Sivu 263/286

Re: HYVIN KULKEE!

Lähetetty: 22.09.2018 02:06
Kirjoittaja juha66
Ilmaskos Puntoissani 75S/80ELX/Grande Punto 95 ollut pakosarjakatalysaattori vakiona. :D Ei ongelmia päästöjen takia, vielä. :mrgreen:

Re: HYVIN KULKEE!

Lähetetty: 23.09.2018 22:27
Kirjoittaja Luigi
Sama homma ykkössarjan Puntossa, katti vaatii lämmitystä. Pakosarjakatit tuli siinä vaiheessa, kun tiukemmat päästörajat vaati nopeampaa päästöjen hallintaa kylmäkäynnistyksen jälkeen. Esim. 2-litraisen Lybran tapauksessa 2001 Euro3-luokan myötä.

Re: HYVIN KULKEE!

Lähetetty: 24.09.2018 07:29
Kirjoittaja juha66
Juu, niin se tais tosiaan tuossa I-koppasessa 75:ssa olla pakoputkessa katti. Eipä enään muistanut, kun tuolla ajoin 1998-2000 :D , ennen uutta 80ELX mallia.

Re: HYVIN KULKEE!

Lähetetty: 24.09.2018 14:33
Kirjoittaja Stefa
Wesulius kirjoitti:
Stefa kirjoitti:Kyllähän katti toimii hapetus-pelkistysreaktioilla. Eli vaatii tuon seoksen aaltoilun kahta puolen stökiömetristä. Voisihan moottoria ajaa ihan hyvin 15..16 seossuhteilla, mutta katti vaatii sen 14,7. Samasta syystä dieseli tarvitsee sen hiukkasloukun kun se toimii aina ilmaylimäärällä. Tarvitsisi muistaakseni HC:tä, että NOxit palaisi. Sinällään rikkaalla seoksella ei lämpöä nosteta, vaan syötetään HC:tä reaktioon. Käsittääkseni siksi hiukkapolton aikana painetaan naftaa pakotahdilla pakoputkeen jotta sinne tulee ilmavajari.
No kylläpä ne vaan toimii laihaseos koneissakin ja afr voi olla 20. noihin vain tarvitaan se nox loukku joka poltetaan välillä puhtaaksi seosta rikastamalla.
Vaihtelua se ei tarvitse.
Mutta jos et usko niin laita testeri kiinni ja lähde ajamaa.

Koska kolmitoiimikatalysaattori pelkistää typen oksideja, on pakokaasussa oltava tätä varten riittävästi hiilivetyä. Tästä johtuen polttoaineseoksen on oltava hivenen rikas. Tämä taas aiheuttaa sen, että kolmetoimikatalysaattoria ei voi käyttää laihaseosmoottoreiden yhteydessä.
Noihin laihaseoskoneisiin ei ole tullut hirveästi perehdyttyä päästöjen osalta, mutta noinhan ne kaiken logiikan mukaan pelaa kuten dieselitkin, että kerätään pahikset jemmaan ja poltellaan välillä pois. Perinteinen kolmitoimikatti on tosiaan vähän voimaton jos kokoajan vedetään laihalla.

Vaimolla oli taannoin mk1 75 Punto ja senkin kanssa oli ropleemaa päästöjen suhteen. Siitäkin skoopattiin lambda, vaihdoin katin ja kansipahvinkin, mutta eipä juuri vaikutusta päästöihin. Todennäköisesti liian kylmänä se kävi. Voi noihin vanhempiin olla ihan hyvä temppu vaikka sitä thermotecciä kieputella putkeen.

Re: HYVIN KULKEE!

Lähetetty: 24.09.2018 19:25
Kirjoittaja väisänen
Siis kolmitoimikatti pelaa ihan okei laihallakin sopalla. Siellä piisaa typpioksideja joista sitten napataan hapet co ja hc oksidoimiseen tai toisinpäinhän se taisi toimia tai en muista. Mutta siis pelaa kuitenkin mitattaviin arvoihin oikein hyvin. Rikasta seosta ei sitten putsata kolmitoimikatilla mitenkään.

Re: HYVIN KULKEE!

Lähetetty: 24.09.2018 21:03
Kirjoittaja Luigi
Kyllä tuollainen vanha Punto ehjänä menee päästöistä helposti läpi ilman lämpökääreitä, se vain edellyttää parin, kolmen minuutin huudatusta ensin, että lämpenee. Kaikki katsastajat ei sitä tee, että saa hylkymäärät Trafin rajoihin.

Re: HYVIN KULKEE!

Lähetetty: 24.09.2018 22:16
Kirjoittaja wellu
Alfa-Romeo 33 oli vaikein saada päästöihin.

Pikkuisen "perseelleen" kulunut kaikki sytkäosat, lämpöpellit oli ruostuneet primäärien ympäriltä pois ja katti jossain hornan tuutissa takapenkin kohdilla.

Sai mittarilla vedättää todella pitkään ja välissä kävin ihan raakasti ykkösellä jarrua vasten ajamassa että sai lämpöjä marras-/joulukuun pakkasissa. Primäärit noin 10-15cm matkalta punaisena sitten lopulta HC ja CO alkoi ykskaks rajusti tippumaan, mutta jäi sitten happiarvosta ihan aavistuksen yli (putki vuoti katalysaattorin jälkeen yhdestä saumasta niin vähän, ettei sitä oikein kuullut/huomannut ennen tuota).

Vähän jännitti huudattaa niin kuumaksi putki. Kieltämättä kunnossa ollessaan epäilisin senkin menevän hienosti päästöistä. Sisältä se oli silti kylmä, vaikka miten huudatti.

Re: HYVIN KULKEE!

Lähetetty: 25.09.2018 05:06
Kirjoittaja väisänen
Joo kolmekolmosessa on aikalailla pinta alaa pakoputkistossa ennen kattia.
Mulla on ikävä omaa bensasyöppöä 1.7 neliapinaa, tai ei oo oikeesti :lol:
Uudemmissa alfoissa on kaksi kattia et saadaan putkisto rakennettua 4-2-1 ja katit lämpöisiksi.

Re: HYVIN KULKEE!

Lähetetty: 26.09.2018 09:59
Kirjoittaja Stefa
Piti ihan googletella, että miten nuo oikein menee:

Hapetus-/pelkistysreaktiot: https://chem.libretexts.org/Textbook_Ma ... Converters

Noita sitten syntyy seoksen funktiona:

Kuva

Leimalla mitataan:

Kuva

Eli tosiaan laihalla menisi leimasta vallan hienosti jos ei lambdaa katsottaisi. Ei kyllä ihme, että kaasari-kattiautoissa on ropleemia. Tarkkaa puuhaa on saada kaasari siten, että pystyy ajamaan ja kattikin toimii :mrgreen:

Re: HYVIN KULKEE!

Lähetetty: 05.10.2018 18:41
Kirjoittaja juha66
Lunta tuli, mutta Grande Punto kulkee lumessa uusilla Nokia kesärenkailla.. :D Jopa pelkäämässäni ylämäessä tuossa vähän matkan päässä. Oli saksan kesärauta jumissa soralastissa mäessä, jouduin pysähtymään ylämäkeen, jotta pääsimme sitten edelle menijän perässä ohi tuosta rekasta. Tie oli lumipolanteessa, mutta ei ongelmia... :mrgreen: Minä en ymmärrä noita "kesämersujen" ostoa täällä napapiirillä, kun on 8x4 vetoinen ja ei voi yhtään akselia nostaa ylös, jotta sais vetopainoa vetoakselille. :D

Re: HYVIN KULKEE!

Lähetetty: 12.10.2018 11:15
Kirjoittaja sampsulisami
Joku venäläinen hakkeri pääsi koneelle viruksen kautta. Joku autohifi russian.. Netti kii ja notepdil virus auki. Kas. Hetken tutkailun jälkeen koodin joukosta löytyikin käyttäjätunnus, salasana, Portin numero, web sivun osoite . FTP57.hostland.ru.
Pääsin jopa kirjautuu sisään. Löytyikin aikamoinen määrä kaikenmoista. Ei muuta kuin select all delete. "Fuck you" txt tiedoston lisäsin sinne :lol: :mrgreen:

Ohjelma urkki koneen raudan tiedot.

Re: HYVIN KULKEE!

Lähetetty: 12.10.2018 22:51
Kirjoittaja juha66
Syysloma. :mrgreen:

Re: HYVIN KULKEE!

Lähetetty: 13.10.2018 05:19
Kirjoittaja Nipa
sampsulisami kirjoitti:Joku venäläinen hakkeri pääsi koneelle viruksen kautta. Joku autohifi russian.. Netti kii ja notepdil virus auki. Kas. Hetken tutkailun jälkeen koodin joukosta löytyikin käyttäjätunnus, salasana, Portin numero, web sivun osoite . FTP57.hostland.ru.
Pääsin jopa kirjautuu sisään. Löytyikin aikamoinen määrä kaikenmoista. Ei muuta kuin select all delete. "Fuck you" txt tiedoston lisäsin sinne :lol: :mrgreen:

Ohjelma urkki koneen raudan tiedot.
:thumb: :thumb: :thumb:

Re: HYVIN KULKEE!

Lähetetty: 13.10.2018 23:12
Kirjoittaja Vode131
Tänään oli erityisen hieno päivä harrasterintamalla! Lähdettiin parin kaverin kanssa vielä syksyn viimeiseen harrastetapahtumaan millecentolla. Eli kyseessä oli tampereen seudun fhra:n rompetori teivon raviradalla. Kotiintuomisina olikin amerikkalaisautohenkiseen tapahtumaan nähden mukava saalis vanhaa fiat aiheista tavaraa. 131 uusi etuvilkku, ritmo aiheinen jääraappa, 131 abarth pikkuauto, lancia fulvia pikkuauto, fiat 60-luku roiskeläppä, amerikkalaiset 50-luvun muropakettien peltiset fiat ja lancia keräilymerkit ja -84 fiat tarvikekuvasto. Päivän huipennuksena löytyi vielä 17 kpl. puuttuvia numeroita keräilemistäni fiat uutiset lehdistä. Nyt puuttuu enää noin 5 kpl. numeroita vuodesta 67 eteenpäin. :thumb:

Re: HYVIN KULKEE!

Lähetetty: 14.10.2018 22:39
Kirjoittaja Neverth
Pistä putinvastaisia artikkeleita palvelimelle. Siperiasta saa nettiä etsiä.
sampsulisami kirjoitti:Joku venäläinen hakkeri pääsi koneelle viruksen kautta. Joku autohifi russian.. Netti kii ja notepdil virus auki. Kas. Hetken tutkailun jälkeen koodin joukosta löytyikin käyttäjätunnus, salasana, Portin numero, web sivun osoite . FTP57.hostland.ru.
Pääsin jopa kirjautuu sisään. Löytyikin aikamoinen määrä kaikenmoista. Ei muuta kuin select all delete. "Fuck you" txt tiedoston lisäsin sinne :lol: :mrgreen:

Ohjelma urkki koneen raudan tiedot.