Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3)

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

ViestiKirjoittaja Stefa » 05.06.2018 10:01

^ Ehkä pitää, ehkä ei. Itse en luottaisi. Kasiin laitoin säädön jälkeen ihan kiinteäksi laittamalla korilaatan pultin kannan alle ja migin hepsillä iskariin kiinni. HGT:hen taannoin sorvasin paksusta prikasta epäkeskon ja heppasin sen pulttiin kiinni. Noin saa camberia säädettyä pulttiä pyörittämällä. Montun päällä on helppo laittaa sisäkautta jarrulevyyn mittari kiinni alapuolelta ja sitten vain kääntää camber halutuksi.

Epäkeskoprikkahan syntyy helposti kun laittaa pulttiin nipun prikkoja ja puristaa ne mutterilla tiukkaan. Sitten vain pultista sorvin pakkaan kiinni siten että yhden leuan väliin laittaa vaikka jonkin latanpätkän. Noin se nippu vemputtaa sorvissa ja sitten vain sorvaa varovasti kunnes prikkanippu lopettaa vemputtamisen :thumb: Onnistuisi varmaan ihan rälläkälläkin, mutta noin tulee siistit jos vain on sorvinkäyttömahdollisuus.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2585
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

ViestiKirjoittaja -HH- » 06.06.2018 07:00

Itse olen luottanut eikä ole syytä miksi jatkossakaan ei luottaisi. Kokemuksesta voin sanoa että Ritmon kori antoi ennen periksi kuin iskarin säätö kääntyi... :roll:

Eikä tuossa liitokseesa muutenkaan mitään sovitepultteja ole, liitoksen kiinni pysyminen perustuu muuhun kuin tiukkaan reikään.. Vanhemmissa reijät on sen verran väljät että cambersäätöä on about puoli astetta, sama vaara niissäkin olisi silloin.
- Ei taidot vaan selitykset -
Avatar
-HH-
GFF
 
Viestit: 8666
Liittynyt: 20.12.2002 13:44
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

ViestiKirjoittaja Keltsi » 06.06.2018 11:20

Kasissa antoi periksi kerran apparalla, sen jälkeen on tolpissa ollut aina hitsatut paksut prikat. Ehkä liioittelua, mutta meneepähän saamalle kohdin kun noita kuitenkin tulee availtua...
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
Keltsi
GFF
 
Viestit: 1034
Liittynyt: 16.03.2004 10:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

ViestiKirjoittaja Stefa » 11.06.2018 11:37

Niinhän se on, että pulttiliitoksessa puristusvoiman tekemä kitkavoima on reilusti suurempi mitä pultin leikkausvoima. Tietäähän sen kaikki, että jos pultti on löysällä, niin se on todella nopeasti poikki. Siltikin jotain mielenrauhaa tuo jonkinlainen noja pultille antaa. Ei Freemontissakaan noja ole kun toiseen suuntaan ja nuo vain pultti nihkeänä kopsautin massavasaralla reunaa vasten. Sisäänpäinhän se pultti tavallaan yrittää kun maksimivoima tulee mutkassa ulkokurvin pyörälle ja pyrkii kääntämään camberia positiiviseen suuntaan.

Noissa Freemontin pulteissa on muuten rihlat, kun jossain renkaiden pinnapulteissa konsanaan, eikä siten yläpultti mene kun vasaralla reikäänsä. Se on siis suunniteltu kyllä aika välyksettömäksi.

Johonkin harrastekamppeeseen jota puretaan ja kasataan, niin ei toisaalta ole paha vaikka putkisokkaa porata kunhan kohta on haluttu. Noin olen esimerkiksi imusarjat sokannut kun niitä on tullut nostettua kanteen nähden reikiä pirraamalla. Kannattaa nuo purut ja kasaamiset kyllä miettiä jos jokin harrastekampe on. Näissä käyttiksissä nyt on vähän eri asia. Tosin jos tuo vaikka jonkun jousen katkaisee, niin sittenhän nuo tolpat saa taas purkaa. Ehkä silloin ennen purkua ne voisi vaikka sokata. Tuo on kuitenkin nopeampi temppu mitä säätää uusiksi.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2585
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

ViestiKirjoittaja väisänen » 11.06.2018 21:52

Noista astemitoista niin tikitaalinen alkaa olla edullisempi mitä toi vesivaakallinen.
Olis kiva jos omistaisi kaksi. Yksikin näin alkuun toki jees.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma

-Yamaha L-jetronikilla
Avatar
väisänen
 
Viestit: 3964
Liittynyt: 11.03.2006 20:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

ViestiKirjoittaja Sämpy » 12.06.2018 07:32

Ai niin mullahan irtosi huonosti hitsattu prikka tolpasta Heinolan jääradalla kun alkoi keväällä sulamaan reikiä jäähän. Mielestäni tolpan pultit oli ihan normaalisti kiinni, mutta niin vaan taittui rengas positiiviselle hitsatuista prikoista huolimatta. Ainoa mikä tuohon edesauttoi, oli että komponentit oli jonkunverran ruosteessa ja muutenkin paskaa välissä, eikä sileä puhdas metalla metallia vasten. Mutta ei kai sellaista kenenkään muun tolpissa..

Tietäähän sen jarruissakin, että ruosteinen pinta on kovempana liukkaampi.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6485
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

ViestiKirjoittaja Stefa » 09.10.2018 10:09

Stefa 16.10.2017 kirjoitti:Tuli Freemontille takaisinkutsukin :o Ohjauspyörän johtosarjan tarkastus/vaihto. Täytynee käyttää jossain vaiheessa.


Tätä tosiaan kyselin tuolloin vuosi sitten. Lupasivat tilata johtosarjan ja palata asiaan kun se saapuu. Sitten keväällä taas soittelin kun ei ollut mitään kuulunut. Eipä ole taaskaan mitään kuulunut. Otin asiakseni nyt ihan oikeasti kysellä tuon. Eivät tuossa Mikkelissä (Ajanvaunu) oikein vastaa puhelimeen, eivätkä sähköpostiin. Viime viikolla tien päällä ollessa oli aikaa soitella terrorin lailla. Lopulta sainkin sitten kinuttua huoltoajan nyt perjantaiksi. Ei sitä johtosarjaa ole tilattu edelleenkään, mutta olivat sitä mieltä ettei sitä tarvitse, vaan laitetaan vaan suoja. Jotenkin tuntuu, että jokseenkin kehnosti tuo homma toimii. Toivottavasti ei uudempien fiiujen vaikka määräaikaishuollot ole yhtä hankalia ja toivottavasti noihin ei tarvittaisi takaisinkutsuja, koska kyllähän ihmisillä hermot menee ennenkuin saa edes tällaisen yksinkertaisen asian hoidettua.

Muutenkin tuo on jokseenkin mystistä taas. Fiatin sivuilta jälleenmyyjänä on Mikkelissä Autoarina, jonka sivuilla taas lukee: "Peugeot, Citroën, Subaru, Mitsubishi, Hyundai, Suzuki ja Isuzu jälleenmyyjäsi Mikkelissä". Kuitenkin Mikkelissä vaikuttaa sellainen kun Etukone, joka traktorien ohella myy "Fiat henkilö- ja hyötyajoneuvot". Etukone taas on samaa yritysrypästä mitä huollot tarjoava Ajanvaunu. Kaikilla on tietty omat toimipaikat kuitenkin. Kyllä tuo touhu edelleen vähän kehitystä kaipaisi.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2585
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

ViestiKirjoittaja Stefa » 04.12.2018 09:51

Freemontti kehtitti ikävän oireen. Vetää laseja huuruun ihan miljoonaa. Jos painaa ilman sisäkiertonappulaa, niin valo välähtää muutaman kerran eikä jää palamaan. Jotenkin on fiilis, että siellä on nyt sisäkierto päällä kokoajan. MESsihän mulla on ollut jo pitkään, mutta ei ole tuollut tuota edes kokeiltua kun ei ole ollut tarvetta. Voisi varmaan koittaa ensin sillä tutkia, että näkisikö jotain tietoa tuosta aktuaattorista. Nopealla googelttelulla ei ihmeitä yllättäen tästä löydy, mutta Dodge-puolella tuohon sisäkiertoläppään viitataan sanalla "infamous" :roll:

Toistaiseksi saa pitää ikkunaa raollaan ettei lasit huurru umpeen :evil:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2585
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

ViestiKirjoittaja MultiplaJTDmies » 05.12.2018 13:43

Sisäilmakierron läpän (tai moottorinkin) jumilta vaikuttaa. Kun toin Multiplan 15v sitten, sama ilmiö oli päällä. "Vesinokkaeläimessä" tuo kiertomoottori oli sikäli helppo tapaus, että sinne pääsi käsiksi apumiehen jalkatilasta, joten avittamalla sain helposti läpän auki ja varmistin vielä aukiasennossa moottorin liittimen irrottamalla, jotta sama ei toistu. Tuota mukavuusvarustetta en ole kaivannut sen koommin. Tuumailin, että moottorin vähäinen käyttö varmaan tuota jumia aiheuttaa? Läpässäkin tietenkin voi olla sanomista, usein niissä on kuminen reunus, joka saattaa kovettua ajan kanssa, sitten kiilautuu kopan sisälle kiinni (harrastajakaverini Kappassa on juuri tällainen ilmiö pääsuuntausläpässä). Freemontti lienee sen verran uusi, että epäilisin kyllä tuota moottorin jumia, etenkin, kun taisit ilmineerata tuota merkkivalon käyttäytymistä toimintoa käyttäessä?
45 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Ritmon, Tipon ja Puntojen kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin sekä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
 
Viestit: 561
Liittynyt: 22.01.2010 13:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

ViestiKirjoittaja Luigi » 05.12.2018 14:16

Lybrassa tuli sama ongelma. Tehtaan manuaalin mukaan moottorin irrotus vaatii kojelaudan irrotuksen, jonka ensimmäinen vaihe puolestaan alkaa takapenkiltä... Epäilen, että vähemmälläkin siihen pääsee, mutta ei ole tullut kokeiltua, sillä sisäilman ohjausläpän saa käännettyä käsin helposti raitisilmasuodattimen kautta. Keväällä kiinni ja syksyllä auki.
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 8062
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

ViestiKirjoittaja Stefa » 04.03.2019 14:38

Tuli tuota huurtumista selviteltyä yksi päivä jo jokin aika sitten. Ihan ensimmäiseksi siinähän on sellaiset muoviset tavarakaukalot jalkatiloissa kansien alla. Kun lunta kulkeutuu kengissä jalkatilaan ja se sulaa, niin se jää vetenä/jäänä sinne kaukaloon. Sama kontissa. Kaikissa kolmessa lainehti vettä pohjalla. Nuo nousee ylös ihan nostamalla, joten tyhjäys ja kuivaus. Jätin myös ne kannet auki joksikin aikaa ja kuivailin autoa muutenkin. Kontissa missä on sivuposkissa ilmanpoistot, niin siellä on verhoilun takana sellainen 20 mm paksu vanu ritilöiden edessä. Jotenkin tuntuisi että nuo jarruttavat ilman poistumista autosta aika huolella. Purin vähän verhoiluja ja taivuttelin nuo vanut pois ritilöiden edestä. Samalla katsoin, että poistoventtiilit takapuskurin sisälle näyttivät olevan ok eikä mitään ole siellä jumissa.

Selvittelin sen ilman sisäkierron toimintaa ja jos puhalluksen ohjaus tuulilasille huurteenpoistoon, niin silloin tuo läppä on pakolla aina ottamassa ulkoilmaa ja ohjausnappi tekee vain sen vilkkumisen. Eli toimi ihan oikein. Kun muutti ilmanjaon normaaliksi, niin valo jäi päälle napista ja korvakuulolta vielä vaikutti puhallukseen, joten tuntui toimivan ok. Kuitenkin purin tuota ja läppä löytyykin helposti hanskalokeron takaa. Siellä oli läpän liitos kääntömoottoriin murtunut osittain. Eli moottori käänsi läppää, mutta vain vähän kun tuo kytkentä oli väljä. Ratkaisin asian kääntämällä läpän käsin auki ja lukitsemalla sen peltiruuvilla. Muuten totesin, että voi vaikka terävämmässä jarrutuksessa heilahtaa takaisin liki kiinni. Väärin korjattu, mutta tuon takia ei huvita koittaa miten systeemin saa purettua. Sen verta katselin, että ihan helposti se ei käy. Tuo on vähän sellainen toiminto jota en oikein koskaan ole kokenut tarvitsevani.

Tuli suksiboksi ruuvailtua katolle ja Tahkon reissu ajeltua aika täydellä kuormalla. Nyt lämppäri sai olla automaatilla ja lasit pysyivät kirkkaina. Aika paljon mukavampi kun ei tarvitse puhallinta huudattaa ja pitää vielä ikkunaa auki :lol: Toki jos 5 henkeä änkeää sisään märissä sekä lumisissa kamoissa, niin ikkunat kyllä huurtuu automaattiasetuksella, mutta tuo sallittakoon. Sellainen huomio tuli myös tehtyä, että jos takakontin pakkaa täyteen esimerkiksi pehmeitä kasseja, niin niillä saa nuo sivuposkien poistoilmaventtiilit tukittua melko helposti. Mutta jos tuon pitää mielessä niin ei ole ongelma ja tietty aika harvoin ihan tuollaista tavaramäärää on kyydissä.

Mukavan leppoisa auto kyllä ajella ja matkustaa. Hiljainen ja tukeva. Aiemmin tutkin, että ajotietokone huijaa kulutuksessa puolisen litraa ja nyt tuolla reilun 500 km kiepauksella näytteli vähän yli 6 litraa koko reissun kulutukseksi. Tuossa siis myös neljän päivän kylmäkäynnistelyt, lämmittelykäytöt ja pätkäajot kohteessa. Sikäli tuolla otsapinta-alalla, 5 ihmistä talvilomakamppeineen ja boksi katolla alta 7l/100km on mielestäni vallan hyväksyttävä luku. Aika paljon matkalle mahtui kuitenkin satasenkin aluetta ja vauhtia tuli pideltyä kokolailla sakkorajoilla koko ajan.

Tulipa tämä katsastettuakin ja huomautuksitta tuli uuden säännön mukaiset pari vuotta ajoaikaa. Seuraava leima siis alkuvuonna 2021 8-) Kilometrit on nyt jossain 191 tkm päällä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2585
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä