Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

ViestiKirjoittaja wellu » 25.03.2020 09:52

Palavan maailman tila hieman rajoittaa huoltotoimenpiteitä, joten olen kulmia koettanut säädellä ja saada urissa vetelyä kuriin, muttei tunnu auttavan:
Stilo siis tempoo urien "pohjalla" aika voimakkaasti varsinkin vedättäessä. Jos tiessä on urat ja ratista päästää irti kaasu pohjassa kiihdyttäessä, mennään voimakasta siksakkia uran reunalta reunalle, kunnes heilunta menee niin rajuksi, että pyörät alkavat sortamaan ja auto meinaa karata kaistalta.
Jos tasakaasulla ajelee vaikka 80km/h, niin hyvin rauhallisesti "lainehtii" reunalta reunalle, kunnes liike kasvaa niin, että menee reunan "yli".
Jos ylämäkeen vedättää ja on syvät urat, joutuu rattia ihan kääntämään uran reunaa vasten ettei ala tempomaan ---> jos ohjaa uran reunan yli, niin hyökkää sivulle päin.

Kokeiltua:
- Lisätty aurausta: Ohjaus muuttui puuromaisemmaksi ja mm. soratiellä ajaminen muuttui mahdottomaksi (veteli ihan minne sattuu)
- Lisätty haritusta: Ensin tuntuisi hieman auttavan, mutta harituksen lisääminen sitten tuo maantielle "hermostuneen" tuntuisen etupään. Mutkiin on kyllä mukavempi syöttää (kääntyy todella hanakasti), mutta vetelee silti urissa

Tutkittua:
- Väljää ei ole edestä löytynyt. Jos sitä takana onkin hieman, niin vedätyksen ei pitäisi ihan noin radikaalisti vaikuttaa.


Kesärenkulitkin pitäisi vaihtaa vanteille ja alle, mutta "kantapaikka" koronakaranteenissa ja muihin rengasliikkeisiin tajuton jono (ja älytön hinta). Prkl kun olisi se oma kone.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 4493
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

ViestiKirjoittaja Stefa » 25.03.2020 11:25

Teräväolkainen talvirengas tahtoo olla urissa aika rauhaton vaikka mitä tekee. Joku pyöreä ja kapea kesätassu rauhoittanee menoa.

Jos on luppoaikaa niin ei se ihan mahdoton homma ole kääntää renkaita ihan raudoilla käsipelissäkään. Pehmoisiahan nuo normi autonrenkaat on. Olikohan viime vai toissakesänä kun käänsin mönkijän peräkärryyn auton kesärenkaiden tilalle mönkijän karkeammat ja isommat renkaat samoille vanteille. Noita kun ei maksa vaivaa puntittaa, niin oli helpoin ja nopein noin. Samaa tuli joskus pelto-/jääautoihin tehtyä kun ei mitään koneita ollut.

Mitä nopeusmittarin heittoon tulee, niin ABS-anturithan lukee hammaskehää. Eli jos hampaiden lukumäärä täsmää, niin silloin myös pulssimäärä riippumatta anturin vastusarvosta.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2661
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

ViestiKirjoittaja VTO » 25.03.2020 12:54

Eriparia oleva caster oikealla ja vasemmalla tekee autosta juuri tuollaisen "hiki otsassa" ajettavan. Ei kuitenkaan taida olla Stilossa säätöä casterile?
VTO
 
Viestit: 999
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

ViestiKirjoittaja wellu » 25.03.2020 13:29

VTO kirjoitti:Eriparia oleva caster oikealla ja vasemmalla tekee autosta juuri tuollaisen "hiki otsassa" ajettavan. Ei kuitenkaan taida olla Stilossa säätöä casterile?

Ei ole ei säätöä casterille. Mutta auton keula on kyllä todella matala, jouset on ehjät eikä konehuoneen puolella olevat lautaset ole "ilmassa", joskaan eivät kyllä kovin tiukatkaan (saa käsin kääntymään).

Sitä miettinyt itekkin, että jos väsyneet jouset ja ylälautaset saavat tuon aikaan. Kesällä olisi tarkoitus vaihtaa jousta, mahdollisesti tolpat kokonaan. Minulle tuo keula on ihan liian matala, en meinaa päästä parkkipaikalta pois kun raapii kiinni (jyrkkä luiska).

