Laineksen 127 pikkumusta '81

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Viime talven Unolla ajeltuani jäi jonkinlainen pikku-Fiat kuume kaivelemaan. Työpaikan pihassa oli viime kesästä asti seissyt 127 mk2 joka kiinnosti jonkin verran. Työkaverin tönimänä päätin lopulta viedä auton omaan talliin. Hinta ei ollut paha, koska auto oli jäänyt töihin lahjoituksena, hinnaksi muodostui siirtokilvet + rekisteröintikulut.

Muutoin kohtuu siistissä autossa on myös jonkinverran vikaakin. Ainakin kannentiiviste on antaunut, takakaaret pitää vaihtaa jos haluaa hyvän ja takaiskareiden yläpäissäkin on sanomista. Lisäksi vaihdekeppi on japseihin tottuneelle ihan sohlo, eli pitänee teettää uudet helat. Tavoite olisi kuitenkin saada auto leimattua viellä tälle kesää. Ensisijainen kesäauto itselle olisi 60/70 -luvun taitteen Toyota Crown, mutta tää seiskakin on kyllin hauska laite mulle :lol:

Jonkin verran osaa on tullut jo haalittuakin rojektin edistymiseksi, takakaaret löyty tän foorumin kautta ja huuto.netistä jäi heräte ostoksena käteen mk2 Sportin mittaristo. Se passas paikoilleen bolt on muuten, mutta lämpömittarinanturi tarvitsee hommata erikseen. Kaverin romu 1500S larpasta sai kivasti vaihdekaaviolla olevan vaihdekepinnupin seiskaan, aikakausikin taitaa olla aika liki sama. Lisäksi omasta varastosta löytyi sattumalta toimiva Alpine 7151L kiikariradio josta pitäs korjata vain kasettipesä. Muutakin jännää tuli vastaan, esimerkiksi muutama Alpinen kasari vahvistin. Haaveissa olis kans löytää ikäkauteen sopiva tarvikeratti seiskan keskiöllä...

Ei siis ihan museo projekti, mutta jotain kahdeksankymmentäluvun suuntaan kuitenkin. Koitan päivitellä sen mukaan kuin kerkiän ja kuviakin tupsahtanee jossakin vaiheessa.
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Ebay on edelleen paha paikka isoillekin pojille. Hommasin vaihdekepukka vaivaan tälläsen korjaussarjan. Koitan laitella niitä pahuksen kuvia huomenna kun oon lapsevahtina melki koko päivän. Tarttooko 903cc moottoriin uusia kannenpultit kun vaihdetaan kansinahka? Ainakaan Motonet ei moisia tarjoa seiskan koneeseen.

Ja muistuipa mieleeni eräs itse aiheutettu ominaisuus. Jo Unossa olleet Borbet A:t löysivät itsensä yllättäen seiskan alta, mutta 175/65R14 gummit tahtoo ottaa 6" vanteilla joka paikkaan kiinni. Kuinkahan paljon kapeampia ja matalampia renkaita tohtis tarjota nuin leveille vanteille, ettei mittarivirhe mee oikeen pahoon mettän puolelle.

Muutenkin taitaa loma alkaa masennetulla mielellä. Takapenkkiä pois purkaessa oikea lapa päätti ottaa ja paukahtaa :evil: Ei sitten pidä sitä rälläsahaa hetkeen kourassa s**tana. Onneksi tätä kesälomaa on kuitenkin kaikkiaan kolme viikkoa, joten luulis vaivan paranevan sinä aikana...
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Täällä kuvia lisäilen jos on lisättävää.
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Buranan voimalla menty tämä ehtoo...
Mutta takakaaret ois matkahuollossa ja emäntä toi seinäjoen reissultaan motonetistä lämpömittarin anturin. Nyt siis toimii sekin 8)
Jopa flektikin pelaa kun käyttelin auton lämpimäksi mittaria kokeillessa, eli perus asiat olis kunnossa. Pelti ja moottori hommia siis edessä.
Moottori ja sähkö jutut sopi kyllä itselle, mutta korityöt tahtoo olla myrkkyä. Jos joku lähialueelta on halukas pientä korvausta vastaan vaihtamaan takakaaret ja korjaamaan muutkin mätäviat, sopii laittaa privaa.

Auto on muutoin siinä kunnossa notta se kannattaa pelastaa. Josko sitten tulevina aikoina tuumailisi tekniikankin päivitystä. Eikös tonninen tai 1,1 FIRE ole nykyään pop seiskaankin :?: Ja sitä sopivan ikäistä rallirattia saa myös tarjota. Myöskin erikoisempi Fiatin oma ratti vois kiinnostaa...
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Tänäänkin koitettu touhuta jotakin kipeästä kädestä huolimatta. Päivällä kävääsin pojan kanssa hakemassa Motonetistä puuhapussin.
Pussista löytyy seuraavat artikkelit:
-kannentiiviste
-pakosarjantiiviste
-sytytystulpat
-laturinremmi
-venttiilikopantiiviste

Kannenpultteja 903:een ei Motonet tuntenut. Vinkkejä mistä moiset viellä saa?
Sitten kävin illemmalla sisustan kimppuun ja raapaisin takaa sivumuovit ja lattiamaton pois. Josko ei olis niin paljoa syttyvää kun alkaa hitsaamaan nuita iskarin yläpäitä. Takaturvavoiden alakiinnikkeet vain rapisivat korista irti :evil: Pitänee keksiä niillekin jokin korvaava vahvike. Onneksi pajasta löytyy 2 neliötä millistä peltiä, kai sillä saa riittävän vahvoja paikkoja fiuden koppaan :D Tulispa ne takakaaret huomenna, tosin vähän hirvittää kun en itse ole ikinä moisia vaihtanut.

Kuviakin lisätty muutama tonne aikaisemmin linkattuun galleriaan.

EDIT: Kommentoikaa ihmiset, tässähän saa viellä pirusti sutta aikaan kun yksinään tekee ja kirjottelee :lol:
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
Avatar
mikah
Viestit: 1071
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja mikah »

Kannenpultteja ei tarvitse vaihtaa.
Älä sitten vaihda niitä takakaaria kokonaan. Eli leikkaa siitä korjauspalasta tarvittavan kokoinen pala. Monesti näkee että koko korjauspala on hitsattu puoleenväliin kylkeä, vaikka vaan muutama sentti reunasta on ruostunut. Siinä ei ole mitään järkeä ja koko kylki on perunapeltoa sauman vetelyn ansiosta. Ja tietysti vanhat pellit pois alta.
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Selevä, ne kaaretkin on matkahuollossa ainakin ilmotus viestin mukaan. Koitan vaihtaa ne noiden ohjeiden mukaan :D
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja JLaines »

JEEE eka paikka hitsattu kohtuu nätisti :? Muille kuitenkaan välttämättä kehtaa näyttää. Mukavaa jatkoa tälläinen onnistuminen Botniameetin jälkeiselle ololle, kävin rankaasemassa Avensista radalla.
Myös oikeaan iskarin yläpäähän paikkalappu tehtynä. Josko sen sen sais turattua viellä tälle päivää. Jospa tätä tehdessä oppis vihdoin tekemään kunnollista saumaakin. Paljon mukavee tätä fiiua on hitsata kuin aikaisempia harraste toitsuja, ei pala heti läpi :D
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Taas mun normi tuuria, homma paisu pikkusen kun vasen takanurkka paljastui ihan mädäksi. No eipä toi vasen puoli muutenkaan niin kauheen hyvä ollu. Mutta kai tämä pitää loppuun tehdä kun on kerran alottanutkin. Se vaan epäilyttää et piisaako mulla mielikuvitus noiden paikkojen tekemiseen :oops:

Kuva
Tässä se vasuri, myös muita kuvia taas lisäilty photoämpäriin.
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Tuli tuossa jatkoa tuumaillessa mieleen yksi kysymys. Tuolla pyörän kotelossa renkaan puolella on molemmin puolin iskaria ilmeisesti jäykiste listat. Vasemmalta puolelta jouduin rälläköimään näistä taaemman poikki ruosteisuuden vuoksi. ELI onko näillä jäykisteillä suurikin merkitys pyöränkoteloihin? Pitäisikö ne migata myös pyörän puolelta koteloa paikkalappuihin kiinni, vai voiko ne hävittää turvallisin mielin kokonaan?
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Siis eihän ne ole irtolistat, vaan iskarin kohdalla on tuplapellitys jonka reunat on kantattu pyöräkoteloon päin kyseisen lisäosan jäykistämiseksi. Ja ei ne ole siellä turhan takia, itse pyöräkotelo taipuilisi kun iskari toimii tukivartenakin. Yleensä noista ruostuu se tuplapellitys mutta reunat jää ehjäksi, asian huomaa takakontin puolelta kun sisälokasuoja "räjähtää" iskarin yläpään ylä- ja alapuolelta.

