128 Panorama -77

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ohivuotomittaus voisi kertoa jotain...? Suhiseeko imu/pakosarjassa...

Mutta jos käy hyvin eikä oireita ole, niin tennaria vaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Täytyy koittaa vähän tutkia. Jos vaikka vanhasta tulpasta tekisi adapterin kompuraan ja hitusen paineistelisi. Kyllä tuo ainakin pelasi hyvin kotosalle asti sen jonkun 250 km. Tänään pitäisi olla uusi nokkahihna itsellä, joten samalla voisi vähän tutkia kun tuon vaihtaa.

Niitäkin vain kuullut, että jonkin aikaa pelannut ihan ok ja sitten lautanen tipahtanut.

Fiksuinta olisi varmaan käyttää auki ja vaihtaa/tarkastaa venttiilit, mutta ei ny oikein huvittaisi kantta nostaa pois.

Noh, tutkitaan nyt ensin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
JPK
Viestit: 101
Liittynyt: 30.03.2005 13:12

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja JPK »

Se on kyllä totta että selvästi kierokin venttiili kyllä tiivistyy seetiä vasten kun se venttiilinjousi vetää sen väkisin paikalleen. Itse huomasin joskus
kun oli imuventtiilit ottanut osumaa että tiivistyi kyllä hyvin mutta varmuudeksi purin venttiilit kuitenkin irti ettei jää mieltä kalvamaan, niin olivat kuitenkin
selvästi kääntyneet. Toinen reuna otti ehkä noin kahta milliä aikaisemmin seetiin kiinni kun toinen. Olisi saattanut ehkä ajan saatossa väsyä ja murtua.. :roll:
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Mittaa pakoventtiilien venttiilivälykset.
Jos löytyy isompaa mitä säädit niin vinoja ovat.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jep, laitoin uuden kansipahvin ja pultit tilaukseen. Ei viitsi riskeerata. Ei nyt ole kuitenkaan pahasti ainakaan rikki ja ei se ny iso homma ole nostaa kansi pois ja kurkata kunnolla. Sitten syö miestä, jos lautanen tipahtaa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Juu, parempi se noin. Kyllä sitten hatuttaa jos joku lautanen on pystyssä männässä....
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kansi nostettu pois. Katsoin vielä puristuspaineet ensin, vajaat 15 bar tasaisesti joka pytyssä.

3:ssa ja 4:ssa on männissä jäljet kontaktista. Tosin mitä venttiilejä pöydällä pyörittelin, niin väittäisin niiden olevan suorat 8-)

Kasaaminen venyy kyllä ensi viikon loppupuolelle ;)
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuossa purkaessa taisi tulla selvitettyä mikä sekoitti jakoa:

Kuva

Kuva

Tuo on siis moniura nokkapyörän päällä. On tainnut olla tuolla välissä.

Kuva

Moniuran hihnapyörä on vähän rotansyömä tuon tiekosketuksen jäljiltä. Ei vaikuta huippunopeuteen..

Kannessa on jännät virtausjäljet:

Kuva

Mitä lie noista sitten pitäisi oppia. Kansi kai virtaa venttiilin sisäkurvistakin.

Imuventtiilien vastaiset palotilan seinämät eivät ole pahasti peseytyneet, joten eivät kai sitten ole pahasti virtauksen tiellä.

Kuva

Karstaa on, mutta kun etupäässä tuo on tahtonut vähän turhan rikkaalla kokoajan ollakin niin ei yllätä. Eikä tuossa kotimatkalla paljoa tuota uskaltanut kierrätellä.

Vähän laskureilla leikin ja moisia puristuspaineita ei pitäisi tällä yhdistelmällä tulla. Pitäisi olla lähempänä 13,5 kuin 15 bar. Eli siis nokka on lie kesympi mitä asteet sanoisi. Tuskin kuitenkaan tuo karsta niin paljoa puristuksia nostaa. Periaatteessa pitäisi olla liki 11,5 puristusta, tai sitten nokka sulkee jo noin 65 JAKK. Nokka vaikuttaa todella nopeasti tuohon puristuspaineeseen suhteessa puristussuhteeseen. Varmaan kellarikaan ei kuitenkaan ole ihan 100% tiivis, joten vähän vielä asteita pois.. Konekin oli täysin kylmä, tainno about +20 C. Ihan jännää näillä kikkailla ja teoretisoida.

Pitäisiköhän teettää tähän about samoilla asteilla joku reilut 10 mm nostava nokka ja laittaa tuplat kiinni. Tuntuisi, että voisi sitten sysätä aika hyvin. Ei sikäli, että tuo mikään hidas oli nytkään ja vetää alhaalta hienosti. Pitkä loota, niin on mukava kun on aluetta.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Jos tuntuu että on liikaa puristuksia, niin itse saattaisin kokeilla avata palotilaa lisää tuolta imuventtiilin takaa mistä suurin osa seoksesta virtaa venttiilin yli.

Venttiilistä on paha sanoa silmällä, että onko kiero. Kokeile pimeässä näyttää pienellä lampulla kanavaan valoa ja pyörittele venttiiliä eri asentoon (ilman jousta tietenkin). Saattaa jossain asennossa paistaa päivä läpi niin kuin sanotaan... Ei paljon maksa vaikka hiotat muutaman venttiilin koneistamolla kun nyt auki on.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ei siinä liikaa ole. Aika sopivasti luulisin. Voi säädellä vähän miten haluaa eikä tuo naulaa millään.

Itseasiassa hattu on "koneistamolla".
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Vihdoin tuli viestiä, että hattu olisi valmis. Tuohon nyt tuli seeti- ja venttiilityöt Kosusen toimesta. Hitusen vissiin kävi pirra kanavissa ja imusarjassakin. Hermo petti muutenkin ja toinen nokka kävi Kylmäkoskella. Asteet aika samat, mutta nostoa tuli venttiililtä 10,1 mm. Ajoitusohje on nyt imu yläkuolossa 2,1 mm auki.

Vanha nokka olisi kaupan jos joku tarvitsee. Voisi ahdettuun olla aika hyvä, tosin ei tuolla huono vaparikaan tule.. Muutama tuhat ajettu ja varmasti uutta vastaava. Molyrasvalla sisäänajettu ja korkeasinkkisillä öljyillä pyörinyt. Säätöpalatkin hiottu 1000 paperilla ennen käynnistystä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kuva

8-)
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Muutama testiveto seosmittarin kanssa ja taas on tuoreet jäähdytinnesteet pitkin tietä. Lähti taas pakkasroppu lohkosta. Mikä ihme tuota ny tekee? Jäähdyttimen korkki kyllä toimii, oikeastaan se ei taida pitää mitään painetta.

Voiko jotenkin nuo yli 7000 kierrokset tuota tehdä?

Nuo proput oli aika kiiltävän näköisiä, että voi olla, että ne on tuohon lohkoon uusittu. Onko sitten vain ollut löysiä tulppia :roll:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Alkaa taas olla kaasari sielläpäin. Ei ole tarvinnut kajota kun tyhjäkäynteihin, seosputkiin, pääsuuttimiin ja ilmoihin.. Yllättävän paljon moiset muutokset vaikuttaa säätöihin. Ei ny vielä ole hyvä, mutta aika liki jo. Edelleen on sama taistelu progression laihuuden ja tasakaasun paksuuden kanssa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Löytyyhän tuohon lääkkeitä. Tosin nyt on kaasarista jo ropattu paikkoja missä ei vakiona säädettäviä suuttimia ole :D Nyt menee alue läpi noin 12,5..13,2 ja nimenomaan yläpää laihempi. Muutenkin pelaa, niin saanee olla noin. Ei ole suuttimis millä paremmaksi juurikaan saisi ja poriakin on vain kympin välein. Tuo on jo liika karkea jako tässä kohdin.

Vähän jos kokeilisi ennakkoa vielä jokusen asteen nostaa ja vaikka vähän nokkaa käännellä niin olisi varmaan aika valmis. Sitten olisikin melkein edessä ponnistaa mitä tuolta ulos tulee.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin