282.

Noista Migtronic olisi 250 A kone ja ainakin yksi Migatronic/Wallius jälleenmyyjä tuota suositteli. 2200 Wallius olisi 220 A kone ja 282 jo 280 A kone.

Hintaluokka on kaikilla siinä 1200..1300 e tienoilla. Kuulemma molempiin merkkeihin saa osia ainakin 10 vuotta, sitä pitemmälle ei voi sanoa kummastakaan.

Tuo jälleenmyyjä sanoi, että 282 olisi valmistuksesta poistunut kone ja nykyään 3000 olisi sen korvannut. Kuitenkin Walliuskin vielä listaa tuon 282:n. Tosin ainoana LMC-sarjalaisena, tiedä sitten :roll:

Äkkiseltään en muitakaan fiksuja vaihtoehtoja oikein löytänyt. Jos jollain on jäänyt 180 Smashweldin raato tallissa ehjällä muuntajalla, niin moinen kiinnostaisi.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Jos katsot portaallisesti säädettäviä niin lopeta se. Wallius ei ole ainakaan hyvä jos materiaalit ohutta. Paksummat menee tietty hienosti
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Mikä vika portaissa on? Vanhassa 180 A Esabissa oli 7-portainen säätö, enkä tuota koskaan kokenut mitenkään ongelmalliseksi :?

Vähän samaa olen Walliuksista kuullut ohueen peltiin liittyen. Itse en ole Walliuksella hitsannut kun seulaverkkoa (=harjaterästä), niin ei oikein ole suoraa näppituntumaa.

Tuosta Migatronicista ei paljoa pahaa ole ollut, mutta toisaalta kotimainen kone kiinnostaisi. Kempin 2530 Kempact ei olisi ilman pistoolia hirmu paljon kalliimpi. Vanha pistooli taitaisi tuohon käydä ja on ihan ok kunnossa, niin sen puoleen voisi olla vaihtoehto. Tuossa olisi säädöt potikoilla. Tosin Kemppi on 20 kg siinä missä nuo muut 60..70 kg, joten tuo vähän arveluttaa vaikka hyvä kuormitettavuus Kempillekin luvataan. Myös ainakin Kempin puikko-Minarceissa on ollut luvattoman paljon vikoja.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Walliuksen portaat on niin harvat että ei hyvä. Meillä on töissä uusi ja vaihtoon on menossa kunhan rahaa saadaan kasaan.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Mikä Wallius on kyseessä? Mitä sillä hitsaatte?

Ainakin tuon uuden sarjan tiimoilta olisi asiaa ilmeisesti ainakin mietitty: https://eurometalli.com/walliuksen-uude ... 3000-4000/

Tuossa vanhassa Esabissa en varmaan koskaan käyttänyt portaita 1 ja 2. Kolmonen oli ihan jees autopelillille ja siitä sitten ylöspäin ainevahvuuden mukaan. Aika helppo se oli kun tunsi ulkoa aika lailla virtapykälät ja joka pykälää vastaavan sopivan langansyötön.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Jarkko
GFF
Viestit: 520
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Oisko Wallius LME238:lla millä tuli hitsattua autonpeltiä. 0.6 lankalla meni ihan nätisti, ei mulla kyllä pahaa sanottavaa ollut koneesta.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Lmc 282
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja Stefa »

240 kuulemma pelaa myös ihan hyvin samoin kun 258. 450 sen sijaan olisi kuulemma huono.

Yksi jälleenmyyjä ei suositellut myöskään tuota 282:sta ja tehdaskin tarjosi sen sijaan 2200:sta. Tehdas teki sen verta hyvän kampanjatarjouksen 2200:sta, että tein sitten siitä kaupat. Tuon pitäisi olla hyvä myös ohutlevyille. Ilmeisesti tehdaskin on todennut 282:n puutteet, joten kai sen puoleen tuntevat myös tuon 2200:n :roll:

273 Migatronic varmaan olisi myös ollut hyvä vaihtoehto etenkin 4-vetoisena, mutta jäi tuo kotimainen sitten kuitenkin jokusen satasen halvemmaksi sekä sai mukaan vielä rahanarvoisia lisävarusteita.

Täytyy koehitsata ja raportoida.

Olisi tiedossa myös joku vanha ja viallinen 200A Esab. Täytyy tutkia jos tuossa olisi ehjä muuntaja ja saisi viritettyä omaan vanhaan Esabbiin kiinni. Ainakin tuo 200A kone jotain tekee vaan ei hitsaa kunnolla, joten vika voi olla muuntajan ulkopuolella. Tuo omahan ei tee yhtään mitään.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Itse olen hitsaillut autopeltejä Kempin MinarcMIG 180:llä, joka on mainio kone harrastamiseen. Kevyt ja pieni vaovirtakone ja tietokoneohjattu hitsaus tekevät siitä mielllyttävän käyttää. Aino miinus on joillekin pieni lankakela. En näe mitään syytä hommata kolmivaihekonetta autopeltejä varten, kun nämän nykyajan yksivaiheiset invertterikoneet pärjäävät ohutlevyjen kanssa mainiosti.


Itse haluaisin alumiinin hitsaamiseen pulssilla varustetun MIG-hitsauskoneen, mutta niissä hinnat ovat hieman turhan korkeita. Kai se on edelleen niin että Fronius on alumiinin kanssa erityisen vahva vaihtoehto.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kyllä nuo minarcmigit on hyviä pikkuhommiin. Tosin sitten jos sillä paistaa enempi jotain lumilinkoa tai perälevyä, niin rajat tulee vastaan.

Itsellä myös jos vain on mahdollista, niin mielelläni jaan kuormaa kaikille vaiheille. Kuitenkin pääsulakkeetkin vain 25A, niin pitäisi jo tietää mistä vaiheesta hitsille sen 16A ottaisi ja mitä muuta on yhtä aikaa päällä. Kolmivaihekoneella ei ole niin justiinsa ja kuitenkin edelleen 3-vaihehitsi on 3-vaihe.. Tallissa ei myöskään tarvitse kevyen koneen siirreltävyyttä. Tosin olisihan Kempillä myös Kempactit.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Stefa kirjoitti: Itsellä vanha Esabbi tupsautti toimintasavut ulos ja korjaamo nosti kädet pystyyn kun ei uutta ohjausvirtamuuntajaa saa, eikä vanhastakaan saa edes speksejä, että voisi reverse-engineerata. Edessä siis vähän väkisin uuden migin osto.
Yleensä se on ihan tavallinen muuntaja ja jännite vois olla pääteltävissä kyllä... jos korjaamo jaksaa vähän nähdä vaivaa. Se reverse-engineeraus käy muualtakin kuin itse muuntajasta.
Itse asiassa kärähtäneestä muuntajastakin voi vielä laskea käämitysten kierrosmäärät, mitata rautasydämen dimensiot ja sen perusteella saa muuntajan mitoitukset selville. :P
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja Stefa »

^ Tuota itsekin mietin, että jos katsoo käämilangan halkaisijan ja laskee kierrokset, niin kyllä sen silloin saisi replikoitua. Tosin jos korjaamo tuota tuntitöinä tekee, niin voi olla etten halua siitä laskua. Tuossahan on vielä välilähdöt eri jänniteportaille (7 kpl). Kiinnostaako Villeä entrailla tuo harrastemielessä?

Yksi tuttu vinkkasi, että hänellä on vanha 200 A Esabbi joka on myös rikki. Se kuulemma pitää hitsauksen ääntä sentään, mutta ei oikein hitsaa. Tuosta voisi katsoa jos saisi vohkittua muuntajan. Omasta mielestä nuo oireet ei viittaisi muuntajaan..

Eilen ehdin kasailla Walliuksen käyttökuntoon ja muutaman testipalon vedin. Ainakaan noin pikatestillä en osaa moittia. Langansyöttö on kyllä suhteessa hitaampi. Eli saa olla säätö aika isollaan 0,8 mm langalla jo reilulla puolella virralla (tai jännitteellä..). En maksimeita koittanut, mutta voi olla ettei täysiä tehoja saa 0,8 mm langalla käyttöön :roll: Voisi kyllä ostaa myös 1 mm lankakerän, kun syöttöpyörät sillekin on, ja pihassa yksi revennyt lumilinko olisi odottamasa entrausta. Sinällään langan vaihdossa menee ehkä 3 minuuttia.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mutta helpomminhan paksua rautaa hitsaa ohuella langalla, kuin toisinpäin? Joutuu vain hitaasti täyttäen tekemään tai sitten vetämään useamman sauman samaan uraan.

Noinniinkuin jos ei jatkuvasti ole tarve paksun raudan hitsaamiselle, niin kaippa sitä nyt sillointällöin voi hitsailla vähän hitaamminkin?


Hyvällä koneella on kyllä ilo hitsailla. Paras kone mitä itse olen käyttänyt, on jostain 70-luvun lopulta (tai kasarin alusta) ollut helkutin kokoinen Kemppi. Pelasi kuin ajatus.
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kyllähän ohuella langalla voi hitsata paksuakin. Tosin virta tulee sitten vastaan jossain kohtaa. En ole tutkinut, mutta käsittääkseni jossain 200 A kohdilla alkaa 0,8 mm lanka loppua.

Jos on useampi metri saumaa, niin kyllähän sitä jonkin verran nopeammin tulee valmista jos sen muutaman minuutin uhraa langan vaihtamiseen. Onhan tietty paksumpi lanka hieman edukkaampaakin, mutta eipä tuo omissa hitsailuissa kovin suurta roolia näyttele kun nykyinen 15 kg lankakeräkin on tainnut olla yli 5 vuotta koneessa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Migeistä

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ainakin omasta mielestä paksua on kivampi hitsata paksummalla langalla. Ja yllättävän ohuttakin saa menemään sillä millin langalla. Kyllähän se 0.8 on hyvä kompromissi. Oikeesti ohuessa 0.6 olisi kyllä paikallaan.

Vähän samanmoisia hitsauskonepohdintoja oli kun parisen vuotta sitten konetta katselin. Walliukset oli kyllä uusista houkuttelevia, mutta sitten päädyin kuitenkin vanhaan Kempomattiin. Ja voimavirtakone oli kanssa ainoona vaihtoehtona kun paksustakin pitää selvitä. Ei kaikkea paksua viitsi puikolla hitsata.

Ippelle: Alumiinia hitsatessa vetävä kahva on pop. Ja ei taida Froniuksen voittanutta olla mustassakaan raudassa. Hinnat voi sitten olla vähän suolaiset sekä koneissa että varaosissa...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin