HYVIN KULKEE!
Re: HYVIN KULKEE!
Nuorimmainen muutti omilleen nyt alkoi tosi syys siivous myös välineistön kera
Re: HYVIN KULKEE!
Löytyi oikein SuperStart tulppia, kai kaikilla Fire-miehillä on tälläisiä paikalla
Lähtee käymään kun vaan ajattelee starttausta
Lähtee käymään kun vaan ajattelee starttausta
- Liitteet
-
- IMG_20180827_214445.jpg (62.38 KiB) Katsottu 4590 kertaa
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: HYVIN KULKEE!
Jos tässä pienen sivubisneksen laittaa pystyyn niin onko uudellamaalla foorumilaisilla sähkö probleemia ?
Tai Vikakoodin lukua paikanpäällä.
Mietinnässä Oma yritys vakituisen työnrinnalle. Lähinnä viikonloppu/iltapuuhaksi.
Tai Vikakoodin lukua paikanpäällä.
Mietinnässä Oma yritys vakituisen työnrinnalle. Lähinnä viikonloppu/iltapuuhaksi.
Bravo t-jet
Re: HYVIN KULKEE!
Linea jo toista kertaa meikäläisen omistuksessa kerralla leimasta läpi.
Vuodessa tuli noin 25tkm ja ainoat huollontarpeet olivat kuskinpuoleisen vetarin nivelen suojakumi.
Lähiaikoina pitää kyllä vaihtaa etujarrupalat ja levyt sekä iskareiden yläpään laakerit.
Vuodessa tuli noin 25tkm ja ainoat huollontarpeet olivat kuskinpuoleisen vetarin nivelen suojakumi.
Lähiaikoina pitää kyllä vaihtaa etujarrupalat ja levyt sekä iskareiden yläpään laakerit.
Nykyinen
-08 Fiat Linea 1.4
Entiset
-97 Fiat Barchetta 1.8
-05 Chrysler Neon 2.0
-03 Fiat Stilo 1.6
-95 Fiat Uno 1.1
-96 Fiat Uno 1.1
-08 Fiat Linea 1.4
Entiset
-97 Fiat Barchetta 1.8
-05 Chrysler Neon 2.0
-03 Fiat Stilo 1.6
-95 Fiat Uno 1.1
-96 Fiat Uno 1.1
Re: HYVIN KULKEE!
Lento kohti milanoa ja monzaa lähtee kohta [emoji41]
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: HYVIN KULKEE!
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: HYVIN KULKEE!
Eipä hullumpaa ollut katsomossa kun Kimi täräytti paalulle[emoji3]
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: HYVIN KULKEE!
No niin, nyt kun vihdoinkin tuossa Unossa on tuore leima niin voisi kirjoittaa ”pienen” tarinan tästä saagasta, siitä kun kaikki sujuu kuin kuuluisassa Strömsöössä…
Kesäkuussa kävin jo etukäteen hakemassa päästölappua Unoon ja päästöarvot olivat erittäin korkeat, ei siis mitään toivoa päästä sallittuihin arvoihin. Tämähän ei ole tämän auton kohdalla mitään uutta, aiemminkin on pitänyt paikallaan huudattaa todella kauan, että arvot on saatu sallittuihin. Esimerkiksi muutama vuosi sitten tuosta oli leimalla tullut hylky ja se oli ns. jatkoajalla silloin kun ostin auton takaisin itselleni. Silloin se saatiin läpi erittäin pitkällä huudattamisella…
Tänä vuonna tuokaan ei auttanut ja tuomiona oli, että katalysaattori tuossa on rikki. Tämä oli aivan järkeen käypä ajatus, koska aiemminkin oli ongelmia ollut ja kyllähän tuo kone jonkun verran öljyäkin poltti ennen siihen viime kesänä tehtyä remonttia. Skruvatilta tulikin sopivasti tarjous yleismallisesta tarvikekatalysaattorista, joten pistin sellainen tilaukseen.
Vanha katalysaattori olikin sisältä todella tukossa, hyvä kun jostain kohti kennoa edes valo näkyi läpi! Uusi katti putkeen ja lähes viimeisenä mahdollisena päivänä suoraan leimalle. Muuten mitään huomautettavaa ei Unosta löytynyt, mutta päästöt olivat edelleen reilusti yli sallitun. Tällä toimenpiteellä saatiin kaksi kuukautta korjausaikaa, kun samaan aikaan työn alla oli (ja on edelleen) Alfa 166 ”hieman” laajemmassa perushuollossa. Nyt rupesi ihmetyttämään, kun ei tuo uusi katalysaattori vaikuttanut mitenkään arvoihin…
Seuraavaksi perusasioiden äärelle ja vaihdoin sytytystulpat, puolan, lämpötila- sekä lambda-anturin ja uudestaan konttorille mitattavaksi. Aivan samat arvot olivat jälleen ja nyt rupesi jo mietityttämään onko tuossa jako pielessä. Ei muuta kuin tallille ja jakopää auki. Eihän siellä mitään vikaa ollut, lukkopalat napsahtivat paikoilleen juuri oikeassa kohdassa. Tein vielä haaroitusjohdon lambda-anturin pihojen väliin ja totesin yleismittarilla moottorinohjauksen säätävän seosta aivan niin kuin pitääkin, eli kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Samalla testasin vanhankin Lamban olevan kunnossa ja jätin uuden anturin hyllyyn varalle.
Katsuri ehdotti tässä vaiheessa pohtiessamme suoran putken hitsaamista katalysaattorin tilalle kokeilumielessä, joten jälleen kerran pakoputkisto lattialle ja kappas, eihän tuosta uudesta katalysaattorista ole edes tarran liimat palaneet! Ei siellä silloin ole mitään tapahtunutkaan, mutta onko tuo nyt sitten rikki vai onko vika sittenkin jossain muualla?
Suoralla putkella päästöarvot olivat ihan samalla tasolla kuin ennenkin, joten ei nuo katalysaattorit ole toimineet. Mittauksen yhteydessä tuli kurkistettua auton alle ja siellähän oli siistin valkoinen paperitarra yhä edelleen tuossa korvausputkessa Nyt rupesi palaset vihdoin loksahtelemaan kohdilleen, eihän se katalysaattori voi toimiakkaan, mikäli se ei saavuta riittävää lämpötilaa Tämän seurauksena upotin alkuperäisen katalysaattorin pesuainekylpyyn ihan kokeilun vuoksi, jos vaikka saisi senkin vielä toimimaan
Autossahan on jo vuosia ollut halavalla ostettu blingbling-pakosarja, vain ja ainoastaan ulkonäöllisistä syistä. Sen primäärit on tiedetty aivan liian suuriksi tuolle moottorille, että siitä mitään todellista hyötyä olisi… Olisiko tuossa vihdoin se todellinen syy, jos pakokaasut ehtivätkin jäähtyä liikaa ennen katalysaattoria? Kattihan sijaitsee Unossa vasta etuakseliston jälkeen ja pakosarja koneen etupuolella. Tässä vaiheessa hitsasin alkuperäisen kylvetetyn katin paikoilleen ja mittailin sen pintalämpötiloja CARF:n ratapäivän yhteydessä. Vasta useamman ratakierroksen jälkeen katti oli 270°C lämmössä, eli kyllähän tuo vanha taitaa vielä ollakin ihan toimiva. Vertailun vuoksi seuraavana aamuna työmaan pihassa lämpötila oli samassa kohdassa 94°C, työmatka 50 km lähes kokonaan n. 90km/h maantietä.
Kaverilta löytyi purku-BravXstä alkuperäinen 1.2 16V:n pakosarja sekä alkukäyrä eli ei muuta kuin sovittelemaan ja uusinta teoriaa testaamaan. Tässä vaiheessa oli ajoaikaa jäljellä enää viikon verran ennen ajokieltoa. Tämän ”uuden” alkukäyrän sovittaminen oli helppo ja nopea homma. Samalla käärin koko komeuden Biltemasta ostamallani lämpösuojanauhalla. Jo kotimatkan jälkeen ilmassa oli varovaista positiivisuutta, koska tuolla lyhyellä matkalla pintalämpötila oli lähes 300°C Seuraavana päivänä leimalle ja nyt vihdoin oli päästöt erinomaiset
Eli lopulta syyllinen oli tuo hieno peltisarja yhdessä kaukana sijaitsevan katalysaattorin kanssa. Aivan järkeen käypä ja yksinkertainen asia näin jälkeen päin ajateltuna, mutta vaati kyllä pitkän tien että keksi missä vika todellisuudessa piili.
Oli muuten ensimmäisellä katsurilla hyvä ilme, kun totesi autolla ajetun vuodessa 27tkm ja toisella katsurilla, kun hän totesi autolla ajetun vajaan 2kk aikana 5tkm Mutta autohan tykkää, kun sillä ajetaan
Kesäkuussa kävin jo etukäteen hakemassa päästölappua Unoon ja päästöarvot olivat erittäin korkeat, ei siis mitään toivoa päästä sallittuihin arvoihin. Tämähän ei ole tämän auton kohdalla mitään uutta, aiemminkin on pitänyt paikallaan huudattaa todella kauan, että arvot on saatu sallittuihin. Esimerkiksi muutama vuosi sitten tuosta oli leimalla tullut hylky ja se oli ns. jatkoajalla silloin kun ostin auton takaisin itselleni. Silloin se saatiin läpi erittäin pitkällä huudattamisella…
Tänä vuonna tuokaan ei auttanut ja tuomiona oli, että katalysaattori tuossa on rikki. Tämä oli aivan järkeen käypä ajatus, koska aiemminkin oli ongelmia ollut ja kyllähän tuo kone jonkun verran öljyäkin poltti ennen siihen viime kesänä tehtyä remonttia. Skruvatilta tulikin sopivasti tarjous yleismallisesta tarvikekatalysaattorista, joten pistin sellainen tilaukseen.
Vanha katalysaattori olikin sisältä todella tukossa, hyvä kun jostain kohti kennoa edes valo näkyi läpi! Uusi katti putkeen ja lähes viimeisenä mahdollisena päivänä suoraan leimalle. Muuten mitään huomautettavaa ei Unosta löytynyt, mutta päästöt olivat edelleen reilusti yli sallitun. Tällä toimenpiteellä saatiin kaksi kuukautta korjausaikaa, kun samaan aikaan työn alla oli (ja on edelleen) Alfa 166 ”hieman” laajemmassa perushuollossa. Nyt rupesi ihmetyttämään, kun ei tuo uusi katalysaattori vaikuttanut mitenkään arvoihin…
Seuraavaksi perusasioiden äärelle ja vaihdoin sytytystulpat, puolan, lämpötila- sekä lambda-anturin ja uudestaan konttorille mitattavaksi. Aivan samat arvot olivat jälleen ja nyt rupesi jo mietityttämään onko tuossa jako pielessä. Ei muuta kuin tallille ja jakopää auki. Eihän siellä mitään vikaa ollut, lukkopalat napsahtivat paikoilleen juuri oikeassa kohdassa. Tein vielä haaroitusjohdon lambda-anturin pihojen väliin ja totesin yleismittarilla moottorinohjauksen säätävän seosta aivan niin kuin pitääkin, eli kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Samalla testasin vanhankin Lamban olevan kunnossa ja jätin uuden anturin hyllyyn varalle.
Katsuri ehdotti tässä vaiheessa pohtiessamme suoran putken hitsaamista katalysaattorin tilalle kokeilumielessä, joten jälleen kerran pakoputkisto lattialle ja kappas, eihän tuosta uudesta katalysaattorista ole edes tarran liimat palaneet! Ei siellä silloin ole mitään tapahtunutkaan, mutta onko tuo nyt sitten rikki vai onko vika sittenkin jossain muualla?
Suoralla putkella päästöarvot olivat ihan samalla tasolla kuin ennenkin, joten ei nuo katalysaattorit ole toimineet. Mittauksen yhteydessä tuli kurkistettua auton alle ja siellähän oli siistin valkoinen paperitarra yhä edelleen tuossa korvausputkessa Nyt rupesi palaset vihdoin loksahtelemaan kohdilleen, eihän se katalysaattori voi toimiakkaan, mikäli se ei saavuta riittävää lämpötilaa Tämän seurauksena upotin alkuperäisen katalysaattorin pesuainekylpyyn ihan kokeilun vuoksi, jos vaikka saisi senkin vielä toimimaan
Autossahan on jo vuosia ollut halavalla ostettu blingbling-pakosarja, vain ja ainoastaan ulkonäöllisistä syistä. Sen primäärit on tiedetty aivan liian suuriksi tuolle moottorille, että siitä mitään todellista hyötyä olisi… Olisiko tuossa vihdoin se todellinen syy, jos pakokaasut ehtivätkin jäähtyä liikaa ennen katalysaattoria? Kattihan sijaitsee Unossa vasta etuakseliston jälkeen ja pakosarja koneen etupuolella. Tässä vaiheessa hitsasin alkuperäisen kylvetetyn katin paikoilleen ja mittailin sen pintalämpötiloja CARF:n ratapäivän yhteydessä. Vasta useamman ratakierroksen jälkeen katti oli 270°C lämmössä, eli kyllähän tuo vanha taitaa vielä ollakin ihan toimiva. Vertailun vuoksi seuraavana aamuna työmaan pihassa lämpötila oli samassa kohdassa 94°C, työmatka 50 km lähes kokonaan n. 90km/h maantietä.
Kaverilta löytyi purku-BravXstä alkuperäinen 1.2 16V:n pakosarja sekä alkukäyrä eli ei muuta kuin sovittelemaan ja uusinta teoriaa testaamaan. Tässä vaiheessa oli ajoaikaa jäljellä enää viikon verran ennen ajokieltoa. Tämän ”uuden” alkukäyrän sovittaminen oli helppo ja nopea homma. Samalla käärin koko komeuden Biltemasta ostamallani lämpösuojanauhalla. Jo kotimatkan jälkeen ilmassa oli varovaista positiivisuutta, koska tuolla lyhyellä matkalla pintalämpötila oli lähes 300°C Seuraavana päivänä leimalle ja nyt vihdoin oli päästöt erinomaiset
Eli lopulta syyllinen oli tuo hieno peltisarja yhdessä kaukana sijaitsevan katalysaattorin kanssa. Aivan järkeen käypä ja yksinkertainen asia näin jälkeen päin ajateltuna, mutta vaati kyllä pitkän tien että keksi missä vika todellisuudessa piili.
Oli muuten ensimmäisellä katsurilla hyvä ilme, kun totesi autolla ajetun vuodessa 27tkm ja toisella katsurilla, kun hän totesi autolla ajetun vajaan 2kk aikana 5tkm Mutta autohan tykkää, kun sillä ajetaan
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Re: HYVIN KULKEE!
Loistavaa diagnoosia ja hyvää sitkeyttä
Olenko muuten ymmärtänyt oikein, että kattiautoissa olisi jotenkin tarkoituksella rikkaampaa seosta kuin ilman kattia olevissa, että palamatonta menisi putkeen ja näin nostaisi katin lämpötilaa? Onkohan se rikas seos vain kylmällä koneella vai miten lie säädöt.
Olenko muuten ymmärtänyt oikein, että kattiautoissa olisi jotenkin tarkoituksella rikkaampaa seosta kuin ilman kattia olevissa, että palamatonta menisi putkeen ja näin nostaisi katin lämpötilaa? Onkohan se rikas seos vain kylmällä koneella vai miten lie säädöt.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: HYVIN KULKEE!