Tuota rengasasiaa oma isäni sanoi kans. Point-S mikälie mestari on rengasmerkki ja todella karkea "olkapää" renkaassa.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 4493
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

ViestiKirjoittaja jarikin » 25.03.2020 21:28

wellu kirjoitti:
VTO kirjoitti:Eriparia oleva caster oikealla ja vasemmalla tekee autosta juuri tuollaisen "hiki otsassa" ajettavan. Ei kuitenkaan taida olla Stilossa säätöä casterile?

Ei ole ei säätöä casterille. Mutta auton keula on kyllä todella matala, jouset on ehjät eikä konehuoneen puolella olevat lautaset ole "ilmassa", joskaan eivät kyllä kovin tiukatkaan (saa käsin kääntymään).

Sitä miettinyt itekkin, että jos väsyneet jouset ja ylälautaset saavat tuon aikaan. Kesällä olisi tarkoitus vaihtaa jousta, mahdollisesti tolpat kokonaan. Minulle tuo keula on ihan liian matala, en meinaa päästä parkkipaikalta pois kun raapii kiinni (jyrkkä luiska).

Tuota rengasasiaa oma isäni sanoi kans. Point-S mikälie mestari on rengasmerkki ja todella karkea "olkapää" renkaassa.


Vaiha samantien uudet etujouset, kaikki iskarit, yläpäänlaakerit ja -lautaset ja alatukivarret. Auto ei suoraan mene millään eikä kulmia saa kohilleen, jos takapäässä on väljää joten kannattaa vaihtaa myös taka-akselin puslat. Ja sitten kulmien säätöön. Pitäs alkaa kulkea suorempaan.

Ei Stilossakaan luultavasti voi säätää kuin keulan aurausta.
jarikin
 
Viestit: 192
Liittynyt: 05.12.2016 18:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

ViestiKirjoittaja Nipa » 25.03.2020 21:35

Varmista että etujousiin on asennettu katkeamissuojat. Muuten katkennut jousi rikkoo renkaan. :oops:
Oli tehdaskampanjana, joten todennäköisesti ne ovat. Omastani jäivät asentamatta kun päätin että Deltan ovea en avaa.
Kun kuulen maininnan hiilijalanjälki, poistan pistoolistani varmistimen.
Avatar
Nipa
GFF
 
Viestit: 2837
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

ViestiKirjoittaja jkiuru » 26.03.2020 17:38

Itselläni on ollut Stilo noin kuusi vuotta ja 150 tkm ja uskaltaisin väittää sen menevän suoraan, jollei jossain ole ihan selkeästi väljää. Hyvin todennäköisesti etupäässä. Tavanomaisesti väsyneet alustanosat eivät vetelyä aiheuta, koska tuskinpa omassa kaikkiaan 380 tkm ajetussa kaikki enää uutta vastaavassa kunnossa on. Ostaessani aikoinaan Sontaläjäni kaikki siinä huusi huolimatonta huoltoa, eli edelliset omistajat eivät olleet osia hiljattain vaihdelleet siksi tukusan ruosteisilta ripustukset näyttivät jo silloin.

Sinänsä onneksi, sillä kaikki lienivät alkuperäisosia. Sittemmin olen vaihtanut vasemman etutukivarren kahdesti ja oikean koiranluun samoin. Sorruin tarvikeosiin ja seuraava vaihto vuoden tai kahden vuoden päästä. :oops: ...juu, vaihdoin vain toiselle puolelle, kun tällä olen liikkunut periaatteella ylläpitoon niin vähän rahaa kuin mahdollista työntelemättä kuitenkaan nauloja pusliin tai muita vastaavia konsteja. Sitten niin tukivarren kuin koiranluunkin tilalle yli 200 tkm ajetusta purkuautosta ricambi originale ja koiranluu on kestänyt nyt kolme vuotta ollen edelleen ok... Omien ja tuttavapiirin kokemusten uusista varaosista perusteella kuukausi sitten suosiolla vaihdoin leimalla hylätyn tilalle samaisesta purkuautosta takapyöränlaakerin (lue napa olka-asetelman kompleksin) suoraan käymättä varaosatiskin kautta. Noiden lisäksi en muita alustan palikoita ole joutunut vaihtamaan kuin katkenneen saksalaisen etuvieterin. Stilo on noilta osin kestänyt mielestäni aika hyvin, varsinkin kun sitä on useana talvena tullut piikkirenkailla ruhjottua lähes viikonlopuittain. Täysin musta tuntuu pohjalta iskunvaimentimetkin vaikuttaisivat olevan vielä edes jonkinmoisessa kunnossa, selityksenä lienee paksun ruosteen alta häämöttävä Fiat-stanssaus.

Katkennutta etujousta en muuten huomannut ajossa millään lailla, ennen kuin asiatunteva katsastusmies sen huomasi. Murtumakohdasta päätellen tuskin ollut ihan tuore tapaus, mutta minulla kävi tuuri. Yksilössäni kun ei noita jälkikorjauskampanjana asennettuja katkeamissuojia ole, mutta suosittelen kyllä vahvasti niiden asentamista! Olihan ostamani vieteri made in Germany merkinnällä; silloin kun ei vielä purkuosia vielä omasta takaa ollut. Tosin tuo tarvikejousi on nyt tainnut olla alla ehjänä jo neljä vuotta. Asia on kyllä työlistallani ja suojien osat maanneet hyllyssäni jo pari vuotta, mutta se aikaansaavuuteni, huoh.

Pyöränkulmia en ole omistusaikanani säädättänyt. Itse pari kertaa vuosien mittaan pikaisesti sinnepäin etuaurauksen säätänyt rullamitan avulla mudassa auton alla maaten. Hyvin tuntuvat pyörät Stilossa paikkansa pitävän aikaisempiin ajokkeihin verrattuna.

Renkaillekaan se ei tunnu olevan herkkä: Olen kurvaillut niin ihan uusilla merkkirenkailla kuin sitten enimmäkseen sakkorajaisilla purkuautoista pelastetuilla, kudosvaurioisilla ja monenlaisilla sekarengastuksillakin... :oops:

Stilo - huomattavasti mainettaan parempi auto!


Jouni K.
GFF
aloitteleva Fiat-ropaaja vaikka tittelit, onneksi,
poistettiinkin
jkiuru
GFF
 
Viestit: 516
Liittynyt: 11.02.2003 18:56
Paikkakunta: Lahti

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

ViestiKirjoittaja wellu » 29.03.2020 00:07

Tänään alkoi edestä kuulumaan klopse ja lotina. Parkkiin ajettuani aloin sitten potkimaan renkaita ja oikealla edessä noin 1cm klapi pyörässä.

Oma villi veikkaus on, että edukkaat alatukivarret ja suomen tiestö ei käy yhteen. Kun olin tukivarret vaihtanut, ajoin noin viikko myöhemmin nelostiellä niin helvetilliseen routareikään, että ihme ettei matka tyssännyt siihen. On saattanut tuolloin jo ottaa itteensä.

Katotaan kun jaksetaan, että mikä siellä on irti.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 4493
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

ViestiKirjoittaja wellu » 29.03.2020 15:09

Kävinpä tutkimassa, mitään rikkinäistä, irtonaista tai väljää en löytänyt. :shock:

Ainoastaan ihmetyttää, että iskunvaimentimen yläpään ylälautanen (se pieni lätkä konehuoneen puolella) pyöri oikealla puolen sormin. Purin mutterin, sen lätkän ja alemman mutterin pois, mutten huomannut mitään ihmeellistä. Ilmeisesti yläpää on hieman kulunut iskarin varren ympäriltä, ei siinä väljää ollut, mutta semmoista metallijauhetta oli mutterin kannan ympärillä.
Kääntölaakeri kääntyy, hieman karheasti mutta kääntyy kuitenkin. Yläpään kohdistus on oikein, eli yläkumissa oleva pieni uloke + reikä on konehuoneesta katsoen rungon etummaisen reijän kohdalla (suoraan sivulle päin).
Osat takaisin pulttikoneella nippuun, eikä ylälautanenkaan enään pyörinyt sormin....??

Tätä minä en ymmärrä, jokapaikassa lukee että tuossa yläpään ja tornin välissä pitäisi olla tuommoinen ~2-3mm rako:
Kuva

Se renkaan "välys" on molemminpuoleinen ja vain pyörän pituus-suunnassa. Eli jos potkaisee kulutuspintaa, heilahtaa rengas taaksepäin sen noin 1cm:n. Mitään väljää en löytänyt, joten olisiko se alatukivarren takapusla vain senverran rento jo suunnittelupöydällä, että tekee noin? Muistaakseni joku oli vaihtanut mondeon(?) puslan sinne takapuslan tilalle ja näin oli ajettavuus jämäköitynyt "huomattavasti".
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 4493
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä