Centoventotto

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Croman (Tai siis Tipo 4) navassa jarrusatulan kiinnike kauempana keskiöstä kuin noissa Temproissa (eli Tipo-pohjaisissa) Regatassa, Mareassa etc. Pitää kattoa miten Coupessa on kun on iso laakeri. Lähtökohtaisesti oliko muissa vanhemmissa etuvedoissa isoa laakeria kun Tipo4, sekä Aparaatti-Ritmo ja Betassa? Mutta näissä kahdessa jäljemmässä on oma satulan kiinnitys.

Ja miten on wb-155? Siinähän on 16v 2.0TS:ssä 284mm jarrut.

Keltsin tietoja ei pitäisi epäillä mutta oma muistikuva on että tbo-Unon jarrut kasissa edessä ei tarvinneet shimmejä väliin. :?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ja myös nelivedot isolla laakerilla, koska toinen vaihtoehto omissa varastoissa olisi Integralen isot jarrut. Ei sovi nekään suoraan. :D
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Niin mikä neliveto, Delta Integrale vai Prisma? Noissa kuitenkin eri jarrut. Mut tossa vois olla se juttu, eli kun isolla laakerilla niin eri satulankiinnike.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ei kai kukaan kehtaa prismaa integraleksi sanoa, siinähän kun ei ole sitä turboa.. :roll: mutta joo siis kun jäähdytetyistä puhutaan niin isolaakerinen on silloin kyseessä.

Mutta hyvä tietää tämäkin, en ollut koskaan ajatellutkaan että tuo voisi mennä laakerikoon mukaan. Kun joskus pääsee 131:llä taas radalle niin ehkä siinä on parempaa jarrulaikkaa. Kävisköhän Marean tms jarrut.

Nuo isolaakerisen pitimet muuten meni offsetiltaan suoraan, ilman mitään välikkeitä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Niin ja 155 Q4? Kaivelin eilen noita jarrulaatikoita ja yhden pohjalla oli ohuen ohut, kahden reiän shimmilevy, joka näyttäisi kuuluvan satulan kiinnityspulttien taakse jo valmiiksi, jos se nyt näihin roippeisiin kuuluu. Taaskaan en ehtinyt asiaa paljoa vielä pohtia, kun 140km matka tallille pakottaa muutenkin sykkimään aina aamun pikkutunneille jos jotain haluan saada aikaiseksi. No, kasissa on nyt uusi apukuskin puolen takajarrun sylinteri, minulla oli kumpaakin Motonetin mallia varastossa ja vanha taisi olla alkuperäinen eri merkinnöillä, mutten keksinyt niissä mitään eroa verratessa. Niinpä taas Turussa takaisin 3.00 ja neljä tuntia myöhemmin Merivoimien harjoituksiin silmät aika ristissä...
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Sämpy kirjoitti:Ei kai kukaan kehtaa prismaa integraleksi sanoa, siinähän kun ei ole sitä turboa.. :roll: mutta joo siis kun jäähdytetyistä puhutaan niin isolaakerinen on silloin kyseessä.
Miksei, onhan ne tehtaalta sellaiseksi speksattu.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Saattaapi tulla melko etupainotteiset jarrut , noissa 155 satuloissa kun on 54mm mäntä ja oliko tuo 8 oma 48mm.
Pinta-alaa on aika reilustienemmän, polkimen liikekin venuu pitkäksi.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Pitenee se joo vähäsen, sama 54mm on mulla 131:ssäkin ja siinä on isommat takasylinterit kuin kasissa (3/4 vs 7/8). Takaa on käännetty jarrusäätö "tappiin" ja voisi olla enemmänkin tehoa edessä, joten toivottavasti saan isompaa halkaisijaa sinne.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Niin joo, saattoi ollakin ettei Tie Unon jarrut tarvinneetkaan niitä shimmejä… Hitto, kun ei muista enään kun ei tullut tänä talvena vaihdettua 3P:hen pikkujarruja jääradalle :lol:

155 Q4:n satuloiden raudoissa on väärä pulttiväli kasin olkavarsiin, tämän olen kokeillut. Tiposta (Sedisivalvole?) löytyy kasin kansaa samalla pulttivälillä olevat Ø286mm jarrut, mutta niissä pulttien halkaisja on pari milliä isompi.
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jatketaan OT:ta, miten nuo Brava/o/Marea jarrut. Olikos niissä jokin offset muutos kesken malliston, ainakin 1,8:ssa? Onkohan Marea 155:ssa isot laakerit. Ja Alfa 156:ssa. Pahus kun myin joskus Coupen jarrut, kun luulin etten tee niillä mitään enkä edes sovittanut..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Centoventotto

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Eiköhän nuo 257:t riitä näin kevyeen autoon, tarkoitus on siis laittaa 240mm levyjarrut taakse, jotta jarrut pysyisi tasapainoisina. Painoa pois, alusta kuntoon ja tehokkaat jarrut, niistä on hyvä aloittaa.

Kävin uudestaan katsastamassa, nyt takajarrut olivat lain sallimissa rajoissa ja sain projektin leimattua, vaikka jarruissa on selvästi hieman ilmaa ja jarrujen terävin kärki uupuu siksi paitsi poljintuntuman, myös aivan dynamometrin arvojen perusteella. Yksin ilmaaminen on aina sähläämistä.

Seuraavaksi Fiat matkaa tallille ja puran koko alustan palasiksi. Se, että auto on katsastettu, ei tee siitä sen turvallisempaa ja nyt tästä tehdään kerralla hyvä.
Vastaa Viestiin