Lambdan signaalin perusteella ruisku "aaltoilee" seosta rikkaan ja laihan välillä. Tämä pulssitus kuulemma tarvitaan, jotta katalysointireaktio (?) lähtee toimimaan. Ja sitten tietenkin tuo riittävä lämpötila.
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Re: HYVIN KULKEE!
Uudemmissa autoissa joissa laajakaistalambda , ei seos aaltoile , väittäisin tuo altoilun johtuvan vain lambdan kapeasta toiminnasta , ecu ei ehdi korjata niin nopeasti .Keltsi kirjoitti:Lambdan signaalin perusteella ruisku "aaltoilee" seosta rikkaan ja laihan välillä. Tämä pulssitus kuulemma tarvitaan, jotta katalysointireaktio (?) lähtee toimimaan. Ja sitten tietenkin tuo riittävä lämpötila.
Re: HYVIN KULKEE!
Kyllähän katti toimii hapetus-pelkistysreaktioilla. Eli vaatii tuon seoksen aaltoilun kahta puolen stökiömetristä. Voisihan moottoria ajaa ihan hyvin 15..16 seossuhteilla, mutta katti vaatii sen 14,7. Samasta syystä dieseli tarvitsee sen hiukkasloukun kun se toimii aina ilmaylimäärällä. Tarvitsisi muistaakseni HC:tä, että NOxit palaisi. Sinällään rikkaalla seoksella ei lämpöä nosteta, vaan syötetään HC:tä reaktioon. Käsittääkseni siksi hiukkapolton aikana painetaan naftaa pakotahdilla pakoputkeen jotta sinne tulee ilmavajari.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: HYVIN KULKEE!
No kylläpä ne vaan toimii laihaseos koneissakin ja afr voi olla 20. noihin vain tarvitaan se nox loukku joka poltetaan välillä puhtaaksi seosta rikastamalla.Stefa kirjoitti:Kyllähän katti toimii hapetus-pelkistysreaktioilla. Eli vaatii tuon seoksen aaltoilun kahta puolen stökiömetristä. Voisihan moottoria ajaa ihan hyvin 15..16 seossuhteilla, mutta katti vaatii sen 14,7. Samasta syystä dieseli tarvitsee sen hiukkasloukun kun se toimii aina ilmaylimäärällä. Tarvitsisi muistaakseni HC:tä, että NOxit palaisi. Sinällään rikkaalla seoksella ei lämpöä nosteta, vaan syötetään HC:tä reaktioon. Käsittääkseni siksi hiukkapolton aikana painetaan naftaa pakotahdilla pakoputkeen jotta sinne tulee ilmavajari.
Vaihtelua se ei tarvitse.
Mutta jos et usko niin laita testeri kiinni ja lähde ajamaa.
Koska kolmitoiimikatalysaattori pelkistää typen oksideja, on pakokaasussa oltava tätä varten riittävästi hiilivetyä. Tästä johtuen polttoaineseoksen on oltava hivenen rikas. Tämä taas aiheuttaa sen, että kolmetoimikatalysaattoria ei voi käyttää laihaseosmoottoreiden yhteydessä.
Re: HYVIN KULKEE!
Ei ne turhaan ole uusissa autoissa ns pakosarjakatteja. Mä laitoin joskus johonkin (varmaankin vanhempi bravo) autoon pakosarjaan ja siittä eteenpäin katille asti jotain biltsun lämpösuojateippiä että saatiin katti tarpeeksi lämpimäksi ja päästöistä läpi.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: HYVIN KULKEE!
Minun Bravoa piti muuten joka leimalle huudattaa hyvän aikaa, ennenkuin päästöt tippui.
Kun tippuivat, niin suorastaan romahtivat.
Kun tippuivat, niin suorastaan romahtivat.
Minkä huollan, sen korjaan...