Ainakin kaseista on irronnut ruostumisen takia koko tuplapellityskohta jolloin pyörä taittuu alle, kyseisen hiukan kyseenalaisen rakenteen johdosta. Tai ei se kyseenalainen ole jos autolla ajetaan vain etelä-euroopassa ja romutetaan viimeistään 10 vuoden iässä..

Itse olen korvannut tuplapellin yhdellä 1,5-2mm levyllä, eli olen leikannut auki heti siitä "reunalistojen" sisäpuolelta ja hitsannut "listojen" väliin sen yhden pellin, sauma molemmin puolin. Noita "listoja" en olekaan joutunut korjaamaan mutta senkin olisin tehnyt jos tarve olisi ollut.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Tämä on nyt ollut hetkisen aikaa hiljais elolla, mutta josko sitä loppu viikosta saisi aikaan edes takapään hiekkapuhalluksen. Melkoinen palapelihän tuosta perän pellityksestä tulee, oletan kuitekin että työ tekijäänsä opettaa. Etulattiasta ei ainakaan viellä ole löytynyt uusia pahoja mätä paikkoja. Kuskin penkin vasemman takakiinnityspisteen kohdalta lattia oli päässyt hiukan haperoksi, mutta sekään ei onneksi ollut kovin paha.

Kannattaako tuota 903:sta konetta kutitella yhtään? Kävi mielessä kannen mieto porttauttaminen kun vaihtaa aikanaan sen kansipahvin... Toisaalta olis mulla yks ylimääränen 1,6td transporterin turbokin jemmassa, mutta saako tuota vakio kaasaria paineistettua?
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Köh,köh hiekkapuhallus on melko anaalista mutta pahimmat olis takakaarista nyt putsattu. Saakin sitten seuraavaksi siirtyä harrastamaan palapelin rakentamista :lol: Tuli haettua viikonloppuna toinenkin projekti auto aikaa tappamaan. Käteen jäi ´86 Daihatsu Charade tonnisella voimanpesällä ja kaksi pykäläisellä automaatilla. Ennestään minulla olikin jo yksi samanlainen daikkari säilöttynä :D Näinköhän musta on vakaasti tulossa B-segmentti harrastaja. Noihin aiempiin kyssäreihin olisi myös mukava saada vastauksia, tietää sitten mitä tekee. Eikä sekään ole pois suljettua, että fiiu menisi Daihatsujen tieltä myyntiin. Oma sydän kuitenkin sykkii verraten paljon enemmän japanian suuntaan :oops:
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Paljon on virrannut vettä Lapuanjoessa ja viestejäkin hävinnyt matkanvarrella, mutta siitä huolimatta eteenpäin...

Kuvia on lisättu aikaisempaan galleriaan jokunen, peltityöt on tehty ja kansikin on saatu koneistettua. Seuraavana vuorossa maalausta, hiplausta ja ankaraa kasaamista.
Takaraja auton valmistimisella on 16.5, silloin on töissä pirskeet joissa on tarkoitus tuoda auto näytille.

HOX! Se foorumilainen jonka kanssa kävin kauppaa tiivisteistä viime syksynä, voisitko ottaa yhteyttä.
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
Avatar
seppä
Viestit: 749
Liittynyt: 19.03.2003 16:31
Paikkakunta: Koria

Re: Laineksen 127 pikkumusta '81

Viesti Kirjoittaja seppä »

Kattelin että onpas tutun näköinen rekkari. Tuahan on sama mikä mulla oli jonkin aikaa oisko ollut 2005-2006 talvella/keväällä. :D Oli jo aika mätä silloin...
Tossa pari kuvaa...

Kuva

Kuva
Fiat Stilo 95 mw -06
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Vastaa Viestiin