barchetta by Uno_mas

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Re: barchetta by Uno_mas

ViestiKirjoittaja Uno_mas » 07.03.2020 22:17

Tuli harrastettua vaihteiston kanssa.
Alkuperäistä barchettasta peräisin olevaa jäi vaihteiston kuoret ja tasauspyörästö. Loput sekoitus parista eri alfan laatikosta.

Testilenkin perusteella kyllä kannatti. Nyt pelaa synkrot hyvin ja pakin käyttökin parani. Eikä edes alkanut ujeltamaan, vaikka tuli hammaspyöräpareja sekoitettua.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Uno_mas
 
Viestit: 34
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

ViestiKirjoittaja Uno_mas » 16.04.2020 15:12

Tässä kevättä odotellessa tuli asennettua kuskinpenkkiin lämmitys :D Syksyllä tuo nahkapenkki on aamuisin ikävän kylmä.
Kuva
Kuva
Lämmityselementit tuli joskus tilattua ebaysta. Tuntuivat jopa kohtuu tehokkailta. 9A ottivat virtaa.

Kuva
Nappi löytyi motonetin valikoimasta. Johdot, rele ja sulake löytyi omasta takaa.


Kaveri käytti audinsa ohjelmoinnissa ja olin mukana, kun kiinnosti dynottaminen. Oli siinä samalla puhetta barchetta dynottamisesta ja näillä näkymin tulee tuolla varmaan käytyä jahka kelit hiukan paranevat. Saa sitten jonkinmoisen selvyyden onko oma räpeltäminen tuottanut mitään tulosta :roll:
Samalla oli puhetta mahdollisesta virisoftasta ja siitä onko semmoisen teko/laitto kuinka iso projekti. Englannissa noihin on jotain virisoftaa saanut, mutta tarvittava työ taitaa vaatia kolvaamista.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Uno_mas
 
Viestit: 34
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

ViestiKirjoittaja Wesulius » 16.04.2020 22:45

Kaveri käytti audinsa ohjelmoinnissa ja olin mukana, kun kiinnosti dynottaminen. Oli siinä samalla puhetta barchetta dynottamisesta ja näillä näkymin tulee tuolla varmaan käytyä jahka kelit hiukan paranevat. Saa sitten jonkinmoisen selvyyden onko oma räpeltäminen tuottanut mitään tulosta :roll:
Samalla oli puhetta mahdollisesta virisoftasta ja siitä onko semmoisen teko/laitto kuinka iso projekti. Englannissa noihin on jotain virisoftaa saanut, mutta tarvittava työ taitaa vaatia kolvaamista.


Näppäränä seppänä asentelet siihen huijauspoxin , niin saat myöhemminkin muutettua säätöjä ja saat koneen täysin oikeihin säätöihin.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 5005
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: barchetta by Uno_mas

ViestiKirjoittaja Uno_mas » 23.05.2020 01:38

Wesulius kirjoitti:Näppäränä seppänä asentelet siihen huijauspoxin , niin saat myöhemminkin muutettua säätöjä ja saat koneen täysin oikeihin säätöihin.

Taidanpa unohtaa virisoftasta haaveilun ja sijoittaa rahat tommoiseen huijausboxiin. Juurikin tuon säätöjen muuttamismahdollisuuden takia.

Eipä ole kerennyt barchettalle paljoa muuta tekemään kuin ajamaan. Dynossakaan en ole kerennyt käydä.


Kun tuli tuo 126 ostettua ja sen sielunelämän tutkinta on ollut nyt päällimmäisenä mielessä.
Ajattelin aloittaa siitä helpommasta. Jos tekisi masentavia koritöitä myöhemmin.
Kuva
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Uno_mas
 
Viestit: 34
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

ViestiKirjoittaja Uno_mas » 29.07.2020 18:04

Sain vihdoinkin aikaiseksi mennä testaamaan onko autotallissa räpeltämisellä saavutettu mitään näkyvää moottorin tehoon ja vääntöön.
Persdyno oli sitä mieltä, että tehot olisi nousseet :roll:

Kuva

Lopputulos pääsi hiukan jopa yllättämään. Parannusta oli jopa enemmän kuin osasin odottaa.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Uno_mas
 
Viestit: 34
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

ViestiKirjoittaja Wesulius » 30.07.2020 23:15

Uno_mas kirjoitti:Sain vihdoinkin aikaiseksi mennä testaamaan onko autotallissa räpeltämisellä saavutettu mitään näkyvää moottorin tehoon ja vääntöön.
Persdyno oli sitä mieltä, että tehot olisi nousseet :roll:

Kuva

Lopputulos pääsi hiukan jopa yllättämään. Parannusta oli jopa enemmän kuin osasin odottaa.

No juu , tehoa on saman verran kuin 2.0 ts koneessa tosin ylemmilla kierroksilla.
Vääntö on oikeen hyvä jo 3000rpm ylöspäin , toki sytkän optimoimalla voisi saada vielä 5-10% lisää vääntöä.
Samoin se nokka-pyörän ohjaus oliko tässä ihan vaan päällä ja pois.
Testerillä jos katsoisi missä nokan asento menee milläkin kierrosluvulla , toki kaasu pohjassa.
Jos on vaan on päällä pois tyyppinen niin imunokan pieni myöhästys voisi nostaa tuota vääntöä tuolla +5000rpm.
Oliko sulla millanen se pakosarja?
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 5005
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: barchetta by Uno_mas

ViestiKirjoittaja Uno_mas » 02.08.2020 00:36

Ihan vaan on/off on tuo imunokan kääntö. 0-1700=off, 1700-4700=on, 4700-->off sanoo korjausopas.

Pakosarja on alkuperäinen fiatin peltisarja.
Kuva


Tossa on semmonen kiusallinen pikkuvaiva, että kierroksilta ja moottorijarrulta palatessa tyhjäkäynnille meinaa moottori sammua. Jos paljon sähkölaitteita päällä niin oire pahenee laturin kuormituksesta johtuen.
Voisikohan tuo imunokan pieni myöhästäminen auttaa myös siihen?
Semmoinen muistikuva on, että tuota sammumisoiretta ei ollut silloin heti kun nuo virit tuli tehtyä vaan on tullut myöhemmin.

Tänään tuli havaittua semmoinen vika, että ratti heiluu n.10mm sivuille/ylös/alas. Vissiin jotain rikki rattiputkesta :roll:
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Uno_mas
 
Viestit: 34
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä